Vilken underbar unge

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Sleepy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 236
  • Visningar Visningar 18 676
Sv: Vilken underbar unge

Ah, med det menade jag om man tex lever med en sambo, bror, syster, förälder som har asperger eller autism. Det är oxå oerhört påfrestande.

Jag frågade min sambo men han kunde inte riktigt hålla med om att det är särskilt psykiskt knäckande att bo med mig. Det är inte bara du som har erfarenhet av autismspektrumstörningar.

Hahaha, ja det gillar autister, att göra det DE vill men det hjälper dem inte i livet att göra så. Det är bra för dem att gå i en skola och manuellt lära sig hur livet funkar och att man inte alltid kan ha sina regler ostörda.
Har man otur så brakar personen ihop av det. :(

Hahaha, ja det gillar autister, att göra det DE vill men det hjälper dem inte i livet att göra så. Det är bra för dem att gå i en skola och manuellt lära sig hur livet funkar och att man inte alltid kan ha sina regler ostörda.
Men det blir minst konflikt att låta honom vara hemma, helt klart. Men kanske inte så bra för hans framtid.

Vem påstår att han bara lärt sig plugga på universitetsnivå?
Hans mamma har säkert förmodligen (försökt?) lära honom vardagliga saker med, antar jag.

Enligt mamman, i texten, så utvecklades han inte på skolan utan drog sig mer inåt och blev tyst, medan han när han fick utvecklas på det område han trivdes med utvecklades även i övrigt med talet tex.

det är extremt krävande och psykiskt knäckande att leva med barn eller vuxna anhöriga med denna diagnos.

En i familjen har en form av autism och nej, för oss har det inte varit speciellt krävande och psykiskt knäckande. Svårt ibland, ja, men inte värre än så.
Kanske beror på graden av autismen, helt enkelt.

Det beror snarare på psyket av den som har hand om personen med autism.

Själv har jag borderline, är bipolär, lider av ytterligare en personlighetsstörning samt en ätstörning och min son har måttlig till svår autism, har ADHD och en sömnstörning.

Jag har inte brytit ihop trots detta, men klart det är jävligt ibland.

dra skämt som inte är roliga (då ju sällan förstår skämt) att prata läääänge om totalt oviktiga detaljer och aldrig knyta ihop det, så man sitter och lyssnar på något och väntar på förklaringen som aldrig kommer....
I det här fallet så drar han roliga skämt som han definitivt förstår, pratar koncentrerat om mycket viktiga detaljer som att han utvecklat ett nytt teorem (som han säkerligen får nobelpris för) och förklarar mycket precist hur han lyckats och uppmuntrar andra att sluta lära, börja tänka själva och bli kreativa. Grabben är ett geni. :)

Men det blir minst konflikt att låta honom vara hemma, helt klart. Men kanske inte så bra för hans framtid.

Fast nu vet ju inte om den här killen verkligen har autism, ibland är läkarna lite väl snabba på att sätta sådana diagnoser, läs tex Tryggs inlägg igen.
En god vän till mig har slitit som ett djur för att hennes barn ska få rätt hjälp, skolan försökte hävda att hen hade Adhd, men hon fick hjälp genom mensa och lyckades visa att hens IQ var betydligt högre än genomsnittet och anledningen till att det inte fungerade i skolan var att hen var fullständigt uttråkad. Nu har de bytt skola och kan ge barnet betydligt större möjligheter att lära sig mer. Barnet ifråga är en otroligt social person med många vänner, älskar att prata med stora och små och lägger saker på minnet om personer för att sedan kunna fortsätta samtalet långt senare.
Mjuk och omhändertagande, och ansvarsfull när hen får chansen... Men ja det barnet har nog oxå stora möjligheter att bli något stort när hen blir stor men ack så "fult" det är att vara bra på saker.

K.L Om man studerar hans kroppspråk och minspel så ser han väldigt "autistisk" ut. Och det där med detaljerna han pratar om ÄR ju liksom kärnan i autism. De Är små genier, inom de områden som intresserar dem. På de områdena är det ofattbart fantastiska..
Det finns ingen motsägelse i att vara autistisk-vara superintelligent. De är så otroligt logiskt tänkande att det som är svårt för oss "vanliga" som vi får lägga ner massa tid på att klura ut är lika enkelt som 1+1 för oss.
Det finns en teori som säger att de är så bra på att tolka och ta in information p.g.a att de inte värderar informationen såsom "vi" andra gör. De bara tar in de och sen stannar den där.

Det är när man ska lära autister något de inte är intresseraade av som det blir ett mindre helvete och då kan de uppfattas mindre smarta men det är fel, de är oerhört intelligenta, men också fruktansvärt svårmotiverade.

I min sons skola har de ett system som gör att de jobbar 30 minuter under en lektion och sen jobbar de de sista 10 minuterna av varje lektion med ett egenvalt ämne/hobby, det kan vara legobygge, dataspel etc. Detta för att skapa en mening med att lära sig det som de inte är intresserade av, de VET att om de kämpar på med det här tråkiga så får de ÄNTLIGEN hålla på med det som är meningsfullt och viktigt (för dem). Otroligt pedagogiskt.

Som jag tolkar det så är det för min son så att alla sin vakna tid vill han hålla på med sitt specialintresse. Alla vardagsmåsten är saker som HINDRAR honom från att hålla på med sitt specialintresse är irriterande moment, typ skola, hjälpa till hemma, åka och handla etc. Han är enbart nöjd och belåten när han får göra det som är hans specialintresse just då. Men han har fått oerhört mkt hjälp så han följer numera med på allt och gör allt utan (mer än liiite :-)) gnäll, men han gör det som en "tjänst" inte som ett nöjje.

Men ingen tvekan om att de är genialiska

Senast ändrad:

Men det där låter ju iallfall som en typiskt beskrivning av en ADHD person, uttråkad, lägger sånt på minnet de kan använda sedan i en diskussion, älskar att prata (men inte lyssna), omtänksam och omvårdande.

Men återigen, hög intelligenskvot kan man ha fast man har en diagnos.
Men det allmänna verkar vara att tro att man dumförklarar någon genom att ge dem en diagnos, det är synd.
Om de får en diagnos så får ju folk mer förståelse på att de är BRA eller BÄST på något. Då blir det mer accepterat, detta är ett av personens specielintresse (det är det som de blir bra på). Då verkar Jantelagen upphöra att gälla.

Omgivningen får även mer förståelse för deras andra problem.
Jag ser en diagnos som en hjälp. Givetvis måste ju diagnosen följas upp med adekvat hjälp och insatser och detta bör ju ske så tidigt som möjligt. Det är synd när föräldrar motarbetar och vägrar se.

När skolan ville sätta min son i specialklass för att det inte gick i den vanliga så blev vi ditkallade för ett samtal. Det fanns psykolog, kurator etc, totalt 7 personer som skulle meddela oss detta.

Men vi föräldrar VET ju läget och vi sa såklart ja direkt till att han skulle få gå i specialklass och det blev mycket förvånade miner då, de är vana vid att föräldrar vägrar se.
De kunde tex erbjuda oss psykologhjälp för att komma över traumat att vårt barn inte kunde gå i vanlig skola etc. En annan pojke som hade både adhd och autism nekade föräldrarna till att sätta i specialklassen, det tog ett år att övertyga dem. Om man jämför den pojkens utveckling med min sons utveckling så ser man tydligt vilken nytta det var av att bli satt i specialklass. Och nu några år senare så är han ju nästintill helt integrerad i en vanlig klass förutom i några ämnen som han fortfarande inte accepterar och därmed beter sig på ett sätt som inte lämpar sig i ett normalt klassrum.

Så barn med diagnos är inte dumma, de är superintelligenta, men diagnosen ger dem tillgång till hjälp med saker som inte är lika viktiga som inteligenskvot, det sociala samspelet.

Det är svårt i skolan för begåvade barn.
På många sätt.
Mobbing är ett sätt som det kan bli svårt på.

Jag önskar så att alla barn kunde få en bra skolgång utifrån sina förutsättningar.

Kroppsspråket såg inlärt ut, inte naturligt.

Det är nog naturligt för just honom.
För just där och då så är han engagerad och då så följer ju hela kroppen med i engagemanget.

Personer med autism är nog lika olika sinsemellan som andra människor är.
Så jag tror inte att man kan generalisera sådär.

Men det där låter ju iallfall som en typiskt beskrivning av en ADHD person, uttråkad, lägger sånt på minnet de kan använda sedan i en diskussion, älskar att prata (men inte lyssna), omtänksam och omvårdande.

Men återigen, hög intelligenskvot kan man ha fast man har en diagnos.
Men det allmänna verkar vara att tro att man dumförklarar någon genom att ge dem en diagnos, det är synd.
Om de får en diagnos så får ju folk mer förståelse på att de är BRA eller BÄST på något. Då blir det mer accepterat, detta är ett av personens specielintresse (det är det som de blir bra på). Då verkar Jantelagen upphöra att gälla.

Omgivningen får även mer förståelse för deras andra problem.
Jag ser en diagnos som en hjälp. Givetvis måste ju diagnosen följas upp med adekvat hjälp och insatser och detta bör ju ske så tidigt som möjligt. Det är synd när föräldrar motarbetar och vägrar se.

När skolan ville sätta min son i specialklass för att det inte gick i den vanliga så blev vi ditkallade för ett samtal. Det fanns psykolog, kurator etc, totalt 7 personer som skulle meddela oss detta.

Men vi föräldrar VET ju läget och vi sa såklart ja direkt till att han skulle få gå i specialklass och det blev mycket förvånade miner då, de är vana vid att föräldrar vägrar se.
De kunde tex erbjuda oss psykologhjälp för att komma över traumat att vårt barn inte kunde gå i vanlig skola etc. En annan pojke som hade både adhd och autism nekade föräldrarna till att sätta i specialklassen, det tog ett år att övertyga dem. Om man jämför den pojkens utveckling med min sons utveckling så ser man tydligt vilken nytta det var av att bli satt i specialklass. Och nu några år senare så är han ju nästintill helt integrerad i en vanlig klass förutom i några ämnen som han fortfarande inte accepterar och därmed beter sig på ett sätt som inte lämpar sig i ett normalt klassrum.

Så barn med diagnos är inte dumma, de är superintelligenta, men diagnosen ger dem tillgång till hjälp med saker som inte är lika viktiga som inteligenskvot, det sociala samspelet.

Men vad anser du vara de utmärkande dragen för att påvisa ADHD?
]Men det där låter ju iallfall som en typiskt beskrivning av en ADHD person, uttråkad, lägger sånt på minnet de kan använda sedan i en diskussion, älskar att prata (men inte lyssna), omtänksam och omvårdande.
Beskriver ju nästan varenda unge och vuxen...

De barn jag träffar som faktiskt har ADHD har svårt med det sociala samspelet, tycker att det är jobbigt i stökiga miljöer, har svårt att koncentrera sig och behöver hjälp med dels inlärning, dels sociala samspelet och dels lugnare miljöer än skolan idag kan erbjuda.

Barnet jag pratade om hade till godo gjort sig all kunskap läraren kunde ge, lärt sig ännu mer utöver det förutom att hen är duktig idrottare, musikalisk och en mycket populär kompis eftersom hen verkligen bryr sig om sina vänner. Och det i en klass som bedömdes som stökig... Skolan ansåg att barnet hade ADHD och tyckte att föräldrarna skulle ta till medicinering så hen lugnade ner sig, och läraren kunde få kontrollen...
Så nej det barnet var inte något typiskt ADHD, barnet går i dag i en skola där det ställs högre krav på barnet, kräver en högre studietakt och barnet stortrivs... Så nej jag tror inte att en specialklass med ADHD barn hade varit rätt väg att gå...

Problemet ligger väll i den eviga viljan att katogisera och dela in olika människor i olika fack där alla fungera på samma sätt. Det kan skilja mycket på två personer med diagnosen Adhd utan betydelsen att någon är fel diagnosernad. En diagnos är också bara ett redskap till att få och hitta hjälp. Det viktiga är att dem får rätt hjälp utifrån sin egen situation och sina egna problem. Ibland kan en diagnos hjälpa, ibland kan den hindra eftersom man inte passar in det förutfattade facket och ibland kan man hitta hjälp utan en diagnos. Det viktiga är att man förstår att ingen är lika även om dem har fått samma bokstäver på ett papper.
/ en med diagnoserad adhd som inte var helt enligt skolboken men ändå fått ofattbar hjälp och stöd av fyra små bokstäver.

Kombinationen av geni, charm och att se så bra ut är som upplagt för berömmelse.
Eller hur? :D

Så fascinerande hur han ser tal som kombinationer av olikfärgade geometriska former och hur han pratar om den fjärde dimensionen. Han kommer att bidra med mycket spännande.

Det ska bli så kul när de har kommit längre med forskningen på hjärnan, att få veta mer hur allt hänger ihop.

Han kommer att göra stor skillnad för många.
Särskilt för dem som förstår den fjärde dimensionen.

På 60 Minutes: http://www.youtube.com/watch?v=g91IQsS2spA

Underbar unge och underbara föräldrar. Älskar deras inställning. :)

Jag uppfattade snarare mamman som typisk amerikansk pr-morsa som passar på att tjäna en hacka på sonens bekostnad. Trist när så unga barn utmålas som genier och blivande nobelpristagare, för som historien visar blir det sällan så. Många underbarn har blivit besvikna eller bara tröttnat på hela hysterin och hoppat av. Einstein, som killen jämförs med, var helt okänd före sina genombrott och fick normal skolning inom fysiken. Han kunde i lugn och ro fokusera på sina teorier och slapp genistämpeln förrän han faktiskt hade åstadkommit något. Jag vågar min hand på att den här killen i bästa fall köps upp av något företag. Tyvärr, för mankind.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Bildtråd
Tillbaka