Vilken underbar unge

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Sleepy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 236
  • Visningar Visningar 18 676
Sv: Vilken underbar unge

Fast det där är vad jag förstår en felaktig uppfattning. De har säkert intressen som de är helt uppslukade av, men om man tittar på ren intelligens är autistiska personer i snitt underbegåvade. Jag tror inte att patientgruppen gynnas av "rainman-myten".

Vad utgår du ifrån nu? Det finns en mängd autismspektrumstörningar. Inom vissa är normalbegåvning ovanligt, inom andra är det standard att vara minst normalbegåvad och inte sällan över medel i klassisk IQ.

Visst är han ett barn. Det här barnet har utvecklat och bevisat ett nytt teorem inom astrofysiken. Berätta det för din man.

Så hur menar du att världen borde reagera på hans prestation? Han har samma rätt till erkännande som vilken vetenskapsman som helst. Naturligtvis blir det än mer fantastiskt när han är så ung.

Så hur menar du att världen borde reagera på hans prestation?

Vad menar du med världen? Varför ska världen reagera? Forskning bedrivs och bedöms inom forskarvärlden, med gängse metoder, och är väldigt sällan överskådligt för andra att förstå eller bedöma.

Vad utgår du ifrån nu? Det finns en mängd autismspektrumstörningar. Inom vissa är normalbegåvning ovanligt, inom andra är det standard att vara minst normalbegåvad och inte sällan över medel i klassisk IQ.

Vilken autismstörning har inte sällan över medel i klassisk IQ, och vad grundar du det på?

De brukar sällan vara barn.

I dessa tider då crowdfunding blir allt vanligare och mer nödvändigt så finns det allt värde i att kunna göra sin forskning tillgänglig och förståelig för så många som möjligt. Det blir en förutsättning för att kunna finansiera sin forskning och få ägna sig åt ditt arbete. Det finns bara fördelar med en öppenhet.

De brukar sällan vara barn.

I dessa tider då crowdfunding blir allt vanligare och mer nödvändigt så finns det allt värde i att kunna göra sin forskning tillgänglig och förståelig för så många som möjligt. Det blir en förutsättning för att kunna finansiera sin forskning och få ägna sig åt ditt arbete. Det finns bara fördelar med en öppenhet.

Nej, jag håller verkligen inte med. Först diskuterar man det uppnådda resultatet inom respektive forskningsgrupp vid universitetet, sedan publiceras samma data med peer review, omgärdat av diverse embargon, därefter kan slutsatserna öppet debatteras av övriga världen. Något annat system är inte tillförlitligt.

Senast ändrad:

Ah, men så långt har han inte kommit ännu. Naturligtvis kommer det att gå rätt vägar när han producerar resultatet; det är därför han säger i videon att han inte tänker berätta några detaljer om det specifika problem han löst och att de som är intresserade kommer att få kännedom om det så småningom.

Jag utger mig inte för att vara nån expert i ämnet och behöver heller inte vara astrofysiker för att inse vidden av att ett barn åstadkommer fantastiska saker. Jag tycker att han är en underbar unge och är glad för hans skull; det är det tråden handlar om.

Ah, men så långt har han inte kommit ännu. Naturligtvis kommer det att gå rätt vägar när han producerar resultatet; det är därför han säger i videon att han inte tänker berätta några detaljer om det specifika problem han löst och att de som är intresserade kommer att få kännedom om det så småningom.

Då kanske vi ska vänta med geniförklaringarna också.

Jag utger mig inte för att vara nån expert i ämnet och behöver heller inte vara astrofysiker för att inse vidden av att ett barn åstadkommer fantastiska saker. Jag tycker att han är en underbar unge och är glad för hans skull; det är det tråden handlar om.

Just den biten är nog alla överens om. Glada barn som brinner för något är inte problemet.

De är Amerikaner.
Kulturen kring hur man exponerar sig är annorlunda mot den Svenska, den med Jante.

Man får påstå att man är bra och man får visa det.

Man till och med far lara sig att utvardera det man gor redan fran forskolan, "Det gjorde jag bra - Dar var jag duktig", Eller "Det dar gjorde jag inte bra - Det ar en 'skill' jag maste jobba mer pa".

Nej, jag håller verkligen inte med. Först diskuterar man det uppnådda resultatet inom respektive forskningsgrupp vid universitetet, sedan publiceras samma data med peer review, omgärdat av diverse embargon, därefter kan slutsatserna öppet debatteras av övriga världen. Något annat system är inte tillförlitligt.

Precis den process han gatt igenom och han ar darfor den yngsta nagonsin i vissa vetenskaps magasin.

Då kanske vi ska vänta med geniförklaringarna också.

Fast geni ar ju en niva pa IQ skalan som latt kan matas.

En av mina aldre soner som borjade skolan i Sverige hade klara problem i den Svenska skolan. Jag satt i moten med rektorer och larare varje terminstart i de tre ar han gick i Svensk skola. Jag fick hora att han aldrig skulle klara sig igenom ens hogstadiet da en sak jag slogs for var att han skulle fa ga i vanlig klass och inte i "hjalpklass" (Minns inte vad det kallades). Han hade helt enkelt inte kapacitet att lara sig, fick jag veta.

Sedan flyttade vi utomlands och plotsligt maste han altsa bade klara hela flytten och aven ny skola och nytt sprak. Han borjade Amerikanska skolan i arskurs 3 ... I borjan av arskurs 5 bad hans larare att fa satta in honom i ett 'gifted and talented' program dar eleverna fick jobba i sin egen takt i de utvalda amnena. Plotsligt gick min son som absolut inte skulle klara sig utanfor "hjalpklass" i ett 'gifted' program dar han kunde utvecklas i sin egen takt. (och ja, han gick ocksa igenom IQ tester som placerade honom i 'geni skalan' i vissa omraden.) Vad han sjalv sager ar att bli placerad i "gifted and talented" programmet var hans raddning for efter det visste han alltid att han var smart och kunde "tanka sjalv", nagot hans erfarenhet fran Sverige gjorde att han tvivlade pa.
For mig handlar det helt enkelt om att vi inte alla passar i samma mall ... vissa, som min son, sticker ut som en om tumme hela tiden. :p

Senast ändrad:

I det här fallet så drar han roliga skämt som han definitivt förstår, pratar koncentrerat om mycket viktiga detaljer som att han utvecklat ett nytt teorem (som han säkerligen får nobelpris för) och förklarar mycket precist hur han lyckats och uppmuntrar andra att sluta lära, börja tänka själva och bli kreativa. Grabben är ett geni. :)

Fast det går ju omöjligt att veta om hans upptäckt kommer bli så betydande att han får nobelpris, det vet man inte förrän om tjugo år eller så. Det där med nobelpriset ska man nog ta bildligt, inte som att han bokstavligen kommer få det. Men har han lyckats publicera sig i en riktigt bra tidskrift så är det jättebra, och duktigt nog. Vet inte om det framgick var han har publicerat sig?

Hans forskning ar publicerad i ett magasin som publicerar forskning innom astrofysik och han ar nu den yngste person nagonsin publicerad dar.
Det ar inte han eller de runt honom som pratar om nobel pris ... det ar media.

Men innan det är publicerat, dvs noga granskat av experter och utvärderat, så är det omöjligt att säga riktigt hur bra och banbrytande det är, särskilt för en lekman. För mig skulle det vara en mycket större sensation om han fick sin studie publicerad i Science, än att media säger att han kommer få nobelpriset. En publikation i science är en riktigt tung merit, mediahype är det inte.

Jag hade inte kollat vidare, men en snabb googling gav svaret:
Jacob Barnett
Jacob Barnett is an American mathematician and child prodigy. At 8 years old, Jacob began sneaking into the back of college lectures at IUPUI. After being diagnosed with autism since the age of two and placed in his school's special ed. program, Jacob's teachers and doctors were astonished to learn he was able to teach calculus to college students.

At age nine, while playing with shapes, Jacob built a series of mathematical models that expanded Einstein's field of relativity. A professor at Princeton reviewed his work and confirmed that it was groundbreaking and could someday result in a Nobel Prize. At age 10, Jacob was formally accepted to the University as a full-time college student and went straight into a paid research position in the field of condensed matter physics. For his original work in this field, Jacob set a record, becoming the world's youngest astrophysics researcher. His paper was subsequently accepted for publication by Physical Review A, a scientific journal shared on sites such as NASA, the Smithsonian, and Harvard's webpage. Jacob's work aims to help improve the way light travels in technology.

Jacob is also CEO and founder of Wheel LLC, a business he started in his mom's garage, and is in the process of writing a book to help end "math phobia" in his generation.

Jacob's favorite pastime is playing basketball with the kids at his charity, Jacob's Place. It is a place where kids with autism are inspired every day to be their true authentic selves...just like Jacob.
http://tedxteen.com/speakers-performers/tedxteen-2012/93-jacob-barnett

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Trött på bete
  • Atletix
Tillbaka