Bukefalos 28 år!

Vilken underbar unge

Sv: Vilken underbar unge

<snip> En intressant sak som hon skrivet ær att autister gærna vill ha fasta vanor och rutiner men att det inte ær utvecklande før dom. Så specialklassen som hela tiden inriktar sig på att læra eleverna att klara av att vara med sin vanliga klass ær bra.

For att spinna vidare pa Tiny's post har under, det ar som att saga att alla diabetiker, eller alla epileptiker behandlas exact lika ... Eller att alla "normal begavade" lar sig pa samma satt.

<snip>
Man säger person som har autism/diabetes/epilepsi/valfri sjukdom. Man är inte sin sjukdom, det är något man har.

Haller med.
 
Sv: Vilken underbar unge

Man säger inte autister precis som man inte säger diabetiker eller epileptiker om en person. Man säger person som har autism/diabetes/epilepsi/valfri sjukdom. Man är inte sin sjukdom, det är något man har.

Det där verkar vara din egen tolkning.
Det är ganska så vanligt att både den som har sjukdomen och vården uttrycker sig som att man är diagnosen.
Jag brukar säga "Jag är astmatiker".
Det betyder ju inte att det är det enda som jag är men att det är en av alla de saker som jag är.

Jag är kvinna, mamma och hästägare också.
Eller är det något som jag har?
 
Sv: Vilken underbar unge

Nej det är inte min egen tolkning. Det är så man säger. Man säger aldrig att någon är sin sjukdom och sägs det inom vården så ska de ha sig en skrapa.
Om du själv degraderar dig till att bara var astmatiker är det upp till dig.
 
Sv: Vilken underbar unge

Men läste du inte vad hastflicka skrev?
Gränsen för geni ligger vid IQ145 och den här pojken har uppmätt IQ175.
Han uppfyller alltså själva definitionen för geni med stor marginal.

Ja, i USA är det kanske så, vilket är kanske är föreståeligt med tanke på att så många saknar utbildning. Men i övriga världen - och framför allt inom fysiken, dit han strävar efter att komma - är det helt ointressant att IQ-skalans genigräns ligger vid 145. I så fall skulle i stort sett alla fysiker kunna lägga till titeln genier. I USA hade någonstans runt tre miljoner människor uppnått "kvalgränsen". Inget särskilt unikt, med andra ord.
 
Sv: Vilken underbar unge

Nej det är inte min egen tolkning. Det är så man säger.
Källa med exempel på det.


Man säger aldrig att någon är sin sjukdom och sägs det inom vården så ska de ha sig en skrapa.
Då så får du ta ock sätta igång och skrapa på.
Du har mycket att göra.

Om du själv degraderar dig till att bara var astmatiker är det upp till dig.

Här så blev det ju helt fel.
Jag är inte BARA astmatiker.
Utan det är en av alla de saker som jag är.
Jag är ju mest andra saker faktiskt.
 
Sv: Vilken underbar unge

Men geni mäts med IQ test och uttrycks i IQ.

Det har inget med utbildning att göra alls.

Vad är det som du inte förstår?
 
Sv: Vilken underbar unge

Det ar som att saga att bara OS ar bra nog ... vagen dit betyder ingenting.

Ingenting betyder något som inte är publicerat i en välrenommerad tidskrift. Jag är säker på att den forskargrupp i Italien som hävdade att en partikel kunde förflyttas snabbare än ljusets hastighet ansåg sig ha nobelpriset inom räckhåll och därför basunerade ut sin upptäckt innan den var publicerad. Bara för att några månader senare inse, när alla beräkningar gjordes om och granskades, att de hade räknat fel.

Sådana misstag är så pinsamma att inga normalt funtade forskare utsätter sig för det.
 
Sv: Vilken underbar unge

Men geni mäts med IQ test och uttrycks i IQ.

Det har inget med utbildning att göra alls.

Vad är det som du inte förstår?

Det har allt med utbildning att göra. Med utbildning kommer högre IQ. Plus att du kan träna dig till högre IQ genom att upprepade gånger göra testerna. Visste du inte det? Well, Madonna tränade sig till ett IQ på minst 140. Grattis Madonna, du är troligen ett mattegeni!
 
Sv: Vilken underbar unge

tack, en frände. Jag Hatar när man viker ut sina barn så här, tolkade också henne som en idiotmorsa men vågade inte skriva.
 
Sv: Vilken underbar unge

Om man tränar på IQ tester så förlorar de sitt värde.
Man får inte göra dem för ofta.

Jag gjorde dem litet väl ofta under en period då jag sökte olika karriärmöjligheter där uttagningen bl.a. innehöll IQ test.
Resultatet blev till slut helt sjukt.
 
Sv: Vilken underbar unge

Ah, men så långt har han inte kommit ännu. Naturligtvis kommer det att gå rätt vägar när han producerar resultatet; det är därför han säger i videon att han inte tänker berätta några detaljer om det specifika problem han löst och att de som är intresserade kommer att få kännedom om det så småningom.

Problemet med autister är att de kan hitta en lösning men inte presentera hur de gjort så jag tror inte att han KAN berätta några detaljer på grund av det. I de fall de KAN presentera HUR de löst problemet så finns det ingen logik i hur de räknat ut det.
Det finns en gammal studie som skrevs av Hans Asperger, Då kallades Asperger för Autistisk psykopati Länk till studien
Om man orkar ta sig igenom den så står där lite om hur deras logik fungerar.
 
Sv: Vilken underbar unge

Jag har læst Iris Johanssons bøcker "En annorlunda barndom" och Ett annorlunda liv". Hon føddes autistisk men in i en underbar familj som dessutom hade ganska många personer med olika diagnoser boende hos sig på gården. Hon levde i sin egen værld i børjan men tog intryck och lærde sig ett och annat ændå. Då hon blev større och gick att motivera till att læra sig umgås som andra så børjade hennes pappa førklara allt och så fick hon træna framfør spegeln før att bli medveten om hur hon såg ut och vilket intryck hon gjorde. Hon ær mkt intelligent och har minne som en dator. Hon behøver bara sova fyra timmar per natt och dærfør hinner hon med mycket. Och eftersom hon har ett kænslomæssigt handikapp så blir hon inte så lætt uttrøttad av kænslomæssigt sårade och ostablia personer. Det beror på att att ingen kan nå henne på djupet. Dom uppfattar henne som underbart stabil och pålitlig och hon har hjælpt vældigt många, både autister och andra. Om ni vill førsøka førstå mer om autister så læs hennes bøcker før hon ær hemskt bra på att førklara skillnaden mellan autister och vanliga. En intressant sak som hon skrivet ær att autister gærna vill ha fasta vanor och rutiner men att det inte ær utvecklande før dom. Så specialklassen som hela tiden inriktar sig på att læra eleverna att klara av att vara med sin vanliga klass ær bra.

Jag har läst hennes bok och jag har träffat henne personligen. Min uppfattning är dock inte att hon är synnerligen intelligent, utan helt enkelt bara väldigt annorlunda. Men det måste vara jätteskönt för hennes familj (och särskilt hennes pappa, fast han är död nu) att hon har funnit ett liv och ett jobb som fungerar för henne med det grava handikapp som hon har.
 
Sv: Vilken underbar unge

Men geni mäts med IQ test och uttrycks i IQ.

Det har inget med utbildning att göra alls.

Vad är det som du inte förstår?


Eftersom det inte finns någon accepterad definition av vad ett geni är så blir det väl fel att skriva att det mäts i IQ och inte har någonting med utbildning att göra alls?
 
Sv: Vilken underbar unge

Om man tränar på IQ tester så förlorar de sitt värde.
Man får inte göra dem för ofta.

Jag gjorde dem litet väl ofta under en period då jag sökte olika karriärmöjligheter där uttagningen bl.a. innehöll IQ test.
Resultatet blev till slut helt sjukt.

Ja, precis. Men grunden till vår fattningsförmåga och referensramar etc grundläggs tidigt och därför är en stimulerande miljö av godo för barnen. I U-länder, där den strukturen inte finns, uppnår man generellt sämre resultat på IQ-tester. Man kan alltså i en gynnsam miljö få betydligt bättre resultat än "man borde". Likaså fungerar fysiken; om du tränar hårt som 10-14-åring kan du lära dig högskolekurser och få bra resultat på dem, men det betyder inte att du kommer särskilt mycket längre. Det tar ofta stopp längs vägen. Om Jacob är ett skinande undantag - good for the world. Men det är alldeles för tidigt att sia om.
 
Sv: Vilken underbar unge

Problemet med autister är att de kan hitta en lösning men inte presentera hur de gjort så jag tror inte att han KAN berätta några detaljer på grund av det. I de fall de KAN presentera HUR de löst problemet så finns det ingen logik i hur de räknat ut det.
Problemet med att gruppera människor som "autister" är att man tror att alla är likadana.

Grabben både KAN berätta och HAR berättat HUR han har löst problemet. I den video jag länkade till i första inlägget hade han ännu inte publicerat sin forskningsrapport och gick därför inte in på detaljer.

Läste du det här jag länkade till i ett senare inlägg? Här är en snabböversättning om det var problemet:
Jacob Barnett

Jacob Barnett är en amerikansk matematiker och ett underbarn. Vid 8 års ålder, började Jacob sitta med på collegeföreläsningar på IUPUI. Efter att ha fått diagnosen autism vid två års ålder och placerats i sin skolas speciella hjälpprogram, var Jakobs lärare och läkare förvånade över att höra att han kunde lära sig matematik för högskolestudenter.

Vid nio års ålder, medan han lekte med former, byggde Jakob en serie av matematiska modeller som expanderade Einsteins relativitetsteori. En professor vid Princeton bedömde hans arbete och bekräftade att det var banbrytande och kan en dag leda till ett Nobelpris. Vid 10 års ålder, blev Jakob formellt antagen till universitetet som en heltids college student och gick rakt in i en betald forskartjänst inom condensed matter physics. Tack vare hans originella arbete på detta område, satte Jacob rekord att bli världens yngsta astrofysik forskare. Hans rapport har därefter godkänts för publicering av Physical Review A, en vetenskaplig tidskrift som delas på webbplatser som NASA, Smithsonian, och Harvard hemsida. Jacob arbete syftar till att bidra till att förbättra hur ljuset färdas i teknik.

Jacob är även VD och grundare av Wheel LLC, ett företag han startade i sin mammas garage, och är i färd med att skriva en bok för att få ett slut på "matte fobi" i hans generation.

Jakobs favoritsysselsättning är att spela basket med barnen på sin välgörenhet, Jakobs Place. Det är en plats där barn med autism inspireras att varje dag vara deras sanna autentiska själva ... precis som Jacob.
Grabben arbetar alltså som betald forskare, undervisar, har eget företag, skriver en bok...

Kolla här ska du få se; här går han igenom ett "enkelt" problem inom kvantfysiken. Jag tror han var tolv år här:

https://www.youtube.com/watch?v=2DUerSdSgG0
 
Sv: Vilken underbar unge

Kolla här ska du få se; här går han igenom ett "enkelt" problem inom kvantfysiken. Jag tror han var tolv år här:

https://www.youtube.com/watch?v=2DUerSdSgG0

Du verkar helt besatt av killen! Människor som är ovanligt unga eller har någon form av diagnos verkar bli extremt mediala, det är tydligt. Men även de blir äldre och glöms bort. Någon som kommer ihåg mediefenomenet Stewen Hawkin? Grejen med Stewen var att han, trots sitt höga IQ och vida berömmelse, aldrig blev särskilt inflytelserik inom fysiken. Hans böcker var betydligt mer populära än hans papers.

Det tar massor av år innan Jacobs teorier kommer att kunna bevisas experimentellt så att han eventuellt vinner ett nobelpris. So - hold your horses!
 
Sv: Vilken underbar unge

Besatt? Snarare fascinerad och glad över att se en ung människas liv ta oanade vägar; tack vare hans mammas fokus på sin sons livsglädje och mod att gå emot de råd hon fick och istället göra det som kändes rätt i hjärtat.

Om vi nu ska tycka till om varandra, så verkar du vara ovanligt negativ och cynisk. Vad det beror på och hur du kan jobba med det för att inte fortsätta sprida negativa vibbar omkring dig till dina medmänniskor får du ta reda på själv.
 
Sv: Vilken underbar unge

Besatt? Snarare fascinerad och glad över att se en ung människas liv ta oanade vägar; tack vare hans mammas fokus på sin sons livsglädje och mod att gå emot de råd hon fick och istället göra det som kändes rätt i hjärtat.

Det får gärna vara oamerikanskt och jante och negativt, men jag tycker att barn ska få vara barn, utan att göras till freakshow. Även intelligenta och autistiska barn har rätt till integritet.

Jacobs vetenskapliga gärning är en helt annan sak och den får framtiden utvisa, det är ingenting som varken du eller jag kan bedöma. Jag tror att du skulle uppfatta hela fysiken som väldigt negativ, som till stor del går ut på att med rigorösa tester skjuta teorier i sank! Inget cheerleadande här inte, utan skurar av kritik från höger och vänster. Så det är nog bra om pojken skonas från det ett tag till.
 
Sv: Vilken underbar unge

Håller med!

Eller snarare det var ju fantastiskt att hon utbildade honom och har gett honom möjligheterna. Men spontant verkar det lite weird att släpa det stackars barnet på en föreläsningsturné (om den är lång) för att marknadsföra en bok, hennes bok. Det lär ta tid och energi från hans intressen om inte annat. Om det blir mer intervjuer än lugn och ro i framtiden kan det väl inte vara bra?

(Finns väl gamla artikelserier i DN om hur föräldrar kan/och har förstört (karriären) för sina barn med den typen av press, även amerikanska föräldrar.)

Däremot är det ju fantastiskt och fullt rimligt att skriva artiklar om att han är så ung och så duktig och har publicerats.
 
Sv: Vilken underbar unge

Exakt, jag trodde inte man var geni förrän man just kommit fram till någonting banbrytande. Oavsett IQ, men den här killen verkar ju onekligen vara lite av ett potentiellt geni.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp