Vilken underbar unge

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Sleepy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 236
  • Visningar Visningar 18 676
Sv: Vilken underbar unge

K.L Om man studerar hans kroppspråk och minspel så ser han väldigt "autistisk" ut. Och det där med detaljerna han pratar om ÄR ju liksom kärnan i autism. De Är små genier, inom de områden som intresserar dem. På de områdena är det ofattbart fantastiska..

Fast det där är vad jag förstår en felaktig uppfattning. De har säkert intressen som de är helt uppslukade av, men om man tittar på ren intelligens är autistiska personer i snitt underbegåvade. Jag tror inte att patientgruppen gynnas av "rainman-myten".

Jag uppfattade snarare mamman som typisk amerikansk pr-morsa som passar på att tjäna en hacka på sonens bekostnad. Trist när så unga barn utmålas som genier och blivande nobelpristagare, för som historien visar blir det sällan så. Många underbarn har blivit besvikna eller bara tröttnat på hela hysterin och hoppat av. Einstein, som killen jämförs med, var helt okänd före sina genombrott och fick normal skolning inom fysiken. Han kunde i lugn och ro fokusera på sina teorier och slapp genistämpeln förrän han faktiskt hade åstadkommit något. Jag vågar min hand på att den här killen i bästa fall köps upp av något företag. Tyvärr, för mankind.

Fast nar en 14 aring har IQ tester som slar i hojden gang efter gang och som far hogsta betyg i alls sina universitets klasser sa kan man nog misstanka att han verkligen ar ett geni.
Sjalv tyckte jag att mamman och pappan verkade mycket vettiga ... och ar det inte bra att familjen delar med sig av sina erfarenheter? Uppenbarligen har de gjort nagot ratt. Killen ar glad, nojd med livet, och far gora det han tycker bast om. Lara sig och utveckla sin kreativitet. Och med tanke pa vad det kostar att fa sina barn igenom universitet har (fast inte Jake forstass, har man tillrackligt bra betyg ar skolgang gratis har ocksa) kan det nog vara bra om de far ihop tillrackligt att ha rad att lata ovriga barn ga pa universitetet ocksa.
Det ar klart han vet att han ar geniforklarad vare sig det gjors ett "hoopla" av det eller inte. Han ar, som sagt, mer an normal begavad och inser nog att fa hogsta betyg i universitets klasser redan som 10 aring ar ovanligt. "So what" om han lessnar och inte blir en ny "Einstein"? Han mar jatte bra och har tack vare mamman och pappan utvecklas till en val fungerande person. Mamman's enda onskan pa fragan om vad hon onskar for honom om 10 ar var att han ska ha vanner. Formodligen inte sa latt nar man tanker sa annorlunda an alla andra.

Varför kan de inte få hålla på med vad de är intresserade av?

Förr eller senare så måste de ju då göra andra saker för att kunna få fortsätta med det.
Om inte annat så blir väl de flesta i alla fall hungriga efter ett tag och måste komma på hur de skall kunna få mat.

Den här pojken såg till att anpassa sig till omgivningen när det blev tydligt att det var nödvändigt för att få göra det som han tycker är roligt.
På något vis så känns det ju som den verklighet vi alla har.
Vi vill ägna oss åt våra intressen, på det här forumet oftast hästar, men måste göra en massa annat för att komma dit.

Ok. Hade hon gjort det när han var tre år och drivit det därifrån så hade jag säkerligen hållit med dig, men inte i det här fallet.

Fast nar en 14 aring har IQ tester som slar i hojden gang efter gang och som far hogsta betyg i alls sina universitets klasser sa kan man nog misstanka att han verkligen ar ett geni.

Sett ur pojkens perspektiv kan jag inte se det fördelaktiga med denna cirkus alls. 14-åringar gynnas knappast av att få sin personlighet uppblåst och kommenterad i medier världen över. Det är inte bra för någon, egentligen. Varför skruva upp sjukt orimliga förväntningar, när han kunde ha fått förkovras i sin egen takt i lugn och ro? Det fanns ett liknande fall för ett antal år sedan. En 14-årig flicka, den första att studera i den åldern vid Oxford. Blivande geni och nobelpristagare även hon, förstås. Hon är i dag professor i fysik, en bland många andra, varken bättre eller sämre. Med enda skillnaden att hon aldrig kan skaka av sig förväntningarna och aldrig fick en någotsånär vettig barndom. Hennes karriär hade varit helt fantastisk för de flesta, men i hennes fall snarare en besvikelse.

"So what" om han lessnar och inte blir en ny "Einstein"? Han mar jatte bra och har tack vare mamman och pappan utvecklas till en val fungerande person.

Han mår jättebra nu, ja, som det verkar. En 14-åring är ju långt ifrån färdigutvecklad. Han hade säkert mått minst lika bra utan den här uppmärksamheten också.

Ok. Hade hon gjort det när han var tre år och drivit det därifrån så hade jag säkerligen hållit med dig, men inte i det här fallet.

Jag förstår inte varför man måste driva över huvud taget. Är han ett geni lär det visa sig i framtiden, men högskolestudier är för basic för att avslöja något sådant.

Jag gillar inte heller de amerikanska föräldrar som släpar runt sin småbarn på talangtävlingar och försöker få dem berömda för att tjäna pengar på dem, där de inte får en naturlig barndom etc. Jag har inte satt mig in i det här fallet i detalj, men av det jag har sett så är det pojken själv som har drivit och mamman som har försökt tillgodose hans behov. Han blev diagnosticerad som liten och satt i "specialundervisning", varpå hans utveckling stagnerade och han blev inåtvänd. När han däremot fick ägna sig åt det han tyckte var intressant så blev han gladare och gick framåt i utvecklingen. Så då valde hon den vägen, fast alla sa att det var fel.

Det han har gjort är inte bara basic högskolestudier. Han läste in flera års mattekunskaper på två veckor, när han var tio år, för att han ville sitta med i en klass på universitet. Han ägnade en hel sommar åt att klottra över hela huset och sen visar det sig att han har utvecklat ett nytt teorem. Det görs inte varje dag. Att han är ett geni är det ingen tvekan om.

Han får göra det han älskar, han har utvecklats fantastiskt - istället för den dom han fick som liten att han aldrig skulle kunna prata etc. Han har vänner och är lycklig. Bättre än att sluta prata och gömma sig i sina tankar.

Vad framtiden ger får man väl se. Man kan erkänna hans genialitet och ha förhoppningar, utan att det ska behöva vara ett misslyckande om han bara når trädtopparna.

Han blev diagnosticerad som liten och satt i "specialundervisning", varpå hans utveckling stagnerade och han blev inåtvänd. När han däremot fick ägna sig åt det han tyckte var intressant så blev han gladare och gick framåt i utvecklingen. Så då valde hon den vägen, fast alla sa att det var fel.

So far so good, det är snarare det publika jag vänder mig emot.

Det han har gjort är inte bara basic högskolestudier. Han läste in flera års mattekunskaper på två veckor, när han var tio år, för att han ville sitta med i en klass på universitet. Han ägnade en hel sommar åt att klottra över hela huset och sen visar det sig att han har utvecklat ett nytt teorem. Det görs inte varje dag. Att han är ett geni är det ingen tvekan om.

Så fungerar inte fysiken, vill jag bara påpeka, om du vill ha någon impact. Du kan rita teorier längs varenda vägg där hemma utan att vara geni för det. (Snarare troligen det motsatta). Dina teorier ska kunna beläggas också. Före dess blir du inget geni. ;)

Senast ändrad:

J
Vad framtiden ger får man väl se. Man kan erkänna hans genialitet och ha förhoppningar, utan att det ska behöva vara ett misslyckande om han bara når trädtopparna.

Varför värdera honom alls? Låt honom bara vara, geni eller inte, han är ett barn!

Varför värdera honom alls? Låt honom bara vara, geni eller inte, han är ett barn!

Det skulle innebära att omvärdera hela vår civilisation.
Barn värderas hela tiden.
De tävlar mot varandra på gymnastiken, i betygen, i Vi i 5an, om de mest attraktiva Gymnasielinjerna o.s.v.
Som 15-16 åringar så skall de prestera för framtiden.

Dina teorier ska kunna beläggas också.
Har du inte lyssnat på länkarna alls, utan bara gått in med generaliserande, förutbestämda åsikter?

Det han gjorde hela sommaren var att försöka motbevisa; det gick inte. Mamman bad om hjälp från Princeton att tala om att han var fel ute, så att han skulle kunna släppa det och gå ut och leka. Svaret var att han hade rätt.

Har du inte lyssnat på länkarna alls, utan bara gått in med generaliserande, förutbestämda åsikter?

Det han gjorde hela sommaren var att försöka motbevisa; det gick inte. Mamman bad om hjälp från Princeton att tala om att han var fel ute, så att han skulle kunna släppa det och gå ut och leka. Svaret var att han hade rätt.

Min bestämda åsikt är inte huruvida han har rätt eller inte, är geni eller inte, utan att han är ett barn, ett ungt barn, och att fysiken inte fungerar på det viset. (vilket jag baserar på att min man är just kvantfysiker).

Det skulle innebära att omvärdera hela vår civilisation.
Barn värderas hela tiden.

Det är avsevärd skillnad att utsättas för vad som kan anses vara "normal" värdering och att hängas ut inför hela världen som ett geni och framtida nobelpristagare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Trött på bete
  • WE-tråden
  • Atletix
Tillbaka