Bukefalos 28 år!

Vilket bett bör man ha?

A

Arbogamarre

Jag funderar på om min pålle inte gillar bettet jag har och nu undrar jag om det finns några bra grundregler att gå efter vad gäller val av bett?! :confused:
Vad skiljer dem åt och hur bör man tänka när man väljer sitt bett? Och vad har de olika betten för inverkan, t.ex. kandaret?
Jag har idag tre-delat bett, och pållen är väldigt känslig i munnen, ägaren innan red med det mest och ibland ut med skarpare bett, och ibland på kandar.
Han drar gärna upp huvudet när jag rider men går ner i form efter ett tag om jag bara låter honom jogga utan krav på form och med mycket mjuk hand. Den mjuka handen måste jag ha hela tiden och han lyder mycket små förhållningar, men det känns inte som om han är riktigt lycklig... :(

Jag förstår att det är svårt att svara på eftersom alla hästar är olika och ni inte sett honom men lite generellt sådär?

Tacksam för svar... :bow:
 
Jag kan ju berätta om våran islandspojke. När vi fick honom sprang han med huvudet rakt upp, och slängde och dängde med huvudet när man red. Han la också tungan över bettet så fort han kunde... Då hade han ett tredelat som hade en massa olika lösa metallringar på mittendelen.
Så testade vi att köpa ett slätt oledat glodusbett (i metall) och skillnaden var ENORM! Han är nu helt lugn och fin både när det gäller att hålla huvudet högt, slänga med det och greja med bettet.

Jag rekommenderar att testa, det kostar bara typ 125:- ..
 
Vilket bett som passar bäst, kan man egentligen bara få reda på genom att prova, prova, prova och prova lite till.
Du skulle kunna testa ett vanligt rakt bett, de ligger absolut bäst rent fysiskt i munnen än vad ett tre/två-delat gör. Kandaret används endast för att länga hästens överlinje och inte som något få-ner-huvudet-bett som många (sorgligt nog) tror.

Pelham/kimblewick/pessoa (hävstångsbett) tycker jag att man ska låta bli om man söker efter ett 'dressyr'bett.

SÅ, jag har säkert glömt något, men det kan säkert någon annan bukemänniska komplettera (rätta mig :smirk:) med.
 
tycker absolut att du bör pröva rakt tränsbett i metall!
 
Anser att raka smala bett är det bästa man kan ha, gärna ett i syntet.
Visste ni att det egentligen inte finns plats för ett bett i hästens mun - den kan inte stänga munnen helt alltså... :smirk:
Jag har ett bett som är gjort i latex ,det är mjukt och böjbart - mycket bekvämt ser det ur att vara.
Kommer inte ihåg vad märket heter men det är svensktillverkat och ganska nytt på marknaden...
 
Anser att raka smala bett är det bästa man kan ha, gärna ett i syntet.
Visste ni att det egentligen inte finns plats för ett bett i hästens mun - den kan inte stänga munnen helt alltså... :smirk:

Det är ofta just syntetbetten som är för tjocka :smirk:
 
Jag hade tredelat på min häst förut, men hon var också lite "joxig" i munnen och kunnde till och från nästan lägga huvet på sne och likson sega sig neråt frammåt, stretade i bettet och tugade nästan lite frenetiskt imellanåt. Tvådelat gillade hon inte sådär väldans, hon körde upp huvet när man tog i det, jag trodde hon var för låg i gommen och bettet alltså petade henne i gommen när man tog i det. Provade sedan ett vanligt rakt, oledat, slätt, massivt tränsbett. Hon blev mkt lugnare men det tog ett tag. Hon försökte liksom joxa med detta också, men insåg snart att det inte gick och slutade. Nu mera kan jag även ha ett tvådelat på henne, men jag har gått ner en storlek. Insåg att det första var för långt. Just ledade bett är det viktigt att de passar längdmässigt annars ligger de inte nått bra när man tar i dem! Bettringarna ska INTE sticka ut 0.5 cm som man alltid hört! De ska ligga lätt mot hästens läppar, men inte trycka på dem, bara ligga emot.

Min häst blev lugnare i munnen när jag gjorde så här. Så mitt tips är att först kolla hur bettet ligger i muinnen, så det inte är för långt, är det inte för långt så är det inte det som är fel, prova då ett vanligt rakt bett.

Lycka till i bettjungeln... det är inte lätt! :bow:
 
:bow: :bow: :bow:
Tack för alla svar!!!
Ska defenitivt testa med ett oledat bett...vill ju att min pålle ska vara lycklig!
Han är så go annars och vill så väldigt gärna arbeta för mig men så känns det som om något i munnen inte är bra....
Han är till och med så go när tränset ska på att han står och gapar! Har aldrig sett nåt liknande förr! Så då vill man ju göra det bekvämt för honom såklart! :love:

Tack igen alla snälla människor! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 148
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 113
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Undrar vad ni tycker och tänker om bett med 2,5 bettringar (som ett pessoa fast bara en ring under istället för två). Är sugen på...
Svar
6
· Visningar
797
Senast: Elena99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp