Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har verkligen inte stor erfarenhet av olika bilmärken men har kört Skoda de senaste 8 åren är jättenöjd. Både med funktion, kvalitet och komfort.Och varför?
Jag har inte mycket erfarenhet av olika bilmärken och blev nyfiken av min andra tråd. Har ni ett bilmärke som ni föredrar?
Och vilka är era anledningar till era val? Har anledningarna något med hur bekväma/sköna de är att köra?
Toyota. Inte allt för dyra, billiga i drift och går och går och går. Bilmekaniker brukar ta upp det som en bil att köpa som sällan går sönder och säkra att köra. Mycket bra på el och hybridmotorer.Och varför?
Jag har inte mycket erfarenhet av olika bilmärken och blev nyfiken av min andra tråd. Har ni ett bilmärke som ni föredrar?
Och vilka är era anledningar till era val? Har anledningarna något med hur bekväma/sköna de är att köra?
Håller med, kör volvo, älskar den, men älskar också subaru. Gillade starkt lastutrymmet på vår gamla volvo 745!!Jag älskar Subaru om jag får välja fritt. Dragstark, pålitlig, bekväm att sitta i, lite tryck i motorn, äkta fyrhjulsdrift, vettigt utrymme*.
(*Min referens är och förblir dock mina gamla kära Volvo 945 som svalde en tresitssoffa monterad, så jag tycker att typ 99,9% av moderna bilar har för litet lastutrymme.)
Jag har som sagt haft ett gäng Volvo 745/945 som jag älskat. Bakhjulsdrift, dragit bra, pålitliga och billiga att mecka (även för mig som inte kan göra det själv), rejält lastutrymme. Men jag räknar inte med att kunna få tag i en fräsch sådan igen. Är de i halvkasst skick så kostar de numera som en Subaru och då väljer jag Subaru.
Jag har pga majoriteten av jobbets bilar (vars säten är vinklade så att de tippar bakåt. Alltså rumpan lägre.) överbelastat/skadat mjukdelarna runt min svanskota. Jobbar på att rehaba den men det låter på min kiro som att jag bör räkna med att den kommer att vara känslig för överbelastning/smällar även om vi får ordning på det hela. Så nu går alla bilar med en sådan vinkel (utan möjlighet att reglera vinkeln) och låg sittposition bort - men som tur är går den ju att reglera på många bilar!
Hur funkar one pedal drive? Hur byter man mellan gas och broms alltså?Min nuvarande förmånsbil är en Polestar 2 och jag bävar för dagen då jobbet tycker att den har blivit för gammal och tvingar mig att byta, förmodligen nästa år
Jag har tidigare kört Audi och BMW men Polestaren klår båda med hästlängder. Den är lagom stor, bekväm att åka i och har massor av kraft bakom gaspedalen. Jag gillar också One Pedal Drive där gas och broms finns i samma pedal och man inte behöver byta fot.
Förhoppningsvis finns det möjlighet att ta en ny 2:a. Jag har provat en Polestar 4 och tyckte inte alls lika bra om den. Stor och bökig och alldeles för mycket teknik![]()
Så fort du släpper gasen så får du bromseffektHur funkar one pedal drive? Hur byter man mellan gas och broms alltså?
Hmm, antar att man inte krypkör genom att släppa pedalen på en sån bil då. Men det låter som den enda negativa grejen jag kan komma på just nu. Intressant!Så fort du släpper gasen så får du bromseffektden bromsar mycket kraftigare än vad en vanlig bil motorbromsar så om man anpassar körningen så kan man använda det i allt från stadstrafik till motorväg.
Det finns såklart en riktig broms också om man skulle behöva snabbare inbromsning.
Jag startade med Toyota, körde två modeller WV Caddy, en Renault Kangoo, en Peugeot Partner och är nu tillbaka i en Toyota.Och varför?
Det går fint att krypköra, man lär sig att reglera gas och broms med foten efter ett tag. Det är lite ovant i början precis som när man ska hitta dragläget med kopplingen på en manuell bilHmm, antar att man inte krypkör genom att släppa pedalen på en sån bil då. Men det låter som den enda negativa grejen jag kan komma på just nu. Intressant!