Vilket bilmärke föredrar du?

Bukefalos 30 år!

Asko

Trådstartare
Och varför?

Jag har inte mycket erfarenhet av olika bilmärken och blev nyfiken av min andra tråd. Har ni ett bilmärke som ni föredrar?

Och vilka är era anledningar till era val? Har anledningarna något med hur bekväma/sköna de är att köra?

Jag gillar mina Saabar :D
Tråkigt nog så börjar det ta slut och jag vet verkligen inte vad jag nästa gång ska köpa för bil.
De är otroligt bekväma att köra och är dessutom bekväma att åka i. Bra upplägg på inredning, trevliga att titta på och prisvärda. Det händer också något när man trycker på gaspedalen :D

Min nuvarande förmånsbil är en Polestar 2 och jag bävar för dagen då jobbet tycker att den har blivit för gammal och tvingar mig att byta, förmodligen nästa år :arghh:

Jag har tidigare kört Audi och BMW men Polestaren klår båda med hästlängder. Den är lagom stor, bekväm att åka i och har massor av kraft bakom gaspedalen. Jag gillar också One Pedal Drive där gas och broms finns i samma pedal och man inte behöver byta fot.

Förhoppningsvis finns det möjlighet att ta en ny 2:a. Jag har provat en Polestar 4 och tyckte inte alls lika bra om den. Stor och bökig och alldeles för mycket teknik 😅

Och varför?

Jag har inte mycket erfarenhet av olika bilmärken och blev nyfiken av min andra tråd. Har ni ett bilmärke som ni föredrar?

Och vilka är era anledningar till era val? Har anledningarna något med hur bekväma/sköna de är att köra?
Jag har verkligen inte stor erfarenhet av olika bilmärken men har kört Skoda de senaste 8 åren är jättenöjd. Både med funktion, kvalitet och komfort.

Jag gillar Toyota. Mest för att jag har en bra verkstad/återförsäljare som hjälpte oss gratis när bilen vi hade då gick sönder. Överlag pålitliga bilar tycker jag.

Nu har jag en Peugeot och en Opel. De är också bra.

Jag tänker inte så mycket på vilket märke faktiskt. Går mest på vilken färg och in den är bekväm att köra/åka med.

Jag har mest haft småbilar, bortsett från min gamla volvo 745. Just nu har jag en Peugeot 107. Perfekt för mig, smidig att köra i stan, hyfsat säker för att vara en sån liten bil, drar lite bränsle. Litet bagageutrymme såklart, men har alltid fått plats med det jag behöver få plats med.
Gillar den mycket!

Och varför?

Toyota. Inte allt för dyra, billiga i drift och går och går och går. Bilmekaniker brukar ta upp det som en bil att köpa som sällan går sönder och säkra att köra. Mycket bra på el och hybridmotorer.
Lyx, extremt god körkomfort eller värstingmotorer är inte det viktigaste för mig, lagom räcker.

Jag älskar Subaru om jag får välja fritt. Dragstark, pålitlig, bekväm att sitta i, lite tryck i motorn, äkta fyrhjulsdrift, vettigt utrymme*.

(*Min referens är och förblir dock mina gamla kära Volvo 945 som svalde en tresitssoffa monterad, så jag tycker att typ 99,9% av moderna bilar har för litet lastutrymme. :rofl: )

Jag har som sagt haft ett gäng Volvo 745/945 som jag älskat. Bakhjulsdrift, dragit bra, pålitliga och billiga att mecka (även för mig som inte kan göra det själv), rejält lastutrymme. Men jag räknar inte med att kunna få tag i en fräsch sådan igen. Är de i halvkasst skick så kostar de numera som en Subaru och då väljer jag Subaru.

Jag har pga majoriteten av jobbets bilar (vars säten är vinklade så att de tippar bakåt. Alltså rumpan lägre.) överbelastat/skadat mjukdelarna runt min svanskota. Jobbar på att rehaba den men det låter på min kiro som att jag bör räkna med att den kommer att vara känslig för överbelastning/smällar även om vi får ordning på det hela. Så nu går alla bilar med en sådan vinkel (utan möjlighet att reglera vinkeln) och låg sittposition bort - men som tur är går den ju att reglera på många bilar!

Toyota. De krånglar väldigt lite, är billiga att köra och har bra begagnadgaranti. Jag köpte min nuvarande när den var 3 år gammal och tack vare garantin fick jag en helt ny växellåda när den gått 19.500 mil. Och det var toyotaverkstan som tog initiativet till det när de hörde att den inte lät som den skulle på en service.

Jag älskar Subaru om jag får välja fritt. Dragstark, pålitlig, bekväm att sitta i, lite tryck i motorn, äkta fyrhjulsdrift, vettigt utrymme*.

(*Min referens är och förblir dock mina gamla kära Volvo 945 som svalde en tresitssoffa monterad, så jag tycker att typ 99,9% av moderna bilar har för litet lastutrymme. :rofl: )

Jag har som sagt haft ett gäng Volvo 745/945 som jag älskat. Bakhjulsdrift, dragit bra, pålitliga och billiga att mecka (även för mig som inte kan göra det själv), rejält lastutrymme. Men jag räknar inte med att kunna få tag i en fräsch sådan igen. Är de i halvkasst skick så kostar de numera som en Subaru och då väljer jag Subaru.

Jag har pga majoriteten av jobbets bilar (vars säten är vinklade så att de tippar bakåt. Alltså rumpan lägre.) överbelastat/skadat mjukdelarna runt min svanskota. Jobbar på att rehaba den men det låter på min kiro som att jag bör räkna med att den kommer att vara känslig för överbelastning/smällar även om vi får ordning på det hela. Så nu går alla bilar med en sådan vinkel (utan möjlighet att reglera vinkeln) och låg sittposition bort - men som tur är går den ju att reglera på många bilar!
Håller med, kör volvo, älskar den, men älskar också subaru. Gillade starkt lastutrymmet på vår gamla volvo 745!!

Min nuvarande förmånsbil är en Polestar 2 och jag bävar för dagen då jobbet tycker att den har blivit för gammal och tvingar mig att byta, förmodligen nästa år :arghh:

Jag har tidigare kört Audi och BMW men Polestaren klår båda med hästlängder. Den är lagom stor, bekväm att åka i och har massor av kraft bakom gaspedalen. Jag gillar också One Pedal Drive där gas och broms finns i samma pedal och man inte behöver byta fot.

Förhoppningsvis finns det möjlighet att ta en ny 2:a. Jag har provat en Polestar 4 och tyckte inte alls lika bra om den. Stor och bökig och alldeles för mycket teknik 😅
Hur funkar one pedal drive? Hur byter man mellan gas och broms alltså?

Väldigt generaliserat; japanska och tyska märken. Har givetvis inte testat alla, men generellt pålitliga och oproblematiska även med lite ålder och upplever dem trevliga att köra. BMW och Audi lite mer "körglädje" medan de japanska jag kört är generellt stabila och bekväma.

Hur funkar one pedal drive? Hur byter man mellan gas och broms alltså?
Så fort du släpper gasen så får du bromseffekt 😊 den bromsar mycket kraftigare än vad en vanlig bil motorbromsar så om man anpassar körningen så kan man använda det i allt från stadstrafik till motorväg.
Det finns såklart en riktig broms också om man skulle behöva snabbare inbromsning.

Självklart BMW! Snygga och trevliga bilar. Tyvärr dyra i skatt, försäkring (för visst folk kopplas till dem och kör som rövar och ställer till olyckor) och delar. Hade SAAB innan men sambon vill inte meka "sån skit" och jag fastnade för hans BMW, nu veteran så blev sån till mig med, nu vill jag inte ha nått annat 😁. Och ja, BMW har fungerande blinkers vilket inte alltid Volvo, Renault eller andra märken verkar ha jämt .....

Annars vet jag i mitt gamla jobb i hemtjänsten trivdes jag verkligen med Ford Kuga, stadsjeep. Riktigt trevlig.

Så fort du släpper gasen så får du bromseffekt 😊 den bromsar mycket kraftigare än vad en vanlig bil motorbromsar så om man anpassar körningen så kan man använda det i allt från stadstrafik till motorväg.
Det finns såklart en riktig broms också om man skulle behöva snabbare inbromsning.
Hmm, antar att man inte krypkör genom att släppa pedalen på en sån bil då. Men det låter som den enda negativa grejen jag kan komma på just nu. Intressant!

Och varför?

Jag startade med Toyota, körde två modeller WV Caddy, en Renault Kangoo, en Peugeot Partner och är nu tillbaka i en Toyota.

Jag gillade alla supersmarta förvaringslösningar i Peugeot Partnern, och det tresitsiga framsätet som var bekvämt att halvsova i på pauser och mittsätet blev ett praktiskt bord om man fällde ner det. Bra med plats i skåpet och soppasnål att köra. Så funktionaliteten var en bra bit bättre än de andra skåpbilarna, men den kändes väldigt "traktor" vad gäller komfort... Kan tänka mig en Partner nästa gång det blir skåpbil.

Caddy är dyr, känns större och robustare men komforten är densamma som peugeot och betydligt sämre nyttjat utrymme vad gäller förvaring. Haft många dyra reparationer med Caddysarna, och mycket rost.

Kangoo var billig att köra, där upphörde fördelarna. Dåliga vägegenskaper, plastig, trång, kom knappt upp för backarna här. Kommer inte köpa Kangoo igen.

Nu kör jag en 21 år gammal Toyota RAV4. Enda nackdelen är att den är så jäkla kort! Önskar att Toyotas skåpbilar var vanligare på andrahandsmarkanaden :(

Hmm, antar att man inte krypkör genom att släppa pedalen på en sån bil då. Men det låter som den enda negativa grejen jag kan komma på just nu. Intressant!
Det går fint att krypköra, man lär sig att reglera gas och broms med foten efter ett tag. Det är lite ovant i början precis som när man ska hitta dragläget med kopplingen på en manuell bil 😊

Liknande trådar

• Broms och gaspedaler på olika bilmärken
  • Jätteägg (a.k.a fortsättning på "Jag tänkte börja föda upp lantbruksmaskiner")
  • Biltips
  • Syskon

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka