Vilket enkelt arbete skulle du valt?

Skulle nog kunna tänka mig att ta ner barkborreträd. Min mor gjorde det för massa år sedan, som en slags uppstart i arbetslivet efter en tyngre tid i sitt liv och det verkade som en perfekt tjänst vid såna tillfällen.
 
Jag städar på en skola nu, och de jobbet byter jag inte bort frivilligt.
Jag ÄLSKAR det!
Tungt kroppsligt, men så mysigt att få runt på "min" skola och göra rent och fint för "mina" barn.
Övrig personal ser mej som en i gänget, även om vi inte har samma arbetsgivare, och jag vet att jag är behövd.
Föräldrarna är fantastiska, även om jag inte sett så mycket av dom senaste året.
Stolt städerska passar mej utmärkt!

* Jenny *
 
När jag var ung fanns det ett yrke som kunde beskrivas som biblioteksassistent. De hade ingen speciell utbildning och deras jobb var att ställa tillbaka böcker i hyllorna, låna ut böcker och se till att beställda böcker ställdes undan när de kom in osv. Vissa av dessa tjänster sköter ju låntagarna själva idag, men några av uppgifterna finns ju kvar och de skulle jag kunna tänka mig utföra.
 
Har provat ett antal och skulle nog gärna fortsätta det - alltså att byta jobb varje år och se nytt.

Kyllagerarbetare, betongarbetare, cafebiträde, målare.

Jag är inte säker på att kategoriseringen enkel är så enkel. Min upplevelse är att alla yrken har sina utmaningar om man vill bli riktigt duktig. Och de flesta yrken hyfsat enkla om man nöjer sig med att vara halvusel.
 
Om du skulle behöva välja att ta ett så kallat "okvalificerat arbete" (låt oss definiera det som ett arbete som inte kräver någon nämnvärd utbildning och som inte kräver någon större intellektuell insats medan det utförs). Vilket skulle du valt?

Jag skulle faktiskt känna tillfredsställelse att vara en sån där skräpplockare som plockar skräp längs vägarna som läggs i en gul säck. Tycker det verkar vara skönt att jobba ute (oftast) och dessutom göra fint.
Jag skulle vilja bli lapplisa 🤣 åka runt i bilen och lyssna på ljudbok och reta upp felparkerade. Fast kanske skulle få dåligt samvete ändå, vet själv hur irriterad på sig själv man blir när man råkar glömma p-skivan tex.
Jag har jobbat lite i travstall och det gillar jag väldigt mkt men lönen är alldeles för dålig tyvärr för att jag skulle göra det nu och i längden.
 
Jag gillar att mocka så stallskötare.
Mocka stallet och göra fint i boxarna åt hästarna som tas in sedan.
Mycket meditativt.
Det skulle jag lätt kunna tänka mig också, mocka skit, fluffa halm och sen sopa gångarna. Och sen va den som går ut och släcker stallet för natten och går och tittar till, hästar som står och sover, mumsar hö. Det ljudet!! Helt underbart lugnande för själen.
Det är nåt jag saknar nu när jag inte har hästar längre.
 
Drejare. Att produktionsdreja andras design, behöver inte tänka utan bara jobba med kroppen. Automatisera hantverket.

Kräver såklart erfarenhet, men när man väl har det sker det på rutin.
Åh skulle jag också valt, men skulle bli väldigt torr om händerna.

Annars gillar jag att röja sly och sådant, osäker på om det finns som jobb dock. Väldigt tillfredsställande.
 
Jag skulle älska att samla in kundvagnar utanför ett köpcentrum. Tänk att då gå där lägga upp en masterplan i huvudet hur man snabbast och på mest effektivt sätt kan samla ihop alla vagnar.

Eller så en storköksdisk, jag älskar proffsdiskmaskiner! Lite samma sak här, gillar storköksdisken för att det är så mycket logistik och planering i det, att skapa ett effektivt flöde så att porslinet eller övriga köksatteraljer saknas när de behövs.

Jag har städat trappuppgångar också, men det blev så mätbart så att jag blev stressad av det. Dvs 10 likadana trappuppgångar 7,5 minuter på första 9,5 minuter på andra - vad gick fel? Kan jag gå ned under 6 minuter och ändå göra ett bra jobb. (obs jag som tävlade med mig själv- absolut inget krav från arbetsgivaren)
 
Det är ju en knepig definition.
Jag valde ju att köra buss i stället för att fortsätta som ingenjör inom It och Telecom. Och det är ju betydligt enklare men om det räknas som ett enkelt arbete vet jag ju inte.
Det kräver visserligen ingen längre utbildning, man klarar sig utan gymnasieskolan. Däremot finns andra krav för att kunna utföra jobbet. Typ hälsa och oklanderligt vandel.
 
Någon variant av parkarbetare skulle nog fungera rätt bra. Rensa lite ogräs och klippa gräs och måla om en bänk osv. Eller klippa gräs eller skogsarbete med häst.
Lantbrevbärare har jag jobbat extra som när jag var i tjugåårsåldern, det var det inget större fel på heller.
 
Även jag tänker att det vore tillfredsställande att plocka skräp längs vägarna :p

De som tänker att brevbäraryrket är enkelt och "inte kräver någon större intellektuell insats" har inte provat att sortera och dela ut över 1000 brev en arbetsdag (för något år sedan hörde jag något om att snittet för oss var att hantera ca 1400 försändelser per dag). Man blir rätt slut i huvudet av det, åtminstone om man samtidigt vill vara noga med att posten hamnar rätt. Men det är klart, det finns nog de som jobbar med enbart utdelning också på sina ställen, inte hos oss dock.
Beror väl på vad man räknar som "enkelt" också. När jag jobbade på Bring var det verkligen inte som att man kunde stå och ta det lugnt (aha, någonsin) eller slappna av, men det var en annan sorts trötthet än att behöva hantera folk om dagarna, tyckte jag 🤔

Sen skulle min kropp aldrig palla, och enbart enkelt och nice om man får ta bort stressen vilket ju aldrig lär ske 😅
 
Sortera in i arkiv skulle passa mig bra, har problem med ryggen och kan inte ha ett fysiskt påfrestande jobb.

Ibland drömmer jag om att omskola mig från socialarbetare till att köra tvärbanan. Det är ju inte ett enkelt jobb, man ska ha koll på vad som händer runt en, men inte intellektuellt krävande som mitt nuvarande jobb är.
 
Åh skulle jag också valt, men skulle bli väldigt torr om händerna.

Annars gillar jag att röja sly och sådant, osäker på om det finns som jobb dock. Väldigt tillfredsställande.
De perioder jag har drejat mycket har jag avbrutit typ varje timme, tvättat och smörjt in händerna. Sovit på natten med det handkräm och bomullshandskar.
Det gjorde att jag slapp torrsprickor iaf..
Rätt lera är också viktigt dock.
 
De perioder jag har drejat mycket har jag avbrutit typ varje timme, tvättat och smörjt in händerna. Sovit på natten med det handkräm och bomullshandskar.
Det gjorde att jag slapp torrsprickor iaf..
Rätt lera är också viktigt dock.
Vilken hade du? Gillade att dreja med en mjuk svart. Men jag drejade bara en gång i veckan och händerna var horribla efteråt i ngn dag. Har torra händer som det är.
 
Vilken hade du? Gillade att dreja med en mjuk svart. Men jag drejade bara en gång i veckan och händerna var horribla efteråt i ngn dag. Har torra händer som det är.
Jag älskar att dreja med fylelera om jag ska dreja med stengods. Den blir fin om den bränns i oxiderande ugn, alltså elugn. Men då jag numera bara bränner i reducerade ugnar, alltså gas och ved, använder jag den inte. Tycker den blir för metallisk under många glasyren, speciellt min favoritglasyr.
Annars är vissa porslinsleror bäst att dreja med.

Nu har jag dock lagt ned drejandet och drejar bara när jag är kursledare.
 
Allt-i-allo på häststall, pensionat eller ett hundstall 😃 Mocka/städa, små reparationer, hjälpa kollegor och besökare vid behov, smörja utrustning m.m. Jag skulle älska ett sånt jobb :love:
 
Jobba i affär. Stå i kassa, plocka hyllor, städa. Har gjort det och det är trevligt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 011
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 764
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 848
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp