Vilket enkelt arbete skulle du valt?

Även jag tänker att det vore tillfredsställande att plocka skräp längs vägarna :p

De som tänker att brevbäraryrket är enkelt och "inte kräver någon större intellektuell insats" har inte provat att sortera och dela ut över 1000 brev en arbetsdag (för något år sedan hörde jag något om att snittet för oss var att hantera ca 1400 försändelser per dag). Man blir rätt slut i huvudet av det, åtminstone om man samtidigt vill vara noga med att posten hamnar rätt. Men det är klart, det finns nog de som jobbar med enbart utdelning också på sina ställen, inte hos oss dock.
Jag har haft massa olika jobb, bland annat på McDonalds, lager, inom äldreomsorgen, sålt korv i korvvagn svart osv men det värsta jobbet av alla var ändå de två tre veckorna jag jobbade på citymail...
 
Sätta plant. Det gjorde jag några somrar som ungdom. Nu finns ju ljudböcker och Spotify också till omväxling till naturlivet.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Lantbrevbärare! Har haft det jobbet och det var så skönt att sitta ensam i bilen på ensliga vägar nästan hela dagen. Lite sortering på morgonen och eftermiddagen men de flesta timmar i bilen. En del undrade om det inte var tråkigt och ensamt men jag tyckte det var så himla skönt att slippa folk.
 
Över 20år sedan!
Ah! Ja förhoppningsvis har det väl blivit bättre sen dess då. Kan iaf konstatera att en hel del ändrats bara under åren jag jobbat där. Dessutom har de hunnit byta ägare ett gäng gånger om man ser på de senaste 20 åren. Nu är det något riskkapitalbolag i Tyskland som äger hela grejen :cautious:
 
Skulle nog jobba i stall då, utan tidspress eller att det skulle vara alltför oergonomiskt (har ändå passerat 40 så måste vara lite rädd om kroppen). Gillar både enformigheten och variationen, så att säga. Mocka, sopa, fylla vatten, fixa med stängsel osv. Stallet skulle vara med snälla ponnyer och utan jobbiga hästägare.
 
Jag har haft flera såkallade "enkla jobb" och i helskotta att det är så enkelt, tungt, stressigt och slitigt snarare

Stå och jiddra med en full idiot som vill pruta på en big mac meny klockan 04.30 en söndag när man är blöt av svett, fötterna värker medan en skiftledare skriker på en för att varje kund bara ska ta 30sekunder och du har brännblåsor från fritösen är så långt från ett enkelt jobb man kan komma...

Jag är kass på fysiskt krävande jobb och dör tråkdöden mentalt om jag inte får använda hjärnan.

Men fick jag inte jobba med något som kräver högskolepoäng så skulle jag vilja jobba i receptionen/växel/turistinformation i min kommun.
De hanterar allt från felanmälningar på de kommunala hyresrätterna, samhällsinformation, dela ut broddar till pensionärer till tipsa om fina promenader och hantera socialtjänstens klienter som får utbrott.
 
Ja, gator där jag vet att det är hög omflyttning, väldigt många med liknade namn i varje lägenhet och många bor tillfälligt tex
I know how it is... Vi har ett helt litet område som är så på en av våra rundor. Det går inte att släppa ut en oerfaren där och ska man skicka ut någon som är obekant med området krävs det att det är en lugn dag när det finns gott om tid att kolla runt, för till råga på allt är det lite kaos med adresser och att alls hitta vissa brevlådor :cautious: När man väl kan rundan är den både enkel och trevlig. Första gången jag körde där tog det hundra år och efteråt kan jag ha sagt "Aldrig igen!". Nu ser jag den som kontorets slappaste runda och det är en lyx att få köra den :p Som tur är får jag den ganska ofta, just för att ingen annan orkar lära sig eländet.
 
Typ arkivera. Hade det som en av mina sysslor när jag jobbade i kundtjänst och skannade in dokument för digital arkivering. Men frågan är ju om man skulle vilja göra det varje dag, hela tiden. Jag hade rätt många trevliga små uppgifter på det jobbet, som att hjälpa till med olika utskick och andra lätta pappersarbeten, så det hade jag gärna fortsatt med.
Jag skannar in remisser, remissvar och annat som hamnar hos oss och det är en helt ok syssla, men inget jag skulle vilja göra varje dag hela tiden tyvärr. Däremot är det något jag gärna faller tillbaka lite på när öronen är trötta och hjärnan behöver lite vila. Även om det kräver en del tänkande och arbete så är det inte lika krävande. Men trist i längden dock!
 
Jag har jobbat över 10 år med okvalificerade jobb och mina absoluta favoriter är: handelsträdgård (inklusive parkarbete), som funktionär på travet och i hästbutik!

Nu har jag utbildning och ett jobb utifrån det som jag trivs ännu bättre med, men jobba med växter i butik är solklart nummer två!
 
Det där är väldigt olika vad som räknas in till nämnvärd utbildning och vad som anses vara större intellektuell insats.

Jag skulle inte påstå att det jobbet jag har idag krävde någon nämnvärd utbildningen och kräver ingen större intellektuell insats (beroende på hur man ser på det) när det utförs. Kommer rätt långt på vanligt hederligt sunt förnuft många gånger.
Samtidigt skulle jag nog inte kalla det enkelt att köra lastbil med allt vad det innebär.

Så ja beror nog på hur man tolkar det. 🤷🏼‍♀️

Vetetusan om jag tycker det är okvalificerat :o Går YKB grund nu och herrejävlar vad mkt det är att plugga och då är det ändå repetition till 80% för mig som gjort C och CE nyligen. Ett gäng som gjorde klart grundkursen strax före mig skrev provet igår och 2/3 kuggade på teoriprovet... känns helt okej att jag har en månad på mig att läsa klart eftersom jag bor på en ort där det inte fanns tider att boka närmare inpå :o
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 710
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 841
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp