Vilket enkelt arbete skulle du valt?

Jag skulle gärna vilja måla allmogedörrar och skåp. Om det nu går att livnära sig på det 😁

Annars typ djurskötare på en mjölkgård 😍
 
Har ett hyfsat intelligensbefriande arbete. Kör truck i fabrik, eller ja ibland är det extremt icke tänkande och ibland 511 saker samtidiga så beror på balans och avdelning.
 
Typ arkivera. Hade det som en av mina sysslor när jag jobbade i kundtjänst och skannade in dokument för digital arkivering. Men frågan är ju om man skulle vilja göra det varje dag, hela tiden. Jag hade rätt många trevliga små uppgifter på det jobbet, som att hjälpa till med olika utskick och andra lätta pappersarbeten, så det hade jag gärna fortsatt med.
 
Om du skulle behöva välja att ta ett så kallat "okvalificerat arbete" (låt oss definiera det som ett arbete som inte kräver någon nämnvärd utbildning och som inte kräver någon större intellektuell insats medan det utförs). Vilket skulle du valt?

Jag skulle faktiskt känna tillfredsställelse att vara en sån där skräpplockare som plockar skräp längs vägarna som läggs i en gul säck. Tycker det verkar vara skönt att jobba ute (oftast) och dessutom göra fint.
Jag är direkt usel på okvalificerade arbeten. Mest realistiskt hade kanske varit stallskötare, för jag jobbade som det tidigare och hade nog kunnat få fler såna jobb. Men jag trivs inte alls med att inte få använda huvudet ordentligt i jobbet.
 
Om du skulle behöva välja att ta ett så kallat "okvalificerat arbete" (låt oss definiera det som ett arbete som inte kräver någon nämnvärd utbildning och som inte kräver någon större intellektuell insats medan det utförs). Vilket skulle du valt?

Jag skulle faktiskt känna tillfredsställelse att vara en sån där skräpplockare som plockar skräp längs vägarna som läggs i en gul säck. Tycker det verkar vara skönt att jobba ute (oftast) och dessutom göra fint.
Klippa gräs och sånt, typ parkarbetare. Gillar att klippa helt släta gräsmattor och lyssna ljudbok undertiden:love:
 
Har provat ett antal och skulle nog gärna fortsätta det - alltså att byta jobb varje år och se nytt.

Kyllagerarbetare, betongarbetare, cafebiträde, målare.

Jag är inte säker på att kategoriseringen enkel är så enkel. Min upplevelse är att alla yrken har sina utmaningar om man vill bli riktigt duktig. Och de flesta yrken hyfsat enkla om man nöjer sig med att vara halvusel.
Verkligen inte! Att kunna göra en enkel syssla utan att bli uttråkad och börja slarva åratal i sträck är jättesvårt.
 
Jag hade velat jobba i bar/pub eller vara personlig assisstent/sekreterar pa nagot kontor - typ vara den som bokar moten, ser till att det finns printerpapper, vet vart forlangningsladdarna ligger och ordnar med fredagsfikat
 
Suttit och pratat med folk, typ språkkafé eller liknande. Jobbat med brottsofferstöd i domstolen, suttit med vittnen och pratat om vad som händer och hela processen. Tyvärr inte något man får betalt för ;)
 
Jag hade gärna jobbat på flygplats. Typ med bagage och köra den där bilen som hjälper planen att backa* 😁

Biograf hade också varit mysigt.

* Som märks så har jag inte den blekaste vad jobbet egentligen innebär. Det kanske är jätteavancerat och då får nån kasta ut mig ur tråden.
 
Hundrastare hade nog inte suttit helt fel heller. Lite väl låg lön för min del gissar jag på.

Hade även kunnat tänka mig att stanna kvar som lokalvårdare (endast på brf) om det inte var för det där med lönen.
 
Beror väl på vad man räknar som "enkelt" också. När jag jobbade på Bring var det verkligen inte som att man kunde stå och ta det lugnt (aha, någonsin) eller slappna av, men det var en annan sorts trötthet än att behöva hantera folk om dagarna, tyckte jag 🤔

Sen skulle min kropp aldrig palla, och enbart enkelt och nice om man får ta bort stressen vilket ju aldrig lär ske 😅
Vi hade det väldigt lugnt och stressfritt förra veckan, då kändes det riktigt nice faktiskt :) Men ja, det hör ju inte till vanligheterna.
 
Jag är direkt usel på okvalificerade arbeten. Mest realistiskt hade kanske varit stallskötare, för jag jobbade som det tidigare och hade nog kunnat få fler såna jobb. Men jag trivs inte alls med att inte få använda huvudet ordentligt i jobbet.

Jag har samma erfarenhet. Fick sommarjobb i ett stall för flera år sedan och såg verkligen fram emot det. Det tog en vecka och sen hade jag helt tappat kontrollen över tankebanorna :( Min hjärna fixar inte att sysselsätta sig själv under längre stunder. Tack och lov kunde jag byta arbetsuppgifter och jobba mer mot gårdens kolloverksamhet.
 
Men att ha 78 bollar i luften samtidigt kvalar inte in under "enkelt arbete" tycker jag. Enkelt ska vara att det är lätt att utföra och att du kan göra det medan du tänker på något annat i stort sett.
Nej, det är helt riktigt. Jag vet faktiskt inte varför jag tog illa upp men drog väl en lite för snabb parallell mellan inte utbildad/inte intelligent och enkelt jobb. Vettigare än så orkar jag inte formulera mig efter den här dagen😂 hoppas jag gjorde mig förstådd ändå.
 
Jag skulle vilja bli lapplisa 🤣 åka runt i bilen och lyssna på ljudbok och reta upp felparkerade. Fast kanske skulle få dåligt samvete ändå, vet själv hur irriterad på sig själv man blir när man råkar glömma p-skivan tex.
Jag har jobbat lite i travstall och det gillar jag väldigt mkt men lönen är alldeles för dålig tyvärr för att jag skulle göra det nu och i längden.
Jag har kikat på flera sådana jobb :D Det dumma här är att det är så långa scheman. Lååånga dagar som visserligen då kompenserades med någon extra helgdag ibland, men det fungerar inte för mig att jobba så.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 011
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 764
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 848
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp