Vilket enkelt arbete skulle du valt?

Parkskötsel skulle jag gilla. Brevbärare, tidningsutdelare eller att köra budbil skulle jag också kunna tänka mig :)
 
Det är fortfarande ingen nämnvärd utbildning för att bli det, man behöver inte läsa flera år på högskola/universitet. Väldigt många som fortfarande blir lastbilschaufförer för att deras betyg inte räcker till något annat.

Aha, jag har nog misstolkat frågeställningen. Jag tänkte med "enkelt jobb" som nåt man kan göra utan nån vidare tanke på det, lite automatiserat. Ungefär som när jag mockar skit i stallet.

Edit: Var tvungen gå tillbaka och läsa trådstarten. Och min tolkning är att det handlar om jobb man lär sig på plats, dvs ingen utbildning krävs för att få jobbet. Och att det inte tar flera år att lära sig eller kräver så mkt tankeinsats. Fördomsfullt tänker jag på löpande band-sortering och liknande. Tycker nog fortfarande inte att lastbilschaffis är ett sånt jobb, även om jag håller med dig i att synen på det (ffa från de som själva inte kör lastbil) är att det är så himla enkelt och okvalificerat. Jag hoppas det går mot en annan utveckling.
 
Senast ändrad:
Trädgård skulle vara kul. Annars så ser jag framför mig en lagom stor B&B nånstans vackert beläget i Grekland, där jag städar lite rum, påtar i en trädgård eller kanske till och med kan jobba med lite turridning? Där alla är glada, harmoniska och mår bra. Eller kanske chaufför på nån safari Afrika?

jag har haft lite enkla jobb innan, bland annat i foto-laboratorium.
 
Lantbrevbärare eller florist skulle vara kul att testa. Eller arbeta i en hästaffär.
Förr ville jag sitta i kassan på Ica, men det har jag släppt.
 
Jag städar på en skola nu, och de jobbet byter jag inte bort frivilligt.
Jag ÄLSKAR det!
Tungt kroppsligt, men så mysigt att få runt på "min" skola och göra rent och fint för "mina" barn.
Övrig personal ser mej som en i gänget, även om vi inte har samma arbetsgivare, och jag vet att jag är behövd.
Föräldrarna är fantastiska, även om jag inte sett så mycket av dom senaste året.
Stolt städerska passar mej utmärkt!

* Jenny *
Kan bara hålla med, jag städar på ett äldreboende och även smittor. Skulle aldrig byta bort mitt jobb. Är en i gänget trots olika arbetsgivare och har goa pratstunder med dom boende. Är saknad när jag är sjuk/semester.
 
Jag blir så imponerad över att så många skulle välja ett städjobb. Själv avskyr jag att städa, orkar knappt göra det hemma och kommer definitivt att kolla över möjlighet till städhjälp när allt kaos har lagt sig.

Jag kan däremot tänka mig köra budbil. Inte lastbil utan någon mindre skåpbil som lätt tar sig fram i stan. Jag gillar att sitta bakom ratten, hittar så gott som överallt i stan och är bekväm med stadskörning så det hade nog passat mig bra. (Mina vänner påstår dock att jag kör långsamt, eller "varsamt" som en av dem så fint uttryckte det så jag hade förmodligen fått arbeta över så gott som dagligen :laugh:)
 
Vet inte vad den officiella titeln är, men jag hade gärna jobbat på en kyrkogård! Alltså med planteringar, parkskötsel osv. Klippa häckar, plantera blommor, beskära träd, kratta grusgångar osv. Jag går minst en av mina promenader varje dag på en stor kyrkogård i närheten, den är fantastiskt välskött och det är en underbar miljö. Jag förstår om det krävs utbildning för vissa av insatserna, men jag tror jag hade klarat mig någorlunda med de natur- och växtkunskaper jag har.

Det skulle jag också vilja arbeta med!
 
Jag skötte djuren och guidade besökare på en 4H gård en gång i tiden. Riktigt härligt.
Så något slags daglig djurskötsel 😊.
 
Jag blir så imponerad över att så många skulle välja ett städjobb. Själv avskyr jag att städa, orkar knappt göra det hemma och kommer definitivt att kolla över möjlighet till städhjälp när allt kaos har lagt sig.

Jag kan däremot tänka mig köra budbil. Inte lastbil utan någon mindre skåpbil som lätt tar sig fram i stan. Jag gillar att sitta bakom ratten, hittar så gott som överallt i stan och är bekväm med stadskörning så det hade nog passat mig bra. (Mina vänner påstår dock att jag kör långsamt, eller "varsamt" som en av dem så fint uttryckte det så jag hade förmodligen fått arbeta över så gott som dagligen :laugh:)

En kompis till mig jobbade med det en period. Det stressigaste jobbet hen haft, så hen tog CE-körkort istället och fick lite lugn och ro pga längre körningar. Det är säkert socialt och roligt, men inget sånt där koppla-bort-hjärnan-jobb :)
Själv kan jag romantisera lite över att vara lantbrevbärare, om det ens finns såna längre 🙄
 
En kompis till mig jobbade med det en period. Det stressigaste jobbet hen haft, så hen tog CE-körkort istället och fick lite lugn och ro pga längre körningar. Det är säkert socialt och roligt, men inget sånt där koppla-bort-hjärnan-jobb :)
Själv kan jag romantisera lite över att vara lantbrevbärare, om det ens finns såna längre 🙄

Jag kör en lantbrevbärartur just nu. Hopplöst! Folk märker inte upp sina lådor, svarar inte i telefon när man ska ringa om paket och värdelöst att komma ihåg vart alla gårdar ligger.

Mycket lättare inne i samhället.
 
Jag kan tänka mig parkarbetare eller kyrkogårdsarbetare. Sommarjobbade som det senare under två somrar i sen tonår och stortrivdes. Det var alltifrån utejobb med att kratta gångar, fixa rabatter, kratta kottar till att städa toaletter och krematoriet.
 
När jag tänker enkla arbeten, tänker jag på sådant som viss daglig verksamhet eller t ex FAS3 får/fick göra. T ex sortera skruvar, göra i ordning små påsar med flera ännu mindre påsar med olika delar i, strimla papper, städa stränder o s v. Klippa bort trådar på kläder, vika in brev i kuvert, stämpla papper. Enkla arbeten.

Kyrkogårdsarbete kanske verkar lugnt utåt, men det är ett grovarbete med tunga moment, slitage på kroppen och perioder av hög stress. Sen behöver man faktiskt kunna tänka också och gärna ha i alla fall en viss nivå av social kompetens. Beroende på om du arbetar bara utomhus eller om du dessutom ska närvara inne i kyrkan som vaktmästare behöver du definitivt kunna planera, komma ihåg många smådetaljer och snabbt kunna lösa problem. Detta gäller visserligen även ute.
Alltså, ja, det är asnajs att sitta på klipparen och lyssna på musik eller ljudbok, men du får inte välta gravstenar eller köra sönder planteringar eller maskiner. Dessutom sitter du med avgaser omkring dig, oavsett bränsle. Bara som ett exempel. Och när du gräver grav ska du verkligen veta vad du gör, oavsett om det är för urna eller kista.
I min värld inget enkelt arbete, men det kan vara lågstressat, med rätt arbetsorganisation.
 
När jag tänker enkla arbeten, tänker jag på sådant som viss daglig verksamhet eller t ex FAS3 får/fick göra. T ex sortera skruvar, göra i ordning små påsar med flera ännu mindre påsar med olika delar i, strimla papper, städa stränder o s v. Klippa bort trådar på kläder, vika in brev i kuvert, stämpla papper. Enkla arbeten.

Kyrkogårdsarbete kanske verkar lugnt utåt, men det är ett grovarbete med tunga moment, slitage på kroppen och perioder av hög stress. Sen behöver man faktiskt kunna tänka också och gärna ha i alla fall en viss nivå av social kompetens. Beroende på om du arbetar bara utomhus eller om du dessutom ska närvara inne i kyrkan som vaktmästare behöver du definitivt kunna planera, komma ihåg många smådetaljer och snabbt kunna lösa problem. Detta gäller visserligen även ute.
Alltså, ja, det är asnajs att sitta på klipparen och lyssna på musik eller ljudbok, men du får inte välta gravstenar eller köra sönder planteringar eller maskiner. Dessutom sitter du med avgaser omkring dig, oavsett bränsle. Bara som ett exempel. Och när du gräver grav ska du verkligen veta vad du gör, oavsett om det är för urna eller kista.
I min värld inget enkelt arbete, men det kan vara lågstressat, med rätt arbetsorganisation.
Tyckte det var ganska otänkande arbete när jag jobbade på skolor, parker, brf med trädgård. Behövde inte ens tänka på när hackarna skulle klippas eller ängen trimmas utan det var bestämt redan och gjordes samma period varje år.
 
Vet inte vad den officiella titeln är, men jag hade gärna jobbat på en kyrkogård! Alltså med planteringar, parkskötsel osv. Klippa häckar, plantera blommor, beskära träd, kratta grusgångar osv. Jag går minst en av mina promenader varje dag på en stor kyrkogård i närheten, den är fantastiskt välskött och det är en underbar miljö. Jag förstår om det krävs utbildning för vissa av insatserna, men jag tror jag hade klarat mig någorlunda med de natur- och växtkunskaper jag har.

Någon variant av parkarbetare skulle nog fungera rätt bra. Rensa lite ogräs och klippa gräs och måla om en bänk osv. Eller klippa gräs eller skogsarbete med häst.
Lantbrevbärare har jag jobbat extra som när jag var i tjugåårsåldern, det var det inget större fel på heller.
Jag går just nu en utbildning till parkarbetare. Det finns anledningar till att utbildningen behövs. Den gröna näringen saknar kompetent arbetskraft.
 
för något år sedan pratade vi på jobbet och försökte komma på vilket jobb vi skulle vilja ha och jag valde sjömärkesmålare - det finns många väderbitna sjömärken och skyltar där ute som skulle behöva en uppfräschning. Jobba i Sverige på sommaren och Karribien på vinterhalvåret :p

jag föreställer mig att sitta och guppa omkring i en roddbåt med lite målarfärg och ankra invid sjömärkena hahaha
 
Mitt bästa jobb var på Systembolaget - jag lärde mig mycket och tog aldrig med mig något hem. Inge problem att skilja arbetstid från fritid.

Annars är "enkla jobb" döden. Det spelar ingen roll hur hjärndött något är från utsidan - människor hittar sätt att göra det bättre och mer meningsfullt. Jag minns en äldre kvinna som satt i kassan på en av singel-biograferna i Stockholm. Hon visste var i salongen man hörde bäst och såg bäst. Vilka platser som var de bästa beroende på film och sällskap/syfte med besöket. Hon fick mig verkligen att känna mig omhändertagen. Fast det tog henne nog lite för lång tid att sälja varje biljett. Har man den typen av jobb finns det alltid så många lager chefer och stor risk för mikromanagement
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 829
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 707
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 841
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp