Vilket f-bolag?

Mysaan

Trådstartare
Lilla ponny kom hem i går och är oförsäkrad. :eek: Försökte snabbt fixa en försäkring på det bolaget jag har till alla andra försäkringar men han är för gammal. :crazy: Drygt 1 månad över 16 år och då försäkrar inte mitt bolag.

Så finns det något bolag som försäkrar så gamla hästar? Hade för mig att gränsen var 18 men ack vad fel jag hade. Läste någonstans om att A***** hade veteran försäkring. Är den bra? Hur är de som f-bolag? Tips på andra bolag? Känner att detta måste fixas i dag vill absolut inte ha lillen gå oförsäkrad

Sv: Vilket f-bolag?

Jag har haft Agria sen -91 och har inte haft bekymmer. Men det är nog olika vad folk har för uppfattning om det som med alla andra bolag;).

Jag har haft skador och fått avliva men det har inte strulat hittills..Kolla bara på försäkringsbeskedet att det är rätt försäkring, omfattning och belopp.

När jag hade hästarna hos Sveland så har jag för mig att högsta ålder för försäkring var 17 år. Vet dock inte om det har ändrats. Tyckte då att Sveland var ett vettigt försäkringsbolag med bra villkor.

Jag har agria och har aldrig haft några problem.
Men har tyvärr ingen koll på veteranförsäkringen.. Kolla deras hemsida, där har de säkert mycket info.

Har haft Agria och kommer aldrig mer att låta dem ta in vare sig hundar eller hästar. Höga premier men inget skydd när det väl kommer till den punkt när man behöver dem. Många bekanta har också haft strul som orsakat stora ekonomiska konsekvenser när de haft Agria.

Veteranförsäkringen täcker ju inte jättemycket, men det är klart; det beror ju helt på hur mycket man har på kontot om det väl inträffar något och hur mycket man tänker behandla. Brutna ben och buköppningar är inget vi utsätter våra äldre hästar för, sårskador blir sällan så mycket (vi har en klinik som är väldigt bra i pris, inte ens jourtid med dropp p g a pumpblödning kom upp över självrisken). Vi har därför valt att inte teckna någon försäkring för den gamla ponnyn som var oförsäkrad och 18 år när vi köpte honom.

Håller med. Dyrt som tusan och sen får man strida om vilken ersättning man än ska ha ut.... Välj vilket annat bolag som helst med en försäkring efter dina behov, det är mitt råd.

Vad är det för ras ? Om det är en shetlandsponny/islänning/arabiskt fullblod eller lippizzaner så kan du teckna i Folksam till och med det år hästen fyller 17 år. Annars gäller 15 år hos dessa. Sveland har fram tills det hästen blir 16 år. Vet ej om det är året den fyller 16 då inget mer stod än det.

Senast ändrad:

Vad är det för ras ? Om det är en shetlandsponny/islänning/arabiskt fullblod eller lippizzaner så kan du teckna i Folksam till och med det år hästen fyller 17 år. Annars gäller 15 år hos dessa. Sveland har fram tills det hästen blir 16 år. Vet ej om det är året den fyller 16 då inget mer stod än det.

If har ju fram till och med det datumet de fyller 16 så tyvärr är det lite sent.
Ska kolla folksam då det är en shettis jag har

Lite uppdatering då.
Var i kontakt med agria som skulle ha 350 kr per år. (inte mycket pengar) för en försäkring som i princip inte täcker mer än om hästen dör i bilolycka eller blixtnedslag och då skulle jag få ut liv 3000 kr.

Fast det måste det väl göra ? Du har ju i veteranförsäkringen: Agria Katastrof Liv, Agria Begränsad Veterinärvård (A2) med Plus samt Agria Incident inbakad. Incidenten vette tusan varför den är med överhuvudtaget ?! :confused:

I A2 ingår ju en hel del ändå, bla sårskador och kolik. I Plus även medicin, recept mm. Så lite mer än det du skrev täcker den allt, även om det kanske inte är speciellt mycket.

Fast det måste det väl göra ? Du har ju i veteranförsäkringen: Agria Katastrof Liv, Agria Begränsad Veterinärvård (A2) med Plus samt Agria Incident inbakad. Incidenten vette tusan varför den är med överhuvudtaget ?! :confused:

I A2 ingår ju en hel del ändå, bla sårskador och kolik. I Plus även medicin, recept mm. Så lite mer än det du skrev täcker den allt, även om det kanske inte är speciellt mycket.

Ja den täckte sårskador, kolik och transportsjuka också. Men inga hältutredningar, ingen hosta eller något annat som känns mest vanligt om man säger så. Mediciner, avlivning, och destruktion tex hävda hon att försäkringen inte alls täckte.

Nej jag tacka för mig och hävda att då kunde jag lika gärna spara en buffert själv istället. Vilket hon faktiskt höll med om

Men det står ju i försäkringsvillkorena för Agria plus detta:

Utöver grundförsäkringen gäller Agria Plus, tilläggsförsäkring för:

1. Läkemedel
Du kan få ersättning för dina kostnader för läkemedel som veterinär ordinerar, utlämnar eller receptförskriver i samband med att veterinären undersöker eller behandlar din häst. Det är en förutsättning att det är medicinskt motiverat att använda läkemedlet, samt att det är i överensstämmelse med veterinärmedicinsk expertis och med vetenskap och beprövad erfarenhet.

2. Veterinärens resor
Du kan få ersättning med upp till 1 000 kronor per behandlingstillfälle för dina kostnader för veterinärens resor i samband med att denne undersöker eller behandlar din häst.

3. Djurambulans
Du kan få ersättning för dina kostnader för transport av din häst med djurambulans när det enligt veterinärmedicinsk expertis har varit nödvändigt av medicinska skäl att anlita ambulansen.

4. Avlivning och destruktion
Du kan få ersättning med upp till 5 000 kronor för dina kostnader för nödslakt, avlivning och destruktion av din häst om detta varit medicinskt motiverat, enligt veterinärmedicinsk expertis, samt i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Separat kremering ersätts inte.

Och i A2 gäller detta:

Särskilda bestämmelser för vissa behandlingar:

a) MR-, CT-undersökningar (magnetresonans och datortomografi) och
scintigrafi Du kan få ersättning endast efter förhandsbesked från Agrias veterinärer.

b) Tandfraktur
Du kan få ersättning med upp till 5 000 kronor per försäkringsår för en akut
tandfraktur som involverar käkbenet. Frakturen måste vara konstaterad genom
röntgen.

6.3 Avlivning och destruktion
Du kan få ersättning med upp till 5 000 kronor för dina kostnader för nödslakt, avlivning och destruktion av din häst om avlivningen är en direkt följd av någon av följande händelser: brand, explosion, blixtnedslag, trafikolycka, drunkning, snötryck, jordskalv/-skred, storm och/eller hagel, gas, vätskeutströmning, angrepp av varg, björn, lo, järv och örn eller djurplågeri eller skadegörelse av någon utomstående person, el-fenomen (till exempel. kortslutning, överslag, överspänning).

Det är möjligt att det står så på hemsidan. Jag har inte läst där utan gick på vad hon handläggaren på agria sa till mig i telefonen och då lät det inte som att det var något att ha.

Tänkte precis det du skrev ovan, sätt undan en slant då och då så har du en buffert att ta till om det behövs!

Kolla upp Folksam då. I deras villkor står inget särskillt ang veteranförsäkringar eller dyl. Står faktiskt endast att man kan teckna en försäkring ända tills hästen uppnått 15 års ålder, förutom för de raser jag räknat upp. Då gäller 17 års ålder. Så dom verkar inte ha sk specialförsäkringar pga åldern, utan en helt vanlig som alla andra får teckna.

Har haft Agria och kommer aldrig mer att låta dem ta in vare sig hundar eller hästar. Höga premier men inget skydd när det väl kommer till den punkt när man behöver dem. Många bekanta har också haft strul som orsakat stora ekonomiska konsekvenser när de haft Agria.

Jag kan bara hålla med! Höga premier och fina lovord om att hästarna är försäkrade för det man ber om men när man sedan har behövt hjälp, då har man inte fått någon.

Agria är inget bra bolag. Jag vet att jag inte är ensam om att tycka det.

Jag ska byta till IF i september. Då går min försäkring hos Agria ut. Det ska firas med tårta. Det ska bli så förbannat skönt och slippa dom.. :devil:

Köpte förra året ett shettissto på 17år, henne fick jag avelsförsäkra hos Sveland på samma villkor som mina övriga pållar. Idag är hon då 18år

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 378
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 996
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 469
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka