Vilket foder ska jag köpa?

Habina

Trådstartare
Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta då min åring vägrade äta Muscle Up och jag inte ville riskera att stå med en till säck foder som hon inte åt (mamman åt då Muscle Up iaf). De hade dock inga provpåsar, men lovade skicka värdecheck så jag fick fodret lite billigare.

Nu blev det stallbyte istället, så åringen behöver inget proteintillskott längre. Jag har istället 3 säckar soja, 2 säckar lusernpellets och ett par kg Muscle Up som hästarna egentligen inte behöver. Jag kommer använda de två första sorterna att blanda ut mineraler i, vilket bör räcka 1 ½ år. Muscle Up kommer jag ha som belöning vid träning.

Men jag vill ju använda upp värdechecken nu när jag ändå fått en. Så därav frågan; vilket foder ska jag köpa?

Sett till att blanda nåt snabbt i stallet (så det inte fryser på vintern) skulle vara att testa en säck sensitive mash. Helt enkelt för att testa om det maskerar mineralerna lika bra som soja (men där jag då slipper så mycket proteintillskott, vilket inte behövs med stallets grovfoder). Men jag kommer inte ha användning för den på ett år (eller såklart kan jag använda den före sojan och lusernen om jag vill), så det känns lite onödigt att köpa en säck av den just nu.

Ett annat alternativ skulle vara att köpa en säck lusernhack för att ha när jag tränar belöningsbaserat. Men det känns också onödigt på nåt vis, eftersom jag redan vet att hästarna äter det fodret.

Eller ska jag passa på och köpa nåt annat foder att testa? Förslag på foder i såna fall?

Tacksam för hjälp med detta oerhört fåniga I-landsproblem.
 
Jag gillar sensitive mash, mina hästar äter den varje dag. Jag gillar att man kan göra ”soppa” av den så att de får i sig extra vatten så här års, samma sak sommartid när man iväg på tävling osv. Upplever att det funkar bra att ge mineraler/salt/tillskott i den😄
 
Jag skulle nog köpt deras tillskott Joint Support eller Electrolytes Pro, speciellt den senare kan ju användas på alla hästar och med fördel på sådana som jobbas i någon form.
Kraffts färdigfoder innehåller allt möjligt onödigt kraffs 😂 det är min åsikt.
 
Jag tänker att man aldrig vet vad nästa analys visar så hade behållt kupongen om den gäller ett tag framåt😊

Tyvärr gör den ju inte det. Men grovfodret brukar normalt ha kvot på 7-8, så jag är tveksam till om det kommer behövas kraftfoder kommande år.
 
Jag skulle nog köpt deras tillskott Joint Support eller Electrolytes Pro, speciellt den senare kan ju användas på alla hästar och med fördel på sådana som jobbas i någon form.
Kraffts färdigfoder innehåller allt möjligt onödigt kraffs 😂 det är min åsikt.

Haha, jag tycker detsamma gäller tillskotten. Men dubbelkollade checken och det står foder, så tillskott funkar tyvärr inte ändå. Annars hade jag nog köpt magtarm, för den upplever jag funkar på vissa hästar.
 
Mash gillar jag, använder den som lite allt-i-allo vid behov :)
Hade någon burk med en slatt liggandes länge och den var fortfarande fräsch när jag öppnade.

Jag gillar också tanken på extra vatten vid behov, har ju ingen betfor längre och rätt vad det är står man där med en kolikhäst. Det får nog bli mash ändå.
 
Hade också köpt mash. Min häst ÄLSKAR deras Sensitive Mash och han är en mycket kräsen herre. 😅 :heart Tycker att mash är perfekt att ge med mycket vatten efter ridning.
 
Hade också köpt mash. Min häst ÄLSKAR deras Sensitive Mash och han är en mycket kräsen herre. 😅 :heart Tycker att mash är perfekt att ge med mycket vatten efter ridning.

Jag har ett svagt minne av att jag vann mash i nån tävling typ 2014. Men då var det bara min matglada valack som åt. Men jag får testa igen, blir inte många kronor jag betalar och i värsta fall får jag ge det utan mineraler bara. :)
 
Var tvungen att söka på forumet. Vann mash innan jag började ge Forageplus, så det känns ändå lovande.
 
Jag har ett svagt minne av att jag vann mash i nån tävling typ 2014. Men då var det bara min matglada valack som åt. Men jag får testa igen, blir inte många kronor jag betalar och i värsta fall får jag ge det utan mineraler bara. :)
Min hatar all annan mash, men just den älskar han! Sensitive Mash alltså. :)
 
Jag fick en provburk på Scandinavium och reagerade också på den långa blötläggningstiden. Mitt vanliga foder blötlägger jag med varmvatten och kan servera nästan direkt.

Ja, det är ju en fördel med soja (förutom hög smaklighet), det tar fem minuter och sen kan jag servera. Så den inte hinner frysa. Nu kommer det väl snart en vår och då testar jag gärna nåt som inte är lika proteinrikt (onödigt när höet har hög kvot redan).
 
Hur lång tid tog det att blöta upp den till serverbart för dig?
Tog aldrig tiden exakt, men det är verkligen hårda pellets. Jag kör med varmvatten (pga lat) och lät det nog stå iaf 15 minuter. Första gången fodrade jag lite snabbare/som vanligt men då var det mycket "pellets" kvar.
Tycker det är svårt också, liksom varför ska man blötlägga? Är det som betfor som kan svälla i magen, är det för att de är hårda och svåra att tugga eller vad är anledningen liksom? Tycker inte det framkommit helt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 587
Senast: Habina
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 825
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock...
2
Svar
35
· Visningar
2 427
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Vi fick hem ett sex månaders föl den 27 december och hon vägrar äta allt annat än hösilaget vilket hon dock äter med god aptit. Hon...
Svar
8
· Visningar
1 488
Senast: Toudi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp