Bukefalos 28 år!

Vilket foder ska jag välja?

kolfinnur

Trådstartare
Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att få ihop en bra foderstat till min islandshäst. Han är en frisk häst, men tappar lätt muskler. Sedan har jag hört från olika håll att havre och korn inte är bra för islandshästar, eftersom de har ett så högt näringsupptag? Dessutom har han de senaste 3 åren fått kolik 1 gång per vinter, vet inte orsaken... Vill därför inte ge massa olika foder och bara foder som är bra för magen. Skulle någon deciliter havre per dag ha någon effekt? Ska kanske ha flytande vitaminer eller granulat så vill kunna blanda det i något. Eller borde jag köpa något helt annat foder med högre kvot? Vad i så fall? Har inte fått hösilageanalysen ännu. Vad innehåll linfrö? Funderar på att börja ge honom kokade linfrön.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja?

Man kan börja med att säga att det är omöjligt att beräkna en foderstat utan en höanalys. Så innan du bestämmer dig bör du invänta analysen och därefter räkna på det.
Klart islänningar kan äta havre och korn om de behöver det. De är hästar som alla andra.
Om hästen har lätt att tappa muskler beror det antingen på otillräcklig träning eller otillräckligt med protein i foderstaten just då.
Det är viktigt att ta reda på orsaken till koliken. Vad är det som är speciellt med utfodringen på vintern då han får kolik? Exempel på orsaker till kolik kan vara frost i gräset, mögligt foder, för stor andel kraftfoder, för lite grovfoder, snabbt foderbyte (dvs kortare än 7-10 dagar, gäller även med nytt parti grovfoder) osv.
Nån dl havre gör nog varken till eller från.
Vad är det för vitaminer du tänkte ge? Hästen tillverkar många av vitaminerna i grovtarmen.
Linfrö är helt enkelt linfrö. :p Det brukar ge bra effekt på mag/tarm och päls. Det finns linfrökaka (är linfröpellets) som är lättare att utfodra med än att hålla på å koka.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja?

Ja jag kan ju inte veta hur mycket jag ska ge av allt innan jag har analysen, förhoppningsvis täcks behoven av bara hösilage och mineraler :laugh: de mineraler jag ger nu, och som inte kommer vara slut när jag flyttar är chevinal plus och foderkalk. Jag tänkte mest på kokade linfrön, som jag förstått är det slemmet från dem som är bra för magen
 
Sv: Vilket foder ska jag välja?

förhoppningsvis täcks behoven av bara hösilage och mineraler :laugh:
Förhoppningsvis täcks behoven av bara hösilage! :idea:

Jag tänkte mest på kokade linfrön, som jag förstått är det slemmet från dem som är bra för magen
Jag har inte fodrat med kokta linfrön så jag vet inte om de skulle vara bättre än de "pelleterade", men jag har varit väldigt nöjd av resultatet jag fått av dels linfrökaka men även linfröolja.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja?

Jag ger aldrig mina islandshästar havre eller korn, inte majs eller annat heller. Om de behöver extra förutom grovfodret får de lucern och lite betfor blandat med mineral samt linfröolja med e-vitamin.

Havre och korn samt annat stärkelserikt kraftfoder är inget våra islandshästar behöver.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja?

Min "maghäst" får i år i stort sett bara hösilage. Hösilaget har bra värden med en SRP/MJ-kvot som är något högre än normalvärdet.

Jag har sedan en månad släppt snuttefilten och nästan tagit bort kraftfodret helt, han får tre portioner om dagen och varje portion består av 1 dl betfor, 1/2 dl linfrökross. Dessutom får han mineraler och multivitamin. Betforn är alltså mest för att ha något att blanda in det övriga i.

Han är minst lika pigg som när han går på mer kraftfoder, och magen mår helt klart bra av linfrökrosset. Fördelen med det är att det inte behöver kokas, men att alla näringsämnen finns kvar jämfört med i linfröpelletsen.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja?

Vintertidskolik brukar många gånger bero på vattenbrist. Dvs många vattnar inte sina hästar i hagen under vintern. De finns många som anser/tror att hästarna klarar sig på snö.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja?

Nu har jag fått hösilage-analysen! Det såg väldigt bra ut :laugh:
Han behöver 9 kg för att täcka sitt tuggbehov, vilket ger 333gr smbrp och 53 MJ. Han har ett behov på typ 340gr smbrp och 57 MJ enligt tabell, men jag tror han behöver mer protein än så. Utöver det tänkte jag ge 0.3 kg havre och 2 dl (torr) betfor, och mineraler såklart. Har börjat koka linfrön till honom också men det är så lite så jag räknar inte med det. Med havre och betfor blir det totalt 361gr smbrp och 57 MJ, det tycker jag var väldigt bra! :D

En fundering ang. linfröna. Borde det inte funka bäst att ge dem tillsammans med krossad havre? Så kan man blanda ihop dem lite så inte allt slem fastnar i burken :D Jag tänkte typ 4-5 dl havrekross (beroende på vad det väger) och 1 dl kokta linfrön. Vad brukar ni blanda linfrö med?
 
Sv: Vilket foder ska jag välja?

Om du vill ge mer protein tycker jag det är bättre med lucern. Dangrönts lucernpellets t ex, blöt o ge med mineral.

I vilket syfte ger du linfrö?
 
Sv: Vilket foder ska jag välja?

Rätt så, jag är ganska anti mot havre, korn och annat stärkelserikt foder. Det är ofta onödigt. Har man en häst med risk för eksem ställer stärkelsen till med problem.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja?

Då finns det ju mer lätthanterligt att ge än linfrö. Linfrö måste stöpas annars bildas det vätecyanid.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja?

Jag är likadan själv. Undviker gärna spannmål om det går (och det gör det ju ;)). Håller också med om linfrö, absolut måste att stöpa!

Det är faktiskt inte många (inga?) hästar som jag hittills träffat som inte klarar sig på stråfoder, lusern och möjligen lite olja (om de äter lusern vill säga!). I de fall man behöver fodra mer än stråfoder alltså.
 
Sv: Vilket foder ska jag välja?

Ger inte havre för proteinerna heller utan för att blanda linfröna i, som jag självklart stöper innan! Lägger jag på ett kg hö till så täcks behoven, men jag måste ändå ha lite krubbskrammel, han blir sur när hästen bredvid får kraft. Linfrö och havre ger jag inte för proteinernas skull! Min fråga var om någon hade tips på vad man kan blanda linfrö med? :laugh: och jag ser inte något problem med att hålla på och stöpa linfrö, tycker inte det är så jobbigt
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 202
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
994
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 385
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp