Bukefalos 28 år!

Vilket försäkringsbolag

Jag skulle säga Folksam eller möjligen IF. Min har IF, är fruktansvärt dyrt (läs: Årspremie på typ 8k, i papprena skriven som "halvblod", haft försäkringen sedan han "dök ner från himlen" som 4 åring) men betalar ändå 60% av veterinärutläggen. Så jag får väl ändå säga mig vara hyfsat nöjd. Folksam har vi i familjen till andra försäkringar, är jättenöjda + alla jag hört som har F.S till sina hästar är nöjda.

Vad har du för skydd då? Premien säger inget om man inte vet försäkring. Det där är billigare än min kostar i Agria. Men för att säga nåt alls måste man jämföra livvärde, värde på vetvård och omfattning :)
 
Ja. Tabellerna säger dock inget om folks personliga erfarenheter. Villkoren kan säga en sak men det verkliga bemötandet kan sedermera ändå bli ett helt annat.

Oj ? Då förstår jag verkligen inte alls /ännu mindre? Jag trodde du frågade om vilket FB som hade bäst villkor .
Har svarat utifrån det att det går inte att svara på ?

Om du nu frågar om ”bemötande” i val av FB förstår jag ännu mindre ? Menar du bemötande då allmänt eller vad du tecknat för villkor och hur du bemöts ang det ? :confused:

Vad har det att göra med vilket FB, ang villkor och import villor som du ställde frågan ?
Jag förstår verkligen inte dina svar /kontringar till svar du fått i din tråd ?
 
Senast ändrad:
Vad har du för skydd då? Premien säger inget om man inte vet försäkring. Det där är billigare än min kostar i Agria. Men för att säga nåt alls måste man jämföra livvärde, värde på vetvård och omfattning :)

För skydd - Idk. Det är iaf 50k i liv, 50k i vetvård, 27?? kr i självrisk + 20 (eller 25?) % på beloppet.
 
Oj ? Då förstår jag verkligen inte alls /ännu mindre? Jag trodde du frågade om vilket FB som hade bäst villkor .
Har svarat utifrån det att det går inte att svara på ?

Om du nu frågar om ”bemötande” i val av FB förstår jag ännu mindre ? Menar du bemötande då allmänt eller vad du tecknat för villkor och hur du bemöts ang det ? :confused:

Vad har det att göra med vilket FB, ang villkor och import villor som du ställde frågan ?
Jag förstår verkligen inte dina svar /kontringar till svar du fått i din tråd ?

Fast vad är det egentligen du ojar över och inte förstår?
Min fråga i TS var tämligen enkel tycker jag - vilket bolag hade du valt till en tidigare oförsäkrad importhäst och varför. Ingenstans i den frågeställningen står det att jag undrar vem som har bäst villkor, är billigast eller dyl - dessa saker kan jag nämligen hyfsat enkelt ta reda på via deras hemsidor, eller hur? Min fråga var vad bukefaslisterna rent personligt hade valt. Vad man väljer kan ju vara beroende på villkor men det kan också vara beroende av hur man tidigare blivit bemött etc.
 
Vet inte vad det heter, men kan inte på rak arm påstå att jag sett "A1" stå någonstans i papprena.

Ta det här rätt nu. Men du har en försäkring du tycker är "fruktansvärt dyr". Men du har inte ens satt dig in vad du betalar för??

A1 är en tidigare benämning för liv- och användbarhetsförsäkring. Idag kan det heta vad som helst, favorit, maximal, stor, tävling etc etc. Men begreppet A1 finns kvar som generellt namn på liv och användbarhetsförsäkring så man slipper lära sig namnen hos de olika bolagen. Alt är A2 som är en mycket mer begränsad form och inte täcker nedsatt användbarhet.

Häst halt och kommer aldrig bli bra. A1 täcker eftersom hästen förlorat sin användbarhet som ridhäst. A2 täcker ej.

Häst bryter benet i hagen och ingen ide ens försöka laga. A1 täcker. A2 täcker.

För att få ner premien på hög livvärdesförsäkrade hästar kombineras ofta A1 och A2 eftersom A2 är billigare. T ex 50' i A1 och 50' i A2. Bryter hästen benet i hagen och bara avliva på plats löser båda ut och 100'. Får hästen artros eller pålagringar och kan inte ridas med löser A1 ut och 50'

A2 i vetvård bör undvikas om man har minsta möjlighet.
 
@Zoya du får förlåta mig men verkligen inget ang din tråd har jag tolkat som att det handlade om hur x FB ”bemött” sina kunder ?
Du frågade om f-villkor och vad jag kan se har flera svarat att ang import måste du utvärdera bortom grundkriterierna utifrån egen situation och lägen men att grundkriterierna är en bra start .
Du måste ju ovillkorligen kontakta resp bolag ang vad som gäller ang din import . Något annat finns ju inte .
 
Jag hade valt Agria. Har aldrig haft några problem med ersättning därifrån. En gång ifrågasatte det en allergiutredning men ersatte det när jag skrivit ett långt brev.
 
Ta det här rätt nu. Men du har en försäkring du tycker är "fruktansvärt dyr". Men du har inte ens satt dig in vad du betalar för??

A1 är en tidigare benämning för liv- och användbarhetsförsäkring. Idag kan det heta vad som helst, favorit, maximal, stor, tävling etc etc. Men begreppet A1 finns kvar som generellt namn på liv och användbarhetsförsäkring så man slipper lära sig namnen hos de olika bolagen. Alt är A2 som är en mycket mer begränsad form och inte täcker nedsatt användbarhet.

Häst halt och kommer aldrig bli bra. A1 täcker eftersom hästen förlorat sin användbarhet som ridhäst. A2 täcker ej.

Häst bryter benet i hagen och ingen ide ens försöka laga. A1 täcker. A2 täcker.

För att få ner premien på hög livvärdesförsäkrade hästar kombineras ofta A1 och A2 eftersom A2 är billigare. T ex 50' i A1 och 50' i A2. Bryter hästen benet i hagen och bara avliva på plats löser båda ut och 100'. Får hästen artros eller pålagringar och kan inte ridas med löser A1 ut och 50'

A2 i vetvård bör undvikas om man har minsta möjlighet.

Det är pappa som är husets försäkringskunniga och det är även med hans pengar jag betalar :p

Är inte jätteinsatt, vet bara att kostnaden bara blir högre för varje räkning som kommer, samt att livförsäkringen backar. Alltså det kostar mer, men livet har gått ner från typ 50 -> 42k utan att jag gjort något, och fast att jag ursprungligen tog över en försäkring med 50 i liv. :confused:
Så därför tycker jag (och pappa) att det verkar dyrt.
 
Det är pappa som är husets försäkringskunniga och det är även med hans pengar jag betalar :p

Är inte jätteinsatt, vet bara att kostnaden bara blir högre för varje räkning som kommer, samt att livförsäkringen backar. Alltså det kostar mer, men livet har gått ner från typ 50 -> 42k utan att jag gjort något, och fast att jag ursprungligen tog över en försäkring med 50 i liv. :confused:
Så därför tycker jag (och pappa) att det verkar dyrt.

Ju äldre hästen blir ju mer sänks liv. Med start från XX ålder (olika i olika bolag). Så liv kommer sjunka för varje år framåt. Sånt vet man om man läser villkoren :)

Men du och din pappa kanske bör läsa villkoren då och fundera på att göra några ändringar för att få ner premien? Varför ha livförsäkringen t ex? Sånt kan vara värt fundera på om man behöver. Jag t ex, som har en dam de inte sänker än på flera år, kommer plocka bort liv nästa eller nästnästa år.
 
@Zoya du får förlåta mig men verkligen inget ang din tråd har jag tolkat som att det handlade om hur x FB ”bemött” sina kunder ?
Du frågade om f-villkor och vad jag kan se har flera svarat att ang import måste du utvärdera bortom grundkriterierna utifrån egen situation och lägen men att grundkriterierna är en bra start .
Du måste ju ovillkorligen kontakta resp bolag ang vad som gäller ang din import . Något annat finns ju inte .

Berätta gärna exakt var jag frågat om villkor :confused:
 
Ju äldre hästen blir ju mer sänks liv. Med start från XX ålder (olika i olika bolag). Så liv kommer sjunka för varje år framåt. Sånt vet man om man läser villkoren :)

Men du och din pappa kanske bör läsa villkoren då och fundera på att göra några ändringar för att få ner premien? Varför ha livförsäkringen t ex? Sånt kan vara värt fundera på om man behöver. Jag t ex, som har en dam de inte sänker än på flera år, kommer plocka bort liv nästa eller nästnästa år.

Uppenbarligen från 15 år alltså....
Jo, det kanske skulle vara en idé att sätta sig ner ordentligt! :p
Samtidigt säger pappa (som jobbar med försäkringar - dock ej häst) att eftersom H.Hs försäkring är obruten sedan 4 års ålder, och han nu dessutom har artros sedan snart 3 år tillbaka, ska man "röra i" försäkringen absolut minsta möjliga.
Men jo det där med livet kan ju diskuteras. Även om jag förvisso köpte honom för 50k, man man väl diskutera hurvida han verkligen är värd det, rent ekonomiskt....
 
När det gäller bemötande etc.
Jag har genom åren haft alla stora bolag. Exkl Dina. Varit nöjd med alla generellt. Har någon gång fått "problem" med alla men det har alltid löst sig med diskussion/mer information/begäran om omprövning. Då såklart där jag vetat att jag enligt villkoren har rätt.

Har några gånger insett att villkoren är skrivna så de orsakar problem, men sällan något som gällt bara ett bolag.

Det finns vissa stora skillnader mellan bolagen - om de är relevanta eller ej beror på häst och vad man vill ha för skydd. Om kastreringskomplikationer eller ej ersätts är t ex irrelevant med ett sto eller en vuxen valack men kan vara avgörande med en ung hingst eller ett hingstföl.

Alla bolag har varit bra att prata med. Agria hade en period Pippi på att öka premien och försämra villloren. De tycks ha sansat sig. Sveland var ett tag alltid sist med att följa efter villkorsändringar, men försämrade sällan ett villkor.

Så jag skulle kunna välja vilket som bolag så. För mig blir villkor och pris avgörande och det beror på vad jag har för häst. Jag var ett tag kring 2006 så less på Agria att jag valde bort dem. Men för snart två år sen valde jag att försäkra import där som sagt.

Jag kan rada för- och nackdelar med alla. Så välj det du tycker känns bäst för dig :)
 
Uppenbarligen från 15 år alltså....
Jo, det kanske skulle vara en idé att sätta sig ner ordentligt! :p
Samtidigt säger pappa (som jobbar med försäkringar - dock ej häst) att eftersom H.Hs försäkring är obruten sedan 4 års ålder, och han nu dessutom har artros sedan snart 3 år tillbaka, ska man "röra i" försäkringen absolut minsta möjliga.
Men jo det där med livet kan ju diskuteras. Även om jag förvisso köpte honom för 50k, man man väl diskutera hurvida han verkligen är värd det, rent ekonomiskt....

Ffa är frågan om du vill betala för att ha honom livförsäkrad i den summa du har till den premie du har. Är du beroende av att få ut pengarna från livförsäkringen för att köpa en ny häst?

Nu betalar du en ny 50'-häst var sjätte år bara i premier.

Du får inte sämre skydd i vetvården av att t ex ta bort liv. Du får inte sämre skydd i livförsäkringen av att sänka det. Det du inte ska göra är att BYTA bolag.

Men vill man påverka premien kan man titta på att välja högre självrisk, sänka eller ta bort liv, sänka vetvård (fast du har ganska låg) om man ändå inte tänkt göra kostsamma ingrepp eller långa utredningar etc.
 
Ffa är frågan om du vill betala för att ha honom livförsäkrad i den summa du har till den premie du har. Är du beroende av att få ut pengarna från livförsäkringen för att köpa en ny häst?

Nu betalar du en ny 50'-häst var sjätte år bara i premier.

Du får inte sämre skydd i vetvården av att t ex ta bort liv. Du får inte sämre skydd i livförsäkringen av att sänka det. Det du inte ska göra är att BYTA bolag.

Men vill man påverka premien kan man titta på att välja högre självrisk, sänka eller ta bort liv, sänka vetvård (fast du har ganska låg) om man ändå inte tänkt göra kostsamma ingrepp eller långa utredningar etc.

Tack för tipsen! :bow:
Får sätta mig ner och tänka till :up:
 
Jag har bytt från Agria till Folksam på min häst för ett par år sen. Agria var dyrast och sämst vilkor, medan vi hade allt annat försäkrat hos folksam.

Nu är inte min import, men det var ändå vissa risker med att byta bolag (urdumt kanske t.om). Vi väntade dock ett år efter att vi köpt honom så att vi visste att han höll för ägarbytet, och sen accepterade Folksam det med enbart en reservation på hans foderinpackningar.
Vi kunde också maxa vet vården utan att ens komma i närheten av Agrias summor (vi tecknade alltså alla tillägg vi hade hos Agria även hos folksam, och ökade på vet vårde betydligt + lade till några saker som Agria inte haft. Fortfarande billigare och bättre vilkor).

Alltså, jag har bara erfarenhet av dessa två bolag och det kanske framgår vad jag hade valt utifrån det ;)
 
Är det här med reservationer på importer ngt nytt?
Jag har haft två importer försäkrade i Agria och aldrig fått ngr reservationer alls. Men det var några år sen!

Jag har alltid varit jättenöjd m Agria på både hund och häst så skulle troligen välja dem igen!
Har alltid fått ersättning utan problem. Inget krångel alls.
 
Sveland försäkrade jag min import i. Dom har alltid varit snabba att betala ut samt riktigt bra kundservice. Min gamla häst fick reservationer bb pga hälta, och jag kunde visserligen välja att ompröva detta men några år senare tog dom bort reservationerna pga att jag sa att hon inte varit halt sen dess. Visserligen hade hon gått igenom böjprov ua men dom fick aldrig se några papper på det då jag aldrig tog kontakt med Sveland när jag skulle kolla upp henne.
 
När det gäller en oförsäkrad import är det ju lite andra saker att tänka på än vid en vanlig införsäkring. Bolagen har t ex olika inställning till veterinärbesiktning i hemlandet. Det säkraste för dig som importerar hästen är förstås att få den försäkrad på den besiktning som görs innan den lämnar landet, innan ditt köp. Här varierar det vilka bolag som accepterar (engelskspråkig) besiktning från olika länder. En del försäkrar in den direkt på plats, andra ger en temporär försäkring för resan. Sedan måste den besiktas om i Sverige.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
992
Senast: ameo
·
Hundhälsa Vi är tvungna att byta försäkringsbolag på vår gamla hund, eftersom han har ManyPets som ska lägga ner sin verksamhet i Sverige. De har...
Svar
3
· Visningar
387
Senast: Breen
·
Anläggning Jag ska byta ut lite lampor i stallet och undrar om någon har lite bilder på hur ni har det? Är det bara jag som har svårt att hitta...
Svar
17
· Visningar
1 236
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp