Bukefalos 28 år!

Vilket försäkringsbolag

Zoya

Trådstartare
Om ni skulle köpa en i dagsläget oförsäkrad importhäst - vilket försäkringsbolag skulle ni välja och varför?
 
Om ni skulle köpa en i dagsläget oförsäkrad importhäst - vilket försäkringsbolag skulle ni välja och varför?

Det enda jag skulle undvika var Agria. Å andra sidan hade jag nog inte heller satsat på A1 (men allt beror på inköpspris) eftersom importhäst innebär så urholkat försäkringsskydd. Jag har bra erfarenheter av Folksam, men andra har urusla erfarenheter så det kan nog vara ett vågspel vilket som.
 
Jag hade inte valt dina försäkringar (fått otrevligt bemötande), agria tycker jag är på tok för dyrt. Folksam har jag gillat hittills!
 
Det enda jag skulle undvika var Agria. Å andra sidan hade jag nog inte heller satsat på A1 (men allt beror på inköpspris) eftersom importhäst innebär så urholkat försäkringsskydd. Jag har bra erfarenheter av Folksam, men andra har urusla erfarenheter så det kan nog vara ett vågspel vilket som.

Nej, Agria är helt uteslutet. De satte reservationer på alla framtida hältor på en häst som av veterinären beskrevs som "lätt inåttåad" - p.g.a av just att den var det. Har sett/hört dem sätta reservationer efetr de mest bisarra grejer så det bolaget vill jag verkligen inte gynna.
 
@Zoya nu har jag inte kollat senare år men så sent som iaf för 3 år sen hade Folksam en jämförelsetabell publicerad hos dem på hemsidan med samtliga villkor för alla bolagen . Samma jämförelse har även publicerats i flera sammanhang medialt inkl i Ridsport.
Väldigt bra tabell för att lätt få en överskådlig jämförelse mellan grundkriterierna på alla olika villkorspunkter som är gemensamma för alla bolag.

Nu är det ju lite annat eftersom det rör sig om en import.
Jag hade I ditt fall jämfört bolagen på grundbasis enl ovan och sen kontaktat ”slutkandidaterna” för detaljer om vad som i deras fall gäller import .
 
Det är ju svårt att säga när man inte vet förutsättnignarna, pris på hästen, typ av försäkring, vad hästen ska användas till etc. Jag hade nog begärt in offerter och läst villkoren först. Eftersom jag har mycket bra erfarnehet av Agria vad gäller villkor och ersättning för undersökningar/behandlingar och livvärde så hade jag varit beredd att betala lite mer för Agria.
Folksam har villkor som omöjliggjorde A1 försäkring (liv och vetvård) för två av våra ponnyer. Villkor som Agira inte har.
Å andra sidan så gick det bra att behålla en Folksam-försäkring för en häst som flyttade utomlands, vilket Agria har begränsning för. Så vilka villkor som har betydelse är ju väldigt individuellt.
 
Skulle tagit det bolaget som jag har andra djur och/eller saker i, bra att kunna trycka på lite om det börjar krångla.
Skulle inte välja någon A1 utan valt en anpassad till trav och galopphästar med tanke på att den varit oförsäkrad, eller jag väljer nu mer aldrig A1 till mina hästar nu mer.

Har själv länsförsäkringar och agria på det jag har försäkrat och mycket nöjd.
 
Det är en relativt "billig" ponny det handlar om.
De som ligger bäst till är Sveland och Folksam. Agria och If är i särklass dyrast. Agria blir det som sagt inte p.g.a dåliga erfarenheter. Agria på hundarna och det har fungerat smärtfritt i alla år men komemr aldrig mer ta dem på häst. De har överlag sämst villkor vad jag kan se också. Har tidigare haft både Sveland och Folksam på häst och det har fungerat utan krångel.
 
Det är en relativt "billig" ponny det handlar om.
De som ligger bäst till är Sveland och Folksam. Agria och If är i särklass dyrast. Agria blir det som sagt inte p.g.a dåliga erfarenheter. Agria på hundarna och det har fungerat smärtfritt i alla år men komemr aldrig mer ta dem på häst. De har överlag sämst villkor vad jag kan se också. Har tidigare haft både Sveland och Folksam på häst och det har fungerat utan krångel.
Men vad är det du frågar/undrar om då utifrån tråden ? Enbart vissa FB eller vad ? :confused:
Oavsett just dina dåliga erf av x bolag du nu nämner, så säger den erf ju ingenting ang x bolag alls som råd eller rön osv :confused: det är väl utifr samma resonemang du frågar här ?
 
Men vad är det du frågar/undrar om då utifrån tråden ? Enbart vissa FB eller vad ? :confused:

Jag undrar det som jag skriver i trådstarten. Vilket bolag man själv hade valt utifrån förutsättningarna som ges. Jag har ju inte erfarenhet av alla bolag och av de jag har erfarenhet av är det inte alla som är med importhäst men det finns det ju antagligen andra här som har.

I dagsläget ligger de jag sa br atill utifrån vad jag själv kollat upp men vill ju kolla andras erfarenheter så jag inte missar något.
 
Nej, Agria är helt uteslutet. De satte reservationer på alla framtida hältor på en häst som av veterinären beskrevs som "lätt inåttåad" - p.g.a av just att den var det. Har sett/hört dem sätta reservationer efetr de mest bisarra grejer så det bolaget vill jag verkligen inte gynna.

Min fick inga reservationer alls. Import. Tidigare oförsäkrad. Rejält inåttåad ena fram och ytliga hovsprickor BF var anmärkningarna på vetintyget. Agria.
Så verkar vara ungefär som lotto...

Jag har varit nöjd med alla bolag (har haft alla på olika hästar), Sveland är nog mest skydd till minst pengar.
Importen har Agria. Bara blev så. Dyrt blev det överallt.
 
Jag undrar det som jag skriver i trådstarten. Vilket bolag man själv hade valt utifrån förutsättningarna som ges. Jag har ju inte erfarenhet av alla bolag och av de jag har erfarenhet av är det inte alla som är med importhäst men det finns det ju antagligen andra här som har.

I dagsläget ligger de jag sa br atill utifrån vad jag själv kollat upp men vill ju kolla andras erfarenheter så jag inte missar något.

Ok ?
Har du läst tipsen du fått att ta del av de tabeller som jämför olika bolag som grund ?
Tror inte du får så vettiga svar om din önskan? Vem skulle sitta och rent objektivt råda dig utifrån scenarion som varierar och i kombo med specifika f-bolag ? :confused:
 
Min fick inga reservationer alls. Import. Tidigare oförsäkrad. Rejält inåttåad ena fram och ytliga hovsprickor BF var anmärkningarna på vetintyget. Agria.
Så verkar vara ungefär som lotto...

Jag har varit nöjd med alla bolag, Sveland är nog mest skydd till minst pengar.

Ja, det verkar verkligen vara som lotto. På min hade Agria skrivit att eftersom inåttåigheten antagligen inte kommit på senare tid så räknas den som "kroppsligt fel" och föranleder en reservation mot alla slags framtida hällor på båda fram. Ej omprövningsbart. :grin:
Så i mitt tycke bör alla som har hästar med minsta lilla exteriöra avvikelse dra öronen åt sig när det gäller just Agria...
 
Ok ?
Har du läst tex tipsen du fått att ta del av de tabeller dom jämför olika bolag som grund ?

Ja. Tabellerna säger dock inget om folks personliga erfarenheter. Villkoren kan säga en sak men det verkliga bemötandet kan sedermera ändå bli ett helt annat.
 
Ja, det verkar verkligen vara som lotto. På min hade Agria skrivit att eftersom inåttåigheten antagligen inte kommit på senare tid så räknas den som "kroppsligt fel" och föranleder en reservation mot alla slags framtida hällor på båda fram. Ej omprövningsbart. :grin:
Så i mitt tycke bör alla som har hästar med minsta lilla exteriöra avvikelse dra öronen åt sig när det gäller just Agria...

Det är tveklöst medfött för min. Hon är inte korrekt i benställningen på det benet helt enkelt.

De krånglade inte när hon (inte pga benstället men ändock) blev halt på det benet heller. Har betalat utan knot.

Trist de inte kan ha en hållning som gäller överlag :/

Sveland är det bolag som satt mest reservationer för "ingenting" för mig. Men troligen lotto där med.
 
Det är tveklöst medfött för min. Hon är inte korrekt i benställningen på det benet helt enkelt.

De krånglade inte när hon (inte pga benstället men ändock) blev halt på det benet heller. Har betalat utan knot.

Då hade antingen du tur eller jag otur med vilken handläggare vi råkade få.
 
En sak jag sen unghästen tänker på är om de ersätter konvalescensstall eller ej. Han hade ju skada där tom vet rek konvstall. Bolaget (Folksam) betalade inte. Spelade dem ingen roll att inte stå där kunde förvärra skadan.

Hon som driver det hade kunder vars vistelse betalades av både Agria och IF. Så det skiljer sig mellan bolagen. Inget man tänker på förrän man står där och inser det inte täcks...
 
Jag skulle säga Folksam eller möjligen IF. Min har IF, är fruktansvärt dyrt (läs: Årspremie på typ 8k, i papprena skriven som "halvblod", haft försäkringen sedan han "dök ner från himlen" som 4 åring) men betalar ändå 60% av veterinärutläggen. Så jag får väl ändå säga mig vara hyfsat nöjd. Folksam har vi i familjen till andra försäkringar, är jättenöjda + alla jag hört som har F.S till sina hästar är nöjda.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: ameo
·
Hundhälsa Vi är tvungna att byta försäkringsbolag på vår gamla hund, eftersom han har ManyPets som ska lägga ner sin verksamhet i Sverige. De har...
Svar
3
· Visningar
387
Senast: Breen
·
Anläggning Jag ska byta ut lite lampor i stallet och undrar om någon har lite bilder på hur ni har det? Är det bara jag som har svårt att hitta...
Svar
17
· Visningar
1 236
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp