Bukefalos 28 år!

Vilket försäkringsbolag

Jag har fått (mycket bra) hjälp (vet och liv) från Agria både gällande häst som nyförsäkrades som 6-åring (var oförsäkrad innan) och för häst vars försäkring flyttades i samband med köp. Har svårt att tro att de gör någon skillnad på om hästen är importerad eller ej (kan inte minnas att man behöver ange det). Tvärtom, ofta så gör man ju en ganska noggrann vet-besiktning innan man importerar. Vi har bara gjort gårdsbesiktningar på de hästar som vi köpt.
 
Okej, har du behövt nyttja dem för just importhäst?
Ja, stor skada sista året med lång konvalecent på 5 månader, två operationer osv och sedan fick jag ut hela livbeloppet pga en skada som uppkom runt 6 månader senare pga överbelastningen från den första stora skadan. Inget ifrågasättande alls.

Min häst var för övrigt importerad från tyskland som 4 åring.
 
Jag har har haft Sveland både till min förra och min nuvarande häst, båda importer. Försäkringsbolaget har ersatt allt utan krångel. Den förra hade jag inte ens haft försäkrad i två år när jag fick ta bort honom pga spatt, men det var inget problem trots det.
 
Hade tänkt välja Sveland men hon jag pratade med var lite smått dryg och otrevlig, verkade ganska okunnig på försäkringarna. Fick ofta läsa på i villkoren för att kunna svara på frågorna.
Hävdade att 20 dagars karensen inte börjar löpa på förrän hästen kommit fram till Sverige och dessutom gick det inte att kombinera A! och A" livförsäkring (hette något annat hos dem) och dessutom vill de ha 6% extra av förs. premien om man ska betala månadsvis (vilket hade blivit typ 500 kr) så jag fick lite dålig smak i munnen och ringde Folksam istället.

Fick där prata med en jättetrevlig kille som gav ett väldigt proffsigt intryck, A1 och A2 liv gick att kombinera och karensen började löpa direkt oavsett om han kommit hem än eller inte. Ingen extra avgift för månadsbetalning så premien blev billigare än hos Sveland. Det enda som är "sämre" hos Folksam är att de har självrisk + 25% istället för 20% som alla andra men den ändringen gjordes tydligen i våras så risken är väl att de andra bolagen följer efter snart ändå.
 
Det som talar emot Agria för min del är "hälttaket" som väl är på 18000/år.
Det når man tyvärr rätt snabbt om det är en aning svårdiagnosticerad skada.
Plus dock för att de tar hela MR men där vill man ju ändå inte hamna.
 
Det som talar emot Agria för min del är "hälttaket" som väl är på 18000/år.
Det når man tyvärr rätt snabbt om det är en aning svårdiagnosticerad skada.
Plus dock för att de tar hela MR men där vill man ju ändå inte hamna.

Man kan för en liten summa köpa sig ifrån det genom att lägga till Agria Guld.

Hälttaket spränger man lätt även på enkel skada tyvärr
 
@Zoya jag har Folksam sen decennier och har nyttjat försäkringen en hel del genom åren dvs inte varit deras direkt billigaste kund ;)
Jag är supernöjd. Har aldrig haft några problem annat än att de sommartid kan ta lite lång tid på sig med regleringarna pga underbemanning i semestertider.

Mitt ombud är otroligt snabb och otroligt kommunikativ- skickar ut info om när hon är borta några dagar till alla sina på mail samt via FB , så man vet och då finns hon ändå på mail . Hon skickar även god jul, trevlig midsommar osv - inte för att det spelar roll egentligen öht men utifrån hur proffsig hon är ang service i övrigt är det väldigt trevligt :)

Har haft just henne i 13 år nu - samma service genomgående alla år. Har både katter och häst försäkrade via henne .

Det enda negativa jag skulle kunna plocka fram är att de förefaller lite pigga på att sälja A2 liv till kunder vid nyförsäkring . Om man inte är insatt kan det vara en nackdel för A2 liv är bokstavligen verkligen helt värdelöst att betala för.

Summa summarum jag är nöjd med Folksam !
 
Man kan för en liten summa köpa sig ifrån det genom att lägga till Agria Guld.

Hälttaket spränger man lätt även på enkel skada tyvärr

Jag är fascinerad att Agria just pga hälttaket ändå faktiskt fortfarande är det största bolaget på marknaden . Det var ju ett sjujäkla liv för flera år sen nu när de införde det (tror summan då låg på typ 12.000 rentav eller nånstans där?)
Men sen blev det tyst och de har uppenbarligen klarat sig fantastiskt trots detta . De har väl dock en del som inte alla övriga bolag har som tex rabatt och sänkt premie om man inte nyttjat försäkringen på x tid osv samt mängdrabatt på hur många djur man tecknat hos dem (oavsett djurslag) ? Kanske såna variabler väger tungt hos många ? :)

Reserverar mig för att jag inte alls har koll om min uppfattning om deras villkor är korrekta år 2017 enl ovan... Har inga djur i Agria alls och aldrig haft så om något ovan är fel får nån gärna korrigera :)
 
Jag är fascinerad att Agria just pga hälttaket ändå faktiskt fortfarande är det största bolaget på marknaden . Det var ju ett sjujäkla liv för flera år sen nu när de införde det (tror summan då låg på typ 12.000 rentav eller nånstans där?)
Men sen blev det tyst och de har uppenbarligen klarat sig fantastiskt trots detta . De har väl dock en del som inte alla övriga bolag har som tex rabatt och sänkt premie om man inte nyttjat försäkringen på x tid osv samt mängdrabatt på hur många djur man tecknat hos dem (oavsett djurslag) ? Kanske såna variabler väger tungt hos många ? :)

Reserverar mig för att jag inte alls har koll om min uppfattning om deras villkor är korrekta år 2017 enl ovan... Har inga djur i Agria alls och aldrig haft så om något ovan är fel får nån gärna korrigera :)

Jag tror det är en kombo av att de som känner till hälttaket lägger till Agria guld till en väldigt liten summa. Då är de ju som vilken försäkring som helst så. Och att många inte förrän det är försent är medvetna om hälttaket. Det är inget de är särskilt övertydliga med när man tecknar...

Utan att lägga till agria guld och ta bort hälttaket skulle jag aldrig ha dem. Rent värdelös försäkring då eftersom de flesta hältor, trauma eller ej, faller under taket. Och det tar slut på ingenting.
 
@Alexandra_W nej vem sjutton skulle vilja ha/teckna en försäkring för häst med ett sånt tak ang ”hältor” liksom :eek:
Vad kostar tillägget för guld då ? (Nyfiken men lat - tar lätta vägen och frågar - orkar inte googla)
 
Jag hr nyttjat Agria för importhäst - det var inga konstigheter varken när den var halt eller när den dog i hagen (2011)
 
@Zoya jag har Folksam sen decennier och har nyttjat försäkringen en hel del genom åren dvs inte varit deras direkt billigaste kund ;)
Jag är supernöjd. Har aldrig haft några problem annat än att de sommartid kan ta lite lång tid på sig med regleringarna pga underbemanning i semestertider.

Mitt ombud är otroligt snabb och otroligt kommunikativ- skickar ut info om när hon är borta några dagar till alla sina på mail samt via FB , så man vet och då finns hon ändå på mail . Hon skickar även god jul, trevlig midsommar osv - inte för att det spelar roll egentligen öht men utifrån hur proffsig hon är ang service i övrigt är det väldigt trevligt :)

Har haft just henne i 13 år nu - samma service genomgående alla år. Har både katter och häst försäkrade via henne .

Det enda negativa jag skulle kunna plocka fram är att de förefaller lite pigga på att sälja A2 liv till kunder vid nyförsäkring . Om man inte är insatt kan det vara en nackdel för A2 liv är bokstavligen verkligen helt värdelöst
att betala för.

Summa summarum jag är nöjd med Folksam !

Jag ringde ju inget ombud utan deras 0771 nummer och personen jag pratad emed försökte inte alls sälja på mig A2 utan jag valde själv det i kombination med A1. Ren A1 blir för dyrt och dessutom är det ju en 10-årig importhäst utan tidigare försäkring vilket gör att jag misstänker att mycket går in under "antagligen funnits sedan innan".
Jag tycker inte A2 är värdelöst, den tar ju om hästen skadar sig såpass att den dör eller rentav dör knall fall. Jag har haft två hästar där en bröt benet (nödslakt) och en dog av en penicillinchock, båda de grejerna tar ju en A2.

Har haft Folksam till en häst tidigare och minns inte att de skulle varit besvärliga, behövde bara utnyttja dem för att ta bort en ink iofs men ändå.
 
De har väl dock en del som inte alla övriga bolag har som tex rabatt och sänkt premie om man inte nyttjat försäkringen på x tid osv samt mängdrabatt på hur många djur man tecknat hos dem (oavsett djurslag) ? Kanske såna variabler väger tungt hos många ? :)

Nope, mängdrabatt oavsett djurslag kan man glömma. Hade ju förra ponnyn i Agria och har dessutom två hundar där men att få mängdrabatt eftersom 1 häst + 2 hundar är 3 djur gick inte hem. Det måste vara minst 3 av samma djurslag tydligen.
 
Nope, mängdrabatt oavsett djurslag kan man glömma. Hade ju förra ponnyn i Agria och har dessutom två hundar där men att få mängdrabatt eftersom 1 häst + 2 hundar är 3 djur gick inte hem. Det måste vara minst 3 av samma djurslag tydligen.

Ok ! Hos Folksam får man ingen mängdrabatt alls oavsett hur många osv. Det är mycket efterfrågat sen många år hos deras kunder .
 
Jag ringde ju inget ombud utan deras 0771 nummer och personen jag pratad emed försökte inte alls sälja på mig A2 utan jag valde själv det i kombination med A1. Ren A1 blir för dyrt och dessutom är det ju en 10-årig importhäst utan tidigare försäkring vilket gör att jag misstänker att mycket går in under "antagligen funnits sedan innan".
Jag tycker inte A2 är värdelöst, den tar ju om hästen skadar sig såpass att den dör eller rentav dör knall fall. Jag har haft två hästar där en bröt benet (nödslakt) och en dog av en penicillinchock, båda de grejerna tar ju en A2.

Har haft Folksam till en häst tidigare och minns inte att de skulle varit besvärliga, behövde bara utnyttja dem för att ta bort en ink iofs men ändå.

A2 liv är ju helt ok om man inser att det då handlar om att hästen typ blivit träffad av blixten alt då penicillinchock som du beskriver. De flesta läser villkor dåligt och läser dem inte alls när de precis som du tecknar via telefon så som sagt utifrån det vill det ju till lite då att man har erfarenhet nog/läst på i förväg .

Lite osäker på vad du menar ang din sista kommentar att du inte minns att Folksam skulle vara besvärliga som svar till mig ?
Jag är som sagt jättenöjd och de har aldrig precis som redovisat varit besvärliga för mig heller .
 
Lite osäker på vad du menar ang din sista kommentar att du inte minns att Folksam skulle vara besvärliga som svar till mig ?
Jag är som sagt jättenöjd och de har aldrig precis som redovisat varit besvärliga för mig heller .

Det föll bort ett heller där efter inte. Ser nu att hela meningen är lite konstigt formulerad :cool:. Det var väl mest ett konstaterande att jag inte heller upplevde dem som krångliga när jag hade dem, precis som inte du heller gjort, även om jag bara behövde nyttja dem för en mindre sak :)
 
@Alexandra_W nej vem sjutton skulle vilja ha/teckna en försäkring för häst med ett sånt tak ang ”hältor” liksom :eek:
Vad kostar tillägget för guld då ? (Nyfiken men lat - tar lätta vägen och frågar - orkar inte googla)

Minns inte på rak arm och för lat för att logga in men typ 1200 kr per år eller i närheten betalar jag (halvblod, vet inte om det är som övrig premie att billare för r ex ponny etc). Och då får man ju mer för de pengarna än "bara" borttaget tak. Men den hundralappen per mån är värt bara få bort taket. Totalpremien är (var iaf) ungefär samma lika som andra bolag, var ingen skillnad när jag jämförde vid köp för snart två år sen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: ameo
·
Hundhälsa Vi är tvungna att byta försäkringsbolag på vår gamla hund, eftersom han har ManyPets som ska lägga ner sin verksamhet i Sverige. De har...
Svar
3
· Visningar
387
Senast: Breen
·
Anläggning Jag ska byta ut lite lampor i stallet och undrar om någon har lite bilder på hur ni har det? Är det bara jag som har svårt att hitta...
Svar
17
· Visningar
1 236
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp