Bukefalos 28 år!

Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Håller med sent tagna vallacker är ofta mycket bra.
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

valack, tycker dom är lättare att ha och göra med :p
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

har bestämt för att aldrig köpa något sto igen :crazy: , om jag inte faller över någon kanonhäst. Men nej, jag är tävllingsryttare och vill satsa, orkar inte med att när det inte passar så tjurar stoet till och man kan lika gärna åka hem igen (40 mil eller dylikt) istället för att bråka. Men visst finns det bra ston, ponnyn jag hade var verkligen toppen men ändå, märkte man typiska stotendenser och det var jäkligt irriterande.
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Saigon skrev:
Jag vet flera stycken ston som tvärtom blir extra bra när de brunstar för att de blir lite extra flashiga, lite hingstiga...

Jovisst, men jag tänkte på såna ston som blir tjuriga och lata och sparkar mot sknänkeln o sånt. Har haft ett sto själv som man knappt kunde hämta i hagen när hon var riktigt brunstig, hon sparkades.
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Jag skulle helt klart ha tagit ett sto! :love:

En hingst skulle väl inte heller vara fel ;) men då ska man ha ett eget stall!

Jag passar inte ihop m. valacker (?) jag tycker att de är för lätta att rida, hantera m.m. :crazy: det finns dock undantag...

ETT STO ÄR DET BÄSTA, har ett sto nu som har en egen vilja både på uteritter och tävlingsbanan (oftsat får man nöja sig med en uteslutning, men de är så härliga med sin "egenskap") :D

Kram Chima :)
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Håller helt med Breccia. Har ridit en del ston, och rent ridmässigt har dom väl varit helt okej, men jag skulle aldrig ville äga ett sto, är så många som är tjuriga och oärliga, och nästan alla ston jag delat stall med har varit elaka mot andra hästar. Sparkat och hållit på. :crazy:

Skulle heller ha en hingst än ett sto!!!! Men det är lite mer praktisk med en valack. :p
Det bästa tycker jag är en sent kastrerad valack, då har dom en hel del hingskaraktär kvar men man slipper oroa sig för att dom ska komma loss och betäcka ston.. :p
Som min Arrow!
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Jag (som har en valack) håller emd oma tt valackarna kan vara lite tråkiga. Men det är ju så individuellt.

jag tycker inte att man kan säga könet bara så här, eftrersom att det e så mkt annat som väger in.
Alla hästar e ju unika..
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Malinigbg skrev:
Med ston har jag kompisrelation, men med valackerna kärleksrelation :love: :love: :love:

:bow:. Jag älskar faktiskt min ponnyvalack mer än vårt fyraåriga sto som vi fött upp själva! Och Arjan fick jag ett år efter att hon hade fötts... Men får väl se sen när jag börjat rida henne mer.

Det ultimata tycker jag är en valack som tagits sent, så att de har lite "hingstkropp". Skulle inte vilja ha en hingst, även den snällaste kan få en knäpp :crazy:. Vet tex. en hingst som var supersnäll och gó, en tjej red ut tillsammans med en annan hingst vilket hade gått hur bra som helst förut. Då knäppte det till i skallen och den första hingsten hugger efter den andra, rakt på den andra tjejens ben :crazy:.

Det är absolut inget fel på ston, men jag tycker bäst om valacker! Har haft två riktiga kärlekshästar som verkligen varit "mina" hästar. Sen har jag älskar ett sto också, som var liten, förbannat tjurig och slängde av ryttarna, ev. trängde av dem mot staketet när hon kom åt. Men inte på mig (så ofta) :angel:
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Gillar ston som är lite bichiga, för jag är själv en bitch, vallacker blir lätt för tråkiga. :devil:
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

"lånar knapp"

Jag är alltigenom en stomänniska. Valacker har jag haft ett par genom åren och det är inget för mig... Delvis för att jag tycker det är så roligt med avel. men de är för snälla. Hingstar tycker jag med är väldigt trevligt. Min nuvarande valack var hingst tom förra våren, men vi astrerade honom eftersom han ändå inte kommer springa in några miljoner och bli avelsgodkänd :smirk: . Så nu kan han ju gå ihop med min andra häst, som är ett sto. Men iom att han är så sent kasterad (7år) så har han en del hingsttendenser kvar och det är ju ganska trevligt :p .

men ston är nog min absoluta favorit. :D
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Breccia_ skrev:
valack, mycket enklare så.
ston ger jag inte mycket för, tycker dom är jobbiga o griniga o rätt tråkiga i allmänhet, jag är absolut ingen storyttare :smirk:
hingst vore dock det ultimata men så länge man inte har eget stall är det på tok för jobbigt och bökigt.
vart erbjuden en ponnyhingst en gång o där jag stod tyckte dom det vore väldigt kul o trevligt o hade inget emot det men min mamma backade på det dessvärre.
så då blir det bara valacker hos mig hittills ;)
6 av 7 hästar har vart valacker o ett sto då.

kan bara säga att jag har haft turen att få en underbart vallack-sto ;). Hon har inte märkbart brunstat på hela våren/sommaren :love: Det var en dag när hon gnäggade åt allt och alla, inget annat. Hon är aldrig tjurig eller sätter sig på tvären heller :love: :love: :love: Är hon inte underbar?
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Valack helt klart, jag är nog en typisk "valackryttare", har alltid köpt grabbar ;) ... Min häst som jag köpte i julas var hingst ganska länge och är helt perfekt, en underbar häst!
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Jag går alltid ut med föreställningen om att jag ska köpa en valack när det är dags för ny häst. Valackar är ju trots allt oftast lite smidigare i temperament. Kommer dock alltid hem med ston i slutändan - de jag har tittat på har i alla fall haft lite mer utstrålning och det där lilla extra som jag faller för. Av 9 hästar har 7 varit ston, varav den ena av valackarna var egen uppfödning och den andra en häst vi fick med på köpet i ett annat hästköp.

Men hade valet stått mellan två helt likvärdiga individer som båda hade samma utstrålning, temperament, utbildning och kapacitet hade jag med största sannolikhet valt en valack.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver hjälp med kön på mina kattungar, först ut är denna. Är de en flicka? ❤️
Svar
8
· Visningar
711
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
728
Senast: Askur2017
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja diskutera läkarstudenter som inte vill vara med på obligatoriska moment under utbildningen pga moraliska, religiösa...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 543
Senast: Madalitso
·
Samhälle Alltså vad har vi egentligen begreppet "juridiskt kön" till? Det finns väl ingenting juridiskt som idag är knutet till just könet...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
8 451
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp