Bukefalos 28 år!

Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

min poa är ett sto.. Ston brukar ju ha mycket utstrålnig :D
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

valack, mycket enklare så.
ston ger jag inte mycket för, tycker dom är jobbiga o griniga o rätt tråkiga i allmänhet, jag är absolut ingen storyttare :smirk:
hingst vore dock det ultimata men så länge man inte har eget stall är det på tok för jobbigt och bökigt.
vart erbjuden en ponnyhingst en gång o där jag stod tyckte dom det vore väldigt kul o trevligt o hade inget emot det men min mamma backade på det dessvärre.
så då blir det bara valacker hos mig hittills ;)
6 av 7 hästar har vart valacker o ett sto då.
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Jag gillar ston som inte är för stoiga :smirk: Nej men ärligt talat, ston är mer personliga än valacker. Valacker tycker jag är lite tråkigare. Men ett sto som blir helt förbytt när hon brunstar och så är ju INTE kul :mad:
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Visst med rätt förutsättningar så hade ju en hingst varit härligt!

Men å andra sidan så när man får tag på ett super-sto så är det minst lika bra som en hingst (fast till Grand Prix är det få som kommer pga humöret)

Fast det enklaste är ju valackarna eftersom att det är lättast att hitta en bra sådan. De riktigt bra stona är så ovanliga (fast jag har ett :love: )

Men Kyra har fällt en jäkligt bra kommentar om just detta (dvs dressyrförutsättningarna)

En valack säger man till.
En hingst ber man.
Ett sto lämnar man in en ansökningshandling till i 3 exemplar.

:rofl: :rofl:

Jag tycker det är skit-bra!! Och väldigt sant... :D
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Dhiammara skrev:
Jag gillar ston som inte är för stoiga :smirk: Nej men ärligt talat, ston är mer personliga än valacker. Valacker tycker jag är lite tråkigare. Men ett sto som blir helt förbytt när hon brunstar och så är ju INTE kul :mad:


Jag vet flera stycken ston som tvärtom blir extra bra när de brunstar för att de blir lite extra flashiga, lite hingstiga... och sådana tycker jag klår valackarna med hästlängder eftersom valackarna ofta som sagt har en tendens att vara lite halvdöda. Fast livet är kanske inte så roligt som eunuck! :rofl:
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Jag gillar ston. Det kan ta lite tid att få dem med sig, men sen är de toppen tycker jag. Har dock haft ett sto som var to much på alla sätt, brunstade konstant från maj-september och då blev hon lat och samtidigt otroligt korkad. Alltså typ olidlig hela tävlingssäsongen, ingen höjdare!
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

En valack säger man till.
En hingst ber man.
Ett sto lämnar man in en ansökningshandling till i 3 exemplar.

Det där tjatade min mamma på mej om varje gång jag satt på vårat sto... :rofl: Jag vägrade inse att hon hade åsikter om hur jag red när jag var yngre och det gick alltid åt helskotta! Nu hade det säkert funkat bättre (man blir ju äldre o visare) men men.
Älskar Kyra :love:
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Saigon skrev:
Men Kyra har fällt en jäkligt bra kommentar om just detta (dvs dressyrförutsättningarna)

En valack säger man till.
En hingst ber man.
Ett sto lämnar man in en ansökningshandling till i 3 exemplar.

kyra är klok hon! o rolig! :D

jag är ingen stomänniska utan föredrar valacker. jag har bara haft valacker åxå.
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

helt klart ston!

valacker är ingen favorit faktiskt, men jag har en ändå.
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Sto helt klart. Har haft både valack och sto (har sto nu) och visst är det svårare med sto, men jäklar anamma vad de kämpar när man fått dem på sin sida. Dock är ju min ingen pissmärr utan du märker inte så mycket av att hon brunstar (förutom när någon är och tränar sin hings i ridhuset samtidigt, då blåser hon upp sig och ser minst lika hingstig ut själv).

Valackar är tråkiga och hingstar för besvärligt.

Mvh//LG
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Valacker som har varit hingstar länge :love: är lättare att hantera än hingstar men är som hingstar i ridningen man får be dem och de har det där lilla extra..

Får man ett sto med sig så är det samma sak som en hingst i ridningen.. men visst kyra har rätt de är knepiga...
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Eftersom jag har en valack och en (ponny) hingst, så tycker jag dom är bäst. Har haft ett sto och hon var inte alls så där "stoig" som en del kan vara. Kanske berodde på att hon var halt i ca 1 och 1/2 år av 2 möjliga???
Jag måste nog erkänna att ha en valack är mycket lättare än att ha en hingst, iaf när man är ute och tävlar för nu behöver jag inte hålla koll på alla andra så att dom inte rider in i min häst... Jag säger bara en sak: håll avstånd! Värför är det så svårt, det är ju typ det första man lär sig!!!/TH
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Med ston har jag kompisrelation, men med valackerna kärleksrelation :love: :love: :love:
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Valack. Dom är inte lika bråkiga (skriver jag som precis har lånat ut min dressyrvalack)
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Jag tycker om ston. Finns säkert många valacker oxå som har extra gnista men ston är härliga. Valacker kan vara lite tråkiga.
Innan man känner dem kan de vara jobbiga, ska betämma och testar endel men när man väl fått dem med sig gör de vad som helst för en.
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Jag gillar ston. Har dock en vallack nu.. Dom har ju inte samma gnista, snöpta som dom är.
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Jag skulle vilja ha en super individ, sen spelar inte könet någon större roll.
 
Sv: Vilket kön vill Du ha på Din dressyrhäst?

Har ett sto själv... Men ofta önskar man att man hade en 15 årig vallack som bara tralla runt... Men jag skulle aldrig byta ut henne. Jag gillar hingstar mycket, men det är som sagt svårt att stalla upp. Oftast hamnar man i travstall med dåliga träningsmöjligheter o man får fara mycket... Och det är sant det här med 3 skriftliga... Dags formen skiftar mkt tycker jag på ston. Och har man ett BRA sto, utklassar dom en vallack rejält. Inget illa om valacker, min förra vallack var fantastisk, och nästa blir en vallack. Men ston är speciella... Och alla passar inte att ha ston, inget fel med det, bara bra att hästägare vet vad de funkar bäst med! :)
Allt har en framsida o en baksida!
/cj
 

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver hjälp med kön på mina kattungar, först ut är denna. Är de en flicka? ❤️
Svar
8
· Visningar
711
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
728
Senast: Askur2017
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja diskutera läkarstudenter som inte vill vara med på obligatoriska moment under utbildningen pga moraliska, religiösa...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 549
Senast: Madalitso
·
Samhälle Alltså vad har vi egentligen begreppet "juridiskt kön" till? Det finns väl ingenting juridiskt som idag är knutet till just könet...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
8 452
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Hundbeteende
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp