Vilket lusernhack ska jag välja?

Man kan ge hur mkt lusernhack som helst eftersom det är ett grovfoder.

Mitt sto som har föl vid sidan har fri tillgång på pelleterad lusern och det fungerar bra det med :)

Njaenjo. Man har ändrat sig lite där. Tex äldre hästar ska inte ges alltför mkt lucern pga kalciuminnehållet. Det gäller dock oavsett om det är lucernhö eller hackat strå eller pellets. Dvs det är inte beredningen som är avgörande.

Jag skulle blanda med halm om möjligt även för att hålla ner halten järn.
 
Njaenjo. Man har ändrat sig lite där. Tex äldre hästar ska inte ges alltför mkt lucern pga kalciuminnehållet. Det gäller dock oavsett om det är lucernhö eller hackat strå eller pellets. Dvs det är inte beredningen som är avgörande.

Jag skulle blanda med halm om möjligt även för att hålla ner halten järn.
Fast det går ju att rätta till med tillskott :)
 
Nu blir jag nyfiken, var kan jag läsa mer om detta? Hästar på Gotland äter ju generellt väldigt kalkrikt foder, finns forskning på att gotländska hästar i större utsträckning får njurproblem som äldre?

Jag skulle tro det faktiskt är det omvända som gör att man inte rekommenderar så mkt lucern till äldre. Att de oftare pga av åldern har försämrad njurfunktion och det äe onödigt belasta dem ”extra” när det finns andra val.

Sitter på mobilen och länken är på datorn.

Och lite samma som att man börjat fundera kring halmmängd då det kan öka risk för magsår. Men troligen på de känsliga hästarna ”bara”.

Stora delar av Sverige är kalkrikt.
 
Jag har inte varnat. Jag har konstaterat att man numera inte rekommenderar enbart lusern som foder till äldre hästar.

Du går ju iof igång deluxe med googlingar som underlag . Varför enligt dig skulle det inte gå ypperligt att fodra gamlingar med just lusern utifrån just att de är gamla och om de inte kan tillgodogöra sig annat foder som alternativ?

Det blir typ likvärdigt med att fodra en katt med veterinärfoder på äldre dar - även om givetvis det finns andra foder som i ett annat scenario skulle vara bättre på länge sikt på ett friskare /yngre djur .
 
Du går ju iof igång deluxe med googlingar som underlag . Varför enligt dig skulle det inte gå ypperligt att fodra gamlingar med just lusern utifrån just att de är gamla och om de inte kan tillgodogöra sig annat foder som alternativ?

Det blir typ likvärdigt med att fodra en katt med veterinärfoder på äldre dar - även om givetvis det finns andra foder som i ett annat scenario skulle vara bättre på länge sikt på ett friskare /yngre djur .

Någon var nyfiken på underlag och varför. Jag satt inte vid datorn utan googlade fram varför man inte rekommenderar det. Från en källa som är pålitlig.

Jag vet inte riktigt vad ditt problem är faktiskt men det är i alla fall inte mitt problem.
 
Någon var nyfiken på underlag och varför. Jag satt inte vid datorn utan googlade fram varför man inte rekommenderar det. Från en källa som är pålitlig.

Jag vet inte riktigt vad ditt problem är faktiskt men det är i alla fall inte mitt problem.

Problem har jag inget jag undrar bara som sagt utifrån det jag kommenterat . Känns rätt onödigt /konstigt med andra omständigheter var man befinner sig osv.

Den reflektionen förstår jag inte öht . Därav resten av kommentaren ang själva ämnet som tyvärr du inte tog med i citatet 👍

Hoppas helheten ändå gick fram som allmän reflektion i tråden .
 
Senast ändrad:
På grund av skyhögt socker och rätt hög energi kommer jag inte att kunna använda årets hösilage, och behöver därför något substitut. På lite sikt ska jag absolut försöka hitta något annat hö/hösilage, men det är inte gjort på de 2 veckor som vi har kvar av de gamla valarna, så därför behöver jag hitta någon form av lusernhack så länge, så jag inte behöver ha panik.

Det finns ju så många märken av lusernhack på marknaden, vilket är bäst/mest prisvärt/bästa värden för bäst peng? :)
Kravet är att hacket _inte_ får innehålla melass, men gärna linfröolja. Så stora balar som möjligt (gärna 25-30 kg) är önskvärt. :)
Måste det vara hackad lusern? Jag ger lusernpellets utan melass.
 

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
30 990
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 825
Senast: EmmaW
·
Skola & Jobb Jag hoppas kunna börja jobba några timmar i veckan inom en överskådlig framtid men vet verkligen inte alls vad jag ska leta efter eller...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 376
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 680
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp