Vilket sele???

J

Johanna_Agge

Jag har en varmblodsvalack, har kört honom lite nu å då, bara med en trilla dock och ett loksele nu ska jag köpa en rockard eller ja köpte en tidigare men ska lämna tillbaka den eftersom skaklarna va helt olika. Ska köpa en annan nu. Nu undrar jag om det finns något sele man kan använda till både trillan och rockarden som inte är alltför klumpigt, inget loksele. Alltså som han kan dra relativt tungt med men ändå så är det inte alltför klumpigt.//JOhanna
 
Hej
Här kan du hitta olika selar www.equilex.se jag tycker du skall satsa på en bröstsele den kommer att passa båda dina vagnar.
/M
 
Det finns ju lätta och smidiga lokselar. En loksele i arbetsutförande är ju som sagt tung och klumpig. Men det finns sk åkselar och finselar som är lätta.
Men en bröstsele i lite mer kraftigt utförande passar kanske bättre om du tycker det. Om man inte har en häst med en lågt ansatt hals som slutar vid bogspetsarna. Detta gäller väl kallblod och liknande med kraftig och bred hals. (Då finns det inte plats för en brösta utan den trycker mot strupen eller bogspetsarna).
Det är ju lite enklare att köpa en bröstsele för då ingår ofta draglinor, baksele tömmar och huvudlag. Vilket det sällan gör om man köper loksele.
Några sidor med olika selar: Tärnsjö Börjes Hööks
 
tack för hjälpen :bow: han har inte lågt ansatt hals så en bröstsele skulle nog passa ganska bra... men vet du hur mycket en tärnsjösele kostar..?? de såg dyra men bra ut...//Johanna
 
Tärnsjös är DYRA men jättebra. :love:
hööks och börjes har billiga men dom är inte jätterliga i lädret.
JAg valde istället att köpa en bagagnad. Då kan man få en lite bättre sele men som inte kostar jätte mkt.
 
jo ska göra det jag också.... hittade en annons på buke som verkade bra... har pratat med hon som lagt ut den... nu återstår det bara att tigga mamma på lite pengar... :D//Johanna
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
509
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 584
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp