Bukefalos 28 år!

vill bara trava i nedförsbackar

Empalie

Trådstartare
Min lilla donna (fyllde fyra i mars) vill trava i nerförsbackarna i skogen. När vi promenerar kan hon utan större bekymmer gå i nedförsbackar men hon är väldigt på. Hon är fint musklad. Jag tycker det har blivit lite värre för idag minskade jag henne mycket innan och gjorde halt innan backen, men mitt i backen börjar hon småtrava och det går fortare och jag fixar inte riktigt att få stopp på henne. Hur göra och vad beror det på?
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Skulle nog kolla om det kan vara smärtrelaterat, typ kotledsinflamation eller så.
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Kanske värt att kolla upp iaf, så man är säker och inte bara tror.
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

När det sker så ofta som det verkar göra, och att hon slänger sig i trav även fast du kortade hästen och bromsade ordentligt innan så tycker jag att det låter som en typisk smärtrelaterad sak, ex kotledsinflammation! Hade det bara skett någon gång ibland då hästen var supertaggad hade jag tänkt att det bara varit lydnad som var svaret, men om det som sagt sker så frekvent så låter det som att det kan vara något annat som ligger bakom!
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

En häst har naturligt mycket vikt på framdelen ( 70 % ! ) om den då går i nerförsbacke så blir det ännu mer vikt på framdelen vilket gör att hästen HELT NATURLIGT väljer att "springa ifatt" sin vikt för att inte stupa - ännu mer med en ryttare på ryggen som kanske inte kan balansera upp det hela. Den kan ju även sätta sej mer på bakkärran för att fördela om vikten och på så vis gå lugnt nerför, men det är inget den väljer i första hand utan det är lättare för den att bara följa med vikten framåt.
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Nja jag har haft hösten väldigt kort tid hon är klinikbesiktad och röntgad för ett kort tag sen. Tror också hon väljer att trava för att det är lättare och mindre jobbigt, det handlar väll egentligen om att hon inte har tillräckligt med muskler där bak för att orka bära sig, eller har jag fel.
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Nåt sånt ja tippar jag på iallafall:) du måste rida henne i balans i övrigt för att hon ska kunna gå ner för backe i balans med. hjälper ju inte att bara göra halt innan backen. om du har en backa och hon redan har lite mycket vikt fram så sätter man snöbollen i rullning liksom
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Nja jag har haft hösten väldigt kort tid hon är klinikbesiktad och röntgad för ett kort tag sen. Tror också hon väljer att trava för att det är lättare och mindre jobbigt, det handlar väll egentligen om att hon inte har tillräckligt med muskler där bak för att orka bära sig, eller har jag fel.

Den kan ju ha vrickat sig i hagen eller liknande i och för sig - så helt utesluta smärta är lite dumt.

Men en unghäst har inte lärt sig att balansera sin ryttare ännu och kan inte kompensera för ryttarens brister (såna har vi ju alla i olika mån :)) i lika hög grad som en vuxen häst. Tömkör i backarna så får hon möjlighet att hitta sin egen balans. Rid mycket i skogen och låt den klättra omkring på knaggliga stigar - det är utmärkt träning.

Styrkan kommer med tiden.
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Om hästen hade vrickat sej i hagen borde den vara halt på plan mark- om inte så åtminstone halta sej ner för backen. Helt ärligt- hur många av er hade tagit hästen till en klinik för hältutredning när hästen inte e halt och ni tror att ni själva är orsak till ett beteende ??? :grin:
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Behöver absolut inte vara smärtrelaterat, tror snarare att det är brist på balans och styrka.

Min häst när han stod i en väldigt kuperad hage med väldigt branta och många backar så sprang han i princip alltid nerför dom. Otroligt sällan han skrittade ner om han inte stannade för att äta mitt i dom. Så efter att ha sett dom hästarna i den hagen så tror jag det är lättare för dom helt enkelt att trava nerför backarna.

När man rider har man ju mer eller mindre lärt hästen att är det nerför så tar man det lugnt. Så jag tror att det kommer mer med styrkan och balansen sen. När hästen lättare kan sätta sig lite och balansera ryttaren på ett bra sätt.
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Om hästen hade vrickat sej i hagen borde den vara halt på plan mark- om inte så åtminstone halta sej ner för backen. Helt ärligt- hur många av er hade tagit hästen till en klinik för hältutredning när hästen inte e halt och ni tror att ni själva är orsak till ett beteende ??? :grin:

Tagit hästen som beskrivs ovan till klinik hade jag inte gjort, i sådana fall bett vet böja den. Har precis varit iblandad i rehabträningen av en häst som gick med inflammationer i båda framkotorna. Syntes ingen uppenbar hälta på den, bara ovilja att kliva på, så den trippade... väldigt markant i nedförsbackar, inte lika markant på plan mark. Ägaren reagerade inte förrän den började vägra gå från stallplan. Efter det försöker jag tänka på att ägaren ibland missbedömer sin hästs signaler. Ser ingen orsak att smirka...
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

ja ursäkta smirkningen ... har dålig koll på gubbarna.... ja svårt med dubbelsidig hälta... syns ju sällan mer att den haltar "ibland" eller som du säjer ...stickigt kort steg. Denna kan jag i allafall - :)
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Mitt djur har fått göra mååååånga halter genom åren och nu som 7-åring börja han själv reda ut även de branta backarna.

Tips ett är att lära in röstkommando för halt och tips två att lära in röstkommando för typ "halvhalt"/vänta/bromsa lite. Tips två har min häst själv lärt sig och jag vet inte hur man gör :p, tips ett är ju dock rätt lätt.

Just röstkommando är väldigt mycket enklare åtm på min för tar man i tyglen i sådana lägen (jag red alltid på lång tygel i nedförsslut när han var så ung som din) tenderar han ta upp nacken och bli spänd - noll chans att själv kunna bromsa med bakdelen och således bara en helt stum mun där en förhållning inte skulle göra någont positiv nytta alls. Nu som äldre har han lärt sig att svara på kortad tygel/förhållning oxå men det har liksom skett i takt med att han lärt sig galoppera och göra övergångar i branta nedförsslut. Men alla häst är kanske inte lika känsliga för att ta upp nacken och spänna ryggen som han?

Nåvä, när du hittat ett system att bromsa som funkar så gör halt så fort du känner att hästen trillar i väg minsta lilla. För att behålla kontrollen måste man bromsa steget innan hästen inte orkar bromsa själv längre för har den väl trillat fram är det mycket svårare för den att komma tillbaka och då blir det ju bara en trist spiral eller i värsta fall att du inte får tillbaka hästen alls som du beskrev.

Jag rider ju fälttävlan så a och o är att hästen är ridbar oavsett om det går uppför eller nerför och även när det står hinder i vägen i sådana lägen. Så jag har hela tiden utnyttjat backarna till att låta hästen själv öva sin balans och styrka, det är mycket enklare än dressyrridning på plan mark skulle jag vilja påstå, då måste man ju kunna rida oxå :angel:
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Min häst gjorde lika när han var ny för mig. Han har lärt sig, det fattades både teknik för backar och styrka för honom. Så jag har promenerat med honom i branta backar och ridit i mindre branta backar samt inte minst kört i medelbranta backar med lätt vagn.

Nu kan han, även om han fortfarande hellre väljer att trava på lite om man inte talar om för honom att det till att bromsa sig ur nedförsbacken!
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

*KL*

Det här med smärta och hästar kan ju vara nog så knepigt. Speciellt en ung och/eller ny häst som man inte riktigt vet om den är pipig eller mer biter ihop etc. Jag har haft mer än en häst som visat sig vara rejält besvärad UTAN att visa mer än minimala symptom - och när det gäller unghästar inte visat det på annat vis än på normala unghästvis. Har ju en femåring (riden två mån) som hade rejäla besvär av en lös benbit och var ordentligt halt på böjprov. Men enda han visade det i ridningen, och då först när han verkligen inte KUNDE göra det jag önskade längre, var att vara springig och lite orolig i huvudet, och att börja gå iväg direkt jag suttit upp. Dvs inget som eg bekymrat alls - om han inte varit så otroligt mkt A-barn innan och det alltså var en skillnad.

Så, utesluta smärta skulle jag heller inte bara frankt våga - även om beteendet inte alls behöver vara smärta utan just bara helt normalt för en häst som inte riktigt orkar.

Så för mig är kuggfrågan - är det rimligt att hästen på den nivå den är nu osv inte ska orka skritta nerför de nedförsbackar som är aktuella? Dvs hur brant är backen osv? Det är ju skillnad på en brant backe och en inte så brant.

Sen nästa frågan är - hur är hästen i grunden? Jag har so far aldrig haft en unghäst som inte från första veckan kunnat skritta under ryttare i en nedförsbacke - men då har jag haft hästar som INTE varit av den bekväma sorten som tar enklaste vägen. Har däremot haft vuxna sådana hästar, som genomgående valt det mest bekväma och energibesparande.

Så är hästen bekväm och tar alltid det lättaste alt? Eller är det bara i nedförsbackar den är 'bekväm'? Isf skulle jag mer fundera på smärta. (Å tredje sidan kan en häst som alltid tar lätta vägen göra det just pga ont/obehag, så man kommer eg aldrig runt det, men om man sätter det åt sidan en stund)

Är hästen fint musklad anser jag att en normal nedförsbacke INTE ska innebära minsta lilla problem med orken. Utan kvar är då springa ifrån obehag, eller bekväm. Och därför är det intressant veta hur hon är 'i övrigt' i ridningen? =)
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Håller med om att det kan ha en del med skallen på dom att göra (och fysiken, brukar inte heller bocka av det helt, någonsin) både inlärningsmässigt och om de är "bekväma".
Hästar reagerar ju olika när de är "bekväma". Vissa tar i mer och väljer gärna utvägen att öka på mer framåt när de blir trötta (typiskt kallblod t ex, att man tror de har massor av ork kvar för att de är så pigga... när de egentligen demonstrerar att de är trötta och tar i mer än de egentligen orkar) andra märker man det mer på det såsiga viset och brist på framåttänk.


En bra grej kan ju vara att försöka träna bort det men vara observant på hur hästen reagerar. Öva massvis med halter och förhållningar som hästen ska kunna svara på vid små signaler (som tidigare har nämnts så om man får bromsa ordentligt brukar de sänka ryggen, medans om man kan bromsa bara genom en kramning eller spänna magmusklerna är det lättare att hålla en ok överlinje).
Ju svårare att lära bort, desto större anledning att även kolla upp det fysiska. Är man tillräckligt konsekvent och hästen hyfsat mottaglig så brukar det kunna bli markant bättre på bara 1-2 ridturer.
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Ha ej läst tråden o nån ha kanske skrivit samma som jag gör.

Hästen är inte tillräckligt stark för att bära sig som den ska i nerförsbacken, därav vill den rusa.

Försök att göra halt i backen, sen gå ett par steg osv.
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

KL

Glider sadeln fram något eller ligger an mot bogbladen? Det kan få hästar att vilja trippa/rusa nerför.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 448
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 973
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 893
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp