Bukefalos 28 år!

vill bara trava i nedförsbackar

Sv: vill bara trava i nedförsbackar

KL
jag tycker det låter som en styrke brist anledning snarare än ngn kotledsinflammation, de brukar snarare bli bromsiga i backar om så är fallet, dvs de vill inte gå med frambenen - de försöker inte rusa nedför, för då blir belastningen ännu mer på frambenen = mer besvär.

jag tycker nog att du får visa hästen lite mer än du kanske gjort helt enkelt. ha den på tygeln och gör halvhalt förebyggande när du klättrar nedåt. om det är en styrkebrist sliter det ngt oerhört på den att trava nedför (knäna). se till att börja i mindre sluttande backar så får du ju också koll på vart styrke graden brister.
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Nej det måste det inte, men det är vad som hittills föreslagits i tråden.
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Som någon skrev tidigare, sadeln kan glida framåt i nedförsbackar och då trycka på bogbladen. Vissa hästar svarar på detta med att börja springa.
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Jag har en 4-åring som alltid vill trava i nerförsbacke, lyckas få tillbaka henne. Men det jag vill komma till är att hon har inte ont någonstans, sadeln ligger bra. Min tjej har en otrolig framåtbjudning ute så hon vill trava eller galoppera för det mesta. :p

Hon har iaf fortfarande svårt att belasta rätt med mig på ryggen i mellan åt. Så jag tror det är samma med din! Är din ganska jämnt musklad? Mitt sto börjar bli riktigt fin i kroppen men är fortfarande klenare fram.

Hoppas mina råd hjälpte dig något :)
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Lär hästen vad -Sakta! innebär- alltså inte halt utan går lugnt o försiktigt.
-Ptroo! Skritta med kontakt så du kan finlira- säga till innan den börjar trava.
 
Sv: vill bara trava i nedförsbackar

Då föreslår jag spatt, ryggproblem, kotledsinflammationer bak, knäproblem, som några exempel. Om "fysiska problem" inte räcker som möjlig orsak.
Men som sagt, det måste såklart inte vara något dylikt, inget jag helt skulle stryka heller.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 448
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 973
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 893
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp