Vill byta namn

Är du beredd på alla roade blickar som lär dyka upp med det namnet, go for it. Det är inte fult i sig men när mycket numera är på engelska är det en faktor att tänka på ;) Annars är det så likt ditt gamla namn att det är enkelt att styra in som smeknamn.

Fast nej, tänk på hur många som heter Dick.
Som sagt, några omogna töntar kanske tycker det är festligt men annars tror jag faktiskt ingen skulle bry sig.
 
Fast nej, tänk på hur många som heter Dick.
Som sagt, några omogna töntar kanske tycker det är festligt men annars tror jag faktiskt ingen skulle bry sig.
Jag har nog aldrig mött en Dick. Medveten om att det är vanligare i engelsktalande länder men min kommentar syftade på i Sverige när det gäller Willy. En sådan har jag mött men en typ av person där några såna skämt inte hade varit ett problem. För 10 år sedan hade jag nog sagt samma sak men nu när jag ser allt folk fånar sig över online är jag inte lika säker:D
 
Jag har nog aldrig mött en Dick. Medveten om att det är vanligare i engelsktalande länder men min kommentar syftade på i Sverige när det gäller Willy. En sådan har jag mött men en typ av person där några såna skämt inte hade varit ett problem. För 10 år sedan hade jag nog sagt samma sak men nu när jag ser allt folk fånar sig över online är jag inte lika säker:D

Vill man fåna sig över någon går det alltid att hitta en anledning oavsett namn dessvärre.
Jag känner både en Willy och en Dick, ingen av dem verkar uppleva några problem med sina namn.
 
Vill man fåna sig över någon går det alltid att hitta en anledning oavsett namn dessvärre.
Jag känner både en Willy och en Dick, ingen av dem verkar uppleva några problem med sina namn.
Absolut. Jag tänkte bara att likväl som jag inte hade kopplat ihop namnet för 10 år sedan likaså hade jag uppskattat en heads up om det vore mitt eventuellt nya namn:)
 
Är du beredd på alla roade blickar som lär dyka upp med det namnet, go for it. Det är inte fult i sig men när mycket numera är på engelska är det en faktor att tänka på ;) Annars är det så likt ditt gamla namn att det är enkelt att styra in som smeknamn.

Menar du att vuxna manniskor faktiskt fanar sig pe det viset i Sverige? Har i USA kan man heta precis vad som helst numera utan att nagon har nagra asikter alls.

Jag har nog aldrig mött en Dick. Medveten om att det är vanligare i engelsktalande länder men min kommentar syftade på i Sverige när det gäller Willy. En sådan har jag mött men en typ av person där några såna skämt inte hade varit ett problem. För 10 år sedan hade jag nog sagt samma sak men nu när jag ser allt folk fånar sig över online är jag inte lika säker:D

Har ar Dick ett smeknamn pa Richard. Mycket fa personer under 50 ... eller aldre kallas i dag for Dick annat an av sadana som vill visa att de inte gillar personen.
 
Jag har nog aldrig mött en Dick. Medveten om att det är vanligare i engelsktalande länder men min kommentar syftade på i Sverige när det gäller Willy. En sådan har jag mött men en typ av person där några såna skämt inte hade varit ett problem. För 10 år sedan hade jag nog sagt samma sak men nu när jag ser allt folk fånar sig över online är jag inte lika säker:D
Jag har träffat tre Dick. En var högre chef på sambons jobb..
 
Absolut. Jag tänkte bara att likväl som jag inte hade kopplat ihop namnet för 10 år sedan likaså hade jag uppskattat en heads up om det vore mitt eventuellt nya namn:)

Heads up, really??

Det är nog väldigt få vuxnq människor som gör den kopplingen och ännu färre som gör sig lustig över ett namn och varför ska man ens ta nån hänsyn till att nån omogen fåne möjligen gör sig lustig över ens namn?
Speciellt numera när folk döper sina kids efter -just då populära- tecknade figurer och diverse egna mer eller mindre udda hittepånamn.

Screenshot_20230527_080154_Chrome.jpg
 
Ja, det var faktiskt inte minsta illa menat eller något som jag skulle bry mig själv om mer än antagit att Willy var smeknamnet på typ... Wilmer.

Ja igen, jag menar att vuxna människor faktiskt fånar sig om sånt här mer än vad jag tidigare trodde. Säkert då allt blir mer svengelskt i tal. Inte att jag sitter här skrattandes åt att TS tänkte byta namn utan en genuin trist observation.
 
Menar du att vuxna manniskor faktiskt fanar sig pe det viset i Sverige? Har i USA kan man heta precis vad som helst numera utan att nagon har nagra asikter alls.



Har ar Dick ett smeknamn pa Richard. Mycket fa personer under 50 ... eller aldre kallas i dag for Dick annat an av sadana som vill visa att de inte gillar personen.
Utan att uppge mitt efternamn, kan jag berätta att en anställd på ett företag i USA fullständigt bröt ihop av skratt när han fick höra/se mitt efternamn. Idag hade jag vänt på klacken och gått ut men då stod jag kvar och bara kände mig hemskt obekväm. Han bad inte ens om ursäkt, men tillade att -Well, we used to have a president namned Bush, so.....

Nu gillar jag inte att uppge mitt namn på engelska.....
 
Tack för en hel del bra svar allihopa! Jag är nästan säker på att jag kommer att göra det men kommer nog få leva väldigt länge med att släkt och den närmsta familjen säger fel namn.
 
Jag bytte namn för några år sedan. Alla kallar mig mitt nya namn utom mina föräldrar, har inte bett dom använda mitt nya namn heller utan tänker att det är lättare för dom att inte behöva tänka på saken. Men har inte varit svårt annars.
Har det varit lätt rent administrativt? Har myndigheter och så fattat bytet? Har du behövt förnya gymnasiebetyg och examen från universitet i ditt nya namn osv?
 
Jag bytte i höstas namn inofficiellt till en ett som inte liknar mitt födelsenamn. Har inte mycket kontakt med släktingarna men de flesta på ena förälderns sida säger rätt eller försöker i alla fall, andra sidan tycker mest att det är dumheter. Bytte i samband med flytt så alla här känner till mig som det nya namnet och skolan har även ändrat så att mitt nya namn står i min skolprofil och på diverse andra platser. Kommer byta juridiskt namn innan jag går ut gymnasiet så den biten är inte riktigt aktuell för mig. Jag bytte namn mycket relaterat till att jag inte är cis vilket är det de som inte respekterar mitt namn har problem med.
 
Jag bytte i höstas namn inofficiellt till en ett som inte liknar mitt födelsenamn. Har inte mycket kontakt med släktingarna men de flesta på ena förälderns sida säger rätt eller försöker i alla fall, andra sidan tycker mest att det är dumheter. Bytte i samband med flytt så alla här känner till mig som det nya namnet och skolan har även ändrat så att mitt nya namn står i min skolprofil och på diverse andra platser. Kommer byta juridiskt namn innan jag går ut gymnasiet så den biten är inte riktigt aktuell för mig. Jag bytte namn mycket relaterat till att jag inte är cis vilket är det de som inte respekterar mitt namn har problem med.

Lycka till med ditt nya namn tack för att du delar med dig.
 
Utan att uppge mitt efternamn, kan jag berätta att en anställd på ett företag i USA fullständigt bröt ihop av skratt när han fick höra/se mitt efternamn. Idag hade jag vänt på klacken och gått ut men då stod jag kvar och bara kände mig hemskt obekväm. Han bad inte ens om ursäkt, men tillade att -Well, we used to have a president namned Bush, so.....

Nu gillar jag inte att uppge mitt namn på engelska.....
Och jag blev, med mitt gamla namn som var en sexuell metafor på franska, totalt utskrattad av ett gäng franska studiekollegor på komvux.

Jag är jättenöjd med att numera ha ett namn som funkar fint internationellt utan att jag ska behöva bokstavera eller stå ut med felsägningar.
 
Och jag blev, med mitt gamla namn som var en sexuell metafor på franska, totalt utskrattad av ett gäng franska studiekollegor på komvux.

Jag är jättenöjd med att numera ha ett namn som funkar fint internationellt utan att jag ska behöva bokstavera eller stå ut med felsägningar.

Hur gammal var du när du bytte? Gick det bra med omgivningen?
 
När jag tänker efter lite så har jag ett helt gäng människor i min närhet som har bytt till nya nam. En del ganska snarlika, andra helt annorlunda. Inget som nån annan än en närmaste släkten reagerat speciellt på.
X vill kallas Y numera. Jaha.
 
Jag bytte i höstas, 37 år gammal. Enstaka personer har kommit med konstiga kommentarer som "åh men ditt namn som var så fint!" men annars har det varit väldigt positiv respons.
Har det varit lätt rent administrativt? Har du behövt förnya examen, betyg osv?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp