Vill byta namn

Ja det verkar som att det går men det är lite svårt för folk som känt en i 15-20 år att vänja sig bara:D Lär nog ta ett tag innan äldrebekantskaper tänker på en i det nya namnet.
Fast Wilmer till Willy är ju knappt ens ett byte (även om jag förstår att det är viktigt för dig. :heart ) utan låter mer som ett naturligt smeknamn. Jag är lite förvånad över att du inte då och då kallas något liknande redan. Det lär gå utmärkt. :)
 
Man vill ändå ha ett nytt betyg utfärdat i sitt nya namn så att man slipper förklara sig för arbetsgivare gång på gång.
Den risken känns ganska låg, åtminstone har jag aldrig någonsin behövt visa betyg för en arbetsgivare. Och om, så handlar det inte om att behöva förklara sig, utan bara informera. Ett byte till ett så snarlikt namn tror jag faktiskt inte hade genererat en fråga alls.

Sen tror jag inte att du skulle få nya betyg utfärdade, då det fortfarande går att koppla betygen till din identitet genom personnummer.
 
Hej!

Ja det är enkelt att göra och kostar bara 250 kr såg jag. Får nog leva med att familj och släkt kallar mig Wilmer i många år men tillslut lär dom sig nog.

Har du nån erfarenhet av personer som byter namn?
Jag byte namn, ändrade till ett snarlikt. Det var inga konsigheter alla respekterade bytet även om det blev fel ibland.
 
Menar du att vuxna manniskor faktiskt fanar sig pe det viset i Sverige? Har i USA kan man heta precis vad som helst numera utan att nagon har nagra asikter alls.



Har ar Dick ett smeknamn pa Richard. Mycket fa personer under 50 ... eller aldre kallas i dag for Dick annat an av sadana som vill visa att de inte gillar personen.

Jag vet inte det jag. Själv kan jag ju tycka att det är just att fåna sig att ha egenpåhittade smeknamn till folk som man vill visa att man inte gillar 🤷‍♀️
 
Den risken känns ganska låg, åtminstone har jag aldrig någonsin behövt visa betyg för en arbetsgivare. Och om, så handlar det inte om att behöva förklara sig, utan bara informera. Ett byte till ett så snarlikt namn tror jag faktiskt inte hade genererat en fråga alls.

Sen tror jag inte att du skulle få nya betyg utfärdade, då det fortfarande går att koppla betygen till din identitet genom personnummer.
Exakt tror samma men det hade varit kul om det gått så skulle man kunna bli av helt med sitt deadname:)
 
Hej allihopa!

Berättade för familj och några släktingar och en del kompisar om mina planer. 1 av mina 3 syskon var positiv mina föräldrar sade att dom inte kunde börja kalla mig något annat efter 24 år. Släkten säger samma sak som familjen. Bland kompisarna var det 50/50. Känns inte riktigt lönt och byta namn om folk ändå inte ska ändra på sig. De var detta jag misstänkte namn sätter sig så hos folk att det gör det omöjligt för dom flesta att lära om. Ni i tråden som bytt namn är helt övertygad om att era bekantskaper säger ert nya namn av ren artighet men de tänker på er i ert gamla namn och det kommer de nog alltid att göra. Jag får tacka för alla bra svar här ni får ha det bra allihopa.
 
Hej allihopa!

Berättade för familj och några släktingar och en del kompisar om mina planer. 1 av mina 3 syskon var positiv mina föräldrar sade att dom inte kunde börja kalla mig något annat efter 24 år. Släkten säger samma sak som familjen. Bland kompisarna var det 50/50. Känns inte riktigt lönt och byta namn om folk ändå inte ska ändra på sig. De var detta jag misstänkte namn sätter sig så hos folk att det gör det omöjligt för dom flesta att lära om. Ni i tråden som bytt namn är helt övertygad om att era bekantskaper säger ert nya namn av ren artighet men de tänker på er i ert gamla namn och det kommer de nog alltid att göra. Jag får tacka för alla bra svar här ni får ha det bra allihopa.
Varför skulle folk göra det av artighet (det gör i och för sig ingenting heller, så länge de gör det.)? När jag tilltalar mina vänner med nya namn är det helt naturligt efter en kort omställningsperiod.
Det är inte omöjligt alls, utan om familjen är motvalls är det just för att de inte VILL ändra på sig, inte för att de inte kan. Synd att de inte är mer stöttande.
 
Hej allihopa!

Berättade för familj och några släktingar och en del kompisar om mina planer. 1 av mina 3 syskon var positiv mina föräldrar sade att dom inte kunde börja kalla mig något annat efter 24 år. Släkten säger samma sak som familjen. Bland kompisarna var det 50/50. Känns inte riktigt lönt och byta namn om folk ändå inte ska ändra på sig. De var detta jag misstänkte namn sätter sig så hos folk att det gör det omöjligt för dom flesta att lära om. Ni i tråden som bytt namn är helt övertygad om att era bekantskaper säger ert nya namn av ren artighet men de tänker på er i ert gamla namn och det kommer de nog alltid att göra. Jag får tacka för alla bra svar här ni får ha det bra allihopa.
Jag håller inte med. En släkting till mig bytte namn för... 8-9 år sedan? I början var jag tvungen att anstränga mig för att säga rätt men nu tänker jag definitivt direkt på det nya namnet och minns knappt att hen någonsin har hetat det gamla.

Men tråkigt att höra att du har tröga personer i omgivningen!
 
Tänker att man heter det man heter liksom inte mycket man kan göra för att förändra det, man får väl också ha förståelse för att man har haft detta namn i 24 år så blir det liksom skumt att helt plötsligt kalla en något annat för folk. Men jag tycker att man inte ska lägga sig i andras liv.
 
Tänker att man heter det man heter liksom inte mycket man kan göra för att förändra det, man får väl också ha förståelse för att man har haft detta namn i 24 år så blir det liksom skumt att helt plötsligt kalla en något annat för folk. Men jag tycker att man inte ska lägga sig i andras liv.
 
Tänker att man heter det man heter liksom inte mycket man kan göra för att förändra det, man får väl också ha förståelse för att man har haft detta namn i 24 år så blir det liksom skumt att helt plötsligt kalla en något annat för folk. Men jag tycker att man inte ska lägga sig i andras liv.
Ja det är en omställning för alla inblandade men inte så svårt om man vill, vist jag säger själv fel ibland men byt till det du vill heta!
 
Tänker att man heter det man heter liksom inte mycket man kan göra för att förändra det, man får väl också ha förståelse för att man har haft detta namn i 24 år så blir det liksom skumt att helt plötsligt kalla en något annat för folk. Men jag tycker att man inte ska lägga sig i andras liv.
Jag har i och för sig inte bytt namn men har ett dubbelnamn där jag alltid (och jag menar verkligen alltid från det att namnet spikades mer eller mindre) kallats för bara det ena av de två namnen. Jag blir i officiella sammanhang alltid kallad för dubbelnamnet tills jag får en möjlighet att påpeka att det räcker med mitt namn.

Den enda som vägrat acceptera att jag heter Namn och inte DubbelNamn är mitt ex som misshandlade mig. Folk vänjer sig och gör de inte det så får de faktiskt skärpa till sig.
 
Hej allihopa!

Berättade för familj och några släktingar och en del kompisar om mina planer. 1 av mina 3 syskon var positiv mina föräldrar sade att dom inte kunde börja kalla mig något annat efter 24 år. Släkten säger samma sak som familjen. Bland kompisarna var det 50/50. Känns inte riktigt lönt och byta namn om folk ändå inte ska ändra på sig. De var detta jag misstänkte namn sätter sig så hos folk att det gör det omöjligt för dom flesta att lära om. Ni i tråden som bytt namn är helt övertygad om att era bekantskaper säger ert nya namn av ren artighet men de tänker på er i ert gamla namn och det kommer de nog alltid att göra. Jag får tacka för alla bra svar här ni får ha det bra allihopa.
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår.

Smeknamn t.ex. sätter sig ju rätt snabbt. Så snabbt att folk glömmer vad nån egentligen heter.

Om en person vill kallas för något annat än dopnamnet så är det väl den personens beslut? Inte släktens?
Du träffar väl fler personer än tjocka släkten? Bor du hemma fortfarande?
 
Jag har i och för sig inte bytt namn men har ett dubbelnamn där jag alltid (och jag menar verkligen alltid från det att namnet spikades mer eller mindre) kallats för bara det ena av de två namnen. Jag blir i officiella sammanhang alltid kallad för dubbelnamnet tills jag får en möjlighet att påpeka att det räcker med mitt namn.

Den enda som vägrat acceptera att jag heter Namn och inte DubbelNamn är mitt ex som misshandlade mig. Folk vänjer sig och gör de inte det så får de faktiskt skärpa till sig.
Håller med dig men min familj kommer inte acceptera.
 
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår.

Smeknamn t.ex. sätter sig ju rätt snabbt. Så snabbt att folk glömmer vad nån egentligen heter.

Om en person vill kallas för något annat än dopnamnet så är det väl den personens beslut? Inte släktens?
Du träffar väl fler personer än tjocka släkten? Bor du hemma fortfarande?

Om familj vänner syskon släkt inte ska ändra på sig vad är då syftet med att byta. Så har man ett namn på jobbet ett bland vissa vänner ett med familj man blir schizofren haha.

Det är svårt att kalla någon nåt annat efter 24 år, föräldrarna skulle bli sårade o ändå fortsätta kalla en det gamla.
 
Tänker att liksom namn ges av kärlek o man har följt mig växa upp till vuxen med detta namn det har liksom etsat sig fast och är omöjligt att ändra på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: MML
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 784
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp