Vill byta namn

När jag tänker efter lite så har jag ett helt gäng människor i min närhet som har bytt till nya nam. En del ganska snarlika, andra helt annorlunda. Inget som nån annan än en närmaste släkten reagerat speciellt på.
X vill kallas Y numera. Jaha.
Jaså? Jag har inte stött på speciellt många faktiskt, bara en transperson.
 
Jag är så gammal så det är ingen som ber att få se betyg längre 😁 Tycker inte administrationen har varit jobbig, annat än att det kostar lite att förnya pass och körkort.
Man vill ändå ha ett nytt betyg utfärdat i sitt nya namn så att man slipper förklara sig för arbetsgivare gång på gång.
Men det är nog inte helt lätt haha:)
 
Jag bytte i höstas, 37 år gammal. Enstaka personer har kommit med konstiga kommentarer som "åh men ditt namn som var så fint!" men annars har det varit väldigt positiv respons.
Så kul, är det inte svårt för personer som känt dig länge att komma ihåg ditt nya namn blir det inte först det gamla sedan det nya?
 
Så kul, är det inte svårt för personer som känt dig länge att komma ihåg ditt nya namn blir det inte först det gamla sedan det nya?
Jag känner tre personer som bytt namn bara för att de helt enkelt inte gillade sitt gamla. :) Det gick bra med några snedsteg här och där bara - ditt val är ju så snarlikt det gamla att det verkligen inte borde vara något problem för folk att komma ihåg/vänja sig.
 
Jag känner tre personer som bytt namn bara för att de helt enkelt inte gillade sitt gamla. :) Det gick bra med några snedsteg här och där bara - ditt val är ju så snarlikt det gamla att det verkligen inte borde vara något problem för folk att komma ihåg/vänja sig.
Vad skoj! Gjorde dom det som yngre vuxna typ 20 år?
 
Vad skoj! Gjorde dom det som yngre vuxna typ 20 år?
Mitt ex bytte namn när han var 18, en granne när han var 16 och några andra mellan 20 och 30. Äldsta jag känner bytte när hon var närmare 50 i samband med att hon kom ut som trans. Den enda som det var lite svårt för var exet, han hade varit väldigt stökig i sin hemort och liksom gjort sig ett namn. Alla visste vem han var. Men alla nya vänner lärde sig fort (namnen påminde inte alls om varandra).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MML
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp