Vill diskutera elsparkcyklar

Jo precis som jag skrev någonstans ovan att vissa gillar verkligen inte att cykla och då är det ju verkligen ingen förlust med elcykel :).
Jag hade aldrig cyklat till jobbet med en vanlig cykel och last i form 4 hundar. Jag hade tagit bilen, eftersom kollektivtrafik inte är tillåtet med 4 hundar.
Nu har jag tack och lov investerat i en elcykel för drygt 1,5 år sedan, och får lite motion på köpet.
 
Jag har ingenting emot grundidén med elsparkcyklarna. Men i praktiken är de ett rent helvete för mig som blind.
Jag rör mig dagligen i en studentstad, där det alltså kryllar även av vanliga cyklar, och de vanliga cyklarna är inte i närheten av ett lika stort problem som hyrsparkarna, varken i hur de körs eller parkeras.

Bara nu den senaste veckan har min ledarhund två gånger varit det enda som hindrat mig från att bli påkörd i full fart på TROTTOAREN, genom att hon i sista stund kastat sig åt sidan och lyckats dra med sig mig undan medan de susat förbi någon decimeter åt sidan i full fart utan att ens sakta ner något. Hade hon inte gjort det så hade det blivit Ordentliga skador, sannolikt både på mig och den som körde.
Hur många "parkerade" (slängda) sparkcyklar mitt i vägen som hon lett mig runt och hindrat mig från att ramla över kan jag inte ens räkna, men det är såpass många att jag undviker att gå ut utan hunden för att inte ramla och slå mig fördärvad. Jättetråkigt.

Jag tänker också som flera andra att det här med speciella parkeringsställ kunde lösa en del av problemet, även om något dessutom måste göras åt (bristen på) trafikvett och laglydighet hos de som kör.
 
Jag har ingenting emot grundidén med elsparkcyklarna. Men i praktiken är de ett rent helvete för mig som blind.
Jag rör mig dagligen i en studentstad, där det alltså kryllar även av vanliga cyklar, och de vanliga cyklarna är inte i närheten av ett lika stort problem som hyrsparkarna, varken i hur de körs eller parkeras.

Bara nu den senaste veckan har min ledarhund två gånger varit det enda som hindrat mig från att bli påkörd i full fart på TROTTOAREN, genom att hon i sista stund kastat sig åt sidan och lyckats dra med sig mig undan medan de susat förbi någon decimeter åt sidan i full fart utan att ens sakta ner något. Hade hon inte gjort det så hade det blivit Ordentliga skador, sannolikt både på mig och den som körde.
Hur många "parkerade" (slängda) sparkcyklar mitt i vägen som hon lett mig runt och hindrat mig från att ramla över kan jag inte ens räkna, men det är såpass många att jag undviker att gå ut utan hunden för att inte ramla och slå mig fördärvad. Jättetråkigt.

Jag tänker också som flera andra att det här med speciella parkeringsställ kunde lösa en del av problemet, även om något dessutom måste göras åt (bristen på) trafikvett och laglydighet hos de som kör.
Tur att du har din ledarhund!

Som synskadad är min upplevelse likt din, elsparkcyklarna är ett större aber än vanliga cyklar, både vad gäller handhavandet och var de står/ligger parkerade när de inte används. Förutom att de körs i hög hastighet även på trottoarer så hörs de ju inte förrän de är alldeles inpå, vilket är skrämmande. Man blir helt enkelt rädd när något susar förbi i hög hastighet för nära en för att vara bekvämt.

Jag har aldrig råkat ut för någon olycka pga dem men har gått in i dem så de har antingen vält eller börjat tjuta.

Kan se att det är en bra pryl ändå för gemene man, men man måste helt klart börja ställa krav på sina användare samt även på själva företagen som hyr ut dem, så att det blir någon ordning.
 
Förutom att de körs i hög hastighet även på trottoarer så hörs de ju inte förrän de är alldeles inpå, vilket är skrämmande. Man blir helt enkelt rädd när något susar förbi i hög hastighet för nära en för att vara bekvämt.
Ja visst kan det vara obehagligt. De upplevelserna har jag inte ens tagit upp i mitt inlägg, i de fall jag nämner fanns det ingen marginal alls utan om jag inte hoppat åt sidan I sista stund så hade det smällt, ordentligt. Så ja, jag är sjukt tacksam för vovven!

Sen är ju parkeringen problematisk inte bara för oss utan även rörelsehindrade, äldre med rullator etc. För att inte tala om hur det lär bli när det börjar bli halt på gatorna i vinter och de ska sanda på trottoarerna. Eller för utryckningsfordon...
Eller för de som cyklar uppenbarligen, undrar hur många fler olyckor som behöver ske innan man ser till att lösa problemet på något sätt...
 
Jag har ingenting emot grundidén med elsparkcyklarna. Men i praktiken är de ett rent helvete för mig som blind.
Jag rör mig dagligen i en studentstad, där det alltså kryllar även av vanliga cyklar, och de vanliga cyklarna är inte i närheten av ett lika stort problem som hyrsparkarna, varken i hur de körs eller parkeras.

Bara nu den senaste veckan har min ledarhund två gånger varit det enda som hindrat mig från att bli påkörd i full fart på TROTTOAREN, genom att hon i sista stund kastat sig åt sidan och lyckats dra med sig mig undan medan de susat förbi någon decimeter åt sidan i full fart utan att ens sakta ner något. Hade hon inte gjort det så hade det blivit Ordentliga skador, sannolikt både på mig och den som körde.
Hur många "parkerade" (slängda) sparkcyklar mitt i vägen som hon lett mig runt och hindrat mig från att ramla över kan jag inte ens räkna, men det är såpass många att jag undviker att gå ut utan hunden för att inte ramla och slå mig fördärvad. Jättetråkigt.

Jag tänker också som flera andra att det här med speciella parkeringsställ kunde lösa en del av problemet, även om något dessutom måste göras åt (bristen på) trafikvett och laglydighet hos de som kör.
Hade jag varit politiker hade ett sådant här inlägg gjort att jag direkt satt ett förbud för elsparkcyklarna till dess att de som hyr ut har visat att de löst problemet. Så här får det inte vara :(
 
Ja visst kan det vara obehagligt. De upplevelserna har jag inte ens tagit upp i mitt inlägg, i de fall jag nämner fanns det ingen marginal alls utan om jag inte hoppat åt sidan I sista stund så hade det smällt, ordentligt. Så ja, jag är sjukt tacksam för vovven!

Sen är ju parkeringen problematisk inte bara för oss utan även rörelsehindrade, äldre med rullator etc. För att inte tala om hur det lär bli när det börjar bli halt på gatorna i vinter och de ska sanda på trottoarerna. Eller för utryckningsfordon...
Eller för de som cyklar uppenbarligen, undrar hur många fler olyckor som behöver ske innan man ser till att lösa problemet på något sätt...
Jag förstår inte respektlösheten mot dig, att du ens ska råka ut för att nästan bli påkörd så att du får räddas av hunden. Jag tänker att om man ska köra ett sådan fordon i trafiken måste man ha full koll på sin omgivning, där även du och din ledarhund ingår. Kan man inte det bör man nog ställa den och börja promenera istället. För säkerhets skull! Och bara grejen att det finns så många som använder dem på trottoarer. Det fick man ju lära sig som liten unge att man inte fick cykla på trottoaren, tror böterna för det i dag ligger på 1500 kronor.

Precis tillgängligheten och framkomligheten begränsas. Folk är så självupptagna att de inte har en tanke på att inte alla människor har två ben att gå på, ögon att se med osv.

Tycker att kommunerna borde köra ett varv varje dag och samla upp elsparkcyklar som står olämpligt, men om det ger något i slutändan vette tusan.
 
Hade jag varit politiker hade ett sådant här inlägg gjort att jag direkt satt ett förbud för elsparkcyklarna till dess att de som hyr ut har visat att de löst problemet. Så här får det inte vara :(
Jag läste en artikel om en blind man i Malmö som har problem med elsparkcyklarna där, har skadat sig, och träffade någon politiker om saken. Det verkade visserligen vara en empatisk man han träffade, men någon lösning satt han inte inne med, tror inte det lär ske något annat alls än " ditt ärende är mottaget och vi tittar på det".

Elsparkcyklarna är inte från 2021 utan på en del ställen har de ju funnits en tid nu, och varit ett problem för funktionsnedsatta lika länge.
 
Ja en himla trist hake med dem är ju att de är helt ok att ta på tåget samtidigt som det är totalförbud på cykel på tåget. Så himla smidig lösning om man pendlar med tåg någonstans och har en cykelsträcka kvar när man kommer fram.
Hopfällbara riktiga cyklar (som går att ha i en väska), är även de förbjudna på tåget?
 
Tydligen får folk lite motion på en elcykel ändå, bara av att de rör benen. Tydligen tillräckligt mycket för att ge 30 minuters rörelse om de cyklar i 30 minuter istället för åker buss tex. (blev ganska förvånad av denna info)

Uhm menar du att de flesta har elcyklar i ditt område? låter jättekonstigt. Själv ser jag bara enstaka.
(Självklart tycker jag också att riktiga cyklar är grejen. Men vissa som skaffar elcykel verkar vara sådana som avskyr att cykla normalt och på det sättet verkar de göra nytta.)
I mitt område finns bara bilburna personer🙈 senaste som tog körkort hade innan det en elcykel. Tittar jag på cykelparkeringen på jobbet så lyser "vanliga" cyklar med sin frånvaro (kollade nu när jag åkte hem).
På förra jobbet så av dom jag visste tog cykel till jobbet så var det bara 2 som inte hade elcykel och dom 2 var även 1 person som tävlingscyklade och 1 hade gjort.
 
Det är så märkligt att de får användas som de gör. Det borde vara tvång på att "docka" sin hyrda bike - de som inte gör det borde betala dyra pengar. Dockningsstationer måste då såklart finnas lite överallt. Den här nya regeln tror jag knappast gör nån skillnad. Beteendet är redan grundat och inte hinner företagen röja upp hela tiden ...

Hur tänkte man att det skulle fungera? Hur fungerar det i andra länder där de finns?

De förstör gatubilden, både visuellt och framkomlighetsmässigt. Ofattbart att de ens finns, hur smart och miljövänligt det än är.
 
Det är så märkligt att de får användas som de gör. Det borde vara tvång på att "docka" sin hyrda bike - de som inte gör det borde betala dyra pengar. Dockningsstationer måste då såklart finnas lite överallt. Den här nya regeln tror jag knappast gör nån skillnad. Beteendet är redan grundat och inte hinner företagen röja upp hela tiden ...

Hur tänkte man att det skulle fungera? Hur fungerar det i andra länder där de finns?

De förstör gatubilden, både visuellt och framkomlighetsmässigt. Ofattbart att de ens finns, hur smart och miljövänligt det än är.
Jag tycker att jag sett dem drälla omkring i de flesta länder där man kan hyra dem. Tycker de verkar vara ett problem ÖVERALLT.

Dockningsstation vore smart, men jag gissar att företagen motsätter sig, eftersom en del av "charmen" är att man bara kan lämna elsparken efter sig var som helst när man är klar. Högst ogenomtänkt och sällsynt dumt eftersom det är sån snubbelrisk för människor med nedsatt syn och väldigt jobbigt för alla med rollator eller barnvagn.
 
Det är så märkligt att de får användas som de gör. Det borde vara tvång på att "docka" sin hyrda bike - de som inte gör det borde betala dyra pengar. Dockningsstationer måste då såklart finnas lite överallt. Den här nya regeln tror jag knappast gör nån skillnad. Beteendet är redan grundat och inte hinner företagen röja upp hela tiden ...

Hur tänkte man att det skulle fungera? Hur fungerar det i andra länder där de finns?

De förstör gatubilden, både visuellt och framkomlighetsmässigt. Ofattbart att de ens finns, hur smart och miljövänligt det än är.
De behöver inte tänka att det ska fungera för andra i samhället. Bara det finns folk som vill använda dem så tjänar de pengar. Och allt som innebär mer struktur för dem eller mindre flexibilitet för kunderna är bara ovärt.
 
Hopfällbara riktiga cyklar (som går att ha i en väska), är även de förbjudna på tåget?
Nej men jag har hört om en turist som skulle cykelturista som hade tagit hjulen av sin cykel och packat i en väska som blev stoppad, trots att hon inte skulle blivit det om det hade varit någonting annat i väskan. Någon bit stack ut så det syntes att det hade varit en cykel så hon fick inte åka med.

Men de små hopfällbara cyklarna verkar jättejobbiga att cykla långt på, har sett ett par på tåget. Då skulle jag nog hellre ha en riktigt bra vuxenspark.
 
I mitt område finns bara bilburna personer🙈 senaste som tog körkort hade innan det en elcykel. Tittar jag på cykelparkeringen på jobbet så lyser "vanliga" cyklar med sin frånvaro (kollade nu när jag åkte hem).
På förra jobbet så av dom jag visste tog cykel till jobbet så var det bara 2 som inte hade elcykel och dom 2 var även 1 person som tävlingscyklade och 1 hade gjort.
Oj vad konstigt, är det i Sverige?
 
Nej men jag har hört om en turist som skulle cykelturista som hade tagit hjulen av sin cykel och packat i en väska som blev stoppad, trots att hon inte skulle blivit det om det hade varit någonting annat i väskan. Någon bit stack ut så det syntes att det hade varit en cykel så hon fick inte åka med.

Men de små hopfällbara cyklarna verkar jättejobbiga att cykla långt på, har sett ett par på tåget. Då skulle jag nog hellre ha en riktigt bra vuxenspark.
De verkar nitiska!

Jag tror de är bättre att cykla på än vad de ser ut att vara. Men jag håller med de ser trögcyklade ut fast ibland kan man lura sig, som att bredare däck faktiskt rullar lättare än smala vilket ingen skulle trott på för några tiotals år sedan.
 
Men de små hopfällbara cyklarna verkar jättejobbiga att cykla långt på, har sett ett par på tåget. Då skulle jag nog hellre ha en riktigt bra vuxenspark.
Tror de kan vara funktionella om du ska halvlångt, typ 3 km. Då kan du tjäna mycket tid jämfört med att gå utan att behöva cykla vidare fort alls. Om det misstajmar med vilka bussar som finns dit du ska eller när de går så har du också lätt tjänat på det.
 
De verkar nitiska!

Jag tror de är bättre att cykla på än vad de ser ut att vara. Men jag håller med de ser trögcyklade ut fast ibland kan man lura sig, som att bredare däck faktiskt rullar lättare än smala vilket ingen skulle trott på för några tiotals år sedan.
Insåg att jag nog tänkte på en annan och större typ av fällbar cykel än du, något liknande de här:

folding-bike-1621012874.jpg

folding-bike-for-heavy-rider-855x570.jpg
 
Finns faktiskt redan fällbara med 28"-hjul och har funnits i minst fyrtio år även om de utvecklats lite :)

Urban-carried-onto-train.jpg



Med en heltäckande väska skulle han kanske klarat sig på tåget även i Sverige? Väger 12 kg så inte så tung att bära ändå.
Skulle tro det!
Coolt!

En snabb kik på marknaden visar att mitt intryck inte är helt fel ändå, absoluta majoriteten är 20 tum, någon är 24 tum, ser en på 26 tum (den du visade tidigare). 28 tum hittar jag inga. Men ska ju ändå inte köpa en sådan cykel så. (tar 40 minuter cykla till jobbet, för mycket)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp