Vill diskutera elsparkcyklar

Fast de kommer inte försvinna! De är för etablerade för det. Men det kommer kanske bli krav på att man bara kan ställa tillbaka dem i vissa ställ såsom det var med Styr och Ställ-cyklarna.
Blir det lika få ställen till dubbelt så många som cyklarna så är det ju som om dom försvinner. Styr och ställ finns kvar.
 
Blir det lika få ställen till dubbelt så många som cyklarna så är det ju som om dom försvinner. Styr och ställ finns kvar.
Där hoppas vi ju att de som äger företagen faktiskt tänker till och förhandlar till sig bra platser att ställa sparkcyklarna på. Jag håller med om att hur det är idag är ohållbart i längden och att en förändring behöver ske. Ska det inte bli ett totalförbud så krävs det ju att det finns någonstans vettigt att ställa sparkcyklarna också.
 
Elcyklarna i sig är inte problemet, jag har bra provat en gång, men skulle kunna tänka att ha en sådan själv om jag bodde lite för långt från jobbet för att gå.

Däremot tycker jag inte att uthyrningsföretagen ska få hålla på som de gör. Det är helt galet!
 
Jag kan inte se att det finns någon som helst miljö- eller hälsovinst i elsparkcyklarna som hyrs ut. De som tar en sån hade definitivt inte kört bil annars. Här är det väldigt vanligt att man ser två som åker på samma spark och barn som åker, liksom barn som åker två... Då och då ser jag ungar som är på väg till eller från fotbollsträning, fattar inte varför de plötsligt inte kan cykla eller åka buss längre :confused:
Dessutom ligger och står sparkarna överallt och de är ju tunga nog att man inte bara kan flytta på dem enkelt om de är ivägen.
 
Jag har använt enstaka gånger. Har varit bra under pandemin när man försökt undvika bussen. Jag har ingen fungerande cykel för tillfället. Tycker dock det är jättedyrt att hyra dem, kostar mkt mer än en bussbiljett tex.
 
Har knappt stött på några elsparkcyklar så har aldrig blivit drabbad själv, men det man hör och läser om problemet räcker för att jag ska hata dom
 
Jag använder dem, kör och parkerar givetvis ansvarsfullt. Önskar också att det kan styras upp bättre med exempelvis bestämda parkeringsplatser mm. Företagen försöker ta ansvar, Bolt måste du fotografera var du parkerar och de hyr inte längre ut efter kl. 00.00. Voi har reaktionstester innan du går hyra efter kl. 00.00. Man kan premieras av goda parkeringar, hjälm mm. I vissa områden där det är mycket trafik (gång eller annan) reduceras maxhastigheten markant. Men tyvärr räcker det ju inte, långa vägar ännu.
 
Alltså, jag gillar väl själva idéen egentligen och har nu visserligen aldrig provat (hyra) elsparkcykel själv, men kan absolut tänka mig situationer där det är supersmidigt!

Problemet är ju HUR de används i praktiken. Att de bokstavligt talat slängs och ställs kors och tvärs, används av många som verkar ha absolut noll koll på trafikregler (alltså de går ganska fort!), barn som kör omkring två-och-två utan hjälm etc. Det måste ju gå att få mer kontroll på det! Och där måste bl.a. uthyrningsföretagen rycka upp sig, tycker jag.

Sen tycker jag att det är lite obehagligt, faktiskt, att vara ute och cykla sent och veta att det kan dyka upp sådana efter en nu, säkert i betydligt högre hastighet än jag vad cyklar. Men det är kanske mest en irrationell känsla bara..

/en som senast i går höll på att bli påkörd av en kille kom i ganska hög fart nedför en backe, där undertecknad var på väg upp med cykel, med blicken i mobilen och noll koll vad han hade framför sig.
 
Jag har använt dem en del. På den gamla goda tiden när man behövde åka in till kontoret varje dag. Supersmidigt när man ska lite halvlångt i stan. Dvs en ganska bra bit att gå men inte så långt att det är värt att vänta på vagnen. Jag har också under flera år använt styr-och-ställ-cyklarna. De är också bra men man blir helt vansinnig när man kommer fram till sin destination och så är stället fullt.

Men den negativa delen av elsparkcyklarna behöver styras upp. Eftersom folk uppenbarligen inte klarar av att hantera det själva så får man väl göra det via regler.
 
En sak jag tänkte på är att ibland har jag sett elkickar som ligger slängda på konstiga ställen, och de blir liggandes där jättelänge. Företagen ser ju via gps vart de är "parkerade", om det är mitt på en cykelbana någonstans där det knappast kan finnas lämplig parkering så borde ju de åka och plocka upp dem så snart som möjligt. Sen kan ju de i sin tur ha någon form av sanktion till den som "parkerat" så illa.

Man kan också tycka att de skulle kunna fixa någon teknik som talar om ifall elkicken står parkerad eller ligger ner på marken och även då åka och plocka upp så snart som möjligt.

Det skulle ju inte ta bort alla problem men det skulle iaf vara något.
 
Alltså, jag gillar väl själva idéen egentligen och har nu visserligen aldrig provat (hyra) elsparkcykel själv, men kan absolut tänka mig situationer där det är supersmidigt!

Problemet är ju HUR de används i praktiken. Att de bokstavligt talat slängs och ställs kors och tvärs, används av många som verkar ha absolut noll koll på trafikregler (alltså de går ganska fort!), barn som kör omkring två-och-två utan hjälm etc. Det måste ju gå att få mer kontroll på det! Och där måste bl.a. uthyrningsföretagen rycka upp sig, tycker jag.

Jag tror detta sammanfattar mina tankar och inställning rätt bra också. Kan tänka mig att det är smidigt, samtidigt som det känns helt överflödigt. Här har det precis börjat leta sig ut till industriområdet där jag jobbar, men finns inga på landet eller närmaste lilla orten där jag bor.

Sen tycker jag väl att det på något sätt skulle ingå en hjälm i varje cykel, men hur man löser det rent praktiskt vet jag inte.
 
Alltså det är ju en god idé att folk kan ställa bilen och i stället hyra sparkcykel och åka på den.
Men det är ju inte därför elsparkcykelföretagen finns, även om de vill lura i oss det. De finns ju för att det går att tjäna pengar på det.

Jag hade inte brytt mig så mycket om folk kunde hantera elsparkcyklarna på ett vettigt sätt, men det gör de ju inte. Dessutom verkar det finnas ett överskott av elsparkcyklar, de dräller ju verkligen runt precis överallt. Kan de införa smartare regler som tvingar användarna att använda elsparkcyklarna på ett vettigt sätt, hade det ju varit fördelaktigt.
Dock, om man ska behöva alkoblåsa, visa leg, visa att man har hjälm, bli avstängd om man inte parkerar rätt etc - kommer ju företagen förlora pengar på det. Så det lär ju inte hända.

De är ett otyg. Jag hade exakt noll problem med dem i början men nu efter ett tag blir jag irriterad och ledsen över hur folk hanterar elsparkcykeln. Det som gör mig mest ledsen är nog att de kör ner cyklarna i vattnet och alla skador/dödsfall osv de orsakar på helt oskyldiga människor.

Pga detta hyr jag aldrig elsparkcykel. Vill inte ge mer pengar till dessa företag.
 
Har själv en egen eldriven kickbike och tycker det är ett roligt sätt att t ex sightsee:a på. Har också använts i de fall jobb legat en bit från laddare (elbil). Rent transportmedel alltså.

Men hyrmaskinerna är ett otyg, och det var verkligen bara en tidsfråga innan den här olyckan skulle inträffa. Både onödigt och tragiskt.

Vill företagen tjäna pengarna får de också ta sitt ansvar.
 
Jag hör till de få(?) som trots allt gillar elsparkar mer än jag ogillar dem. Jag bor på landet och utsätts således inte av några dagliga negativa effekter samtidigt som jag ofta och glatt utnyttjar fordonen när jag är i någon stad. Där är de ett snabbare och inte sällan billigare alternativ till buss/spårvagn för medellånga transporter och tar mig hela vägen dit jag vill komma.

På minussidan ser jag ansvarsbitarna som svårdefinierade. Vi kan rimligen inte lasta leverantörerna för att användare parkerar/slänger fordonen på olämpliga ställen, lika litet som vi kan skylla på biltillverkaren när någon parkerar sin bil på ett backkrön eller i en kurva. Vi kan inte heller skylla på cykeltillverkaren, eller har åtminstone inte någon tradition av att göra det, när folk cykelvurpar utan hjälm. Den tragiska olyckan häromdagen när en cyklist avled efter att ha kört på en illa placerad elspark hade förstås inte hänt om elsparken inte funnits, det orsakssambandet går ju inte att komma ifrån. Men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på Trafikförordningen 3. kap 14 § "Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."
Jag rycker inte på axlarna åt skadestatistiken. Men kanske behöver den ses på samma sätt som vi sett skador hos cyklister, skateboardåkare, inlinesåkare m fl. Var och en har det fria valet att t ex åka med eller utan hjälm, eller åka nykter eller berusad. Jag saknar inte empati för de som vurpar och skadas men till syvende og sist tror jag att riskbedömningen behöver vara upp till den enskilde.

Det kanske mest svårgreppade problemet är som jag ser det ändå hur elsparkleverantörerna använder och profiterar på det offentliga rummet på ett delvis störande och begränsande sätt. Jag tycker att det bör finnas stor frihet att använda det offentliga rummet, även uttalat kommersiellt, men någonstans behöver en intresseavvägning göras och på ett transparent och strukturerat sätt. Det finns många områden där det skulle behövas, som t ex den där ambulerande LED-väggsbåten i Stockholm.
Och det är klart att slött slängda elsparkar på fel ställen är ett problem. Det är svårt att rättssäkert lagföra den som fulslängt sin nyss hyrda elspark - vem som helst kan ju ha flyttat eller vält den efteråt - men kanske behöver leverantörerna backa på tillgängligheten, trots att den är den kanske största USP:n, och införa någon form av ställ med fastlåsning ungefär som med hyrcyklarna. Då kan ett större ansvar för elsparken ifråga om allt från skadegörelse/ovarsamhet till trafikbrott och olämplig/olaglig uppställning, ligga hos hyrestagaren tills elsparken är återlämnad i ställ.
 
Här är en till som avskyr dem. Både "uthyrningssidan" och de privatägda.

De som hyrs ut pga allt som nämns innan i tråden, men även privata är ett elände. Jag bor i ett villaområde en bit från stan och här finns tack och lov inga uthyrningsföretag än. Men massor med elsparkcyklar ändå. Det har ju liksom "utvecklats" också så att nu har de även sadel. Så i princip är de ju mopeder fast ännu vingligare och ännu mer trafikfarliga. Dessa körs runt av barn som definitivt inte uppnått moppeålder. Gärna utan hjälp och kors och tvärs över vägar och gångvägar helt utan trafikvett. Har varit nära att krocka med dem flera gånger. Obegripligt att de inte kräver mopedkörkort de med.

Sen vet jag inte heller om själva fenomenet elsparkcykel är så himla "nyttigt" egentligen. Min uppfattning är att den absoluta majoriteten använder dem istället för gå eller cykla. Inte istället för att åka bil eller buss...
 
Sattyg.
Höll på att bli överkörd av en förra veckan. Jag gick på rätt sida, hon kom i full fart ut från under bron genom svängen. Hade noll uppsikt om det kom folk i kurvan eller inte.

Sen ligger skiten slängt överallt med...
 
På minussidan ser jag ansvarsbitarna som svårdefinierade. Vi kan rimligen inte lasta leverantörerna för att användare parkerar/slänger fordonen på olämpliga ställen, lika litet som vi kan skylla på biltillverkaren när någon parkerar sin bil på ett backkrön eller i en kurva. Vi kan inte heller skylla på cykeltillverkaren, eller har åtminstone inte någon tradition av att göra det, när folk cykelvurpar utan hjälm.

Fast den jämförelsen tycker jag inte alls är relevant om vi pratar uthyrningssparkcyklar. En cykeltillverkare säljer en cykel en gång som sen ägs av någon annan. Självklart kan inte cykeltillverkaren belastas för hur köparen sen använder cykeln.

En uthyrare av elsparkcyklar som fortsatt äger fordonen, som ansvarar för underhållet och som tjänar pengar på verksamheten måste ju självklart kunna hållas ansvarig för att deras fordon används på ett korrekt sätt. Det är ju inga teknologiska revolutioner som krävs för det direkt. Några exempel:

- Det finns ju massvis med uthyrningsställningen för vanliga cyklar där cyklarna måste lämnas tillbaka på en "station" varför skulle inte detta fungera även för elsparkcyklar?
- Möjligheten att hyran blir billigare om man lämnar tillbaka den rätt kan ju inte heller vara omöjlig. Typ det kostar 20 kronor om du lämnar tillbaka den på stationen och 100 kronor om du slänger den i diket. Företagen kan ju uppenbarligen hålla koll på var cyklarna befinner sig.
- Åldersgräns med verifiering när man hyr. Mobilt bank-id eller ngt.

Sen att alla förslagen är "jobbigare" för företaget och det inte kommer automatiskt förstår jag. Men att det inte skulle gå eller att man inte skulle kunna lägga något ansvar på uthyrarna köper jag inte.

Sen nej så kan man inte lägga på uthyrarna att folk ska använda hjälp och följa trafikregler. Men till sådant har vi ju annan lagstiftning.
 
De som hyrs ut pga allt som nämns innan i tråden, men även privata är ett elände. Jag bor i ett villaområde en bit från stan och här finns tack och lov inga uthyrningsföretag än. Men massor med elsparkcyklar ändå. Det har ju liksom "utvecklats" också så att nu har de även sadel. Så i princip är de ju mopeder fast ännu vingligare och ännu mer trafikfarliga. Dessa körs runt av barn som definitivt inte uppnått moppeålder. Gärna utan hjälp och kors och tvärs över vägar och gångvägar helt utan trafikvett. Har varit nära att krocka med dem flera gånger. Obegripligt att de inte kräver mopedkörkort de med.
Fast har de sadel så ÄR de väl olagliga att köra med? Om de inte uppfyller alla krav som gäller för en moped, eller elcykel, eller något annat godkänt fordon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp