Vill ej äta...

Misiaczek

Trådstartare
Nu har det hänt mig ännu en gång, jag har fått en kräsen hund! :mad:

Jag bytte från hans valpfoder, Doggy professional extra valp, som jag fick av uppfödaren, till Standardt. Han fick även 1/3 KLASS färskfoder korv per dag. Det var mest för smakens skull jag blandade i det.
Han gillade inte storleken på Standardt kulorna så jag hade hittills hackat sönder dom i små små bitar och då åt han utan problem. Sen bytte jag till Vom og hundemat färskfoder istället, eller ja det var meningen att han skulle ha det från början men visste inte vart jag kunde få tag på det, men nu hittade jag det så köpte massa sånna korvar. Det jag tänkte var att dela upp hans foder i hälften standardt och hälften färskfoder, då jag tyckte det skulle bli för dyrt för mig just nu att bara ge färskfoder. Men så till problemet, han verkligen avgudar vom og hundemat, och sen nu i två dagar hade jag slut på torrfodret och pga förhinder kunde jag inte få tag på det förrän två dagar senare. Så under de här två dagarna fick han bara färskfodret... Och nu när jag köpte standardt igår igen och blandade i det så verkligen vägrar han äta det!! :crazy:
Så han har ätit jättedåligt sen igår... Max en hel protion sammanlagt, och han får annars 3portioner per dag... Så jag undrar nu, hur länge kan jag vänta tills jag bör oroa mig över att han "svälter sig själv"? :crazy: Han är ju ändå valp på 5 månader, så det är väl ännu viktigare att han får i sig det han ska?
Att han fick i sig en portion hittills iaf är bara för jag handmatat (!) honom..... Han slickar på maten lite då för han känner smaken av färskfodret men så fort han får en torrfoder kula i mun så spottar han ut den :devil: Så därför hackade (MALADE!) jag sönder massa torrfoder nyss och blandade i massa färskfoder och hoppades att han skulle äta... Och tja, han åt halva skålen men sen inget mer.... :(
Så vad tror ni, är det bara att ge upp och helt enkelt vara tvungen att inhandla massa vom og hundemat och ge honom bara det.. eller ska jag låta hans mat stå framme och hoppas på att han kommer äta det till sist när han blir väldigt hungrig? Vilket han verkligen borde vara då han äter som en häst annars och var väldigt matglad tills nu........

Ursäkta för ett väldigt rörigt inlägg, men jag börjar bli jätteororlig... För att "hundar svälter inte sig själva" tror jag inte på längre då två av mina tidigare hundar faktiskt gjorde det när dom väl blev kräsna och fick pova på människomat... Men den här valpen har jag verkligen inte gett nåt annat än hans hundmat...men nu har vom og hundemat gjort honom kräsen istället..... :/
 
Sv: Vill ej äta...

Först och främst, får han röra på sig ordentligt på dagarna så att han faktiskt blir hungrig? Kanske det kan vara en bra idé att bara ge två mål mat om dagen så att han hinner bli hungrig innan det serveras mer mat?
Har ni fasta mattider och rutiner på dagarna så att kroppen vänjer sig vid att den "ska" vara hungrig när maten kommer?
 
Sv: Vill ej äta...

Ja röra på sig får han massor på sistone då vi haft hundträffar typ varje dag och annars blir det rasthagar/springa av sig på fält dagligen.. och strax ska vi iväg på en träff så jag hoppas han blir ännu hungrigare och äter upp maten när vi är hemma igen. Och ja han har haft fasta mattider hittills på 4 ggr per dag, men för en vecka sen trappade jag ner til 3 ggr per dag, skippade "frukosten" då han inte verkade hungrig på morgnarna utan ville sova efter morgonpromenaderna och blev hungrig först till lunch.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Myrten
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
617
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 631
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 439
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp