Vill ha egen häst men får ej!

Skulle fråga mina föräldrar vad som krävs för att visa att jag klarar av ansvaret och har kunskapen om att ha egen häst/ ponny och sedan jobbat mot dom målen.
Detta om pengarna finns vill säga.
 
Mitt råd är också att bli medryttare och gör det ägaren gör, vilket kan innebära att du måste stiga upp kl 4 en del dagar och åka och fodra, sköta och rida hästen innan skolan. Efter skolan fodra igen, ta in, åka hem, göra läxorna och lägga dig kl 20.
Räkna med att hästen kan bli skadad. Då kanske du inte kan rida på 6-12 månader. Är du beredd att ta hand om hästen varje dag och vara tillgänglig 24 timmar/dygn ändå?
Om hästen får kolik en kväll så lär du vara där hela natten. Orkar du gå till skolan dagen efter?

Jag har varit medryttare som vuxen. En av hästarna stod i privatstall och vi turades om att fodra,ta in och ut. Men det var mycket annat också. Tex. stå ute i -20 grader och hacka loss fruset sågspån så hästen fick spån i boxen. Skotta snö. Måla staket. Måla stallet. Städa sadelkammaren. Sköta och göra iordning hästen när en tränare skulle rida den. Cykla till stallet vid midnatt för att jag glömt stänga ett fönster.
Osv.

Jag ville också ha en egen häst när jag var 12 men fick ingen och det är jag glad för idag eftersom jag inte förstod hur mycket ansvar och tid det tar.

Det tråkiga rådet är att utbilda dig och skaffa ett välbetalt jobb som vuxen. Köp häst då i stället.
 
Jag fick vänta till jag var 29 år med att köpa egen häst. Vilken lycka att äntligen ha råd! ❤️

Fram till dess red jag på ridskola, var medryttare på så många hästar jag hann med och var till slut även fodervärd.

Försök hitta medryttarhäst, det kommer lära dig massor. Lycka till!
 
Satsa på att skaffa en medryttarhäst först, gärna en där du inte bara rider utan även har stalltjänst med ut/insläpp, fodringar mm, så du får känna på ansvaret och även dina föräldrar. Du kommer lära dig massor och även se hur mycket jobb det är samt vad tungt det kan vara ibland när hästen ex är sjuk. Visa att du klarar medryttarhästen bra så kommer dina föräldrar bli mer sugna på att skaffa en ponny eller häst åt dig i framtiden.
 
Rid på ridskola och försök hitta medryttarhäst. Försök inte övertala dina föräldrar att skaffa en ny livstil. Ni kommer bara bli ovänner och det är onödigt. Bättre att lägga din tid och energi på att lära dig mera om hästar :)

När du är gammal nog för att börja jobba så försök hitta jobb och spara ihop så mycket pengar du kan så du kan köpa en häst i framtiden. En häst/ponny kostar ganska mycket pengar (50.000-150.000 ligger dom i den klassen du verkar söka) och sen är det 5000-15000 varje månad beroende på vart man bor och om hästen är frisk eller sjuk och träning för tränare kostar och det är väldigt viktigt att rida för bra tränare.
 
Sällar mig också till de andra.

Att tjata bevisar inget för föräldrarna. Att jobba, skaffa medryttarhäst, spara pengar, ta ett helgjobb när du är i den åldern, betala en del av hästintresset själv är bättre. Alltså med handling visa att du är mogen nog att ha hand om häst, rida och lära dig mer.
Det är det ENDA som gör en förälder mer medgörlig.

Att tjata, gnälla och irritera och få som man vill, är inte något man som förälder böjer sig för. Förutsatt att man inte är ett bortskämt barn som lärt sig att tjata sönder sina föräldrar.

Jag fick häst tidigt (utan att tjata), då jag var 15 år.
Idag fattar jag vilka uppoffringar mina föräldrar gjorde ekonomiskt för att det skulle kunna ske. Jag vet nu att de ibland fick låna pengar för att fixa någon sorts jul till oss, inga semestrar, inga restaurangbesök, inga egna saker.
De fick skjutsa till och från stallet, ha ansvar för att hästen sköttes utan att egentligen kunna något (vi hade stöd i stallet av kunniga människor dock). De var trötta, utslitna och uppoffrande och jag gick på små moln i många år utan att fatta ett djälva dugg.

De gjorde ju rätt. Så här i efterhand måste de ändå känna att det var rätt beslut. Jag har fortfarande hästar, tävlar och älskar mitt hästliv. Men, de visste ju egentligen inte då om det skulle gå vägen och det var en enorm risk de tog.
 
Försök hjälpa till med andras hästar så mycket som möjligt. På det viset får du del av andras kunskap och erfarenhet från olika stall och olika slags hästar. Så har du en mycket bättre grund att stå på när du väl skaffar egen häst.
 
Försök hjälpa till med andras hästar så mycket som möjligt. På det viset får du del av andras kunskap och erfarenhet från olika stall och olika slags hästar. Så har du en mycket bättre grund att stå på när du väl skaffar egen häst.
Håller med! O får bra kontakter, som kan stötta dig den dag du står där med egen häst o behöver råd.
 
Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara till för nybörjare eventuellt junior men min mamma säger nej och min pappa säger nej på att köpa en häst till mig t.o.m att min farfar säger nej och jag har testat att ”övertala” min mamma och pappa och farfar på att köpa häst och jag har ett stall i närheten och jag går på ridskola jag har gjort det i 2 år men jag gör allt för att få en egen häst. har ni några tips på vad jag kan göra för att få mina föräldrar att gå med på att köpa häst? (Skriv då dem tipsen ni har)
Häst är jättedyrt och tar all ens fritid. Kostnaden för en häst ligger på uppemot 10 000 kr/ månad, efter inköpspris. Det är nästan hälften av en snittlön efter skatt i Sverige. Sedan får man räkna med att vara hos hästen 3-4 h varje dag. Där kanske 1 h är ridning.

Försök hitta en medryttarhäst och om du verkligen vill ha ett djur, kolla om du inte kan få en hund, katt eller kanin istället. Men om det blir kanin, se till att ha minst två och se till att både du och dina föräldrar läser på om hur de ska skötas 😊
 
Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara till för nybörjare eventuellt junior men min mamma säger nej och min pappa säger nej på att köpa en häst till mig t.o.m att min farfar säger nej och jag har testat att ”övertala” min mamma och pappa och farfar på att köpa häst och jag har ett stall i närheten och jag går på ridskola jag har gjort det i 2 år men jag gör allt för att få en egen häst. har ni några tips på vad jag kan göra för att få mina föräldrar att gå med på att köpa häst? (Skriv då dem tipsen ni har)
Du får nog inga bra övertalningstips här dess värre. Det råd jag kan ge dig är att fortsätta rida och lära dig om hästar, sköta skolan och skaffa dig en utbidning som leder till ett jobb med bra lön. Då har du möjlighet att skaffa och hålla häst i framtiden. Vissa saker får man helt enkelt ha tålamod och vänta på även om det känns som en evighetslång väntan.
 
Jag fick inte ha egen häst i din ålder, vilket var bra. Däremot fick jag ha "sommarhäst" det vill säga, vi bodde någon månad på landet hos en som hade en ponny som passade mig, och fick då testa på att sköta en häst helt själv. Hade naturligtvis övervakning av kunniga personer, men all daglig skötsel och träning låg på mig, även stallskötsel, utrustning etc. Då hade jag ridit i tre år, 2-3 gånger i veckan + haft sköthäst. Tror att det kan vara ett bra sätt för dig att testa på hur det hade varit, och något som du kanske kan övertala föräldrarna till, om de skulle gilla en sommarsemester av sådant slag :)
 
Jag har en nu 15-årig dotter som hade en "egen" ponny när hon var i din ålder. Det var ju dock min ponny ekonomiskt och praktiskt.

En häst kostar väldigt mycket pengar varje månad, så hela familjen bör vara överrens om att lägga en så stor del av hushållets inkomster på en häst (om man över huvud taget har råd). Det tar också väldigt mycket tid varje dag. Många stall tillåter inte att barn i din ålder är ensamma i stallet, utan en förälder behöver vara med varje dag. Det är också ett väldigt stort ansvar att ta hand om ett djur, och det ansvaret bör i huvudsak ligga på en hästvan vuxen.

För vår familj (där även jag har ett stort hästintresse) har det varit värt att ha ponnyer, men många andra familjer känner inte att det är "värt det" eller alls genomförbart. Det hjälper inte att tjata på föräldrarna. Däremot finns det goda chanser att utvecklas och på sikt få större ansvar på ridskola. Kanske finns möjlighet att få rida lite mer på ridskola, eller att ha en medryttarhäst? Kanske din ridskola har skötarsystem? Sådant kan vara minst lika lärorikt och roligt som att ha en egen ponny/häst!
 
Det är sjukt dyrt att ha häst. Oavsett hur man räknar kommer det säkerligen också bli dyrare, för oförutsedda utgifter kommer alltid, så är det bara. Jag hade turen att få köpa min första egna häst när jag var 15, hade då jobbat ihop pengar att köpa honom för. Sen valde mina föräldrar att göra den stora uppoffringen att betala stallhyra och hjälpa mig med en del andra kostnader. Jag jobbade på helger och tjänade ihop så mycket pengar jag kunde själv, men det räckte givetvis inte. Jag hade skaffat mig kunskap genom att vara medryttare, rida på ridskola och jobba i stall. Var i ett stall de flesta dagarna i veckan redan innan jag skaffade häst med andra ord. Mina föräldrar är inte hästmänniskor och kunde ingenting till en början (de hade varit med när jag var yngre och behövde skjuts till ridskolan, men inte så mycket mer än så). Jag tror ändå att de tyckte det var lite mysigt med häst, och att åka med på tävlingar och så där - men de skulle nog ljuga om de sa att det inte var lite skönt när jag tog körkort och kunde köra och tävla själv ibland också. Det är verkligen att kräva mycket av sina föräldrar att skaffa en häst innan man är vuxen och kan försörja den själv. Jag hade bara turen att just mina föräldrar var ok med det, men jag skulle aldrig någonsin ha tjatat utan då hade jag nog fortsatt som medryttare tex.
 
Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara till för nybörjare eventuellt junior men min mamma säger nej och min pappa säger nej på att köpa en häst till mig t.o.m att min farfar säger nej och jag har testat att ”övertala” min mamma och pappa och farfar på att köpa häst och jag har ett stall i närheten och jag går på ridskola jag har gjort det i 2 år men jag gör allt för att få en egen häst. har ni några tips på vad jag kan göra för att få mina föräldrar att gå med på att köpa häst? (Skriv då dem tipsen ni har)
Varför säger dina föräldrar nej?

Väldigt många har inte råd att lägga ut tusentals kronor i månaden (har man inte extrem tur så får man räkna minst 5000 i månaden ofta det dubbla och har inte råd, många är inte beredda att ta kostnaden då det skulle gå ut över familjens ekonomi. Om ekonomin är orsaken till ett nej är det bara att vara beredd på att betala hela eller delar av kostnaden. Och har inte familjen god ekonomi så att kostnaderna är överkomliga så är det ingen vits att tjata, det ger bara dålig stämning.


Förutom ekonomin så ger 2 år på ridskolan inte så mycket kunskaper, kanske du ska satsa på att bli medryttare, hyra häst över sommaren, åka på ridläger lära dig så mycket om hästar som möjligt. Det finns många sätt att få rida/umgås med hästar/lära sig om hästar utan att äga en. Om inta annat så kan du när du får en egen ekonomi välja att skaffa häst. Det gäller dock att skaffa sig en bra utbildning. Och har dina föräldrar råd kanske de köper en häst åt dig om du visar att du har kunskapen och engagemanget, men har de inte det så hjälper ingen övertalningskampanj i världen.
 
Vill du rida så fortsätt rida på ridskola. Att ha egen häst kräver otroligt mycket tid och arbete.. för att inte tala om hur mycket det kostar att äga den. Blir den skadad så blir kostnaden givetvis ännu högre. Tyvärr var sårvård bland det första jag fick bli expert på när jag skaffade häst.
Största delen av tiden och arbetet som jag lägger ner på att ha häst går ut på alla tunga och tidskrävande sysslor runtomkring med lite och ibland ingen tid över till att umgås eller rida min häst.
Dina föräldrar gör det klokt i att säga nej då det krävs tid alla dagar i veckan(även högtider), en bra ekonomi som tål riktigt dyra överraskningar och en hel del kunskap. Dessutom försvinner en stor del av friheten då ansvaret över att äga en häst kan väga tungt på ens axlar.
 
Jag vill också slå ett slag för medryttarhäst. Men lite tur kan man få rida ganska mycket som medryttare.

Jag drömde om egen häst som liten och var helt säker på att jag skulle köpa egen som vuxen. Men som medryttare har jag landat i att jag inte har tid och ork med egen häst.

Som medryttare får du oftast ha hästen som din egen de dagar du rider och det är inte förens man står där i 10 minusgrader och snöstorm och packar hö, eller en hage har gått sönder och man måste fixa innan man lämnar, eller hästen är lerig upp till öronen varje dag eller när det har regnat flera dagar i rad och man bara inte kan låta hästen stå fler dagar och får ge sig ut i ösregn och rida ändå med huvudvärk och mensvärk, som man förstår hur det är i verkligheten med jobbet som följer med en häst.

Som medryttare får du även chansen att rida självständigt, det är stor skillnad på att rida lektion och rida ut själv tex.

Och ur dina föräldrars synvinkel kommer ju pengarna också. Dessutom kan jag tänka mig att de inte vill att det ska gå ut över skolan. Jag kan lätt vara i stallet 3-4 timmar, skulle jag vara där varje dag skulle jag inte hinna med något annat särskilt inte skola.

Kanske du kan sätta dig ner och prata med dina föräldrar om vad det är som gör att de säger nej? Då blir det lättare för dig att se om det är något som du kan påverka och hur. Men utan tjat och sura miner såklart.

Lycka till.
 
Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara till för nybörjare eventuellt junior men min mamma säger nej och min pappa säger nej på att köpa en häst till mig t.o.m att min farfar säger nej och jag har testat att ”övertala” min mamma och pappa och farfar på att köpa häst och jag har ett stall i närheten och jag går på ridskola jag har gjort det i 2 år men jag gör allt för att få en egen häst. har ni några tips på vad jag kan göra för att få mina föräldrar att gå med på att köpa häst? (Skriv då dem tipsen ni har)
Hej, planera och åk på ett längre ridläger nästa sommar. Oavsett ålder så är det bra. Lycka till med att hitta ett superläger nu. Bli skötare på ridskolan. Ett liv Med hästar är ruskigt långt. Lycka till.
 
Jag skrev också HÄST överst på min önskelista varje år. Så när jag var tretton så köpte pappa en oinriden, nykastrerad 3-årig fjording till mig. Vi hade egen gård och pappa var uppvuxen med att ha arbetshäst. Jag hade ridit i ett ponnystall i 5-6 år och var en bra ryttare. Men gu vad jag fick slita med den där hästen. Jag älskade honom men det var inte så kul som jag trott. Pappa gjorde ändå 80% av dagssysslorna för han ändå var ute hos djuren och hästen var lika mycket hans egentligen. Pappa och hästen kupade potatis, drog fram ved och det blev några slädturer varje vinter. Nu idag så förstår jag ju att jag inte skulle haft någon egen häst. Andra tjejer i min närhet red andras hästar, tränade och tävlade dom och kom någonstans. Men jag kämpade med min envisa, busiga, outbildade pålle. Vi hade inte ekonomi att ta hjälp eller kunskap att göra något mer. Det är dyrt att ha egen häst. Bli duktig, ta ansvar och det kommer att finnas hästar för dig att rida och ta hand om.
 
Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara till för nybörjare eventuellt junior men min mamma säger nej och min pappa säger nej på att köpa en häst till mig t.o.m att min farfar säger nej och jag har testat att ”övertala” min mamma och pappa och farfar på att köpa häst och jag har ett stall i närheten och jag går på ridskola jag har gjort det i 2 år men jag gör allt för att få en egen häst. har ni några tips på vad jag kan göra för att få mina föräldrar att gå med på att köpa häst? (Skriv då dem tipsen ni har)
Sorry men jag har inga bra tips att ge. Mitt tjat gick inte hem. Jag köpte häst när jag kom upp i vuxen ålder istället. Däremot fick jag ta hem foderhästar under sommarlovet. Kanske börja där?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå...
2
Svar
21
· Visningar
2 646
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 501
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 482
Senast: bobbbo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 363
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp