Vill ha egen häst men får ej!

Du (och dina föräldrar) är inte redo att ha häst för att du har en hästkunnig kompis, och om du måste övertala dina föräldrar att köpa en häst till dig. Tråkigt men sant.
Vad menar du och om du måste övertala mina föräldrar att köpa häst till mig. Tråkigt men sant
 
Jag håller med alla övriga som skrivit. Att ha ridit på ridskola i 2 år räcker inte som erfarenhet och dina föräldrar skulle bli ansvariga både ekonomiskt och att allt sköts. Egen häst i den åldern funkar ENBART om man har kunniga föräldrar som lever i hästvärlden själva!

Jag förstår din känsla och jag kände likadant när jag var i din ålder. Kunde inte köpa egen häst fören jag var vuxen och hade egen inkomst.

Mitt tips till dig är att rida mer på ridskolan och försöka bli medryttare. Det kan man verkligen lära sig hur mycket som helst på till ett rimligt pris.

Så fort du är gammal nog så skaffa ett extra jobb vid sidan av skolan så du kan betala en del av hästeriet själv.
 
Vad menar du och om du måste övertala mina föräldrar att köpa häst till mig. Tråkigt men sant
Du (och dina föräldrar) är inte redo att ha häst för att du har en hästkunnig kompis, och om du måste övertala dina föräldrar att köpa en häst till dig. Tråkigt men sant.

@Pinus menar att varken du eller dina föräldrar är redo att skaffa häst.
En hästkunnig kompis är inte nog att ha (du bör stå i ett stall med många hästkunniga i början och vuxna hästkunniga)
Och om du måste övertala dina föräldrar att skaffa en ny hobby och lägga alla era pengar på en häst så kommer det inte sluta väl.
Fortsätt på ridskolan, kolla om du k an rida mer än en gång i veckan. Se över om det går att bli medryttare.
Och sen när du är tillräckligt gammal så börjar du arbeta och spara ihop pengar till en häst. En häst/ponny kostar runt 50.000 till 150.000 kr så det är mycket pengar. (hästar/ponnyer kan kosta mer och mindre såklart men bra nybörjarhästar kostar och det är vad man ska skaffa som första häst)
 
Fast är det verkligen det om man inte själv har kunskapen att ta hand om en häst och inte heller har föräldrar som är hästmänniskor? Jag tycker inte det.
Beror vad för upplägg det är, här där jag bor är sommarhästen kvar på ridskolan där man hyr men man kommer o sköter den varje dag som sin egen. Men har massa kunnigt folk runt. Finns säkert flera andra upplägg också :)
 
Beror vad för upplägg det är, här där jag bor är sommarhästen kvar på ridskolan där man hyr men man kommer o sköter den varje dag som sin egen. Men har massa kunnigt folk runt. Finns säkert flera andra upplägg också :)
I så fall kan det ju funka! :) Sedan kan jag ju tycka att det är väldigt tråkigt med ridskolehästar som inte får sommarlov, men det är en helt annan fråga.
 
I så fall kan det ju funka! :) Sedan kan jag ju tycka att det är väldigt tråkigt med ridskolehästar som inte får sommarlov, men det är en helt annan fråga.

Upplägget hos de flesta ridläger/ridskolor är ju just detta. De går läger på sommaren och hyrs ut på vintern. De som är kvar på anläggningen går på ridskola.

Mig veterligen låter de hästar vila när det är deras tur. Kanske inte på sommaren dock.
 
Upplägget hos de flesta ridläger/ridskolor är ju just detta. De går läger på sommaren och hyrs ut på vintern. De som är kvar på anläggningen går på ridskola.

Mig veterligen låter de hästar vila när det är deras tur. Kanske inte på sommaren dock.
Nja, där jag håller till är det inte så. Då pratar jag ridskolor. Där går ridskolehästarna tillsammans dygnet runt på bete hela sommaren. Gäller alla ridskolor i min omgivning. :)
 
Nja, där jag håller till är det inte så. Då pratar jag ridskolor. Där går ridskolehästarna tillsammans dygnet runt på bete hela sommaren. Gäller alla ridskolor i min omgivning. :)
Samma på min ridskola och alla ridskolor runt omkring. Min har kanske 2 veckors läger under sommaren annars har hästarna semester, och så finns ett "läger" två veckor innan ridskolan börjar som kallas igångsättning då man får rida ut mycket och sätter igång hästarna för lektionslivet igen.
 
I så fall kan det ju funka! :) Sedan kan jag ju tycka att det är väldigt tråkigt med ridskolehästar som inte får sommarlov, men det är en helt annan fråga.
Ibland kan det ju vara så att en häst eller två måste vara kvar i stallet eftersom de inte kan gå på bete av olika orsaker och då kanske de kan ha någon elev som kommer och motionerar?
 
Upplägget hos de flesta ridläger/ridskolor är ju just detta. De går läger på sommaren och hyrs ut på vintern. De som är kvar på anläggningen går på ridskola.

Mig veterligen låter de hästar vila när det är deras tur. Kanske inte på sommaren dock.
Njaej, det är kanske upplägget för de flesta ridläger? Men de flesta ridskolor har väl snarare terminsavslut, ngn vecka med läger, vila i hage, ngn vecka med igångsättningsläger, terminstart?

Men en eller två hästar som kanske måste stanna i stallet under sommaren.
 
Nja, där jag håller till är det inte så. Då pratar jag ridskolor. Där går ridskolehästarna tillsammans dygnet runt på bete hela sommaren. Gäller alla ridskolor i min omgivning. :)

Ja, vår ridskola är sådan. Men, jag tyckte jag var tydlig i mitt inlägg att det gällde ridläger/ridskola.
 
Fast är det verkligen det om man inte själv har kunskapen att ta hand om en häst och inte heller har föräldrar som är hästmänniskor? Jag tycker inte det.
Fast hur ska man lära sig om man aldrig får ta ansvar och tvingas utvecklas?
Liten grund får man med sig från ridskolan.
Sen tror jag att ingen lånar ut sin häst oavsett form om det inte finns kunnigt hästfolk omkring dem och att man alltid kan ringa och fråga.

Eller som hälften av Sveriges hästmänniskor gör - Fråga Buke :)
 
Fast hur ska man lära sig om man aldrig får ta ansvar och tvingas utvecklas?
Liten grund får man med sig från ridskolan.
Sen tror jag att ingen lånar ut sin häst oavsett form om det inte finns kunnigt hästfolk omkring dem och att man alltid kan ringa och fråga.

Eller som hälften av Sveriges hästmänniskor gör - Fråga Buke :)
För hästens skull måste det alltid finnas en ansvarig som är kunnig. Man ska inte experimentera för att lära sig på en levande varelse.
 
Som barn hade även jag ”sommarhäst”. Upplägget var att några ponnyer stod kvar på ridskolan över sommaren och sköttes av ridskolans personal. Sen fick man pyssla så mycket man ville med ”sin” ponny och rida ut på långa turer i skogen. Fanns i princip alltid kunnig personal på plats som ”övervakade” att allt gick rätt till.

Ett sådant upplägg kanske skulle passa TS?
 
Trots att min mamma hade hästar hemma på gården tog det ett tag innan jag fick egen häst. Jag vill minnas att jag började på ridskola när jag var 5 men det dröjde nästan 7 år innan jag fick min första egna ponny.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå...
2
Svar
21
· Visningar
2 650
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 521
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 535
Senast: bobbbo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 368
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp