Vill inte äta!

A

aijoli

Onsdagen den 12 jan var veterinären ute och raspade min ponnys tänder. På fredagen den 14 slutade han äta. Vi försökte allt möjligt under helgen och på Måndagen ringde jag vet. igen o han kom ut. Han kollade då på hans tänder igen och såg ett litet sår och en tand som helt plötligt blivit lite lös. Han gav min ponny 2 B-vitamin sprutor, smärtstillande och antibiotika. Min ponny har nu fått antiobiotika en vecka och det blir inge bättre.
Han äter all sorters kraftfoder, hårda bitar, uppblött mm mm. Han äter också morötter o äpplen.
Han har fri tillgång på hö o halm, men han rotar mest runt i det.
Idag var jag iväg o hämtade ensilage och han kastade sig på det och började äta direkt. MEN han tar in i munnen, tuggar lite sen öppnar munnen o spottar ut det.
Han är hungrig men det verkar som det gör ont i munnen på honom.
Det andra höt som han bara rotar runt i är det inge fel på. Vi har fler hästar i stallet o dom äter med god aptit.
Det som jag känner är att min ponny är snart 28 år gammal. Han är underviktig innan han raspade tänderna o att han inte ätit ordentligt på en vecka gör inte saken bättre. Han hatar att åka transport, så att åka in till en atg klinik är nått vi lagt åt sidan.
Han mår bra för övrigt, han är pigg men det syns att han är trött nu när han inte får i sig maten.. avföringen är bra. Han dricker okej.
I övrigt så saknar han 3 tänder i bak i munnen. Om det är den lösa tanden som spökar, kan han leva med 4 saknade tänder bak?

Vad skulle ni gjort?
 
Sv: Vill inte äta!

Hej! Du kanske kan prova med lucern. Antingen pellets som du blötlägger, eller hackad strå. Ska ju va proteinrikt å bra,passande till en gammal häst som har svårt å tugga. Min kompis ger sånt till sin 32-åriga ponny, å det funkar bra!
 
Sv: Vill inte äta!

Det är såna berättelser som gör att jag inte vill låta nån röra mina ponnyer i munnen! Hoppas din ponny orkar äta lucern och att den med tiden orkar börja tugga!
 
Sv: Vill inte äta!

Var det samma veterinär du hade ute båda gångerna? Jag hade inte litat på någon som inte upptäckte en lös tand första gången :crazy:
Jag hade ringt närmaste klinik, förklarat läget och frågat vem de kan rekomendera som är duktig på tänder och tagit ut denne.

Enbart kraftfoder kommer leda till att hästen förr eller senare får kolik eftersom den inte får tillräckligt med fibrer i sin mat.
Kan inte hästen äta hö/ensilage så kan du prova lucern hackat strå så den iallafall får i sig något. Fungerar inte det så prova med vanlig blötlagda lucern pellets . Det blir dyrt men vill du kunna ha ponnyn kvar så är det nog enda alternativet tyvärr. Du kan också om hästen inte reagerar negativt på socker ge betfor. Det räknas också som grovfoder precis som lucern. Man kan också lägga betforn i blöt i mycket vatten och hälla bort vattnet sedan när det har svällt så att man kommer åt fibern men slipper ge så mycket socker. Men, i vissa lägen kan sockret vara bra att ha kvar så att hästen får den energin också.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Vill inte äta!

veterinären va ute igår igen o kollade i munnen. En tand satt jätte lös, men sen var det fler tänder som blivit lösa och fler som började bli lösa. Min stackars häst vill äta och är säkert jätte hungrig men kan inte. Han kommer somna in imorn torsdag. Det känns så fruktansvärt hemskt.
Hur säger man hejdå? Hur kan man kolla i hästen ögon o jag vet att han vet.
Jag vet att detta är bäst för honom, men för en själv är det fruktansvärt.
Han kommer somna in av spruta. Och jag pratade med veterinären idag och han sa att man ej ger lugnande innan, då går avlivningsvätskan saktare till hjärtat om man gör så. Gör man så?
Jag hade också en fundering, han har sina skor på. Måste man ta av dom?
Har inte kunnat sova i natt, tankarna nöter på och tårarna rinner.
Han har varit min bästa vän i 10 år. Han har funnits där jämt.
hur går man vidare?
 
Sv: Vill inte äta!

Det låter som en veterinär som inte är utbildad som hästtandläkare. Han har troligen gått alldeles för hårt åt i hästens mun. En riktig hästtandläkare går bara in och behandlar enstaka tänder, en i taget.

En "vanlig" veterinär som raspar tar med raspen över hela tandraden vilket kan vara fatalt på en gammal häst.

Jag skulle kontakta en klinik NU alternativt en veterinär med hästtandläkarkompetens INNAN jag bestämmer om en avlivning.
 
Sv: Vill inte äta!

Så fruktansvärt tragiskt :cry:
Det är olika hur veterinärer gör om de ger lugnande först eller inte. Är hästen lugn så behövs det ju inte men är den stressad ska den givetvis få lugnande.
Skorna kan du be din hovslagare ta bort om du inte kan ta bort dem själv, det kan göras efteråt i värsta fall.
Om hästen ska begravas hemma så behöver du inte bekymra dej om skorna alls utan det är bara om kroppen ska gå till destruering.

Många tröstkramar till dej i din sorg. Jag vet vad du går igenom.
 
Sv: Vill inte äta!

Det går snabbare med bult än med vätska, så jag skulle välja det.

I övrigt så gör det fetont, man är skitledsen men så småningom släpper det!
 
Sv: Vill inte äta!

Min gamla dam på 30 år slutade äta helt för ett tag sedan. Tog ut vet och det var en lös tand som spökade. Hon drog ut den och sedan dess har hon ätit hö som aldrig förr. Måste dock kolla tänderna förmodligen var 4-5 månad framöver.

Tråkigt att höra att din ponny har flera lösa tänder, hade det "bara" varit en så hade det nog inte varit några problem.

Jag hoppas att min dam klarar sig bra till i sommar för min förhoppning är att hon ska få somna med magen full med gräs. Jag vill verkligen inte att detta ska hinna hända igen innan dess....

Vilket beslut du än tar så tror jag att du gör det som är bäst för din häst. Det kanske vore bra att dra ut den tanden som sitter mest lös och hoppas på att du får tid att smälta att det kanske är dags...
 
Sv: Vill inte äta!

Jag litade på denna tandläkare men efter att ha pratat med flera atg kliniker och även våran distriktsveterinär så förstod jag att han inte har någon utbildning. Han tog tand för tand som behövdes fixas, inte raspade för mkt, Men tydligen gick det inge bra iaf. .. Beslutet är redan taget, jag ser på honom att han lider. Vi känner varandra så väl och han är redo nu.
Dock inte jag, men hästen går före än vad jag känner.
 
Sv: Vill inte äta!

Skickar tröstkramar till dig, hästen kommer att tacka dig för att du hjälper honom att komma till dom gröna ängarna.
När jag skulle ta bort min häst så pratade jag med två vet som sa samma sak att om man ger lugnande före så kan det ta längre tid för vätskan att nå fram.
Jag bestämde mig då för bult eftersom jag ville att han skulle få lugnande, var väldigt skeptisk till främmande människor och jag ville att det skulle bli lugnt. Vet kom och gav lugnande sen bultades han och jag gick därifrån, dom tog kroppen med sig. Han hade inga skor men om man har det så bör man ta bort dom före. Som någon annan sa skall han få en grav hemma så behövs ju inte det.
Det var sommaren 09 som jag tog bort min häst och jag tänker på honom varje dag nästan, blir påmind i stallet men jag vet att det var rätt för honom så därför känns det trots allt bra.
 
Sv: Vill inte äta!

Åh, vad jag känner med dig. Det är min värsta fasa att tänderna ska sluta fungera på Gammelman

Men en spruta går lugnt till - om hästen inte är spruträdd? - det är ju som en vaccination och hästen står där lugnt, den vet INTE, och så är det som att den suckar och det blir tomt i blicken innan den välter och slår i backen.

Förstår att du har det jobbigt, det är tugnt att se sin kamrat lida och inte kunna göra något. Men ge pålle myycket uppblötta pelletsar, gärna lucern om du har. Blöt så mycket att han kan dricka det, det uppskattar han nog och han kanske kan få lite lindring och iaf slippa hungern den sista tiden.

Kramar till er!
 
Sv: Vill inte äta!

så förstod jag att han inte har någon utbildning.

Hoppas du får pengarna tillbaka för "tandbehandlingen"- rent spontant så skulle jag nog tro att det var det som gjordes i munnen blev mycket fel.

Ps, Även om du pratat med distriktare och atg-klinik så har ändock ingen expert tittat i munnen på hästen. Hur kan de uttala sig om att det är inget att göra om de inte har gjort en undersökning? Förutom om det är så att de tycker att det inte är värt att ödlsa energi på en sån gammal häst?

Pps, Jag hade bultat om det varit min häst och jag beslutat om avlivning.
 
Sv: Vill inte äta!

Fruktansvärt! Jag beklagar verkligen.

På äldre hästar är större delen av tandkapitalet förbrukat och roten utgör bara en liten del av den totala tanden. När en sådan tand raspas finns stor risk att den blir lös. Även om man kanske kan tänka att det bara hade varit en tidsfråga innan det hade blivit ett problem ändå, så är det sådant som inte får hända. Hur gammal är ponnyn? Vad behövde åtgärdas?

Är det inte ett alternativ att dra ut de lösa tänderna? Kanske skulle ansvarsförsäkringen täcka detta? Det är svårt att uttala sig om när man inte vet hur det såg ut i hästens mun före och efter behandlingen.

Ring TL på Djurtandvårdskliniken och be om råd. Eller för den delen, hästen kommer aldrig att återfå normal tandfunktion och även om den kanske kan klara sig på lusern och alfalfa i olika former så får man ju ändå ta ställning till om det verkligen är etiskt att utsätta den för detta + de behandlingar den skulle behöva genomgå för att få en smärtfri mun.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 342
Senast: Sirap
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Sassy
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 703
Senast: sorbifolia
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp