Vill inte ha häst längre

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

VillInte

(Långt, utan egentlig lösning, och jag vet att det finns flera liknande trådar, men behövde mest skriva av mig)

Jag har tröttnat på hästlivet. Vilket inte skulle vara något problem om jag inte hade en häst. Han är precis som jag vill ha - lugn och trygg, vi motionsrider och är med på enstaka klubbtävlingar. Har haft honom i fem år, är min första egna häst som jag köpte när jag äntligen fick råd efter studentlivet.
Men nu har jag tröttnat. Vill inte rida, inte åka till stallet. Jag funderar på allt jag skulle hinna och ha råd med utan häst. Träna mera, träffa kompisar, ut och resa, köpa en bättre lägenhet m m.

Trodde det skulle bli bättre när det blev vår, men ingen skillnad. Trodde jag behövde något att sträva mot och har anmält mig till en lokal dressyrtävling men känns inte bättre. Lösningen skulle ju vara att sälja, men det går inte. Han är 21 år och har en kronisk skada (som inte hindrar honom i nuläget men som kan blossa upp när som helst).

Har en helt underbar medryttare 2-3 ggr/vecka och hon kan lätt ta honom en eller två veckor om jag skulle vilja åka bort så jag behöver egentligen inte känna mig låst, men det gör jag.

Har funderat på att låta honom somna in, men han är så fin nu. Har musklat sig mer och mer senaste åren och kan nu bära sig i skritt och trav och korta stunder i galoppen. Glad och pigg. Har också flera stallkamrater som kämpat månadsvis med skadade hästar som de till slut fått ta bort och det skulle inte gå att förklara att jag väljer att ta bort min ridbara kompis. Och jag vet att jag inte skulle kunna göra det om han inte blir sjuk eller skadad, han är ju ändå min vän.

Har funderat på att fråga medryttaren om hon vill ta honom heltid en period, men jag skulle ändå få stå för alla kostnader, då hon ej har råd. Och jag vet att hon heller inte vill ha huvudansvaret för en häst, så jag skulle ändå få räkna foderstat, åka ut och kolla att han ser ok ut, fundera över täcken, klippning m m.

Låta honom bara gå i hage eller som sällskapshäst fungerar inte, han är den typen som vill ha något att göra. Visste det när jag köpte honom och bestämde redan då att han aldrig skulle bli långtidskonvalecent utan då i stället få springa på de gröna ängarna.

Är jag hemsk som hoppas att han ska hittas liggande i hagen en dag...?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte ha häst längre

Jag kan inte se att han skulle vara mer attraktiv som foderhäst än vid försäljning, och dessutom vill jag inte riskera att plötsligt få tillbaka en häst om jag sagt upp stallplats och kanske anpassat min ekonomi till ett liv utan häst. Just stallplatsen är väl svårast då jag med mitt jobb inte kan stå i kollektivstall utan måste ha ett stall där det ingår utsläpp och fodringar i alla fall vardagar och det finns inte så många sådana stall i närheten.
 
Sv: Vill inte ha häst längre

Den enda lösningen jag ser, förutom foder vilket du inte heller ser som ett alternativ, är att tyvärr låta honom somna in.
Mest rättvist för häst och för dig.
 
Sv: Vill inte ha häst längre

Jag vet egentligen att mina alternativ är att behålla eller ta bort, men jag är inte redo för det beslutet än.
Men kommer i alla fall aldrig att riskera att han blir vandringspokal eller hamnar på en slakttransport.
 
Sv: Vill inte ha häst längre

Av flera skäl tog jag beslutet att göra mig av med två av mina hästar i höstas. Varav en av dem är en 20-åring med två kroniska sjukdomar. Jag hade "egentligen" aldrig tänkt sälja denna häst (eller någon av dem för den delen), men livet förändras och så gjorde även mina prioriteringar. Så när min plan om att behålla gamlingen till hans dödsdag ställdes på sin kant, valde jag trots allt att sälja honom hellre än att avliva. Att låna ut honom på foder kändes inte schysst, eftersom risken då är att han skulle bollas fram och tillbaka mellan mig och nya fodervärdar tills jag har möjlighet att ha hästar igen.

Han såldes som promenadhäst till ett hem med kunskap om hans åkommor. Och om han någon gång blir till salu igen så är han min på tre röda, det är ett som är säkert. Jag funderade på att avliva honom, det gjorde jag, men han var min första häst och mycket sentimentalitet var inblandat. Jag vill inte se de där ögonen slockna, inte än, inte så länge han fortfarande har chansen till att leva ett gott liv.

Men jag var noga med att finna ett hem som uppfyllde allt jag ville. Lösdrift och hösilage för bronkitens skull. En ryttare som bara vill rida i skogen och visar hänsyn till hans sänkta prestationsförmåga. Sällskap förstås. Inte alltför långt bort. Kunskap om hur hans eksem (lindriga) ska förebyggas.

Jag fann allt i ett hem och hade jag inte gjort det så hade jag förmodligen vänt ut och in på mig själv för att slippa avliva honom, t.ex. skaffat medryttare och haft honom helinackorderad.
 
Sv: Vill inte ha häst längre

Jag förstår precis hur du känner, jag är nästan i samma sits själv. Jag har haft häst i 16 år (sen jag var 15) och tycker det räcker nu. Jag har valt bort en massa saker genom åren (jag säger valt, för jag har aldrig tvingats avstå från något på grund av hästen), men nu börjar allt det komma ifatt på nåt sätt. Just nu har jag en massa saker som jag skulle vilja göra och hade gjort om jag inte haft häst.

På grund av skada så är min häst inte ridbar längre, så att låna ut eller sälja är inget alternativ. Han är dessutom 19 år så jag tycker han har flyttat runt så det räcker (gammal travare). Han har gått som körhäst sen i somras, men nu har en del gamla symptom börjat dyka upp igen och om två veckor ska vi till klinik och så får vår veterinär kolla igenom hästen och se vad hon tror. Skulle det vara så att han inte tål körningen heller utan måste bli helpensionär så har jag lovat honom och mig själv att han ska få vandra vidare. Och en (elak) del av mig vill nästan att han ska få körförbud (det lät ju nästan lite kul i hästsammanhang :p ). Samtidigt fasar jag enormt för att behöva ta det tunga beslutet när den dagen kommer... Vi har varit kompisar i snart 8 år och det är väldigt svårt att föreställa sig att han en dag inte kommer att finnas mer. Men jag vet att han älskar att komma ut och få springa och att bara gå i hagen skulle han inte trivas med. Vissa dagar tycker jag han ser så trött ut i ögonen, men jag vet inte om det bara är jag som inbillar mig....

Nu blev detta knappast ett inlägg om hjälpte dig på nåt sätt, men du vet i alla fall att du inte är ensam.
 
Sv: Vill inte ha häst längre

Jag hade alternativen ta bort eller ha kvar min ena häst. Ta bort kändes fruktansvärt, att sälja vidare ännu mer fruktansvärt. Jag hade ingen möjlighet att ha kvar båda hästarna pga långvarig sjukskrivning och sedan begynnande studier. Två år kämpade jag och tänkte att jag KAN inte ta bort henne. Sedan en dag bestämde jag mej bara. Det bara kom, mitt undermedvetna hade väl bearbetat och förberett sig på hur det tillslut skulle bli, så en dag var jag helt enkelt redo. Jag blev förvånad själv men skönt när jag tagit steget och bestämt mig för vad jag skulle göra.

Jag skulle aldrig någonsin sälja vidare en häst med problem (fysiska eller psykiska).

Om du är utan din häst en period och låter medryttaren ta hand om den så får du ju vara ifrån och kanske beslutet om att ta bort hinner rota sig. Jag tror inte att du får upp suget efter hästen om du är utan, utan tvärtom.

Jag tror att en dag känner du dig mogen att ta bort hästen, även om det kan ta ett tag. Sälj inte vidare en gammal häst med bakomliggande skada bara för att slippa skuldkänslorna över att ta bort den.
 
Sv: Vill inte ha häst längre

Jag är också sugen på att vara utan häst. I 20 år har allt kretsat kring hästar. I skolan gick jag häst, sen jobba med häst, alla utlandsresor jag varit på har varit med hästar.

Det är bara det att hästen jag har nu har jag fött upp själv, en dröm jag alltid haft. Och det är folk inte sena att påpeka när jag nämner att jag ev. vill sälja :(.

Men det är ju inte de som ska gå upp i ottan varje dag, betala dyra pengar och massor med tid på nåt man är så trött på.

Så jag tycker inte du gör fel om han får somna.

Själv måste jag försöka sälja nåt som ingen vill ha. Vill inte avliva en fullt frisk tvååring med framtiden för sig och som älskar livet...
 
Sv: Vill inte ha häst längre

Jag är också sugen på att vara utan häst. I 20 år har allt kretsat kring hästar. I skolan gick jag häst, sen jobba med häst, alla utlandsresor jag varit på har varit med hästar.

Det är bara det att hästen jag har nu har jag fött upp själv, en dröm jag alltid haft. Och det är folk inte sena att påpeka när jag nämner att jag ev. vill sälja :(.

Men det är ju inte de som ska gå upp i ottan varje dag, betala dyra pengar och massor med tid på nåt man är så trött på.

Så jag tycker inte du gör fel om han får somna.

Själv måste jag försöka sälja nåt som ingen vill ha. Vill inte avliva en fullt frisk tvååring med framtiden för sig och som älskar livet...
Men den borde väl ändå gå att sälja?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 912
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 402
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 748
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp