vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

S

strösslet

det kanske är för tidigt att börja känna sig uppgiven pga detta, men jag börjar få slut på ork.
redan från start så ville inte lillen ta bröstet, jag har mat och "väldigt bra" bröstvårtor enligt BM.
jag lägger honom mage mot mage (alltså sittandes) och för honom till bröstet (lär styra bröstet lite eftersom de e väldigt stora och hängiga)

han hackar och söker men när väl bröstvårtan är i närheten så kniper han ihop munnen, han gapar inte tillräckligt heller :/
när han väl får in bröstvårtan så släpper han efter 2sec och slänger huvudet bakåt och gallskriker, jag har försökt allt känns de som. (han suger perfekt på fingret)

jag har tvingat,fjäskat,mjölkat ur så han känner smak, låtit honom hålla på och söka/skrika, bytt ställningar (provat ligga sitta och stå)
inget hjälper..

2 ggr sen den 11 april har han "typ" tagit bröstet, sugit på de några ggr alltså men ja vet inte om han fått nå i sig...

jag sitter dagarna ut och in och pumpar och känner mig som en kossa... :(
att koppmata var 4e timme börjar blir fruktansvärt drygt.. att kliva upp och "hälla" i honom...

jag VILL AMMA!!!! :(

ska ringa amningsmottagningen om en stund när de har tele tid, men har ni nå tips kära bukisar ?

läste någonstans att någon hade tagit socker på bröstvårtan och ungen hade sugit...
men borde inte BM rekomendera det då om de funkar??

åhh allt är sånt virrvarr.. och allt tjat från släkt och vänner (har du ammat än, tar han bröstet än, m.m ) gör mig knäpp :(

kram från kossa MUUUUUuuu... :crazy:
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

Har tyvärr inget tips men förstår lite hur du känner.
Amma Isak fungerade inte alls utan jag mjölkade ur ett tag sedan fick han ersättning när mjölken sinade
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

Du kanske är trögmjölkad ?
Dvs har massor av mjölk och utmärkta tissar, men mjölken kommer inte ut även om ungen är en sugpropp !

Finns det inte sån amningshjälp ? Kolla på google ...
Annars så går det bra att pumpa och mata - fast vore jag dig skulle jag ge upp koppen och köra på med flaska !
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

Amningsnapp kanske kan vara värt ett försök.
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

Jag hade precis samma problem med min son. Han tog inte tag ordentligt utan bara "småsnuttade" och när det inte fungerade så blev han jättearg och bara skrek. Det som hjälpte för mig var att använd ammningsnapp eller eskanapp som det också kallas. Jag ammade med den nappen i ca tre månader och sedan kunde jag sluta med den för då hade han lärt sig att gapa ordentligt och få ett bra tag. Det kan vara värt ett försök i alla fall, jag tror att man kan köpa amningsnapp på apoteket

lycka till!
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

Jag förstår dig helt och fullt!
När jag fick ettan var jag kvar på BB (trots att jag vantrivdes grymt!) flera dagar extra för att få hjälp att få igång amning - vilket jag misslyckades med.
Jag har sedan dess fött upp tre barn med pump och nappflaska, dvs flaskmatat med bröstmjölk så länge tillgången varit tillräcklig. Jag är, precis som cirkus skrev ovan, trögmjölkad trots att jag har MASSOR med mjölk (dubbelt så mycket som går åt just nu, så jag fyller frysen...)
JA, man känner sig som Mamma Mu, fastkedjad vid mjölkmaskinen. Men man gör i alla fall det näst bästa för sitt barn så länge man orkar pumpa ur. Och när man inte längre orkar eller inte längre har tillräcklig produktion, så finns det utmärkt ersättning att ge i stället. Man är inte en sämre mamma för att man inte kan amma!

Jag förstår absolut att du vill amma, men jag förstår också hur jobbigt det är när det inte lyckas - har ju som sagt varit där själv. Jag tycker dock att du ska ge upp nu, innan du bryter ihop fullständigt. Börja med att göra klart för släkt och vänner att de inte ska tjata på dig om amningen. Sen bestämmer du dig för att göra det bästa du kan för ditt barn. Amning har ni gått bet på, återstår att mata med flaska. Mitt tips är att du pumpar ur och ger bröstmjölk i flaskan så länge du orkar och sen fortsätter med ersättning.
Kom också ihåg att flaskmatning har sina fördelar... En av dem är att det är mycket lättare att lämna över ansvar på barnets pappa. Man kan sparka upp honom för att ta en nattmatning och själv sova vidare (när man inte pumpar längre, förstås). Det är också lättare att få egentid, när man inte måste finnas i närheten för att kunna mata vid behov.

Vill du ha mer stöttning får du gärna söka upp mig på MSN, du hittar mig där via min användarprofil här på buke.

tillägger att jag tycker det talas alldeles för lite om hur vanligt det faktiskt är att man misslyckas eller har stora problem med amning. Det verkar som att merparten av dem som får problem inte talar om det och ju färre som pratar om sina problem desto mer skuldbelagt blir det för andra som får problem.
 
Senast ändrad:
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

Prova att dra igång utdrivningen av mjölken antingen genom att mjölka för hand eller att pumpa litet innan du ger bebisen bröstet.
Så att mjölken liksom flödar i munnen på lillen.

Det tar ett tag för en bebis att lära sig att dia.
Och vissa kan inte alls av olika anledningar.
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

be om hormonspray som sätter igång utdrivningen och prova med en amningsnapp om det är lättare för honom att få tag.

Skedflaska kan vara ett alternativ till att koppa (vi koppade och det var fantastiskt kladdigt...) Det ska heller inte störa sugreflexen
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

Har du prövat liggandes på sidan?
Det var det som fick amningen att fungera för mej.
Alice hackade på samma sätt som du beskriver och sen 2 sec sugande, släppte gallskrek när jag försökte sittandes. När det sen blev skiftbyte på BB kom nya sköterskan med liggtipset och vips så fungerade det.

Vi lärde oss med tiden att amma sittandes men gjorde det bara i nödfall ( på bröllopet och jag var för fin i håret för att ligga ner t ex ).

Lycka till.
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

svar till alla:

amningsnapp har jag provat på BB tyckte de bara va krongligt att få den att sitta kvar med stora tissar vevande armar och arg bebis.
jag har provat att pumpa lite och ge för att han inte ska vara tok hungrig och bli förbannad direkt och sedan ge bröstet, men ikke

jag har provat sitta både med bebisen på armen mage mot mage, och med bebis under armen (om ni förstår vad ja menar)
jag provade häromkvällen att ligga ned, men jag fick inte riktigt till det, vet inte riktigt hur man ska ligga och stötta upp m.m ( har stora hängtissar så att blir så bökigt) ska höra med amningsmottagningen hur man ska göra, för det kan ja tänka mig funka bäst för mig iaf så ja har armarna "fria"


jag kanske även får ge amningsnappen ett försök till, och det där med hormonspray lät inte alls dumt..

jag ringde iaf amningsmottagningen i dag och jag ska dit i morgon så de får titta och prata lite...
det är konstigt dedär, amningsmottagningen finns för oss mammor som behöver hjälp och råd, ändå så skämms jag för att gå dit... att det lixom är en förutsättning att man ska kunna amma, att allt SKA funka.

hoppas hoppas hoppas att de kan hjälpa mig i morgon.. :/

ameo jag håller med dej, det pratas alldeles för lite om att "misslyckas" med amning! de borde tas upp på BB direkt att barn kan vägra, att de bara inte kan funka m.m men det gör de inte, ja menar ja hörde inte ett ljud från någon BM när ja satt där halvt förtvivlad att de kanske inte funkar, att det är bra ändå, att barn klarar sig bra med flaska m.m
tycker ja faktiskt är ganska dåligt. Tack Ameo, om ja inte får hjälp i morgon och de börjar funka så blir de nog flaskan..
tålamodet att koppa börjar lixom tryta... :/

kramar alla och tack!
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

ameo jag håller med dej, det pratas alldeles för lite om att "misslyckas" med amning! de borde tas upp på BB direkt att barn kan vägra, att de bara inte kan funka m.m men det gör de inte, ja menar ja hörde inte ett ljud från någon BM när ja satt där halvt förtvivlad att de kanske inte funkar, att det är bra ändå, att barn klarar sig bra med flaska m.m
tycker ja faktiskt är ganska dåligt. Tack Ameo, om ja inte får hjälp i morgon och de börjar funka så blir de nog flaskan..
tålamodet att koppa börjar lixom tryta... :/
Att de inte pratar om att man kan misslyckas på BB, när man väl ligger där och försöker få till det, beror nog mest på att man inte ska ge upp för lätt.
Däremot borde det nog pratas mycket mer om det i föräldragrupper och sånt, så att det inte kommer som en chock för dem som drabbas. (precis samma som att man pratar alldeles för lite om att det faktiskt kan bli kejsarsnitt även om man inte planerar för det, då känner sig mammorna snuvade på sin förlossning...)
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

amningsnapp kanske?

Fick aldrig amningen att fungera, för stora tuttar och för hårda så nappen var enda som funkade. En gång fick hon grepp och det var då barnmorskan kom på hembesök och satt och drog i tissarna och hade sig i typ en timme.... :rofl:
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

Jag har inte samma problem som du men grundproblemet är samma, jag vill amma men kan inte.

Jag hade massor mjölk redan på förlossningen och dottern förstog direkt hur hon skulle göra. Ibörjan tyckte jag inte alls om att amma men ganska snart vänjde jag mig vid det. Men när dottern var 4v började hon bli missnöjd vid matnigen och hon gick upp lite för dåligt i vikt. Jag hade inte tillräckigt med mjölk. Trots massor försök så ökar det inte och nu har jag gett upp. Dottern är mkt nöjdare nu när hon får ersättning på flaska och det är ganska skönt att pappan kan mata ibland. Hon får snutta ngr gånger varje dag och får förhoppningsvis i sig lite av de nyttigheter som inte finns ersättningen. Men jag ser det mer som "vitamintillskott" än mat.

Men ständigt får jag dåligt samvete, överallt kan man läsa att bröstmjölk är det bästa tom på ersättningspaketen. Jag vet att det är det bästa, och jag vill inte ständigt mötas av budskapet att ammning är bäst. Som ni skrivit innan borde det finnas mer för oss som vill amma men av olika anledningar inte kan.
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

... med stora tissar.....
...... har stora hängtissar .....

Kolla noga att bebisen kan andas när du ammar.
Stora och mjuka bröst kan täppa till näsan på barnet.
Håll undan bröstet från barnets näsa med ett finger.
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

Aemo ja, ja menar de, de borde tas upp mer i föräldrargrupperna.. precis som kejsarsnitt, jag kände mig snuvad på de som du säger.. inte ett ljud om kejsarsnitt hördes på familjegruppen/utbildningen.

Mammadutt jag fick prova amningsnapp på BB, men ja tyckte de bara var krongligt, att få den att sitta kvar, inte halka åt sidan m.m men ja tror nog jag ska ge den ett försök till, amningsmottagningen kommer nog rekomendera den så, så ja ska ge den ett försök till har ja bestämt mig för :) när ja prova den, och väl fick in den i munnen på honom så höll han kvar den, sög inte men hade den i munnen utan att bli tvärillsk, så de kan nog funka... kanske.. :)
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

Kolla noga att bebisen kan andas när du ammar.
Stora och mjuka bröst kan täppa till näsan på barnet.
Håll undan bröstet från barnets näsa med ett finger.

ja det är jag väldigt noga med att se till att han kan andas med tanke på att de är STORA och mjuka.. sätter alltid ett finger så de blir "fri andningskanal"
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

Just det, nu kom jag på att jag fick rulla ihop ett linne och lägga under vänstra bröstet vid amning från det, just för att få näsan fri på Alice.
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

Jag vet inte om denna hjälper dig,



Sen får man hitta en ställning som funkar med storleken på tuttarna, mina är E för tillfället.

På denna kanske man ser hur pass långt ifrån min kropp han ligger, just för att tuttarna flyter ut.



Hoppas det går bra på amningshjälpen, ditt problem låter ju både ovanligt och jobbigt både för dig och liten. En sak jag tänkte på är: Tar han din mjölk i flaska eller kopp? Så det är inte mjölken han inte gillar? Och kolla det där med tungbandet också, det kan ju vara så "enkelt".

Lycka till säger jag, som kämpade och kämpade med amningen och till slut fungerade det. Ammar fortfarande och han är 15 månader, men jag hade KONSTANT ont i två månader och ont ibland längre än så.
 
Sv: vill inte ta bröstet, råd och tips till en uppgiven mamma?

tack för dina bilder Vindvissla jag drar size E åxå, men mina är mer hängiga långkorvar *skratta*
jo min mjölk smaskar han i sig från koppen som om de vore godis, ersättningen är han inte så förtjust i.
jag ska kolla de där med tungbandet :)

jag ska kämpa jag med, med tanke på att ja har mat m.m så varför ge upp ? :) de måste vara något som inte riktigt klickar bara :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 546
Senast: Björk
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 965
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp