Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Beken

Trådstartare
Har en häst som har väldigt svårt att ta stöd på bettet och arbeta korrekt. När man rider och börjar korta upp tyglarna för att jobba honom, kör han upp huvudet, kortar av stegen och nästan stannar. Har provat att vara helt still i handen, överdrivna ledande tygeltag, små ledande, bara rida med sitsen/benen etc. Men ingenting verkar fungera. I Skritten går det oftast bra efter en stund om jag är relativt stilla med handen, han sänker huvudet, men arbetar inte.
I traven går det inte alls, men i galoppen går det allt som oftast. Där vågar han suga tag i bettet och rycker inte upp huvudet som jag gör lite ledande tygeltag.

Han har varit sjuk ganska mkt senaste tiden, från juni -10 - augusti-11 stod han mest, lite små promenader och tömkörning de sista två månaderna innan vi smått började rida honom igen. Han höll sig hel och frisk fram till juni -12 då han blev halt och sattes igång igen i Augusti.
Ända sen i våras har han varit sådär krånglig och överkänslig i munnen (som förövrigt är kollad två gånger sen januari- helt felfri).
Har tömkört vääldigt mycket nu under hösten för att stärka honom på såvis, och där har han inga problem att jobba, det är när man kommer upp på ryggen han blir spänd och svår i munnen.

Någon som har något förslag på vad det är jag gör fel??
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Är resten av hästen kollad, t.ex. ryggen? Han kan ha ont någonstans och därför bete sig sådär, spec. om han tidigare inte har gjort sådär. Kan också tyda på problem i ryggen om han är ok att tömköra, men protesterar med ryttare på ryggen.

Annars, om han är helt frisk och du är säker på att hans ovilja att ta stöd inte beror på smärta, skulle jag strunta i huvudet ett tag om jag skulle vara du. Huvudsaken är framåtbjudningen och att energin kommer bakifrån; bakbenen trampar under, ryggen rundas. Då kommer huvudet så småningom och han tar stöd av handen. Koncentrera dig på att formen ska komma bakifrån, håll handen bara stilla om han kastar mycket med huvudet och erbjud honom stöd när huvudet kommer ner i.o.m. att han jobbar bakifrån, "samla upp" honom framifrån liksom. Det är nästan bättre att han går med huvudet högt uppe än att han "rullar ihop sig"/blir tom i handen = mycket svårare att korrigera.

Men igen, kolla igenom hästen att han säkert mår bra. :)
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Tycker det låter som ryggen och inte munnen. Om hästen jobbar hyggligt i en gångart med ryttare, ändamålsenligt i tömmen - då är det ju inte särskilt avlägset att gissar rygg/sadelproblem.
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Hela han är igenomkollad ganska nyligen, och inga problem är hittade.
Får väl kämpa vidare, det kommer väl så småning om!!:)
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Har lite olika bett, tredelat med lösa ringar, tredelat med fasta, tvådelat med fasta eggringar.
Sadlarna är precis nya och utpassade för att passa honom.
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Bettlöst har jag provat, fungerar inte sådär jättebra dessvärre :(
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Vad är det för typ av bettlöst du har testat? Eftersom att hästen är ovan med det bettlösa tar det oftast ett tag innan den har vant sig med de nya hjälperna :)
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Jag skulle gissa på svaghet/stelhet/kass koordination som leder till balansproblem. Det är inte det minsta ovanligt tyvärr.

Ta kontakt med en tränare som har öga för sånt och har kunskap nog att lära ut hur du mjukar upp hästen och hur du lär den lägga om balansen i kroppen. Så du kan lägga hästens balans var du vill. Då kommer den inte dra upp huvudet. För den kan vara avslappnad iom att den är i balans.

Att det blir tydligare med ryttare på brukar vara tydligt i såna fall.

En skicklig hästmänniska kan jobba bort sånt på några dagar. Men jag tror det finns få i Sverige som har kunskap nog tyvärr för så radikala och snabba förändringar.
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

KOLLA TÄNDERNA! vissa "glömmer eller ignorerar" vargtänderna när dom ska dras ut..:eek:
Är allt fint i tänderna så får du läsa andra tips men mitt tips är iaf att ta ut en vet och få en check där inne..
lycka till
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Har en häst som har väldigt svårt att ta stöd på bettet och arbeta korrekt. När man rider och börjar korta upp tyglarna för att jobba honom, kör han upp huvudet, kortar av stegen och nästan stannar. Har provat att vara helt still i handen, överdrivna ledande tygeltag, små ledande, bara rida med sitsen/benen etc. Men ingenting verkar fungera. I Skritten går det oftast bra efter en stund om jag är relativt stilla med handen, han sänker huvudet, men arbetar inte.
I traven går det inte alls, men i galoppen går det allt som oftast. Där vågar han suga tag i bettet och rycker inte upp huvudet som jag gör lite ledande tygeltag.

Han har varit sjuk ganska mkt senaste tiden, från juni -10 - augusti-11 stod han mest, lite små promenader och tömkörning de sista två månaderna innan vi smått började rida honom igen. Han höll sig hel och frisk fram till juni -12 då han blev halt och sattes igång igen i Augusti.
Ända sen i våras har han varit sådär krånglig och överkänslig i munnen (som förövrigt är kollad två gånger sen januari- helt felfri).
Har tömkört vääldigt mycket nu under hösten för att stärka honom på såvis, och där har han inga problem att jobba, det är när man kommer upp på ryggen han blir spänd och svår i munnen.

Någon som har något förslag på vad det är jag gör fel??

Kolla upp tänderna DIREKT ! Kan vara så att hästen har sår i munnen osv. Hade en häst som gjorde samma sak, ringde en hästtandläkare och så kollade han tänderna och dom behövdes fixas. Dock hade min inga sår i munnen (kan stolt säga att han såg att jag inte använde handen och pga detta hade hon inga sår :D ). Det kan nämligen vara så att din häst har tänder som gör att han går och biter sig i kinderna och därför vill han inte ta stöd av bettet.
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Stöd på yttertygeln, glöm att du har en innerhand, rid fram fram fram (inte så att det går fortare och fortare utan att den tänker framåt) sen får den hellre gå utåtställd tills den tar din framåtdrivande hjälp och söker sig på bettet än att du försöker få den att slappna av innan den har framåtbjudningen... När framåtbjudningen finns kommer den att ta stöd...
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Tänderna är kollade för ca 4 veckor sen, helt felfri i munnen!
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Tänderna är kollade för ca 4 veckor sen, helt felfri i munnen!

Det känns som att du har gått igenom det mesta som föreslås här i tråden. Hur ofta rider du för tränare och vad föreslår din tränare att du ska träna på, för att få hästen att ta stöd?
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Hade det varit tänderna borde hästen gå fint på hack. Så upptäckte jag var problemet låg. Mitt sto ville inte alls ta stöd på bettet, slängde sej fri. Vi provade hack och det var som att vända på en hand. Då insåg vi att det trots allt (undersökt många gånger) måste sitta i munnen. Tog ut en duktig veterinär och utbildad tandläkare, berättade om upplevelsen, hon höll med och gick noggrant igenom, inte bara tittade utan kände och hittade en yttepyttig liten vargtand som inte kommit upp igenom och satt dessutom jättedumt så bettet tryckte på. Den syntes knappt för blotta ögat utan kändes bara när man drog fingret längs med. Opererade bort den och nu en ny häst!
Vis av erfarenhet gjorde vi detsamma när den andra hästen började visa lite ovilja och samma där, gick super på hacket o hade mycket riktigt vassa tandkanter o sår i munnen. Även den kollad ordentligt men tandhakarna kom på mindre än ett halvår, så han raspas numer två gånger om året.
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

Varnar att detta inlägg kan bli långt!
men jag kan berätta om min egna erfarenhet med min kallblodstravare som var liknande:

När jag köpte han tog han ALDRIG frivilligt stöd mot bettet och hade ofta huvudet högt då jag tog tag lite men dock var han aldrig utbildad nått alls inom dressyren och kunde inte änns gå rakt på spåret ungefär..
Jag har haft han nu i lite mer än 2år (hästen är 17år nu) och han "lägger" gärna huvudet på bettet nu lite dvs tar stöd, mer eller mindre såklart beroende på hur krävande jobb det är och hur mycket "hjälp" av mig han känner att han behöver och hur mkt guidning.

i början visste jag inte riktigt hur jag skulle göra för att få en fin och korrekt samling på han och red han ofta för kort (han drog ihop halsen men en fin böj och fick ganska kort rygg när han igentligen ska få hög och längre rygg hellre än kort).
då vart han ganska som föregående talare sa att han blev tom, alltså att han inte alls ville ta stöd mot bettet.

men problemet i alla fall i mitt fall va att jag red han för kort och speciellt med en så okunnig häst! jag har nu i lite mindre än ett år kommit på mer hur jag ska träna och lära ut till han allt inom dressyr, och rider honom nu ner!! dvs att han hellre får jobbas ihop för låg eftersom han då söker huvudet neråt och lägger stöd på bettet och lite lätt "vilar" mot mina händer(tyglarna). då kommer även ryggen upp på ett korrekt sätt i alla fall med min häst.


Med en häst som inte vill ta stöd eller går korrekt i form av sig självt, är det mycket lättare att rida ner för att sedan ridas upp!


hoppas detta va till någon hjälp och jag skulle kunna babbla på mycket mycket mer men är det nått som ni inte förstod så säg till så ska jag försöka förklarar bättre!! :) :) :)
 
Sv: Vill inte ta stöd på bettet, hjälp!

..//Annars, om han är helt frisk och du är säker på att hans ovilja att ta stöd inte beror på smärta, skulle jag strunta i huvudet ett tag om jag skulle vara du. Huvudsaken är framåtbjudningen och att energin kommer bakifrån;..//

Klokt råd. Det kan ta tid innan han orkar samla sig under ryttare efter att varit "av banan" så begär inte för mycket och jämför inte med hur han gick innan han blev ställd.

Vad hade han för problem när han var sjuk och på vilket sätt var han halt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 948
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 182
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp