Bukefalos 28 år!

vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

manpila

Trådstartare
Vi har bara en gräspaddock och nu när vädret har vart så dåligt med regn osv så är det för blött för att rida där. Så då har jag bara skogsvägarna att håll oss till.

MEN........Min häst är så JÄVLA het/pigg vid uteritt, skritt oh galopp går bra..... Men trav..... ojoj då blir det problem. Hon vill INTE trava sakta och fint som hon gör i paddocken för i paddocken är hon super fin i traven söker sig nerå. Men ute så blir det bara i en hemsk otakt, ligger på och travar med huvet högt, ökar när jag ger eftergift :(. Har provat med allt typ, galoppera av henne, skritta lääänge, halv halter, massera lätt i tyglarna, sära på händerna, anväda sitsen mer ,men inget funkar :(. Köpte mig en Chambon och provade den idag. Galoppen blev sååååå myk bättre, lugn mjuk avslappnad och jätte härlig, där sänkte hon huvet liite. Men i traven sket hon typ i den ville bara öka och fatta galopp, en gång sökte hon sig neråt. Men hon ville inte trava lika fint som i paddocke utan hon vill bara köra rally :p. Hon har inte ont någonstan, utrustningen passa och sitter bra. Men vad ska jag göra för att hon ska trava lika lungt och fint oh söka sig neråt ute på vägen, att rida ut handlar inte bara om att leka och ge gärnet :grin:.
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Det är bara att träna. Att göra halvhalter/övergångar hela tiden taggar ofta bara hästen mer (så är det för många i alla fall, bland annat min gamle men inte alla). Försök dock att aktivera hästen hela tiden, flytta för skänkeln, tempoväxlingar osv. Försök att inte "dra" i hästen så att hon har något att ta stöd i och bára springa, släpp stödet när hon rusar iväg, ta sen en ordentlig förhållning och börja om, istället för att förhålla lite hela tiden för då kommer hon att sluta lyssna.
Det är ett evighetsjobb som tar lång tid, men det flesta hästar lär sig så småningom, dock får man ibland vara beredd på att det tar tid. Om skritt och galopp fungerar bra så varva med detta på turerna, så att det inte blir att ni bara tjafsar med varandra.

Se det som positivt att hästen är pigg och glad över att komma ut och jobba.
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Tack så jätte myk för svaret :)! Ja jag varvar de mesta med skritt oh galopp. Ska jag fortsätta rida då och då med chambonen?
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Hur är skritten innan du ber om trav?

Min häst har dagar då han antingen vill galoppera eller skritta, trav är han ibland för pigg för. Jag brukar lösa det genom att skritta honom relativt låg och rund så att stegen verkligen kommer ut och han tar för sig i skritten och hamnar i ett lugnare tillstånd eller vad man ska kalla det. Därefter så säger jag trav till honom och utan några direkta hjälper så tar han en lugn och luftig trav. Skänkeln och sitsen är inte alltid rätt att använda när min häst är för taggad då han överreagerar på allting i sånna lägen.
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

I skritten är hon fin i. Där kan vi reglera tempot utan problem.
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Jobba med henne så att du har en samlad häst innan du börjar trava. Om traven startar samlat så får du en lugn trav. Kanske ökar hon den strax men då är det bara att börja om och försöka igen. Be om ordentligt med samling så att hästen måste trava sakta för att orka bära sig rätt - dvs inte genom att hålla den i tygeln utan genom att aktivera bakkärran. Då kommer du också att kunna bromsa henne med sitsen istället för med tygeln.
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Jag tycker att det är konstigt att det är så olika. Vad är det för underlag? Jag skulle då inte använda sitsen utan bara ta det lugnt. Trava länge eller trava kortare sträckor. Hur på verkar det? Och olika tempon, hur det påverkar.
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Vet inte om detta hjälper dig, men min häst var likadan, bara gasade på i traven med huvudet högt och ryggen sänkt. Jag testade att ta och ge, att ha henne i form, att böja henne från sida till sida, skänkelvikningar osv. men hon blev bara piggare. Så testade jag att be henne att söka sig framåt, neråt, så hon gick i en riktigt låg form. Då lyssnade hon. Sedan testade jag även att ge henne helt långa tyglar utan att vara i form, helt otrolig känsla; hon lyssnade superbra, bara jag lättade lite långsammare eller sade ''whoaa'' eller hennes namn saktade hon genast ner. Helt ljuvligt :love: Testade sen att rida med ganska långa tyglar varje gång jag travade, ingen dragkamp, ingen slängtrav, bara en avslappnad häst och glad ryttare som kan njuta av turen :D Så nu kortar jag inte tyglarna upp jättemycket när jag ska trava, kontakt med munnen har jag, men bara lätt. Kortar jag upp dem mer ökar hon takten. :)
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

I skritten är hon fin i. Där kan vi reglera tempot utan problem.

Jag tänker lite mera på övergången mellan skritten och traven, sällan hästar börjar springa och stressa direkt i traven om skritten är "rätt" eller vad jag ska skriva.

Även ifall det bara handlar om att hästen kan hålla formen ett par steg så kan man sakta av innan den stressiga traven kommer.
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Jag har testat de med, med då bara hon ökar, jag har bara kontakt med munnen som du, hon gillar inte om man har för "strama" tyglar. :)
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Jag har haft samma problem med min körhäst, att han ville bara dra iväg så fort bena bar.
Detta löste jag med mycket, mycket tömkörning. Både rätt ut i skogen och på banan. Min hästs problem var att han inte orkade bära sig i ett lägre tempo. Jag gör mycket övergångar skritt-trav-skritt- halt-skritt-trav osv, för att verkligen få med bakbenen och ryggen. Så fort jag känner att han drar iväg igen saktar jag ner till skritt, samlar upp och övergår till trav igen. Och halvhalterna är väldigt viktiga!

När jag kände att detta funkade på backen började jag göra övningarna i vagnen:)

Nu har du ju en ridhäst men det va ju ungefär samma problem.:)
Lycka till!
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Om hästen är het skulle den inte gå att galoppera så bra.

troligen rider du för sakta på ridbanan. den ska inte behöva gå sakta. den ska trava på så pass att den arbetar o använder ryggen för att bära upp sin ryttare.

Jag tror att om du bara vänjer dig vid att traven ska kännas mer PÅ o därmed inte sitter o bromsar den hela tiden så kommer den att lugna ner sig.

Rid övergångar mellan alla gångarter o bromsa bara när du ska minska o sen tillbaka till en mjuk hand. Prata med den prtooa o var konsekvent. den blir stark om man hela tiden håller i.
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Jaa jag rider sakta i paddocken( men inte för sakta) och när vi travar sakta så sänker hon huvet och nacken och slappnar av höjjer ryggen och det flyter på:). Hon KAN trava lika bra ute som inne i paddocken, för det har hon gjort. Men det gäller och försöka övertala henne till det :p
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Varje häst brukar ju ha ett tempo som dom föredrar och gärna lägger sig i, det är minst ansträngande. För en del är det ett snabbare tempo och för andra ett långsammare. Och när man då ber om ett annat tempo då blir det jobbigt.
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

I pilas fall blir det då det långsamma tempot eftersom det är där hon slappnar av och söker sig neråt
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Jag tänkte på det snabbare tempot som gav dig bekymmer!

Jag såg inte först att det var ridtravare, men det spelar ingen roll. Jag har själv ridtravare. Jag har laddat upp en bild i bildgalleriet på en typisk ridtravarstil, om den nu blir godkänd av Gunnar.
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Jaha jaa fattade inte vad du menade :p men jaa snabb travr ju inte lika ansträngande .är det den bilden där hästen galopperar?
 
Sv: vill inte trava lungt vid uteritt!!!! hjälp

Nått som funkar super på min 4åring är att göra en eller flera skänkelvikningar över vägen när han ökar upp traven för mycket. Jag bestämmer tempot, han får välja att hålla den eller jobba. Funkar utmärkt och det blir riktigt schyssta skänkelvikningar efter ett par gånger! Ha inte så höga krav bara, de första skänkelvikningarna är ju till för att få tillbaka uppmärksamheten och ditt egna valda tempo, inte för att träna tävlingskänkelvikningar...
 

Liknande trådar

Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 159
Senast: Mabuse
·
Ridning Har en häst på prov, så fort man hoppar upp vill hon bara trava, går inte få henne och skritta. Hur sjutton ska jag få henne och våga...
2
Svar
33
· Visningar
4 455
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 700
Ridning Hej alla! Jag har en fjording på 19 år som jag köpte nu i november. Denna häst har jag känt i länge, hade honom på halvfoder i 4 år...
Svar
8
· Visningar
2 061
Senast: Toker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp