Vill se världen

Farre_

Trådstartare
Är snart 16 år och har haft egen häst i snart 6 år.
Sen jag alltså var 10 år. Den häst som jag har idag har jag haft i snart 4 år och jag älskar honom över allt annat.


Men jag börjar känna att jag vill ha mer frihet. Jag vill kunna umgås med
vänner mer, träna och andra saker som jag knappt hinner med för att jag har
häst. Jag har varit ”låst” i 6 år på grund av att jag har häst, All tid efter
skolan går till hästen och jag känner nu att jag vill ut och upptäcka världen :p


Missförstå mig inte, Jag älskar hästar! Det gör jag verkligen.
Bor på en bondgård och har två hästar på gården, en som är min och den andra som är min lilla syrras häst. Syrrans häst köpte vi från en ridskola i December.

Jag har länge, under hela mitt högstadie tid, tänkt och funderat att det är ju
ett självklart att jag ska gå hästhållning till hösten. Men det senaste halvåret så har jag ändrat mig helt och vill gå Barn och Fritid, fritid och hälsa. Och det
är även det jag vet jag kommer söka till.

Jag vet att jag inte alls kommer ha så mycket tid till min häst om jag kommer in på det programmet och håller nu på att fundera på om jag ska låna ut honom. För att sälja är inget alternativ.


Men problemet är då att syrran kan nog inte ha kvar sin häst. Först för att då blir hennes häst själv, plus att hon är 11 år och det är jag som är själva ”ridläraren” eller vad man ska säga.

Så om jag lånar ut min häst så förstör jag för min lilla syster och föräldrarna.
Men jag vet att jag skulle må bra av att få vila ifrån hästar i något år.. För det är så mycket annat här i världen som jag vill se och upptäcka.
Jag skulle kunna ha kvar min häst här på gården bara för doms skull… Men varken jag eller hästen skulle må bra av det..

Jag vet inte alls hur jag ska göra och hur jag ska berätta för dom.. Är rädd för att de kommer bli arga och besvikna på mig.


usch blev lite luddigt.. Men men.

Snälla.. är det någon som kan hjälpa mig att tänka hur jag ska göra?
 
Sv: Vill se världen

Du borde göra det du vill. Är du inte helt nöjd så är det aldrig fel att förändra sin tillvaro. Tänk lite på för- och nackdelar med båda alternativ så kommer du nog fram till vad som är rätt. Tänk bara på att fokusera på vad DU vill. Det är ditt liv och det är viktigt att du är lycklig. Ta en paus från vad som helst kan alla göra. Du kan ju alltid återvända till det sen när du sett världen. Fastna bara inte i något som du inte trivs med. Det är mitt tips! Lycka till! ;)
 
Sv: Vill se världen

låter som en jobbig sits du är i, förstår att du kanske vill se något "utanför" hästvärlden ett tag!

kan du inte hitta någon medryttare som kan hålla igång din häst? kanske någon som vill komma igång och rida lite mer utanför ridskola, få lite mer vana eller som vill prova på och tävla (om det nu går med din häst och om du vill det, såklart). då får ju din syster sällskap samtidigt som du kanske har tid att ge både din syster och medryttaren någon lektion ibland?

annars om ni lånar ut din häst på foder och tar en pensionerad häst på foder som mår bra av att bara gå i hage och bli ompysslad?

det är vad jag kan komma på nu, hoppas det löser sig! :)
 
Sv: Vill se världen

"Snälla.. är det någon som kan hjälpa mig att tänka hur jag ska göra?"

Jag tycker att du i din text skrivit hur du vill göra. du ska inte ha häst för att din familj vill det. skicka ut pållen på foder eller något, skaffa en sällskapshäst till din syrras häst?
Det går alltid att lösa. :)
 
Sv: Vill se världen

Ja det finns alltid ett sätt. Flixon och Bobbo ger bra tips.

Jag förstår att du tänker på vad människor runt omkring dig ska säga men tänk på att leva ditt eget liv. människor förändras och behöver en paus ibland.
 
Sv: Vill se världen

Varför kan inte din häst gå och skrota i hagen 1 år då?

Dina föräldrar och din lillasyster kan väl ta över ansvaret över din häst även om du finns med där i bakgrunden och kan hjälpa till när det behövs?
Ge din lillasyster lektioner med jämna mellanrum är ju inte alls lika jobbigt som att motionera och ta hand om en häst helt själv.

Och bara så du vet är alla hästar byggda för att äta gräs, skita och dricka lite.
De är inte någonstans varken byggda för eller till för att rida på från första början - därav många skador på hästarna som är pga oss människor för att vi promt ska rida på dom.

Så jag tycker att du med gott samvete kan ställa av din häst ett år, vad är det som säger att inte din häst behöver det när du gör det?

Annars kan väl du begränsa din ridning till kanske 1 eller 2 dagar i veckan och ta in medryttare alt halvfodervärd som kan hjälpa till några dagar i veckan?

Det finns massor av lösningar att ta till om man bara vill ;)
Vet dessutom en go tjej som letar medryttarhäst i Falun med omnejd...
 
Sv: Vill se världen

Jag tror absolut dina föräldrar kommer att förstå dig och de har nog redan räknat med att det skulle komma en dag. När man är mellan 16 och 20 vill man ju gå från att vara barn till att bli vuxen. Det händer mycket omkring en, man ska utbilda sig, komma ut i arbetslivet och kanske flytta hemifrån snart.

Du ska absolut följa ditt hjärta och satsa på det du tror att du kommer att vilja göra i framtiden. Gå den utbildning du känner starkast för. Hästar kan du alltid pyssla med ändå och hästar kommer att komma och gå under hela ditt liv.

Det kanske låter hårt, men hästarna lever ju inte lika länge som vi, så vi måste ju släppa taget om dem när det är dags oavsett orsak.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 647
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: zarmino
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp