Vill veta allt om Islandshästen!

Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Hur är det att rida islandshäst jämfört med annan häst? Något speciellt man ska tänka på? Har bara ridit stor häst, är iofs inte så enormt jättelång ca 167 så jag kanske blir lagom på en Isis av större mått? Ni som äger häst skulle ni tycka det vara störande om en som jag ville stå och titta på för att lära? Funderar på att fråga någon om jag kan få kika medans han/hon rider :)

Det finns ingen anledning att sträva efter en stor islandshäst, så länge du och hästen trivs med varandra så går det bra. Och det är vanligt med åtminstone enstaka åskådare, hos oss hade folk undrat vem du var men titta hade varit helt okej.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Privatlektioner känner jag skulle passa mig och då kanske man får lite annan hästskötar träning i det stallet!? Hur hittar man privat? Och vad kan det kosta?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Det finns ingen anledning att sträva efter en stor islandshäst, så länge du och hästen trivs med varandra så går det bra. Och det är vanligt med åtminstone enstaka åskådare, hos oss hade folk undrat vem du var men titta hade varit helt okej.
Tänkte om man blir ett lustigt ekipage om hästen är väldigt liten? Men vad jag förstått så är Islänningen trots sitt lilla yttre rätt mycket häst att hantera :) Jag trivs bättre med mindre häst .
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Hur stor hästen känns och hur stor man ser ut beror på så mycket mer än mankhöjden. Min 01:a är ca 140 cm hög, kort kropp, kort hals, tunn över bålen hon känns liten. Min stallägare/tränares gamla tävlingsvalack är 128 cm. Han är både grövre och längre och känns mycket större. Han bär också upp längre ryttare snyggare än min lilla råtta.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Å jag hittade en som ger privatlektioner 20 min härifrån så ofta jag vill!! :) Nu ska här ridas o tränas!! Tack Google ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Det finns dom som inte har något emot när någon står och tittar och frågar medan vissa kan tycka att det är jättejobbigt.
Du är varmt välkommen hit om du vill se/fråga/klappa någon gång :)

Exem kan utvecklas när som.
Vanligast är det bland islandsimporter men även där kan det dröja många år innan det ev. bryter ut.
Våran ena är islandsfödd och han fick exem efter 8 år utanför island.
Mitt sto jag hade tidigare fick exem i samband med en betäckningsskada samt allergireaktion på kliniken tyvärr.
Så det är många olika faktorer som gör att det bryter ut.
Vissa svenskfödda hästar utvecklar exem och detta ser man oftast på dom redan som unghästar.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Tänkte om man blir ett lustigt ekipage om hästen är väldigt liten? Men vad jag förstått så är Islänningen trots sitt lilla yttre rätt mycket häst att hantera :) Jag trivs bättre med mindre häst .

Första året jag tävlade islandshäst red jag en fantastisk islandshäst på 132cm, inte grov öht utan mer rallytyp. Jag är 170 ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Tänkte om man blir ett lustigt ekipage om hästen är väldigt liten? Men vad jag förstått så är Islänningen trots sitt lilla yttre rätt mycket häst att hantera :) Jag trivs bättre med mindre häst .

Med tanke på att folk av alla längder rider islandshästar så kan du inte direkt betraktas som lång om du inte letar upp en väldigt liten islandshäst.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Tack! Då är storleken inget problem då :) Michis vilket snällt erbjudande!! Bor du och hästarna långt från mig? Kommer gärna och myser med hästarna och ser dig rida :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Just nu har jag ingen egen häst, men har en del andras.
Är ca 40min från strömsholm med bil skulle jag tippa på (har bara kört den vägen med transport bakom..)
Här finns även privatlektioner, ridskola, turridning m.m. Allt du kan tänka dig ;)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Det där med eksem låter trixit :/ Hur behandlas det? Är det livslånga problem?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

40 min e inga problem alls :) Kör till dotterns ridlektioner utanför Skultuna å det tar 45 min.. Måste nästan ta din inbjudan o kika förbi en dag :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ang exem så beror det ju på hur det uttrycker sig på hästen visa kliar som som satan och andra kanske bara kliar lite i svansen så beror på.
Jag hade en islandsimport när han var 26 så utvecklade han exem, han kliade av sig man och svans.

Mycket smörja gick det åt till honom, om man skall köpa sig en islandshäst så skulle i alla fall jag satsa på en som är svenskfödd och som inte har exem. Då det blir en massa extra kostnader för täcken och smörja till hästen och även pysslande när man skall bort då någon måste se till hästen för att smörja/byta täcke.

Här hemma går vi och "väntar" på att 23 åriga islandsimporten som bor här skall utveckla exem men peppar peppar så håller det sig borta från herren än så länge.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ang exem så beror det ju på hur det uttrycker sig på hästen visa kliar som som satan och andra kanske bara kliar lite i svansen så beror på.
Jag hade en islandsimport när han var 26 så utvecklade han exem, han kliade av sig man och svans.

Mycket smörja gick det åt till honom, om man skall köpa sig en islandshäst så skulle i alla fall jag satsa på en som är svenskfödd och som inte har exem. Då det blir en massa extra kostnader för täcken och smörja till hästen och även pysslande när man skall bort då någon måste se till hästen för att smörja/byta täcke.

Här hemma går vi och "väntar" på att 23 åriga islandsimporten som bor här skall utveckla exem men peppar peppar så håller det sig borta från herren än så länge.
Jo jag förstod att det kunde te sig väldigt olika, verkar rejält besvärligt för vissa :/ Har dom väl utvecklat eksem så finns det kvar för alltid? Någon som vet VARFÖR dom har eksem problem?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Bok tips om Islänningar? Bra och vettiga böcker som ger något :) Jag googlar och kollar youtube här för fullt, härligt att se hästarna tölta!! Vilken fart dom får upp!!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Exem är ju en allergisk reaktion så enda gången exemet kan försvinna är ju om insekterna/knotten försvinner.
På island har de inte knott så därför har hästarna där inte fått "lära" sig att detta inte är "farligt".
Så när de hästarna kommer till andra länder med knott så vänjer sig kroppen eller så slår det ut immunförsvaret och blir till kliande.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Kan rekommendera en bok som både presenterar Islandshästen och ridlära. Det är det nyss alltför tidigt bortgångne Reynir Aðalsteinsson en av Islands 4 Mästare i ridning, som är läraren i boken. ISBN91-27-35247-1

Rolle
IpL
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Exem är ju en allergisk reaktion så enda gången exemet kan försvinna är ju om insekterna/knotten försvinner.
På island har de inte knott så därför har hästarna där inte fått "lära" sig att detta inte är "farligt".
Så när de hästarna kommer till andra länder med knott så vänjer sig kroppen eller så slår det ut immunförsvaret och blir till kliande.
Ok, då förstår jag.. Tack snälla för infon! :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Nu börjar nervositeten komma inför att hoppa upp i sadeln igen ;) Tänk om jag glömt precis allt och tabbar mig totalt :/ Känns som att kunskaperna sitter i ryggmärgen men när jag väl är där så är jag väl världens nybörjare... Ha ha ha känner mig som 12 år igen och löjligt nervös ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 136
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
669
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp