Vill veta allt om Islandshästen!

Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Det där med eksem igen.. Är det något dom kan ärva? Om mor o far o syskon är eksemfria är då risken mindre att dom själva utvecklar?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Exem är ju en allergisk reaktion så enda gången exemet kan försvinna är ju om insekterna/knotten försvinner.
På island har de inte knott så därför har hästarna där inte fått "lära" sig att detta inte är "farligt".
Så när de hästarna kommer till andra länder med knott så vänjer sig kroppen eller så slår det ut immunförsvaret och blir till kliande.

Det slår inte ut immunförsvaret, det triggar igång det på "fel sätt".
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Många Islänningar är ju lurviga o riktiga hårbollar, behöver dom speciellt mycket skötsel eller är det som vilken häst som helst?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Många Islänningar är ju lurviga o riktiga hårbollar, behöver dom speciellt mycket skötsel eller är det som vilken häst som helst?

Med risk för att få stämpeln att jag inte vårdar mina hästar, och rider runt med lera på dom.;)

Faktum är att en så lång, go och lurvig päls mår bäst av att inte bli för mycket omroddad. Så vanliga hederliga borstar, jag använder två typer. Först en grövre ala piggborste för att ta bort lera och annat skit. Därefter tar jag en mjukare borste som tar överskottet av ev dammrester, till manen om och när den borstas vilket faktiskt inte är dagligen används en speciell manborste.

Islandshästar har en upprättstående päls oftast, detta är deras skydd och kan vara oerhört vackert när de är i full päls och den fyller sin funktion. Googla islandshäst bilder så ser du flera vackra exempel på funktionerade päls.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Jag har sett så många olika utseenden på Islänningars päls, tycker dom är som vackrast när dom är naturligt lurviga, ser så goa ut att det finns inte :) Vissa har ju nästan päls som vanlig häst, är dom då "vårdade" till det eller är det bara en annan pälstyp? Sen är ju en naturlig man och svans helt oslagbar!! Ser ut som sagohästar!! Enormt vackra!
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Många ryktar ju sina hästar, då brukar nog pälsen blir mera platt sas eftersom det fetts om omger varje hårstrå försvinner och mister då sin förmåga att skydda.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

IMG_3520.jpg


Har en som blir ganska lurvig :eek::D

*KL*
Vi använder pälsskrapa (furminator) för att hjälpa till att bli av med pälsen, dels så det inte kliar så mycket och att de i vårvärmen slipper ha så mycket värmande päls. Det är 9 st hästar vi tar med skrapan varje dag och 36 st hovar att kratsa :eek:
Men det har en viktig socila funktion också att umgås med pållarna dagligen, särskilt unghingstarna ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

En islänning som gått på turridning och lektion, klarar den att flytta över till privatryttare? Någon som tagit över en sådan häst o vill berätta? Dom går ju oftast ut flera tillsammans blir det konstigt för hästen att plötsligt rida ensam?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

En islänning som gått på turridning och lektion, klarar den att flytta över till privatryttare? Någon som tagit över en sådan häst o vill berätta? Dom går ju oftast ut flera tillsammans blir det konstigt för hästen att plötsligt rida ensam?

Det beror på hästen, de flesta klarar det utmärkt, personligen anser jag dock att man inte bör rida ensam jämnt, sällskap då och då är trevligt för både häst och ryttare. Min första häst hade gått i turridning en period men hon hade för bråttom så det fungerade inte. Det är enkelt att testa vid provridning, om det funkar.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Ok, personlighetsdrag som mycket annat då :) Ska inte äga häst på väldigt länge men är bra att lära sig redan nu :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Inte bara personlighetsdrag, det går att träna också. Det är väldigt få hästar som inte går att rida ut ensam på med rätt träning.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

En islänning som gått på turridning och lektion, klarar den att flytta över till privatryttare? Någon som tagit över en sådan häst o vill berätta? Dom går ju oftast ut flera tillsammans blir det konstigt för hästen att plötsligt rida ensam?

Det finns många som köpt en turridningshäst, någon de fattat tycke för på det ställe som de har ridit. Å andra sidan så finns det gott om andra hästar också, inte bara turridningshästar.
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Men håll med om att de är vackra i full vinterskrud, en kall dag

Absolut, de är skitläckra i vinterpäls, särskilt de som ser ut som urtidshästar :D

Rolle
IpL
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Det finns många som köpt en turridningshäst, någon de fattat tycke för på det ställe som de har ridit. Å andra sidan så finns det gott om andra hästar också, inte bara turridningshästar.
Jo det förstås, men i många annonser så skrivs det just om turridningshästar och jag blev bara nyfiken på om just dom fungerar på något speciellt sätt :) Dom bör ju ha varit rätt trygga och lätthanterliga iom att många ovana ryttare antagligen ridit dem, men samtidigt så kanske dom säljs just för att dom inte alls passar som nybörjar häst :/ Jag har ju barn som rider o ska börja och vår framtida häst vill jag ska kunna ta barnen på ryggen utan fara, samtidigt förstår jag ju att dom är djur som vilka andra och saker kan inträffa men man vill ju minimera sådana händelser när det är barn inblandade :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Inte bara personlighetsdrag, det går att träna också. Det är väldigt få hästar som inte går att rida ut ensam på med rätt träning.
Ok, då man kan få det fungerande trots att det inte är hästens favoritgrej :)
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Vad betyder " håller på att töltsättas" ang en häst född -08?
 
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!

Vad betyder " håller på att töltsättas" ang en häst född -08?

Att hästen inte klarar tölt än, tölt är en naturlig gångart för de flesta islandshästar men för många måste man visa hur de bär sig åt först. Det kan ta allt från några minuter till några månader (och vissa går det inte alls med).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp