Vindkraftverk, åsikter?

Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag skriver under på precis allt du skrev :D
Tycker precis likadant, älskar vindkraftverk!
(Jag älskar utsikten när jag kör E22 från Lund mot Gårdstånga och kommer ner i "dalen" innan avfarten och ser alla vindkraftverk som tornar upp sig - mäktig syn!)

*kl*
Stöter på en del om vindkraftsplanering i min utbildning och även om jag försöker förstå varför en del störs av själva utsikten, så kan jag faktiskt inte göra det. För mig adderar vindkraftverk skala, speciellt i Skåne som annars lätt blir ett enda stort platt åkerlandskap utan någonting att fästa blicken på eller relatera till.

Däremot kan jag visst förstå att en del människor kan uppfatta surrandet (men som sagt, vinden dränker ljudet vid hastigheter över 6m/s) eller skuggorna som störande, men det är ju en del av planeringen, att se till att det inte stör boende i närheten.

Hahaha, kör den vägen varje dag och blir lika lycklig varje gång över att just jag bor där uppe på höjden mitt ibland dem :D

Fetmarkerat beskriver nog varför jag gillar dem så mycket, har bara inte kommit på det innan!
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

hur länge håller ett vattenkraftverk? det finns de verk som varit igång 100 år.
sedan tittar man på produktionen av kw.
jämför sedan med vindkraft där kostnaden ligger betydligt högre per kw, alltså vinsten per kw som säljs betydligt lägre om man bortser från de utjämningsavgifter staten har idag. sedan kan man ju börja fundera på rekapitaliseringstiden.......:grin:

INTRESSANT INLÄGG http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3306696.ece

Helt meningslöst att jämföra vindkraft med vattenkraft. vattenkraft är ju klart billigast och det gäller även om man jämför med kärnkraft. Det är andra saker som hindrar utbyggnaden av vattenkraften.

Sen kanske man kan räkna ut en vinst per kW men mer troligt är att det är kWh man säljer.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jo, om det är alunskiffer (alunskiffer innehåller uran). Vittringen från alunskiffer ger väldigt bra och bördiga jordar, dels pga sin sammansättning men också för att den vittrar lätt. Det gör att näringsämnena frigörs relativt snabbt och växterna kan ta upp dem. Storsjöns bördiga åkermark ligger på uranhaltig alunskiffer.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

kl

Här har jag skapat en tråd jag inte själv är aktiv i, kan inte något om vindkraftverk själv, men läser allt som skrivs och tycker att diskussionen är väldigt intressant :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 382
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 908
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp