Vindkraftverk, åsikter?

Sv: Vindkraftverk, åsikter?

ja eftersom jag säger att det bara är rykten så får du väl antingen söka själv eller ande mig som källa.

men bara betongen för 1 verk betyder ju rätt saftiga milöbelastningar, både vid tillverkning av cement, sanden + transporten.
sedan vägdragningar , ledningar etc etc.:sneaky:

Tar du inte till dig av de sökningar andra gjort?

Ditt rykte visar sig vara falskt nu är frågan om du klarar av att ta till dig den informationen.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Nej, det området ligger ganska långt ut i fjällkedjan. Men folk bor idag på mark som innehåller uran i Sverige men då är det en primär bildning, dvs lågstrålande. De ser tämligen normala ut (rätt antal huvuden och tår :D) och är inte sjukare än någon annan. Jag har själv bott i det området när vi har prospekterat och har aldrig varit orolig (vi har testat med dosimeter osv).

Det finns ställen i och kring Göteborg som har rätt hög bakgrundsstrålning enl en kompis till mig som är geolog.. ( med reservation för att jag kan ha hört fel/kommer ihåg fel- det var ett tag sedan).
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Det finns ställen i och kring Göteborg som har rätt hög bakgrundsstrålning enl en kompis till mig som är geolog.. ( med reservation för att jag kan ha hört fel/kommer ihåg fel- det var ett tag sedan).

Nejdå, det stämmer, det finns olika typer av berg som strålar. Många av våra graniter/syeniter innehåller radioaktiva isotoper (vilket gör att jag hoppas bergtäkter som de flesta anser vara en "snäll" verksamhet hålls under uppsikt :( ). Problemet om man bygger på dessa ställen är inte strålningen i sig utan radonet som bildas. En källare är väl inte så smart att bygga om man säger så... Ett annat ställe är med hög strålning är nefelinsyeniten utanför Västervik (där det också verkar som om det finns en sedimentär uranbildning.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Problemet med vindkraftverken här i Skåne är att de i vissa områden börjar bli så många att man på många platser ser inte bara ett, två eller tre vindkraftverk- utan det är MASSOR av vindkraftverk spridda runt om en kring hela horisontlinjen. Och det är då det börjar kännas lite jobbigt för många eftersom man inte har en enda punkt med "lugn" naturlig horisont.

En kompis till mig bor utanför Löberöd och där är ett par platser som han passerar på väg till och från sitt arbete där han kan räkna till över 60! vindsnurror spridda runt om i princip alla väderstreck om han stannar bilen och går ut och ser sig omkring.

Det är inte utan jag tycker lite synd om de som har hus och gårdar mitt i allt det här. Det snurrar i princip var de än väljer att titta. De har ofta en 3-4 verk riktigt nära också och så även hela horisonten full.

Och då är det bara synintrycket som verken skapar som jag tar upp. Sen är det ju så att det är en viss olycksrisk ett par hundra meter kring verken vintertid pga av is som flyger omkring. Blir det ett ordentligt vinghaveri när det blåser hårt kan ett rotorblad flyga iväg många hundra meter. Betydligt längre än de 300-500 meter fram till boningshus som de flesta kommuner har som avståndsgräns. Och de här vingarna är STORA! Brakar en sån in i ett hus så blir det allvarliga skador på huset.

Och ju fler verk det finns i ett område ju större statistisk risk för allvarligare haverier.

Iofs producerar verken el och det är ju bra, men jag undrar lite varför man inte tar fram fler VERTIKALA verk ( som syns mindre).

Själv är jag rätt kluven till vindkraften, jag ser både för och nackdelar.

Jag skulle nog hellre se att fler satte upp solpaneler på tak som vetter mot söder. Många tak är ju redan grå eller svarta så landskapsbilden skulle inte påverkas så mycket.

Men det är klart- då pratar vi om el/värme som är SMÅSKALIG och egenproducerad. Och så kan ju inte storgubbarna tjäna en massa på att sälja el till oss konsumenter.
 
Senast ändrad:
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Tar du inte till dig av de sökningar andra gjort?

Ditt rykte visar sig vara falskt nu är frågan om du klarar av att ta till dig den informationen.

sa jag något annat än att det var ett rykte?

men klart är väl att vestas och de andra företagen har allt svårare att kränga verk med ekonomi.

och utan skatte o investeringsubventioner så hade det nog inte byggts ett enda verk till.:sneaky:

men kolla gärna här http://www.vindkraftsportalen.se/myter-om-vindkraft/vindkraft-ar-den-dyraste-formen-av-elproduktion/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Vad är problemet med att behöva reglera med vattenkraft? Så länge vi inte har för stor andel vindkraft så ser jag inga problem med det. Vi kan inte ha ett elnät där varje region sköter sin egen reglering. Vad skulle vara fördelen med det?
Nackdelen är att vårt elänät idag inte klarar av att föra över den energi som behövs för att reglera ut en växande vindkraft och då efterfrågan är högst i södra Sverige så är det ju dels där verken borde placeras och även reglerresurserna. Antingen får man bygga verk som kan reglera, bygga mer gasturbiner som kan köras vid felaktiga prognoser (= dyrt) eller offra de sista vattendragen som inte är utbyggda ännu och där vi ändå inte kan dra ner kraften pga nätet.

De olika elområdena som finns idag är ju delvis pga obalansen i tillgång och efterfrågan. Produktion ska byggas där efterfrågan finns och då får även reglerresurserna byggas där. Det kommer krävas en ökning av fossileldat för att reglera vindkraften om man fortsätter bygga oreglerbara verk.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

men bara betongen för 1 verk betyder ju rätt saftiga milöbelastningar, både vid tillverkning av cement, sanden + transporten.
sedan vägdragningar , ledningar etc etc.:sneaky:


Men det här är ju jätteroligt!! Haha. Hur mycket betong är det inte i Barsebäck då? Som nu när rivningen planeras måste tas om hand. Den betongen är radioaktiv och särskilda skyddsbaracker måste byggas bara för själva mellanlagringen av betongen under rivningen. Har man stått vid ingången till Barsebäck så ser man hur mycket betong det faktiskt är där. Jag satt själv i domstolsprövningen och lyssnade fascinerat till dessa förslag och planer.

Fundamentet till ett vindkraftverk är en droppe i havet i jämförelse.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

De olika elområdena som finns idag är ju delvis pga obalansen i tillgång och efterfrågan. Produktion ska byggas där efterfrågan finns och då får även reglerresurserna byggas där. Det kommer krävas en ökning av fossileldat för att reglera vindkraften om man fortsätter bygga oreglerbara verk.

Vi hade ett fullt fungerande kärnkraftverk i Skåne som politikerna valde att stänga. Hade Barsebäck fortfarande varit igång så hade vi haft god tillgång även här.

Personligen är jag ingen större fan av vindkraftverk. Jag tror att den typ av vindkraftverk som byggs idag bara kommer att bli en parentes i vår energiförsörjning. Och jag hoppas att man - i den mån man fortfarande satsar på vindkraftverk - kommer att bygga dem koncentrerat, dvs anlägga vindkraftsparker (t ex till havs!) istället för att smälla upp verk lite hipp som happ runt om på fälten som man gör idag.

Jag har sju vindkraftverk nästgårds, de står på storgodsets mark. Misstänker att greven tjänar ganska bra på det annars hade han nog inte smällt upp! Jag tycker de är fula :yuck:
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Visst är det så att stängningen av B1 + B2 sabbade elnätet, men det hade ändå inte ändrat att det måste finnas reglerresurser för vindkraften.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Nackdelen är att vårt elänät idag inte klarar av att föra över den energi som behövs för att reglera ut en växande vindkraft och då efterfrågan är högst i södra Sverige så är det ju dels där verken borde placeras och även reglerresurserna. Antingen får man bygga verk som kan reglera, bygga mer gasturbiner som kan köras vid felaktiga prognoser (= dyrt) eller offra de sista vattendragen som inte är utbyggda ännu och där vi ändå inte kan dra ner kraften pga nätet.

De olika elområdena som finns idag är ju delvis pga obalansen i tillgång och efterfrågan. Produktion ska byggas där efterfrågan finns och då får även reglerresurserna byggas där. Det kommer krävas en ökning av fossileldat för att reglera vindkraften om man fortsätter bygga oreglerbara verk.

Är det inte så att alla vattendrag som är lämpliga för vattenkraft redan är bryggd och att man därför måste göra stora (katastrofala ) förändringar i naturen för att göra konstgjorda vattendrag som lämpar sig för vattenkraft?

Håller i övrig helt med dig att vindkraften bör stanna i söder. Istället för att vi ska förstöra för hela Sverige.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Är det inte så att alla vattendrag som är lämpliga för vattenkraft redan är bryggd och att man därför måste göra stora (katastrofala ) förändringar i naturen för att göra konstgjorda vattendrag som lämpar sig för vattenkraft?

Håller i övrig helt med dig att vindkraften bör stanna i söder. Istället för att vi ska förstöra för hela Sverige.

Finns inte så mycket att välja på tyvärr. Vindkraft låter jättebra men den fungerar inte utan reglerkraft (vatten, olja eller gas). Kärnkraft är baskraft som inte kan slås på och av på kort varsel. Med enbart vindkraft i söder skulle det inte gå att bedriva någon som helst produktion. Tänk bara på kyl/frys, blåser det inte så blir det ingen el till vare sig dem eller belysningen.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Vindelälven är oreglerad och i Umeälven det har funnits ett pumpkraftverk med en generatoreffekt på 335 MW som de byggde om för många år sedan och sänkte effekten till 29 MW. :crazy: Vet inte ens om det går att återställa längre pga gruvdrift och dumpande av massor i ena dammen. :confused:
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

ja eftersom jag säger att det bara är rykten så får du väl antingen söka själv eller ande mig som källa.
Du har bevisbördan. Och dig avfärdar jag som källa å det omedelbaraste.

men bara betongen för 1 verk betyder ju rätt saftiga milöbelastningar, både vid tillverkning av cement, sanden + transporten.
sedan vägdragningar , ledningar etc etc.:sneaky:
Det där med betongen kommer man inte undan. Kärnkraftverk kräver en massa betong. Lagringen av kärnbränsle kräver betong. Vattenkraftverk kräver antagligen betong (och skadar vattenlivet svårt).
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

*kl*

Vad gäller vindkraftens farlighet är det svårt att hitta saklig information. I Sverige har det varit fråga om arbetsplatsolyckor. Det är hur som helst antagligen ganska okontroversiellt att hävda att vindkraft är säkert om man jämför med t.ex. den årliga mängden olyckor i hemmet, olyckor i trafiken, självmord o.s.v. Ett rasat vindkraftverk har en högst lokal påverkan, en härdsmälta i ett kärnkraftverk är desto värre.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Nackdelen är att vårt elänät idag inte klarar av att föra över den energi som behövs för att reglera ut en växande vindkraft och då efterfrågan är högst i södra Sverige så är det ju dels där verken borde placeras och även reglerresurserna. Antingen får man bygga verk som kan reglera, bygga mer gasturbiner som kan köras vid felaktiga prognoser (= dyrt) eller offra de sista vattendragen som inte är utbyggda ännu och där vi ändå inte kan dra ner kraften pga nätet.

De olika elområdena som finns idag är ju delvis pga obalansen i tillgång och efterfrågan. Produktion ska byggas där efterfrågan finns och då får även reglerresurserna byggas där. Det kommer krävas en ökning av fossileldat för att reglera vindkraften om man fortsätter bygga oreglerbara verk.

Helt klart finns ju en gräns för hur stor andel vindkraft som kan finnas i nätet. Det måste rimligen vara Svenska Kraftnät som ser till att nätet fungerar. Det finns ju mer än bara vindkraft här nere redan. Det byggs en del kraftvärme och sopförbränning. Sen byggde Eon en gaskombi i Malmö för några år sedan.

Men visst finns en gräns, det förstår nog de flesta, inte alla kanske.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Du har bevisbördan. Och dig avfärdar jag som källa å det omedelbaraste.


Det där med betongen kommer man inte undan. Kärnkraftverk kräver en massa betong. Lagringen av kärnbränsle kräver betong. Vattenkraftverk kräver antagligen betong (och skadar vattenlivet svårt).

:eek: avfärda lbb som källa??? Game on skulle jag säga!:D
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

"On my backyard, please!" sammanfattar nog min inställning väl.

Man borde kunna göra dem mer personliga. Lite olika färger och kanske döpa dem?

Spårvagnar har ju påverkat golits utsikt under många år, men det blev lite roligare när det fick olika namn.

Så skulle man kunna gå runt och samla på vindkraftverk som en del samlar på fyrar, (som för övrigt påverkat horizonten i hundratals år)
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

:eek: avfärda lbb som källa??? Game on skulle jag säga!:D

hur länge håller ett vattenkraftverk? det finns de verk som varit igång 100 år.
sedan tittar man på produktionen av kw.
jämför sedan med vindkraft där kostnaden ligger betydligt högre per kw, alltså vinsten per kw som säljs betydligt lägre om man bortser från de utjämningsavgifter staten har idag. sedan kan man ju börja fundera på rekapitaliseringstiden.......:grin:

INTRESSANT INLÄGG http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3306696.ece
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Delvis kl

Bor norr om Flyinge mitt på en liten åskant bland flera parker och jag :love: dem!! Vindkraftverk är nog bland det maffigaste och vakraste jag vet, haha! Rider förbi/genom några parker och det enda negativa är att de har så trist (stora, vassa) sten på deras vändplats som annars hade vart perfekt att lägga en volt på i farten ;)

Jag fattar inte alls grejen med att de stör horisonten. Man ser BETYDLIGT mycket mer än man ser mitt i en Halländsk skog vill jag lova ;) Och att de snurrar är ju ingenting, man blir ju mer sjösjuk av en hel skog som vajar utan någon fast punkt alls.

Hästen har inte fattat grejen ännu. Ibland kollar han på skuggorna, ibland lyssnar han efter ljudet och ibland, längre ifrån, tror jag har inser att det är något riktigt högt. :D

De är fina mörkt stål grå när solen går i moln, när de är helt stilla vindstilla dagar, när alla grupper snurrar i högsta fart i samma riktning, när man kan se hur vindens riktning ändras på olika områden allt inom mitt eget synfält, när de är skarpt kritvita en strålande solig dag osv osv osv. Och så gillar jag de olika gröna fälten de stora är målade i :D
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Delvis kl

Bor norr om Flyinge mitt på en liten åskant bland flera parker och jag :love: dem!! Vindkraftverk är nog bland det maffigaste och vakraste jag vet, haha! Rider förbi/genom några parker och det enda negativa är att de har så trist (stora, vassa) sten på deras vändplats som annars hade vart perfekt att lägga en volt på i farten ;)

Jag fattar inte alls grejen med att de stör horisonten. Man ser BETYDLIGT mycket mer än man ser mitt i en Halländsk skog vill jag lova ;) Och att de snurrar är ju ingenting, man blir ju mer sjösjuk av en hel skog som vajar utan någon fast punkt alls.

Hästen har inte fattat grejen ännu. Ibland kollar han på skuggorna, ibland lyssnar han efter ljudet och ibland, längre ifrån, tror jag har inser att det är något riktigt högt. :D

De är fina mörkt stål grå när solen går i moln, när de är helt stilla vindstilla dagar, när alla grupper snurrar i högsta fart i samma riktning, när man kan se hur vindens riktning ändras på olika områden allt inom mitt eget synfält, när de är skarpt kritvita en strålande solig dag osv osv osv. Och så gillar jag de olika gröna fälten de stora är målade i :D
Jag skriver under på precis allt du skrev :D
Tycker precis likadant, älskar vindkraftverk!
(Jag älskar utsikten när jag kör E22 från Lund mot Gårdstånga och kommer ner i "dalen" innan avfarten och ser alla vindkraftverk som tornar upp sig - mäktig syn!)

*kl*
Stöter på en del om vindkraftsplanering i min utbildning och även om jag försöker förstå varför en del störs av själva utsikten, så kan jag faktiskt inte göra det. För mig adderar vindkraftverk skala, speciellt i Skåne som annars lätt blir ett enda stort platt åkerlandskap utan någonting att fästa blicken på eller relatera till.

Däremot kan jag visst förstå att en del människor kan uppfatta surrandet (men som sagt, vinden dränker ljudet vid hastigheter över 6m/s) eller skuggorna som störande, men det är ju en del av planeringen, att se till att det inte stör boende i närheten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 382
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 909
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp