Vindkraftverk, åsikter?

Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Det finns fartyg som kan frakta oljeriggar. Jag tror att rivning av vindkraftpark till havs är en piss i Mississippi, med eller utan Blue Marlin.

Ja det känns som en nedmontering skulle gå till på ungefär samma sätt som en uppmontering, fast tvärt om:) Dom trollade ju inte ut snurrorna till havs....
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Nä det är det inte. Googla så får du se. Konstigt att ni har missat hela den debatten men ni bor kanske inte i Skåne och måste se skräpet hela tiden? Öresund är fullt med vindkraftverk som de inte vet hur de ska få ner.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Nä det är det inte. Googla så får du se. Konstigt att ni har missat hela den debatten men ni bor kanske inte i Skåne och måste se skräpet hela tiden? Öresund är fullt med vindkraftverk som de inte vet hur de ska få ner.

Undra om det är därför min granne från Skåne vill sätta upp vindkraftverk här för de inte vill se det där de bor året runt...:eek:
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Nä det är det inte. Googla så får du se. Konstigt att ni har missat hela den debatten men ni bor kanske inte i Skåne och måste se skräpet hela tiden? Öresund är fullt med vindkraftverk som de inte vet hur de ska få ner.

Nja, jag hittar bara artiklar om oklarheter om VEM som ska stå för nedmonteringen, inte att de inte vet hur det ska gå till
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag föreslår att du länkar i stället för att sitta och hitta på. :)
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Jag hoppas på att få jobba som ansvarig geolog vid Sveriges första urangruva, ja :D plus att de får gärna slutförvara det där jag bor, vi har fint och bra berg här.

/geologen
Och det blir säkert lika billigt att bryta uran i en svensk gruva med krav på allehanda skyddsutrustning och sånt, som det är på andra platser på klotet där de anställda jobbar utan skydd?

Kärnkraft är måhända rent där det står och ja, det är effektivt. Men ICKE att jag skulle vilja se mer av det. Nu har vi en annan reaktortyp än de som varit i Tjernobyl (och för all del i Harrisburg också...) men idiotsäkert är det nog inte ändå. Och i händelse av en kärnkraftolycka i Simpevarp bor jag alldeles för nära.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Om vi säger så här då.
Hur många vindkraftverk hade byggts om de konkurrerat på lika villkor med andra energiformer?

Hur många år tar det för ett vindkraftverk att tjäna in den miljöbelastning ett verk innebär. Bara bottenplattan i cement (armerad sådan har ju en diamameter på 30 meter och är minst 5 meter djup.
Sedan kommer vägar o ledningar till.

hört rykten om 15 år på en livsläng av 25....

Lyssna inte så mycket på rykten. Enligt Vattenfall tar det 3-4 månader att tjäna ihop energin som krävs för tillvärkning, byggnad, underhåll och rivning.

Det här är bara ett gammalt rykte som folk som ogillar vindkraft sprider. Det finns ingen sanning alls i det.

Tror du på allt du hör eller?
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Och det blir säkert lika billigt att bryta uran i en svensk gruva med krav på allehanda skyddsutrustning och sånt, som det är på andra platser på klotet där de anställda jobbar utan skydd?

Kärnkraft är måhända rent där det står och ja, det är effektivt. Men ICKE att jag skulle vilja se mer av det. Nu har vi en annan reaktortyp än de som varit i Tjernobyl (och för all del i Harrisburg också...) men idiotsäkert är det nog inte ändå. Och i händelse av en kärnkraftolycka i Simpevarp bor jag alldeles för nära.

Ja, eftersom det finns andra hänsyn också, tex att Sverige inte är en bananrepublik som har en revolution varannan sekund. Vi är grannar med ett uranproducerande land (Finland) och senast jag kollade hade de ungefär samma säkerhetskrav enligt sin minerallag som vi har i Sverige (jag jobbar med prospektering i både Sverige och Finland). De håller dessutom på att bygga ut sin kärnkraft eftersom de insett att de behöver billig el med driftsäkerhet. Moderna kärnkraftverk är betydligt effektivare än de vi har så jag stöder förnyelse av kärnkraften. Finska staten har tecknat kontrakt med de som äger gruvan att köpa det de behöver till sina egna kärnkraftverk, sedan kan gruvbolaget sälja resten.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Om vi säger så här då.
Hur många vindkraftverk hade byggts om de konkurrerat på lika villkor med andra energiformer?

Hur många år tar det för ett vindkraftverk att tjäna in den miljöbelastning ett verk innebär. Bara bottenplattan i cement (armerad sådan har ju en diamameter på 30 meter och är minst 5 meter djup.
Sedan kommer vägar o ledningar till.

hört rykten om 15 år på en livsläng av 25....
Källa på det?
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

*kl*
Jag kan leva med vindsnurror om de är reglerbara och hålls i södra Sverige, jag vill inte ha vindkraft som ska regleras ut med svensk vattenkraft eller i norra Sverige. Låt skiten stanna i snittområde 3 och 4 där förbrukningen är högst och kräv att de kan reglera utifrån behov och inte efter hur vinden blåser. Vi ska inte spilla vattenkraft för att reglera ut ett ev överskott i södra Sverige och på kontinenten om vinden inte blåser enligt prognos. :mad:
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Vattenfall säger själva att deras uran bryts i Australien, Kanada, Ryssland och Namibia.

Ja, eftersom det (ännu så länge) är förbjudet att bryta uran i Sverige. Det finns ställen i Sverige med sekundär kristallisering av uranoxid där man nästan har yellowcake, dvs proverna därifrån är extremt radioaktiva för att inte vara anrikade av människan. Åker man förbi med en bil där blir Geiger-mätaren tokig.
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Nej, det området ligger ganska långt ut i fjällkedjan. Men folk bor idag på mark som innehåller uran i Sverige men då är det en primär bildning, dvs lågstrålande. De ser tämligen normala ut (rätt antal huvuden och tår :D) och är inte sjukare än någon annan. Jag har själv bott i det området när vi har prospekterat och har aldrig varit orolig (vi har testat med dosimeter osv).
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

*kl*
Jag kan leva med vindsnurror om de är reglerbara och hålls i södra Sverige, jag vill inte ha vindkraft som ska regleras ut med svensk vattenkraft eller i norra Sverige. Låt skiten stanna i snittområde 3 och 4 där förbrukningen är högst och kräv att de kan reglera utifrån behov och inte efter hur vinden blåser. Vi ska inte spilla vattenkraft för att reglera ut ett ev överskott i södra Sverige och på kontinenten om vinden inte blåser enligt prognos. :mad:

Vad är problemet med att behöva reglera med vattenkraft? Så länge vi inte har för stor andel vindkraft så ser jag inga problem med det. Vi kan inte ha ett elnät där varje region sköter sin egen reglering. Vad skulle vara fördelen med det?
 
Sv: Vindkraftverk, åsikter?

Källa på det?

ja eftersom jag säger att det bara är rykten så får du väl antingen söka själv eller ande mig som källa.

men bara betongen för 1 verk betyder ju rätt saftiga milöbelastningar, både vid tillverkning av cement, sanden + transporten.
sedan vägdragningar , ledningar etc etc.:sneaky:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 382
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 906
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp