Sv: Vinter

Du likställer ju att skritta omkring på samma stig varenda dag med att skritta runt fyrkantsspåret i ridhuset. Jag vet inte vad du gör när du rider ut, men jag lyckas iaf rida varierat i skogen också. Jag har ingen häst för tillfället, men min förra (och förmodligen alla andra jag haft också) skulle förmodligen hänga sig i hagtråden om jag red i ridhus sju dagar i veckan, oavsett hur varierat jag red.

Skillnaden mellan att som du säger "lunka samma stig varenda dag" och rida i ridhus varje dag är att det inte sliter lika mycket på senor. Det är inte bra att rida på samma, mjuka underlag varje dag.

Oavsett om jag stått uppstallad vid ridhus eller inte så har jag sett till att rida i ett kanske en gång i veckan. Jag håller på med tävlingshästar i hoppning, och hoppningen går inte att underhålla utan ett ridhus på vintern.

Nu vet inte jag vart i landet du bor och därmed inte vad du har för underlag. Jag bor i sundsvall, och här kan underlaget variera precis hur mycket som helst vintertid, men jag vill påstå att det jag sysslar med mest under vintern är iaf mycket bus, härliga, långa galopper och mycket pulsande i djupsnö. Hur det inte kan räknas som ett ordentligt pass vet inte jag...
 
Sv: Vinter

vaddå? Har du aldrig ridit någon annanstans än i ridhuset de andra vintrarna då?! *chockad*

Jag har aldrig haft ridhus men mina hästar rids rätt hårt under vintern. Jag förstår att det är jobbigt om man bor i Skåne, men här i Norrland så är vägarna toppenfina och det finns ingen bättre styrketräning än att pulsa i snö!

Den som påstår att hästen tröttnar på att gå samma rundor i skogen måste rida väldigt ovarierat. Ena dagen kan man rida dressyr på vägen, nästa dag kan man cantra, en annan dag intervallträna, bara trava, skritta. Man får använda fantasin lika som i ridhuset !
Dessutom brukar det ofta finnas mer än en endaste ridväg ;)

Snösulor är ett måste! Ej hela sulor utan just snöklampsulor.
Fyra brodd i varje hov.
Reflexer

Sen är det bara att ge sig ut och NJUTA!
 
Sv: Vinter

På vintern har jag personligen väldigt svårt att hålla uppe motivationen. Det är mörkt, kallt, halt och allt är omständigt och jobbigt. Därför brukar det inte bli så särskilt mycket ridning för min del. Men om man vill ge sej ut i skogen så är det viktigt att ha broddar i alla hovarna. Går hästen inte själv i hagen, så brukar man få skruva i och ur dom efter varje ridtur. Tidsödande och så fruktansvärt tråkigt. Sen är det ju jättebra med snösulor, så att hästen slipper få styltor av snö under hovarna.
Sen är det på med alla reflexer och pannlampa, och ut i skogen! :)
 
Sv: Vinter

Du likställer ju att skritta omkring på samma stig varenda dag med att skritta runt fyrkantsspåret i ridhuset. Jag vet inte vad du gör när du rider ut
Det gör jag absolut inte, jag menar normal ridning, rider man samma väg ute varje dag så tröttnar hästen lika mycket på det som den gör om man rider samma inne varje dag. Är ju det jag skriver att det blir vad man gör det till och därför spelar det egentligen inte så stor roll psyksikt sätt vart man rider, har man dessutom ett väldigt bra underlag i manegen så sliter det inte heller på de sättet.

Skillnaden mellan att som du säger "lunka samma stig varenda dag" och rida i ridhus varje dag är att det inte sliter lika mycket på senor. Det är inte bra att rida på samma, mjuka underlag varje dag.
Som jag skrev i förra inlägget så är det självklart bättre för ben och allt att vara på alla möjliga underlag. Har jag inte skrivit nåt annat om heller.

Oavsett om jag stått uppstallad vid ridhus eller inte så har jag sett till att rida i ett kanske en gång i veckan. Jag håller på med tävlingshästar i hoppning, och hoppningen går inte att underhålla utan ett ridhus på vintern.
Ja? Jag har väl inte nämnt att man måste rida i manege bara för man har en? Jag rider väl också ut när det går men är det stenhårt ute och min häst behöver galoppera av sej och verkligen få röra sej så måste jag hålla till i ridhuset. Han mår inte bra annars.

Nu vet inte jag vart i landet du bor och därmed inte vad du har för underlag. Jag bor i sundsvall, och här kan underlaget variera precis hur mycket som helst vintertid, men jag vill påstå att det jag sysslar med mest under vintern är iaf mycket bus, härliga, långa galopper och mycket pulsande i djupsnö. Hur det inte kan räknas som ett ordentligt pass vet inte jag...
Kan ju nämna att vi i princip aldrig ser någon direkt snö ens här nere, kommer den så ligger den någon dag max och sen blir det is och stenhårt och buckligt ute så att rida och träna kondition ute på vintern är omöjligt här.
 
Sv: Vinter

Jag har min paddock och naturen året runt. Det går bra, men man får anpassa träningen efter omständigheterna förstås.
Om det är snö kan jag träna som vanligt i paddocken och även på uteritterna. Är det isigt eller bara fruset utan snö blir det annorlunda. Då rider jag mycket skrittpass. Tränar mängder av kombinationer med skolor olika samling, olika böjning, olika tempon, olika takt osv. Är det möjligt för underlaget brukar jag träna galoppfattningar. Ibland är det mjukt i ett hörn eller på en kortsida/långsida. Det är användbart på många sätt. skritt/trav övergångar, halter, ryggningar, fram och bakdelsvändningar, skrittpiruetter osv. Man får starta sin egen idébank och vara lite kreativ. Jag upptäckte att det fanns massor att träna på. Det arbetet stärker och när underlaget åter tillåter att höja ribban på träningen märks det genom högre kvalitet på mycket i ridningen.
 
Sv: Vinter

bara att rida. Jag har inte haft ridhus på stallet där jag har hästen förrän de 2 senaste åren. Tidigare har jag haft 45 min till närmaste ridhus. Och ja, det är bara att klä på sig och rida. Är det stenhårt och fruset får man helt enkelt lasta och köra till ridhus eller inte rida
 
Sv: Vinter

Det gör jag absolut inte, jag menar normal ridning, rider man samma väg ute varje dag så tröttnar hästen lika mycket på det som den gör om man rider samma inne varje dag. Är ju det jag skriver att det blir vad man gör det till och därför spelar det egentligen inte så stor roll psyksikt sätt vart man rider, har man dessutom ett väldigt bra underlag i manegen så sliter det inte heller på de sättet.

Men normal ridning för mig är inte att rida samma väg varje dag. Jag kan väl rida varierat i skogen också, precis som du kan rida varierat i ridhuset. Jag har då aldrig haft någon häst jag har känt TRÖTTNAT på att rida i skogen...


Som jag skrev i förra inlägget så är det självklart bättre för ben och allt att vara på alla möjliga underlag. Har jag inte skrivit nåt annat om heller.

Du skrev: "Vad är det för skillnad att rida samma slingor i skogen varje dag som det är att rida i manegen varje dag?" Det är skillnaden tycker jag. En av dem.


Ja? Jag har väl inte nämnt att man måste rida i manege bara för man har en? Jag rider väl också ut när det går men är det stenhårt ute och min häst behöver galoppera av sej och verkligen få röra sej så måste jag hålla till i ridhuset. Han mår inte bra annars.

Det är ju toppen om du rider ut så ofta det går, men som det lät på ts så har h*n inte ridit ut en endaste gång under vintertid. Det var det jag reagerade på.


Kan ju nämna att vi i princip aldrig ser någon direkt snö ens här nere, kommer den så ligger den någon dag max och sen blir det is och stenhårt och buckligt ute så att rida och träna kondition ute på vintern är omöjligt här.

Nej, då kan det ju varken vara lätt eller roligt. Jag har aldrig bott i skåne (eller vart du nu bor), och som du vet är ju alltid gräset grönare på andra sidan, så nog har jag inbillat mig att hästlivet skulle vara enklare om man flyttade till "kontinenten", men kanske har man fel i det...
 
Sv: Vinter

mina hästar går tillsammans o ALLA har brodd så då slipper man brodda i och ur... De skulle bryta benen av sig om de gick obroddade ute i hagen.

Jag gör dessutom som så att i november, när snön ännu inte lagt sig ordentligt o kan lysa upp så får hästarna sin längre vila. Jag håller igång dem hela somrarna och sen får de långvila i nov.
Sen sätts de igång i dec. o pga snön så är det ofta ljust ute på kvällarna oxå. Och det är ju bara så underbart att rida i kolmörker och titta upp mot alla stjärnor som gnistrar :love: jag kan sitta o stirra hur länge som helst :p

Men skåneborna lider jag med... lera som fryser o blir bara knöligt eller så stormar det...
Men då får man göra det bästa av situationen och ta sitt pick o pack o dra iväg till ridhuset och träna istället :)
Man kan ju oftast alltid skritta och det är inte fy skam att skritträna heller! massa krumelurer o böjningar kan man hitta på :) Tror inte det är så många hästar som ligger på toppkondition under vintern om man inte bor i norrland med massa snö.
 
Sv: Vinter

Ja, Skånevintrarna är skit för ryttare och hästar. Å andra sidan finns det gott om ridhus.;) (En helt annan sak är att skåningar tycker allt över en halvmil är låååååångt.:devil:)

Även om det inte finns ridhus kanske det finns en ridbana. Rätt anlagd fungerar det nästan året om, i alla fall här nere. En del har turen att ha tillgång till fält man kan rida på. Även om man bara kan skritta där har man rejält med svängrum för olika övningar.

Att bara ha en runda att rida ut låter trist, men att bara rida i ridhus vore ännu tråkigare! En runda kan åtminstone ridas från två håll. ;)
 
Sv: Vinter

Då är det ju bra att man bor i småland där vi har både riktig vinter, riktig sommar OCH ridhus :D

Men ärligt talat skulle varierande ridvägar överväga ett ridhus i 99 av 100 fall. Längtar faktiskt till vintern nu, när man verkligen håller på med hästeriet, det biter i kinderna och man får njuta av att komma in, byta till torra kläder och en kopp te :love: Väljer att vara skrockfull, vi har mycket rönnbär i år så det borde bli en snöig och fin vinter!
 
Sv: Vinter

Rider precis som vanligt, men anpassar självklart ridningen till underlaget. Är det fruset och stenhårt kanske det bara blir skrittjobb tills det kommer snö eller töar. Högt gräs som har lagt sig i kylan funkar ofta utmärkt att rida på även i trav och galopp (tänk på att även detta är ganska hårt, så är din häst bara van vid att gå i ridhus tex. så ta det varligt) då detta ofta blir lite stötdämpande. Sedan är det såklart viktigt att tänka på att marken inte alltid fryser alldeles plan under gräs... Det är bara på med broddar, pannlampa och reflexer upp över öronen, sedan är man rustad för allt! :p
 
Sv: Vinter

*kl*

Jag bor i skåne och har klarat mig utan ridhus om vintrarna i 13 år. :angel: (Hade jag haft en tävlingshäst i toppkondition så hade jag kanske saknat ett.)
 
Sv: Vinter

*KL*

Klart att man rider på vintern!! Brodda och snösulor + varma kläder och så barbacka. Varmt å gott om rumpan.
Min pålle har aldrig varit inne i ett ridhus.
 
Sv: Vinter

man klarar sej fint utan ridhus ;)
som popcorn säger, skor, sulor, broddar, varma kläder osv.
härligt att pulsa fram i snön :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vinter

vaddå? Har du aldrig ridit någon annanstans än i ridhuset de andra vintrarna då?! *chockad*

klart jag rider ut under vintern?! hästar måste ju få varierade träning? det är inte kul om en häst måste gå i ridhuset varje dag men som sagt man kan göra olika övningar som både ryttare OCH hästen tycker är roligt. Min 5 åring ska ändå åka iväg på tillridning i december så då måste jag inte oroa mig för honom men däremot min andra tävlingshästs kondition vill jag gärna ha kvar. Så ut i skogen och busa och jobba blir det! :) tappar dick motivationen lite när det är mörkt och tycker det är läskigt att rida när det är bäckmörkt men jag får väl bli lite modig.
 
Sv: Vinter

Rider på samma sätt på vintern som på sommaren. Har inte till gång till ridhus, men en upplogad ridbana:)

Men mest rider vi ut på vägen tex.. i skogen är det alldeles för mycket snö för att rida om det inte är upplogat:D
Har 4 broddar runt om + snösulor, det funkar jätte bra.

har inge problem med att hålla mitivationen uppe under vinter halvåret, tvärt om, efter hösten är ju vintern nästan bäst:D
 
Senast ändrad:
Sv: Vinter

kl

Vi har iofs ridhus i närheten.
Men jag tycker vi har bra ridvägar och mkt olika ridvägar.
Dock en del asfaltssträckor till dom bra ridvägarna.
Och på vintern kan man trava på där så jag tycker nästan vägarna här blir
ännu bättre på vintern=)
Hoppas på en lika fin vinter bara med massor med snö.
 
Sv: Vinter

Lånar denna tråden litegranna ang. ridning olika årstider:

Ridning på hösten:

Har alltid haft tillgång till ridhus jag också, nu konfronteras jag med storm och piskregn. :crazy:

Hur gör ni uteryttare?? Min häst uppskattar verkligen inte att vara ute i regn och blåst, jo i hagen får hon ju såklart vara. Men där har hon ju skydd av täcket, träden också vänder hon rumpan mot blåsten.
 
Sv: Vinter

Storm kombinerat med spöregn ger jag mig inte ut i. Varken jag eller hästen får nåt ut av en ridtur då. Men om det enbart regnar (och blåser "lagom") så är det bara att packa på sig regnbyxor och regnjacka och eventuellt ett ofodrat ridtäcke på hästen och ge sig ut. :D Blåst bekymrar inte mig så mycket heller, om det inte är regelrätt storm och man riskerar att få träd i huvudet.
 
Sv: Vinter

ni som bor i stockholm vet att det har varit riktigt skitväder denna helg och jag har varit ute och ridit i spöregn vilket inte alls är kul! Och nu när det blir mörkt så tidigt har jag inte ridit länge ute i skogen eftersom jag inte vågar när det är kolsvart och ridbanan har inte så bra underlag så det har blivit korta ridpass men ändå intensiva så min häst har inte tappat kondition eller nånting vilket är väldigt skönt! men vi flyttar nu på tisdag, där finns det ridhus. vi har precis skaffat en till häst och jag är inte 18 och han därmed inte köra hästarna till ridhus och hålla deras kondition uppe och vill inte att dem ska tappa allt eftersom vi ska tävla mycket nästa år. Så jag har ju inte precis något val angående flytten. :) men tycker det är superskönt att vi ska flytta och det är jättebra där och bor bara 10 minuter från stallet.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 970
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 409
Senast: SiZo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Vikten av unghästbete

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp