Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min mormor gick o muttrade att jag inte klädde A ordentligt itan tyckte de skulle va stickad kofta o mössa nör de va 20 grader och A sov i vagnen men body och byxa, vlir ju varmt i vagnen.

Vad gäller body så gillar jag dom och är inte så förtjust i klänningar eller tröjor som åker upp i ryggen, kommer anv de tills hon är ett iaf har redan handlat på några på rean nu :D
 
Jag gillar bodys jag också men inte omlott, tycker det är för mycket knappar ;)

Däremot vet jag inte hur jag ska göra med kort ärm eller lång ärm i sommar. Var först inne på långärmat som skydd men det blir bra varmt i vagnen när han sover.
Måste klura lite på det.
 
Bebisar kan med fördel dricka vatten när det är varmt.

Det här är sååå intressant för alla säger helt olika! :confused: På mitt bvc säger de att man inte ska ge bebisar vatten, inte förrän de äter hela portioner mat. Då kan man enligt dem låta bebisen dricka en slurk efter maten. I övrigt tycker de att man ska amma om barnet är törstigt, eftersom små barn ju hela tiden ska gå upp i vikt och att vatten inte innehåller någon näring. Tror att de även sa att bröstmjölken blir tunnare när det är varmt och därför släcker törsten bättre.

Vet inte om det stämmer och de säger säkert olika överallt men jag har tänkt så här att så länge man håller koll på att barnet fortsätter amma lika bra som förut om man ger vatten kan jag inte tänka mig att det skulle va jättefel. Och givetvis att man ger vatten av bra kvalitet (om man typ har en egen brunn som man aldrig har tagit prover på kanske det är läge att låta bli), Om man inte ger vatten kan jag tänka mig att det är bra att amma lite oftare när det är supervarmt så att barnet inte blir uttorkat.
 
Jag gillar bodys jag också men inte omlott, tycker det är för mycket knappar ;)

Däremot vet jag inte hur jag ska göra med kort ärm eller lång ärm i sommar. Var först inne på långärmat som skydd men det blir bra varmt i vagnen när han sover.
Måste klura lite på det.

Jag avskydde bodys man drar över huvudet när M var mindre och ostadig i nacken, speciellt eftersom vi bytte bodys rätt ofta i och med att han är en kräkis. ;)
 
Jag avskydde bodys man drar över huvudet när M var mindre och ostadig i nacken, speciellt eftersom vi bytte bodys rätt ofta i och med att han är en kräkis. ;)

Jag tror att ingen av mina barn har varit speciellt ostadiga i nacken utan ganska starka för jag har aldrig upplevt det som något problem. Har bara ägt två omlottbodies till sonen ;)
 
OBS! Varning för skryt!

Den här knubbiga lilla ongen är så himla bra. I går firade vi maken tillsammans med hans familj. En timmes resa (John somnade efter några kilometers tyst fönstertittande) följt av fyra timmars fir och umgänge (John var glad och vaken hela tiden). Han har inga som helst bekymmer med att någon annan tar upp, bär, leker eller håller honom, han låg och grejade nöjt på sin filt medan vi andra åt, han ec-bajsade enligt sin vanliga rutin, ammade två gånger och var allmänt glad och förtjusande. Sov hela vägen hem, däckade efter hundpromenaden och sov i ytterligare tre timmar. Jag blev gaaaanska orolig för min nattsömn, väckte honom vid 21, lekte och busade och gick ut på promenad med en sjukt härlig unge i vagnen, bytte om till pyjamas, varvade ner - och sen slocknade han klockan 23.

För övrigt är jag ytterst ytterst tacksam över att han verkar vara allergifri. Hans kusiner på makens sida är allergiska mot lite olika grejer, men John verkar ha utrustats med mina gener på den fronten.

Han har hittills (peppar, peppar) inte ens haft ett litet utslag. Första veckan hade han lite röda prickar i ansiktet, men inte sedan dess. Nu har han börjat med smakupplevelser och är fortfarande inte prickig.
Han verkar sjukt tålig :D

Sammanfattning:
Jag är så tacksam över att vi verkar ha fått en bebis som inte krånglar. Som är frisk och trygg och nöjd. Jag tar det inte för givet, men jag njuter av det så länge det varar.

Så, slut på skryt.
 
Jag har hört det av flera på BVC och om man kollar i FB grupper med barn som äter ersättning så avråder 99% av alla Baby Semp! :) Det finns många barn som klarar av Baby Semp men efter de bytte receptet förra året så märker många av att barnen blir hårda i magen.

Det är inte min uppfattning men okej. Babysemp har funkat bra för oss som sagt.
 
Jag avskydde bodys man drar över huvudet när M var mindre och ostadig i nacken, speciellt eftersom vi bytte bodys rätt ofta i och med att han är en kräkis. ;)

Jag tror att ingen av mina barn har varit speciellt ostadiga i nacken utan ganska starka för jag har aldrig upplevt det som något problem. Har bara ägt två omlottbodies till sonen ;)

Men men varför dra dem över huvudet? Hålet är ju tillräckligt stort gör att ta på dem nerifrån som en kjol. Så gör vi och tycker de är mycket smidigare än omlott :)
 
Men men varför dra dem över huvudet? Hålet är ju tillräckligt stort gör att ta på dem nerifrån som en kjol. Så gör vi och tycker de är mycket smidigare än omlott :)

Varför inte? Min bebis har inga problem med att få saker dragna över huvudet och har aldrig haft så jag ser ingen vits med att dra på dem nerifrån :confused:
 
Varför inte? Min bebis har inga problem med att få saker dragna över huvudet och har aldrig haft så jag ser ingen vits med att dra på dem nerifrån :confused:

Jag citerade båda mest för att det var en fortsättning på konversationen, självklart är det dumt att ändra på ett vinnande koncept :)

Jag har aldrig provat att dra något över huvudet på min son så vad han tycker om det vet jag inte. Jag började ta på dem nedifrån eftersom jag tyckte det var obehagligt i början när han var så ostadig. Sen går det så smidigt att jag bara har fortsatt och ser ingen anledning att ändra :)
 
Men men varför dra dem över huvudet? Hålet är ju tillräckligt stort gör att ta på dem nerifrån som en kjol. Så gör vi och tycker de är mycket smidigare än omlott :)

Men det beror ju helt på vilken sorts öppning bodyn har! Lindex och Åhlens har öppningar runt halsen som är tajta och knäpps tajtare med två knappar. De upplever jag ibland tajta att få över huvudet och känns bara jättekrångliga att försöka få på nerifrån.
Nu sitter min son upp och är stadig i nacken så det är inga problem nu, inte varit det tidigare heller, bara att jag själv upplevde det lite obehagligt. :)
 
Nu har vi paxat datum till Johns välkomstfest. Vi skippar dop och namngivelse känns lite märkligt eftersom han redan har sitt namn. Välkomstfest it is! Jag har gjort fina inbjudningar som jag hämtade på tryckeriet i dag (föräldraledig grafisk formgivare, can't help it.)

Det ska bli så kul!
Tänker att det blir trädgårdsfest mellan lunch och middag = lätt mat, mycket popcorn i roliga varianter, lite snittar, frukt och många ballonger. :D
 
Nu har vi paxat datum till Johns välkomstfest. Vi skippar dop och namngivelse känns lite märkligt eftersom han redan har sitt namn. Välkomstfest it is! Jag har gjort fina inbjudningar som jag hämtade på tryckeriet i dag (föräldraledig grafisk formgivare, can't help it.)

Det ska bli så kul!
Tänker att det blir trädgårdsfest mellan lunch och middag = lätt mat, mycket popcorn i roliga varianter, lite snittar, frukt och många ballonger. :D
Va kul de lät!
Vi har inte tänkt ha nån fest alls blir så svårt med familjen i olika länder och dop är det inte tal om alls, men en lite välkomstfest hade vart kul.
 
A har efter att ha sovit sött hela nätterna bra länge nu börjat vakna 1 el 2 ggr per natt för att äta, hon är dessutom ledsen stackarn. Hoppas det bara är för att livet är lite upp o ner just nu och att de blir bättre när vi kommer hem. Men usch va trött man blir när man vant sej med att få sova, skulle gärna ta en tupplur nu men är mitt uppe i begravningsbakning och fick en liten en som ville sova i famnen. Passar på att mysa för A är inte alls gosig längre utan vill titta runt när hon är vaken och inte mysa o gosa med mamma.
 
Varit på 6 månaders kontroll med lilla C förvisso 2 veckor för tidigt men det var ok tyckte läkaren :)

Alla kontroller ok vad jag fattade det som. Hon sitter inte helt stadigt ännu men det är fortfarande tidigt. Vikten var 7330g och hon var 65cm lång.

Idag (och igår) har hon ett bakslag med magen. Bajsat 6 gånger idag och vi har åter igen fått börja med att smörja rumpan. Inser att sonen måste haft stålrumpa för så här behövde vi aldrig hålla på med honom. Vi använde en tredjedels tub med bepanten under hela hans uppväxt. Ganska stor skillnad :meh:

Mvh Miks
 
Varit på 6 månaders kontroll med lilla C förvisso 2 veckor för tidigt men det var ok tyckte läkaren :)

Alla kontroller ok vad jag fattade det som. Hon sitter inte helt stadigt ännu men det är fortfarande tidigt. Vikten var 7330g och hon var 65cm lång.

Idag (och igår) har hon ett bakslag med magen. Bajsat 6 gånger idag och vi har åter igen fått börja med att smörja rumpan. Inser att sonen måste haft stålrumpa för så här behövde vi aldrig hålla på med honom. Vi använde en tredjedels tub med bepanten under hela hans uppväxt. Ganska stor skillnad :meh:

Mvh Miks

6 månader redan, de gick fort tycker jag :)
Att magen ska bråka så med henne :( tycker de kan räcka nu!!

Här är det minst 10 bajsblöjor om dagen, A kan de där med att bajsa, imorse blev det läkande raket på morfar :D Hoppas hon inte har fler på lager och gör en under begravningen senare idag
 
6 månader redan, de gick fort tycker jag :)
Att magen ska bråka så med henne :( tycker de kan räcka nu!!

Här är det minst 10 bajsblöjor om dagen, A kan de där med att bajsa, imorse blev det läkande raket på morfar :D Hoppas hon inte har fler på lager och gör en under begravningen senare idag
Ja visst går tiden fort! Tjoff sa det liksom. Det går nästan inte att fatta att vi stressade inför julafton för 6 månader sedan :)

10 bajsblöjor! Då ligger lilla C i lä :eek: Ni har inga rumpproblem?

Hoppas begravningen var fin idag och den hade lite läkande effekt. Det är så sorgligt med begravning men på något sätt tycker jag att det blir lite lättare efteråt. Kram!

Mvh Miks
 
Ja visst går tiden fort! Tjoff sa det liksom. Det går nästan inte att fatta att vi stressade inför julafton för 6 månader sedan :)

10 bajsblöjor! Då ligger lilla C i lä :eek: Ni har inga rumpproblem?

Hoppas begravningen var fin idag och den hade lite läkande effekt. Det är så sorgligt med begravning men på något sätt tycker jag att det blir lite lättare efteråt. Kram!

Mvh Miks

Det är inte ofta de blir röd rumpa, byter så fort hon gör nått och luftar ofta de gånger de är lite rött. Har dock haft lite mer problem senaste veckan men tror de beror på tänderna. Stålrumpa är vad hon har, tur de för i övrigt verkar hon ärvt min superkänsliga hud.

Begravningen var fin, A sov igenom hela och nu känns det som att det är avslutat på ett sätt fast jag har inte hunnit sörja så de kommer väl när jag landat hemma igen, jag har fått tagit på mej den starka rollen och fått ringa anhöriga och idag fick jag hålla tal, inte min starka sida men måste ställa upp för familjen.
Men fy vad jag älskar denna fantastiska unge!! Snacka om att lysa upp tillvaron för alla :love:
Nu längtar vi till måndag då vi åker hem till pappa igen, A saknar pappa och när det är svårt att trösta hjälper ett filmklipp jag har med honom öven om hon bara får höra rösten :love:

Nu ska jag krypa ner bredvid bebis o snusa lite och pussa lite extra, hon är ju så fantastisk :heart
(Känns som jag säger det endel men hon är ju de :love::D /stolt mamma)
 
Glad midsommar på er!

20150619_131130.jpg

Norrland bjuder på strålande sol dagen till ära
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 228
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 110
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
888
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp