Bukefalos 28 år!

Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Melon är också superbra smakupplevelse, det går fint att låta dem testa att suga lite på en helt vanlig melonskiva under förutsättning att det inte är några kärnor eller risk för att det lossnar en bit :)

De är ju vana vid att det de äter ska vara lite sött eftersom mjölken är söt, så milda och naturligt söta smaker är inte särskilt svåra att testa :)

Kanske måste dela med mej av min melon ikväll då, att hålla och gnaga på en bit skulle hon klara fint men hon kanske klarar gnaga av en bit iofs
 
Vi har haft det spännande ett par dagar! Tvättmaskinen brann upp i tisdags :eek: :arghh: :cautious: Som tur var kom maken hem innan branden tagit sig ordentligt. Jag och lilla C hade gått hemifrån en kvart innan maken kom hem och kunde rycka kontakt och brinnande pryl. Luktade elbrand i hela huset! Tvätten fick vi tvätta klart hos en av grannarna.

Igår var jag och lilla C tvugna att åka och handla en tvättmaskin. :meh: Kunde inte skiten brunnit om ett halvår när vi byggt klart huset! Då hade jag kunnat köpa både tvättmaskin och torktumlare som ser likadana ut. Nu har vi fått chansa på att torktumlaren i samma serie finns kvar i höst. Suck! Nåja, nya maskinen är på plats. Jag ligger en dag efter med tvätten :eek:

För övrigt har vi hemska nätter just nu. Lilla C vaknar typ 3 gånger varje natt och är skitsur. Delvis på grund av att hon rullar över till mage och sen inte kommer därifrån. Jag känner mej trött och hålögd och lilla C sover ikapp på dagen så att hon kan härja på natten igen :meh:

Inlägg till taste teaser debatten; avokado blandat med mandarin var en höjdare enligt lilla C. Dock var jag tvungen att helsanera henne efteråt :D

Mvh Miks

Avokado måste vi prova sen! Jag köpte ju det i går, till mig själv förvisso - men ändå. :D

Läskigt med brinnande vitvaror :eek:
 
Vi har haft det spännande ett par dagar! Tvättmaskinen brann upp i tisdags :eek: :arghh: :cautious: Som tur var kom maken hem innan branden tagit sig ordentligt. Jag och lilla C hade gått hemifrån en kvart innan maken kom hem och kunde rycka kontakt och brinnande pryl. Luktade elbrand i hela huset! Tvätten fick vi tvätta klart hos en av grannarna.

Igår var jag och lilla C tvugna att åka och handla en tvättmaskin. :meh: Kunde inte skiten brunnit om ett halvår när vi byggt klart huset! Då hade jag kunnat köpa både tvättmaskin och torktumlare som ser likadana ut. Nu har vi fått chansa på att torktumlaren i samma serie finns kvar i höst. Suck! Nåja, nya maskinen är på plats. Jag ligger en dag efter med tvätten :eek:

För övrigt har vi hemska nätter just nu. Lilla C vaknar typ 3 gånger varje natt och är skitsur. Delvis på grund av att hon rullar över till mage och sen inte kommer därifrån. Jag känner mej trött och hålögd och lilla C sover ikapp på dagen så att hon kan härja på natten igen :meh:

Inlägg till taste teaser debatten; avokado blandat med mandarin var en höjdare enligt lilla C. Dock var jag tvungen att helsanera henne efteråt :D

Mvh Miks
:eek: Fy så otäckt! Var det när ni åkte för att träffa mig eller hände det senare? Tur i alla fall att B kom hem och räddade huset! Dum fråga kanske men skulle inte C kunna sova i gungan?
 
Jag tycker också att det är jätteroligt! John har testat grejer i sin smaknapp sedan han var lite drygt tre månader, hehe. :angel:
Älskar som sagt att han kan hålla den själv - då har han något att pyssla med en stund, tränar motoriken och får lite egoboost i form av "kan själv!" :)

Hipp har klämpåsar från 4 månader.
Både potatis och morot kan ju påverka magen, och John har bajsat hårdare (alltså inte hårt, men som jag skrev förut: "mer hög än pöl") sedan vi började med mer klämpåsar. Han får fortfarande bara lite, i små portioner.

Ja det är verkligen toppen, jag är väldigt mycket för att barn ska få öva på att äta själv tidigt :) tror det är mycket bättre än att man ska mata dem med puréer och lirka/lura dem att äta så mycket som möjligt (som det känns som typ mina föräldrar och svärföräldrar och andra i samma generation gärna verkar vilja göra...) Tror det är bättre att de själv får testa, ge utlopp för sin nyfikenhet och känna efter när de är hungriga/mätta :)

Aha, då ska jag kika på Hipps klämpåsar då :)

Vi får väl se hur Jacks mage utvecklas nu då :D hehe. Han fick som sagt magknip första gången han fick testa, men efter några veckors paus har han nu fått testa lite saker varje dag och har inte märkt någon skillnad ännu.
 
Vi ska börja med smakisar i helgen, A har blivit väldigt intresserad av vår mat nu och har koll på att allt ska in i munnen och allt som inte går in i munnen slickas det på. Här finns det nått som kallas baby ris som verkar vara mer som geöt men som de rekomenderar att börja med så beställde hem det med matbeställningen idag, nu ska vi bara köpa stol och så skålar och skedar, blir kul det här:banana::bump::D

Vad kul! :) Jack har också varit supernyfiken när vi äter, så han blev superglad när jag pallade upp honom med femton kuddar så han kunde sitta i barnstolen vid middagen och "äta" med oss :):love:
 
Ellas kitchen har också klämmisar från fyra månader!

Idag blir min mini 5 månader, 66,5 cm och 7600 g och vaccination på BVC idag. Jag tycker inte sprutorna är särskilt jobbiga, jag är mer orolig såhär inför kvällen och natten att det ska bli jobbigt...
 
:eek: Fy så otäckt! Var det när ni åkte för att träffa mig eller hände det senare? Tur i alla fall att B kom hem och räddade huset! Dum fråga kanske men skulle inte C kunna sova i gungan?
Det var på eftermiddagen efter att jag hämtat N som förvisso fick gå hem till en kompis. Himla otäckt!

Mjo hon skulle nog kunna sova i gungan. Fast är inte det lite taskigt? Det blir lite som att sitta i bilstolen hela natten. Känns lite oschysst?

Mvh Miks
 
Hoppar in från vårtråden :)
Min lilla är drygt 3,5 månad nu och har fått börja prova lite frukter och så. Melon, gurka, tomat, nektarin och jordgubbar har hon fått suga på och verkar gilla det :)
 
Vår TyraLee vägrar ta flaskan.. Blir helt hysteriskt arg och bara vrålar så att hon nästan spricker.
Hon äter gröt morgon och kväll och några smakportioner på dagarna. Mycket vatten får hon i sig iallafall!
Har testat med både ersättning och välling, men icke!

Är välling eller ersättning ett måste?
Hon har verkligen en vilja av stål.. :D på gott och ont!
 
Fem månaders koll idag 6915g och 63 lång. Han rullar runt och kan snart sitta utan stöd. Han följer sin syster väldigt precist i utvecklingen utom i sömnen. Han sover max fyra timmar innan han vill ha mat igen, storasyster sov hela nätter från 6 veckors ålder ;) fast han somnar om snabbt så jag ska väl inte klaga.

Däremot är vi inte igång med smakisar utan tar det väldigt lugnt på den fronten. Han har sugit på en melon, en persika, en banan och två gånger på gurka men inget som har hamnat i magen mer än fruktsaft. Han verkar intresserad men inte entusiastisk :)

På tal om bajs kan jag tala om att jag har som max 2 bajsblöjor i veckan och jag ÄLSKAR det :D storasyster bajsade jämt så det känns lyxigt att nästan aldrig byta bajsblöjor :angel:
 
I dag har jag jobbat!
Älskar verkligen mitt jobb :love: och det är så himla spännande att lämna bebis och pappa ensamma under dagen. :D

De har tydligen haft en toppendag, med pigg och nöjd bebis = maken var "lite utbränd" när jag kom hem, och somnade ganska snabbt i sängen när jag stal ongen från honom, haha.

Han kompenserar genom att tapetsera klart ena sovrummet just nu ;)
 
Är välling eller ersättning ett måste?

Eftersom alla barn i världen utom de svenska växer upp utan välling så är det antagligen inte ett måste :D

Varför skulle man börja ge ersättning som alternativ till välling? (Som en uppriktig undran det är inte menat att låta ironiskt).
 
I Norge ger man inte välling, endast gröt!
Min lille skrutt är väldigt matglad, tyvärr såpass att han ledsnat en del på boobsen och tjurar för att få annat.
Så här trappar vi ner amning för att gå över på ersättning helt vartefter, lite tidigare än jag tänkt men det får gå :)

Han är snart 5 månader, sitter bra själv men är lite lat när det gäller att vända sig, han ropar helst på hjälp istället :p.

Han är hungrig på nätterna, klängig som attan men är alltid så jäkla glad, han gråter nästan aldrig och vaknar med ett leende :love:.
Gillar alla äventyr, nya människor, djur och leker och leker om dagarna.
 
Eftersom alla barn i världen utom de svenska växer upp utan välling så är det antagligen inte ett måste :D

Varför skulle man börja ge ersättning som alternativ till välling? (Som en uppriktig undran det är inte menat att låta ironiskt).
TL har ledsnat på ersättning och förstår inte alls poängen med välling, därav min fråga. Kan man utesluta båda?
Puré och mango äter hon bara förutom gröten, känns ju inte riktigt lika mättande som ersättning/välling.
Men ja, hon sover på nätterna och skrattar på dagarna, så hon känns rätt så nöjd med livet ;)
 
TL har ledsnat på ersättning och förstår inte alls poängen med välling, därav min fråga. Kan man utesluta båda?
Puré och mango äter hon bara förutom gröten, känns ju inte riktigt lika mättande som ersättning/välling.
Men ja, hon sover på nätterna och skrattar på dagarna, så hon känns rätt så nöjd med livet ;)

Jaha då fattar jag! Tolkade det som att ni inte gett ersättning förut men funderade på att börja nu :)
 
Vi har haft det spännande ett par dagar! Tvättmaskinen brann upp i tisdags :eek: :arghh: :cautious: Som tur var kom maken hem innan branden tagit sig ordentligt. Jag och lilla C hade gått hemifrån en kvart innan maken kom hem och kunde rycka kontakt och brinnande pryl. Luktade elbrand i hela huset! Tvätten fick vi tvätta klart hos en av grannarna.

Men jäklar!! :eek: Tur att ni lyckades släcka i tid!

Lite halvt KL
Jag har också rätt spännande, har lyckats få borrelia! :meh: Har inte sett någon fästing, men fick ett sånt där klassiskt ringformat märke på benet och galen klåda, så fick gå till doktorn som konstaterade borrelia. Så nu är det bara att knapra penicillin! Är dock glad att jag upptäckte det i tid och att inget av barnen fick det!

Min lilla pojke har förresten börjat åla på riktigt nu :):love: nu ligger han INTE kvar på samma ställe som man lägger honom längre!
 
Vår TyraLee vägrar ta flaskan.. Blir helt hysteriskt arg och bara vrålar så att hon nästan spricker.
Hon äter gröt morgon och kväll och några smakportioner på dagarna. Mycket vatten får hon i sig iallafall!
Har testat med både ersättning och välling, men icke!

Är välling eller ersättning ett måste?
Hon har verkligen en vilja av stål.. :D på gott och ont!

Om hon äter gröt två gånger per dag tror jag inte välling behövs! Min dotter förstod inte heller poängen med välling, men åt gröt. Visserligen ammade hon också länge, men om er tjej äter bra, går upp i vikt och verkar må bra skulle jag inte oroa mig för att hon ratar ersättningen :) Skönt för er att slippa vänja bort nappflaskan sen! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 680
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 754
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
862
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp