Vinterföräldrar 2019/2020

@Eloise Skönt med en extrakoll Ändå! Det är mysigt att få se dem sprattla runt på ultraljudet tycker jag 😊 Vilket datum har ni snittet? Vet inte om du skrivit det!

Sambons gissning låg väl ganska nära genomsnittsbebis (eller? 🤔 Har inte superbra koll), men anledningen till att jag tror lite mindre är att bebis vid TUL i vecka 32 låg 10-15% under snittet, mitt SF-mått hela tiden följt det lägre genomsnittet av kurvan och för att jag tror att bebis är lite yngre än vad sjukvården tror (utifrån när jag hade ägglossning). Antar att barnmorskan baserade sina gissningar utifrån att hon försökte känna hur stor bebisen var i magen, men vet inte hur tillförlitligt det är 😉
 
@Eloise Skönt med en extrakoll Ändå! Det är mysigt att få se dem sprattla runt på ultraljudet tycker jag 😊 Vilket datum har ni snittet? Vet inte om du skrivit det!

Sambons gissning låg väl ganska nära genomsnittsbebis (eller? 🤔 Har inte superbra koll), men anledningen till att jag tror lite mindre är att bebis vid TUL i vecka 32 låg 10-15% under snittet, mitt SF-mått hela tiden följt det lägre genomsnittet av kurvan och för att jag tror att bebis är lite yngre än vad sjukvården tror (utifrån när jag hade ägglossning). Antar att barnmorskan baserade sina gissningar utifrån att hon försökte känna hur stor bebisen var i magen, men vet inte hur tillförlitligt det är 😉

Jo, det är jätteskönt 🙈
Är inte ledsen för att vi får det precis 😍
Snittet är planerat till 22/1


Aha!
3400g är genomsnitt för flickor om jag minns rätt vad vår bm sa, 3500 för pojkar. Då är ju din och BMs gissning enligt tul ❤️
Vår beräknades väga 3850g på TUL, är spänd över vad de tror nu.
Jag har följt övre kurvan på sf-måttet, samt är både jag o mannen långa. Bebis lårben motsvarade v35+0 i längd när vi kollade i v32+0.
Häftigt vad de kan mäta såhär från utsidan 🙈
 
Jag kommer eventuellt få göra ett tillväxtultraljud. Hade dippat på kurvan när jag var där sist så nu ligger jag nära den undre linjen, innan har jag legat mitt emellan den och medelvärdet. Men jag är inte orolig. På min sida av släkten brukar bebisarna inte väga många gram över 3kg så det är väl inte konstigt om min tar efter :)
 
Jo, det är jätteskönt 🙈
Är inte ledsen för att vi får det precis 😍
Snittet är planerat till 22/1


Aha!
3400g är genomsnitt för flickor om jag minns rätt vad vår bm sa, 3500 för pojkar. Då är ju din och BMs gissning enligt tul ❤
Vår beräknades väga 3850g på TUL, är spänd över vad de tror nu.
Jag har följt övre kurvan på sf-måttet, samt är både jag o mannen långa. Bebis lårben motsvarade v35+0 i längd när vi kollade i v32+0.
Häftigt vad de kan mäta såhär från utsidan 🙈

Då är du bara 12 dagar efter oss 😊 Spännande! Tycker också det är häftigt vad de kan mäta och ta reda på även när bebis befinner sig i magen. Sen vet man ju att det är ganska stor felmarginal på det där, men ändå! Kul att se om er andra mätning nu stämmer överens med den förra.
 
Alltså, jag är lite avundsjuk på er båda som vet när ni får träffa bebis... Jag kan ju räkna ner till 14 februari men sen kan han ju dröja sig kvar 2 veckor till :cautious:
 
Då är du bara 12 dagar efter oss 😊 Spännande! Tycker också det är häftigt vad de kan mäta och ta reda på även när bebis befinner sig i magen. Sen vet man ju att det är ganska stor felmarginal på det där, men ändå! Kul att se om er andra mätning nu stämmer överens med den förra.

Precis, uppskattad vikt kan de vara helt ute och cykla med, men längden på lårbenet är ju sånär som på några millimeter väldigt exakt.

Kul med någon så nära i tid som också gör snitt, vill ha alla dina tips efteråt 😅
 
Alltså, jag är lite avundsjuk på er båda som vet när ni får träffa bebis... Jag kan ju räkna ner till 14 februari men sen kan han ju dröja sig kvar 2 veckor till :cautious:

Innan vi fick beviljat snitt sa jag till alla att bebis var beräknad i mitten av februari så jag skulle slippa frågor runt bf 29/1 om han inte kommit än 🙈
Väntan är inte min grej...
 
@Förgätmigej Förstår det! Samtidigt kan jag tycka att det är liiiite tråkigt att missa ”spänningen” med när bebis kommer, gå och tolka och känna av tecken etc. Men jag mår ju fortfarande så gott i min graviditet, så då är det väl enklare att känna så 😊 Men tänker ändå att det är ganska lätt att man saknar det man själv inte riktigt har eller får liksom.
 
Nu har vi fått tiden! Vi är först ut imorgon och ska vara på plats 6.45. Så sjukt att veta att imorgon vid den här tiden är hon ute ur magen!

Vad gör man egentligen sitt sista dygn som barnlös? 🤔😁 Planen hittills är att städa lite, köra någon tvätt, handla hem lite mat, spela in en video på oss till lillan i framtiden och sen ha myskväll med god mat, god choklad och en bra serie.
 
Nu har vi fått tiden! Vi är först ut imorgon och ska vara på plats 6.45. Så sjukt att veta att imorgon vid den här tiden är hon ute ur magen!

Vad gör man egentligen sitt sista dygn som barnlös? 🤔😁 Planen hittills är att städa lite, köra någon tvätt, handla hem lite mat, spela in en video på oss till lillan i framtiden och sen ha myskväll med god mat, god choklad och en bra serie.

Måste kännas jättekonstigt att veta det ju :love: så spännande! Är du mycket nervös eller känns det "helt okej" när du vet att det blir snitt? :)
 
Måste kännas jättekonstigt att veta det ju :love: så spännande! Är du mycket nervös eller känns det "helt okej" när du vet att det blir snitt? :)

Ja, jättekonstigt! Jag har varit orolig för snittet också, tyvärr. Varit lite som pest eller kolera, men där snitt ändå känts som det minst jobbiga alternativet. Igår och idag har det känts ganska lugnt faktiskt (förutom att jag i natt drömde värsta kaos-drömmen kring förlossningen). Det är jätteskönt att det känns okej just nu i alla fall. Får se hur det blir imorgon när det är dags, men då tror jag faktiskt mer fokus kommer vara på att jag snart får träffa bebis! Tur att de kommer ut så snabbt ur magen, så jag sen slipper tänka på operationen när de syr ihop.
 
Min lilla lilla plutta växer så det knakar. 6 veckor nu och har hoppat upp en hel kurva på vikten och 1,5 kurva på längden! Inte långt kvar till medel. Plötsligt är det inte bara random sovande och ätande utan ett mönster har utkristalliserat sig.
 
V 36+2 Idag och jag har den senaste veckan dragits med högt blodtryck. Va på extrakontroll på specmödravården och allt ser bra ut med bebis men trycket var ännu högre idag än förra veckan. Lite protein i urinen också. Så får åka tillbaka imorgon för en extra extrakoll innan läkaren bestämmer vad nästa steg blir. Jag tror jag har gjort 7 ultraljud nu? Men skönt att veta att bebisen mår bra och fortfarande ligger drygt 10%+ i tillväxt och följer sin kurva.
 
Nu har vi fått tiden! Vi är först ut imorgon och ska vara på plats 6.45. Så sjukt att veta att imorgon vid den här tiden är hon ute ur magen!

Vad gör man egentligen sitt sista dygn som barnlös? 🤔😁 Planen hittills är att städa lite, köra någon tvätt, handla hem lite mat, spela in en video på oss till lillan i framtiden och sen ha myskväll med god mat, god choklad och en bra serie.
Åh så spännande :D kommer du kunna somna ikväll tror du?
 
Var på andra föräldragruppsträffen idag och ett par saknades sen förra träffen för en vecka sen. Deras bebis hade tittat ut i helgen i v.34 :o
I några dagar har jag känt av vad jag tror är framfogen? Tänk er att ni har fått en hård smäll mitt emellan benen så ni fått ett stort blåmärke som sedan fått läka några dagar så att det nu bara ömmar lite, så känns det :p eller att jag ridit, hästen skuttat till och jag slagit i mig på framvalvet. Konstig känsla men jag skulle inte direkt säga att det gör ont.
 
V 36+2 Idag och jag har den senaste veckan dragits med högt blodtryck. Va på extrakontroll på specmödravården och allt ser bra ut med bebis men trycket var ännu högre idag än förra veckan. Lite protein i urinen också. Så får åka tillbaka imorgon för en extra extrakoll innan läkaren bestämmer vad nästa steg blir. Jag tror jag har gjort 7 ultraljud nu? Men skönt att veta att bebisen mår bra och fortfarande ligger drygt 10%+ i tillväxt och följer sin kurva.
Har du fått något blodtryckssänkande?Jag har precis blivit av med alla mediciner.
 
Har du fått något blodtryckssänkande?Jag har precis blivit av med alla mediciner.

Nej, jag gissar att det blir nästa steg imorgon om jag fortfarande visar samma höga tryck. Läkaren pratade om det idag, men det var innan vi tagit trycket och vi trodde det låg runt 140/90 som det gjort i någon vecka. Då tyckte han vi kunde avvakta. Nu va ju trycket 15nånting/100nånting så jag gissar att det kan bli medicin om det är samma imorgon.

Hade du också högt blodtryck alltså?

Jag är glad bara jag slipper bli inlagd. Handbolls-EM börjar ju imorgon, det vill jag inte se från en sjukhussäng! 😄
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
47 439
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp