Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tror jag med! Han brukar vara sjukt go med barn (.. som han känner, random läskiga ungar i prassliga overaller får hålla sig på avstånd :angel::D). Han kommer ju aldrig bli en hund som man kan ha lös på ett barnkalas hemma, men å andra sidan kanske det är något som de flesta hundar bör få slippa 😏 Mitt ex har en systerdotter på 4 år som han hänger med jämt, de är bästisar så det känns lovande!
Min äldsta Dahlia är likadan, okända ungar som kravlar emot en är 😱 Men de hon lär
känna gillar hon till slut 😄
 
Då har vi testat första barnvagnspromenaden och första bärsjalen. Av en händelse så var det en lite längre ner här på holmen som sålde en Najell bärsjal som var förknuten, såg smidigt ut så jag tänkte att det testar jag. Tog första promenaden med henne dit, det gick sådär, hon var lite knorrig men ingen katastrof, sen började hon gallskrika när vi som tur var nästan var hemma igen. Testade sjalen då och den satt superbra! Dock var hon hungrig och nog trött efter promenaden så ville inte sitta särskilt länge innan hon blev ledsen igen. Men tror, under bättre förutsättningar, att hon kommer gilla båda.

Kan man ta promenad med sjalen när de är såhär små? Har förstått att en del gör det men jag blir orolig för att hon är så liten och skör, tänk om man halkar/blir påcyklad eller nåt?
Det går jättebra, vi är ute och går dagligen nu och vagn har hon ännu bara åkt en gång på 4 veckor 😉 Jag har icebugs på fötterna för tanken på att halka är absolut läskig och i år är det ju extremt halt. Men jag tar det lugnt och använder icebugs som sagt. Det är ju otroligt mysigt och åtminstone med mina barn ha det varit mycket större chans till "garanterad nöjdhet" i bärdon än i vagn.
 
Min unge blir fortfarande så missnöjd när jag testar sjalen eller bärsele. Jag upplever att han inte gillar att sitta i grodposition, han lägger inte huvudet på sned utan stirrar rakt in i mig, försöker äta på min hud och blir arg. Vagnen har däremot blivit en favoritplats, han sover ofta längre när han får somna i den på promenad och sen lämnar vi vagnen utomhus tills han vaknar.

Igår sov han så snällt i vagnen på eftermiddagen att jag hann ta in och köra ett kort tömkörningspass med ena hästen och ta en liten promenad med barnvagn och andra hästen. Så härligt, nu längtar jag efter att börja rida igen, men ska vänta några veckor till och försöka stärka bäckenbotten lite mer först.
 
Min unge blir fortfarande så missnöjd när jag testar sjalen eller bärsele. Jag upplever att han inte gillar att sitta i grodposition, han lägger inte huvudet på sned utan stirrar rakt in i mig, försöker äta på min hud och blir arg. Vagnen har däremot blivit en favoritplats, han sover ofta längre när han får somna i den på promenad och sen lämnar vi vagnen utomhus tills han vaknar.

Igår sov han så snällt i vagnen på eftermiddagen att jag hann ta in och köra ett kort tömkörningspass med ena hästen och ta en liten promenad med barnvagn och andra hästen. Så härligt, nu längtar jag efter att börja rida igen, men ska vänta några veckor till och försöka stärka bäckenbotten lite mer först.
Det låter jättehärligt!
 
Min unge blir fortfarande så missnöjd när jag testar sjalen eller bärsele. Jag upplever att han inte gillar att sitta i grodposition, han lägger inte huvudet på sned utan stirrar rakt in i mig, försöker äta på min hud och blir arg. Vagnen har däremot blivit en favoritplats, han sover ofta längre när han får somna i den på promenad och sen lämnar vi vagnen utomhus tills han vaknar.

Igår sov han så snällt i vagnen på eftermiddagen att jag hann ta in och köra ett kort tömkörningspass med ena hästen och ta en liten promenad med barnvagn och andra hästen. Så härligt, nu längtar jag efter att börja rida igen, men ska vänta några veckor till och försöka stärka bäckenbotten lite mer först.
Min vägrade vagn och satt bara i selen om han fick amma.
Sen köpte vi en sele där vi kunde vända honom framåt och då gillade han det! Nu ä som 7-månaders kan han åka lite vagn och sele både tittandes mot och från mig.
 
Nu är jag lite orolig igen, men försöker verkligen att tänka att det nog är helt lugnt... 🙈:nailbiting:

Varit hos BM idag (v. 38+2) och SF-måttet har stått still sen för 2 veckor sen och bara 1 cm upp sen 4 veckor tillbaka, så syns en tydlig dipp på kurvan nu..:cry: BM tyckte bebis var fixerad nu, så det borde väl påverka men hon skulle ändå skicka frågan om tillväxt-UL till läkare, svar senast fredag. Annars ny mätning om 10 dagar, men det är ju jättelångt kvar såhär sent känns det som, då är det ju BF typ!

Kan jag vara lugn? Det som snurrar i huvudet är typ, fostervattnet försvunnit, moderkakan slutat funka efter att jag slutade med Trombyl för 2,5 vecka sen osv..katastroftankar helt enkelt.
 
Nu är jag lite orolig igen, men försöker verkligen att tänka att det nog är helt lugnt... 🙈:nailbiting:

Varit hos BM idag (v. 38+2) och SF-måttet har stått still sen för 2 veckor sen och bara 1 cm upp sen 4 veckor tillbaka, så syns en tydlig dipp på kurvan nu..:cry: BM tyckte bebis var fixerad nu, så det borde väl påverka men hon skulle ändå skicka frågan om tillväxt-UL till läkare, svar senast fredag. Annars ny mätning om 10 dagar, men det är ju jättelångt kvar såhär sent känns det som, då är det ju BF typ!

Kan jag vara lugn? Det som snurrar i huvudet är typ, fostervattnet försvunnit, moderkakan slutat funka efter att jag slutade med Trombyl för 2,5 vecka sen osv..katastroftankar helt enkelt.
Jag åkte ju på två stycken tillväxt -UL för att SF-måttet stannade av vid två olika tillfällen. Att bebisen är fixerad kan absolut påverka, eller i allmänhet hur den ligger. Båda mina UL visade att allt var normalt, men att det inte var någon jättestor bebis (inom normalspann men nedåt så säga). Det är lätt för mig att säga att du ska släppa katastroftankarna, men vet att det inte är så lätt i praktiken. Men ett avstannat SF-mått behöver absolut inte betyda problem! Det är ändå ett ganska trubbigt mått, det mäter ju bara utsidan och det är på insidan det händer.
 
Min vägrade vagn och satt bara i selen om han fick amma.
Sen köpte vi en sele där vi kunde vända honom framåt och då gillade han det! Nu ä som 7-månaders kan han åka lite vagn och sele både tittandes mot och från mig.
Jag tror också min unge kommer gilla selen när han kan titta framåt men han behöver bli äldre innan det är möjligt med selen vi köpte. Jag hoppas på det!
 
Jag åkte ju på två stycken tillväxt -UL för att SF-måttet stannade av vid två olika tillfällen. Att bebisen är fixerad kan absolut påverka, eller i allmänhet hur den ligger. Båda mina UL visade att allt var normalt, men att det inte var någon jättestor bebis (inom normalspann men nedåt så säga). Det är lätt för mig att säga att du ska släppa katastroftankarna, men vet att det inte är så lätt i praktiken. Men ett avstannat SF-mått behöver absolut inte betyda problem! Det är ändå ett ganska trubbigt mått, det mäter ju bara utsidan och det är på insidan det händer.
Tack snälla för lugnande ord 🙏

Jag tror ju att de kommer neka UL och tycka att ny mätning räcker, det var ju BM:s första svar. Och då blir det ju lite jobbig väntan enda till nästa fredag..känns så jobbigt nu när man vet att hon är färdigbakad. Känns som att man bara vill få ut henne nu innan nåt händer..
 
Jag tror också min unge kommer gilla selen när han kan titta framåt men han behöver bli äldre innan det är möjligt med selen vi köpte. Jag hoppas på det!
Jag köpte en gammal baby Björn, för 50kr, för att prova om han gillade åka framåt 😁
Så den lilla babyn åkte glatt runt i 50kr selen, istället för den, dyra, fina, ergonomiska selen 🙈
 

Bifogade filer

  • 5947A44C-B1F0-44ED-98C0-396C4009641D.jpeg
    5947A44C-B1F0-44ED-98C0-396C4009641D.jpeg
    279,6 KB · Visningar: 96
En riktig ”how to parent” fråga, men hur tusan ska jag klä henne i vagnen just nu? -3 i Stockholm och läste detta:

097ED4A2-723A-4B58-8222-6AEF1B7A522B.jpeg


Det låter ju orimligt mycket? Vi har body, kläder, overall i ”teddy” och åkpåse i dun. Varm mössa. Men känns som att hon skulle få fullkomligt värmeslag i allt?
 
En riktig ”how to parent” fråga, men hur tusan ska jag klä henne i vagnen just nu? -3 i Stockholm och läste detta:

Visa bifogad fil 85087

Det låter ju orimligt mycket? Vi har body, kläder, overall i ”teddy” och åkpåse i dun. Varm mössa. Men känns som att hon skulle få fullkomligt värmeslag i allt?
Jag tycker det låter rimligt att sätta på allt det du skriver att ni har, det är kallt ute (särskilt om man ligger stilla).
 
En riktig ”how to parent” fråga, men hur tusan ska jag klä henne i vagnen just nu? -3 i Stockholm och läste detta:

Visa bifogad fil 85087

Det låter ju orimligt mycket? Vi har body, kläder, overall i ”teddy” och åkpåse i dun. Varm mössa. Men känns som att hon skulle få fullkomligt värmeslag i allt?
Vi var ute på promenad i -8 igår (dock betydligt torrare luft än ni har i Stockholm). Bebis hade body, byxor, strumpor och mössa, teddyoverall och vagnen är bäddad med ett fårskinn. Han höll sig varm med det. Dock var ju det under skogspromenad, så vagnen skakar rätt bra vilket kanske också påverkar. Kan ju bli annorlunda om tanken är att vagnen ska stå still ute (men då hade jag nog bara kompletterat med en filt ovanpå eller så).
 
En riktig ”how to parent” fråga, men hur tusan ska jag klä henne i vagnen just nu? -3 i Stockholm och läste detta:

Visa bifogad fil 85087

Det låter ju orimligt mycket? Vi har body, kläder, overall i ”teddy” och åkpåse i dun. Varm mössa. Men känns som att hon skulle få fullkomligt värmeslag i allt?

Ja det var orimligt mycket! Och obegripligt att de tycker att man ska ha en overall i vindtätt material inuti en åkpåse inuti en vagn. Är antagligen inte jättemycket vind där 😉

Vi har hela vintern haft:

- lager 1 av ”vanliga kläder” dvs byxa och body i antingen bomull eller ull
- lager 2 overall/ i ullfrotte med fötter och händer som kan vikas över
- mössa i ullfleece
- varm åkpåse

När det varit kallare, typ under -10 har vi haft overall i ullfleece istället för ullfrotte

I början har vi haft en filt runt honom i åkpåsen också. Men det har inte varit för värmen i sig utan för att varit så himla liten och öppningen på åkpåsen så stor att det blev så öppet.
 
Vad är egentligen en teddyoverall? Hört många skriva om det men aldrig kollat upp själv :p Är den jättevarm eller på andra sätt jättebra eftersom så många verkar ha den? :D
 
Skulle jag gå ut med vagn nu (ca 5 minusgrader, kalla vindar) hade jag haft på vanliga kläder (ull eller bomull, vi kör mycket ull), vantar, sockor, overall och mössa och åkpåse. Vår åkpåse är en billig, ärvd variant eftersom vi använder så lite vagn så jag hade antagligen lagt i ett fårskinn i eller under åkpåsen också. Jag har samma mängd kläder på när hon sitter i sjalen och då får hon ju en del värme av mig + sitter under min jacka och då är hon alltid varm och go.
 
Alla barn är olika också, man kan få prova sig fram lite. Mina barn är varma av sig och hade svimmat av alla de där kläderna :p

Ja herregud, mina med! Lillan (3 mån) ligger i vagnen i pyjamas, filt och täcke samt så är det ett vindtätt överdrag på vagnen. Mössa och vantar med. Här i söder ligger det oftast på +5 till -5 när vi är ute.

Stora tjejen på 4 år klagar på varm overall nu, mitt i vintern.
 
Ja herregud, mina med! Lillan (3 mån) ligger i vagnen i pyjamas, filt och täcke samt så är det ett vindtätt överdrag på vagnen. Mössa och vantar med. Här i söder ligger det oftast på +5 till -5 när vi är ute.

Stora tjejen på 4 år klagar på varm overall nu, mitt i vintern.
A får (vid liknande temperaturer) ha vanliga kläder, åkpåse och så har vi filt/ar på eller av beroende på temperatur och vind. Rejält lammskinn i botten som värmer bra :)

Men som sagt, andra barn kan säkert vara mer frusna så man får prova. Men jag är mer orolig för att de ska bli överhettade faktiskt, i alla fall de allra minsta bebisarna.
 
Nu är jag lite orolig igen, men försöker verkligen att tänka att det nog är helt lugnt... 🙈:nailbiting:

Varit hos BM idag (v. 38+2) och SF-måttet har stått still sen för 2 veckor sen och bara 1 cm upp sen 4 veckor tillbaka, så syns en tydlig dipp på kurvan nu..:cry: BM tyckte bebis var fixerad nu, så det borde väl påverka men hon skulle ändå skicka frågan om tillväxt-UL till läkare, svar senast fredag. Annars ny mätning om 10 dagar, men det är ju jättelångt kvar såhär sent känns det som, då är det ju BF typ!

Kan jag vara lugn? Det som snurrar i huvudet är typ, fostervattnet försvunnit, moderkakan slutat funka efter att jag slutade med Trombyl för 2,5 vecka sen osv..katastroftankar helt enkelt.
Hör inte till tråden men skriver ändå. Med sista barnet slutade min mage växa runt v.34, tror det tillslut blev en centimeter upp alldeles i slutet. Gjorde 3 Tul som alla visade på en ”normal” bebis. Han växte på fint där inne trots att min mage inte växte. Brukar skoja nu i efterhand och säga att magen blev så stor den skulle i v.33 och sen var den liksom färdig. Så hoppas min historia lugnar dig lite och att du kan få ett tul så ni ser att bebisen växer som den ska 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 463
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 517
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 810
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 395
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp