Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, man är verkligen helt knäpp i början tycker jag. När vi var på BB grät min sambo för att han var så rädd att vår son skulle explodera eftersom han inte rapade efter maten 😂😂.
Hahaha! Bjuder på min sambo också; han ringde i panik vår BB-hemma-sjuksköterska för råd när sonen tappade navelstumpen redan dag 3. Jag frågade vad han trodde skulle hända, svaret: att sonen skulle få ett LIVSLÅNGT ÄRR pga infektion (det var liksom lite blodigt där stumpen lossade). Att hela naveln ÄR ett livslångt ärr glömde han liksom i farten 😂😂 (och förklarade sedan saken med att han trodde det skulle bli ett fult infekterat ärr inuti naveln :D ).
 
Men fy, hur går det för er då? Hög feber?

Nej precis och det är väl det jag håller på att lära mig. Jag är lite för van vid att ”wing it” och att saker oftast löser sig, men dessa små sköra varelser är det ju en annan sak med.
Jag är mycket av en wing it-person och tycker att det funkar rätt bra även med dessa små minimänniskor :) Självklart jättebra med släkt/vänner, bvc och lagom dos google för att hamna rätt men magkänslan och sunt förnuft går jag mycket på och det verkar gå bra(så här långt).
 
Så idag fick blivande storebror feber och snuva :cry: Det är väl förmodligen covid, eftersom det går på förskolan nu och om jag blir sjuk så får jag inte föda hemma utan måste åka in :cry: Vill verkligen verkligen inte behöva göra det och nu ser jag bara värsta möjliga scenario framför mig och allt känns helt hopplöst.. 38+4 idag.

Men fy, vilken jobbig situation :heart Varför vill de hellre att du kommer in till sjukhuset med covid, än att få stanna hemma? Bedömer de att en hemmaförlossning skulle vara riskfylld då?
 
Men fy, vilken jobbig situation :heart Varför vill de hellre att du kommer in till sjukhuset med covid, än att få stanna hemma? Bedömer de att en hemmaförlossning skulle vara riskfylld då?
Det vet jag faktiskt inte riktigt, men jag antar det. Eller om det är smittorisken för barnmorskan kanske.

Hur som helst så har vattnet gått och värkarna startat nu, både jag o sambon är symtomfria så det blir hemförlossning och barnmorskorna är på väg :love:
 
Stort stort grattis! Så fantastiskt att du fick din hemförlossning trots oron med sjukt syskon.

Grattis! :heart Skönt att förlossningen kunde bli hemma som planerat!

Tack, ja det känns helt fantastiskt att vi fick vara hemma ändå :heart Ska skriva ner mer detaljerad förlossningsberättelse vid tillfälle, men det blev verkligen precis som vi ville ha det :love:
 
Då har vi testat första barnvagnspromenaden och första bärsjalen. Av en händelse så var det en lite längre ner här på holmen som sålde en Najell bärsjal som var förknuten, såg smidigt ut så jag tänkte att det testar jag. Tog första promenaden med henne dit, det gick sådär, hon var lite knorrig men ingen katastrof, sen började hon gallskrika när vi som tur var nästan var hemma igen. Testade sjalen då och den satt superbra! Dock var hon hungrig och nog trött efter promenaden så ville inte sitta särskilt länge innan hon blev ledsen igen. Men tror, under bättre förutsättningar, att hon kommer gilla båda.

Kan man ta promenad med sjalen när de är såhär små? Har förstått att en del gör det men jag blir orolig för att hon är så liten och skör, tänk om man halkar/blir påcyklad eller nåt?
 
Kan man ta promenad med sjalen när de är såhär små? Har förstått att en del gör det men jag blir orolig för att hon är så liten och skör, tänk om man halkar/blir påcyklad eller nåt?

Jag har gått promenader med bärsjal hela vintern. Lite läskigt är det ju, eller rättare sagt tanken på att halka är läskig. Men med broddar tycker jag att det känns helt okej. Sen är ju jag i situationen att jag inte har något val eftersom syskon måste lämnas och hämtas i skola. Eller valet står mellan bebis i sjal eller gallskrikandes i vagn :p och det är väl lite samma med hundpromenader gissar jag.
 
Jag har gått promenader med bärsjal hela vintern. Lite läskigt är det ju, eller rättare sagt tanken på att halka är läskig. Men med broddar tycker jag att det känns helt okej. Sen är ju jag i situationen att jag inte har något val eftersom syskon måste lämnas och hämtas i skola. Eller valet står mellan bebis i sjal eller gallskrikandes i vagn :p och det är väl lite samma med hundpromenader gissar jag.

Broddar, smart! Äger inga sådana men får skaffa! Förhoppningsvis får vi barmark ”snart” och det blir lite enklare. Men det skulle ju vara skönt att börja promenera snart oavsett underlag.

Hon fick testa sjalen igen nu efter amning och hon blev sovtrött igen, så nu sussar hon sött här i 🥰
 
Broddar, smart! Äger inga sådana men får skaffa! Förhoppningsvis får vi barmark ”snart” och det blir lite enklare. Men det skulle ju vara skönt att börja promenera snart oavsett underlag.

Hon fick testa sjalen igen nu efter amning och hon blev sovtrött igen, så nu sussar hon sött här i 🥰
Vad säger Bruce? Eller är han kanske bortlämnad ännu? ❤️
 
Vad säger Bruce? Eller är han kanske bortlämnad ännu? ❤️

Nej han kom hem i fredags :) Han är supergullig mot henne, lite bordus så vi får tyvärr hålla bort honom lite så han inte diskar hennes ansikte eller klättrar på henne. Men han vill gärna nosa och pussas. Sen blir han lite orolig när hon skriker och vi båda gullar med henne för att få henne lugn, i kombination med att han inte alltid får ligga på/hos mig när jag ammar (vilket är typ JÄMT känns det som) gör honom lite förvirrad. Vi pratar ju också med henne med samma röst som vi brukar prata med honom, det måste vara jätteförvirrande. Så han är lite matte-klängig just nu. Men han får sova i sängen som vanligt så då passar han på att sova längst mina ben, och vi försöker leka/gosa med honom så mycket vi bara kan mellan blöjbyten och amning. Han verkar glad, fånig och gosig som vanligt. Så jag tror allt kommer gå super så fort han vänjer sig och vi kanske blir lite mer avslappnade också, och hon blir större och tåligare och inte blir ”det där som han inte får komma nära” som han nog kanske upplever det just nu.
 
Nej han kom hem i fredags :) Han är supergullig mot henne, lite bordus så vi får tyvärr hålla bort honom lite så han inte diskar hennes ansikte eller klättrar på henne. Men han vill gärna nosa och pussas. Sen blir han lite orolig när hon skriker och vi båda gullar med henne för att få henne lugn, i kombination med att han inte alltid får ligga på/hos mig när jag ammar (vilket är typ JÄMT känns det som) gör honom lite förvirrad. Vi pratar ju också med henne med samma röst som vi brukar prata med honom, det måste vara jätteförvirrande. Så han är lite matte-klängig just nu. Men han får sova i sängen som vanligt så då passar han på att sova längst mina ben, och vi försöker leka/gosa med honom så mycket vi bara kan mellan blöjbyten och amning. Han verkar glad, fånig och gosig som vanligt. Så jag tror allt kommer gå super så fort han vänjer sig och vi kanske blir lite mer avslappnade också, och hon blir större och tåligare och inte blir ”det där som han inte får komma nära” som han nog kanske upplever det just nu.
Tycker det låter helt normalt att han är lite förvirrad och tror att han vänjer sig fort! Skönt att höra ändå 😍
 
Tycker det låter helt normalt att han är lite förvirrad och tror att han vänjer sig fort! Skönt att höra ändå 😍

Det tror jag med! Han brukar vara sjukt go med barn (.. som han känner, random läskiga ungar i prassliga overaller får hålla sig på avstånd :angel::D). Han kommer ju aldrig bli en hund som man kan ha lös på ett barnkalas hemma, men å andra sidan kanske det är något som de flesta hundar bör få slippa 😏 Mitt ex har en systerdotter på 4 år som han hänger med jämt, de är bästisar så det känns lovande!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 623
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 746
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 885
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 586
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp