Vinterföräldrar 22/23

Kanske bör (för rättvisans skull) tillägga att jag får fin avlastning när lillemans pappa är hemma. Att vi är själva i perioder nu beror på ett gemensamt beslut. Vi fick välja på att han skulle vara borta precis när sonen föddes eller nu. Det första alternativet var inte ens ett alternativ, det hade vi aldrig rott i land.

Farmor och farfar (och även mina föräldrar) är riktigt taggade på att få passa lillen men jag har som sagt svårt för att be om hjälp och vill inte ta någon för givet.
Om sonen bara sover i vagn så kanske du iaf kan be föräldrar/svärföräldrar om hjälp med promenad? Då blir det lite mer specifik hjälp, och kanske lättare att be om?
Annars har jag haft dottern både i Ikeas barnstol och i bumbostol i duschen. Är det jättelitet kanske han kan sitta precis utanför med ”öppen” duschvägg sas?
 
Privat fråga, men har er mens kommit tillbaka, och hur är den? Min är tillbaka sen ett tag, mycket mildare mensvärk än tidigare, men rikligare mens, men alltså, PMSen nu är galen! :down::meh:
 
Privat fråga, men har er mens kommit tillbaka, och hur är den? Min är tillbaka sen ett tag, mycket mildare mensvärk än tidigare, men rikligare mens, men alltså, PMSen nu är galen! :down::meh:
Fick tillbaka min ganska tidigt, efter fyra fem månader kanske? Men har satt in en hormonspiral nu som jag hoppas ska minska den rejält.
 
Privat fråga, men har er mens kommit tillbaka, och hur är den? Min är tillbaka sen ett tag, mycket mildare mensvärk än tidigare, men rikligare mens, men alltså, PMSen nu är galen! :down::meh:
Fick tillbaka min när lillen precis blivit åtta månader. Än så länge beter den sig typ så som du beskriver. Har även mått riktigt dåligt den senaste tiden och undrar om det kanske är så att pmsen är tillbaka med ordentlig ränta. Inte så kul (för någon) i så fall.
 
Privat fråga, men har er mens kommit tillbaka, och hur är den? Min är tillbaka sen ett tag, mycket mildare mensvärk än tidigare, men rikligare mens, men alltså, PMSen nu är galen! :down::meh:
Fick tillbaka min när marodören va 9 månader och den är inte regelbunden än så länge. Lite störigt när jag är van vid att i princip kunna ställa klockan efter den 😏
Pms har jag inte ens funderat på för det var ett icke-problem innan men kanske därför jag va ett grinigt monster för några veckor sen. Ska försöka hålla koll på det denna cykeln...
 
Fick tillbaka min när lillen precis blivit åtta månader. Än så länge beter den sig typ så som du beskriver. Har även mått riktigt dåligt den senaste tiden och undrar om det kanske är så att pmsen är tillbaka med ordentlig ränta. Inte så kul (för någon) i så fall.
Alltså PMSen är på nivån att jag kan vara på väg hem och tänk ut vad jag ska skälla på mannen om när jag kommit hem, och sen när mensen kommer så är allt bara fint igen :(:meh:
 
Privat fråga, men har er mens kommit tillbaka, och hur är den? Min är tillbaka sen ett tag, mycket mildare mensvärk än tidigare, men rikligare mens, men alltså, PMSen nu är galen! :down::meh:
Min kom tillbaka när Bubblam var drygt 9 månader. Är inne på min andra cykel, så svårt att avgöra om den är regelbunden. Första cykeln var som vanligt i alla fall, förutom mindre mensvärk. Mängden riklig som vanligt. Har inte funderat över PMS, jag upplevde inte den som nåt problem tidigare.
 
Privat fråga, men har er mens kommit tillbaka, och hur är den? Min är tillbaka sen ett tag, mycket mildare mensvärk än tidigare, men rikligare mens, men alltså, PMSen nu är galen! :down::meh:
Min kom tillbaka efter 4 veckor 😎. Men här har det verkligen strulat. Jag har endometrios och har kunnat vara blödningsfri på p-piller men det fungerade inte alls nu. Har provat p-spruta med katastrof-resultat. Nu ska vi sätta in spiral och kombinera med piller. Men det ska göras när jag är sövd. Ska ändå opereras inom tre månader då mina dermoidacystor är tillbaka på äggstockarna. De operarades bort för 3 år sedan men är tillbaka igen. Nu ryker dessutom ena äggstocken då den tydligen är så pass inklädd i cystan. Och ja jag har mer ont än vanligt dessutom... Käkar citodon emellanåt och har vid något tillfälle snedtänt på det dessutom och spytt som en gris.
JAG HATAR MENS. 🙃
 
Hur är det med er allihopa? Vad gör era små busfrön?

Här kryps det i ett rasande tempo, går längst med alla möbler, klättrar på allt man kommer åt och proväter allt. Endast mat sen 2,5 månad tillbaka (vår marodör är 10,5 månad ungefär och släppte sista nattamningen precis efter hon passerar 8 månader) och nu är första tanden på g också minsann. Hon pratar jättemycket så ska bli kul att se hur mycket det utvecklas nu när tänderna kommer 😁 ja, och så står hon utan stöd, men bara när hon inte tänker på det. När hon inser att hon gör det så sätter hon sig ner igen 😂
 
Lilleman började krypa för lite mer än en vecka sedan och nu är det full rulle här med. Det är helt otroligt hur snabbt det går när de väl fattat grejen. Han ställer sig också mot saker och har börjat gå längs med. Sen har han fått en gåstol av farmor och farfar (vilket vi varit lite tveksamma till). Men den får han köra med lite då och då. Typ när jag är ensam och behöver laga mat och inte vill att han ska slå ihjäl sig.
Det har visat sig att vi också har en matglad typ. Han testar allt (och verkar gilla allt). Ibland undrar jag om han ens har några smaklökar. Han har två ganska så långt komna tänder i underkäken så nu fixar han tom. att käka satsumas.
Sammantaget tycker jag nog att han är en ganska så "lätt" bebis. Det stora som vi har att ta tag i är att han ska sova själv på natten. Fram till nu har han sovit hos mig med fri tillgång till amning/mysnappande. Då sover han hela natten. Det börjar dock kännas som att det är dags att fasa ut detta men eftersom sambon nu är borta i veckorna fram till jul så vill jag inte ändra på ett vinnande sovkoncept nattetid just nu. Det räcker, som jag skrev i en annan tråd, att han har börjat strula med sin eftermiddagsvila.
Jag längtar väldigt mycket till jobbet. Trots att jag jobbar på akutmottagning så är det en helt annan (värre) stress och ensamhet att vara hemma. Har lite svårt för att leva i nuet och njuta av denna tiden trots att jag vet att den ganska så snart är över. Det är lite delat det där. Tanken är att jag efter sambons föräldraledighet ska jobba 80%. Tror att jag kommer att uppskatta hemmatiden mer då.
 
Hur är det med er allihopa? Vad gör era små busfrön?

Här kryps det i ett rasande tempo, går längst med alla möbler, klättrar på allt man kommer åt och proväter allt. Endast mat sen 2,5 månad tillbaka (vår marodör är 10,5 månad ungefär och släppte sista nattamningen precis efter hon passerar 8 månader) och nu är första tanden på g också minsann. Hon pratar jättemycket så ska bli kul att se hur mycket det utvecklas nu när tänderna kommer 😁 ja, och så står hon utan stöd, men bara när hon inte tänker på det. När hon inser att hon gör det så sätter hon sig ner igen 😂

Vår lilla buse är också 10,5 månad nu. Hon har inte helt fattat det där med att krypa, men hasar sig framåt för att nå grejer utom räckhåll, så jag antar att det bara är en tidsfråga innan poletten trillar ner hos henne. Annars vill hon gärna upp och stå och gå. Det är ganska vingligt, men det är inget som avskräcker. 😄

Vi kör fortfarande amning på natten (1-2 gånger) och att hon får pumpad mjölk eller ersättning 2-3 gånger under dagen. Jag hade velat prova ge annan mat som mellanmål men hon dricker väldigt dåligt med vatten så är rädd att hon inte får i sig tillräckligt med vätska då. Tänder har hon inga än så länge, men hon gnager på typ allt. 😁

Jag jobbade i sept-okt, men är nu ledig på heltid fram tills mitten på januari då pappan tar över igen. Tyckte det funkade bra att jobba, det enda tråkiga var att det blev så kort tid tillsammans på kvällen innan hon skulle sova. Annars uppskattade jag egentiden på väg till och från jobbet, lunchpromenader utan barnvagn och att inte behöva ha öronen på helspänn. Så jag har inte så mycket ångest över att börja jobba igen i januari.
 
Här ålas det friskt också och har gjort länge, men att krypa verkar vara väldigt sekundärt :laugh: Att ställa sig upp emot allt möjligt är dock ett måste, favoriten är diskmaskinen. Vi har fått plats på förskola i februari så vi hoppas stenhårt på att hon har börjat gå innan ettårsdagen. Känns ärligt talat lite läskigt att skola in en så liten, men extra mycket om hon inte ens börjat gå än :nailbiting:

Mat gillar hon, men verkar mer förtjust i färdig burkmat (och äter glatt när hon blir matad) än det vi försöker ge henne att plocka själv med. Om inte det hon får plocka själv med är torra löv från hallmattan förstås, de är favoritfödan just nu :cautious:

Annars är det helt klart full rulle hemma jämt, roligt ibland men också totalt utmattande tidvis. Just nu sitter jag på kontoret, men annars sitter jag ju mest hemma och jobbar och det är verkligen en utmaning att få något gjort. Känns lite jobbigt att det börjar bli så kallt också, det blir ett så mycket större projekt att ta sig ut eller iväg någonstans. Men nu på förmiddagen har hon suttit i tjock overall på gräset medan jag sågat isär ett vindfälle och monterat ned studsmattan och hon var såå nöjd med att vara ute så det var kul! :heart Skönt för mig att få det gjort också :p
 
Vad skönt för er alla att ni känner att det ska bli skönt att börja jobba. Tyvärr känner jag precis tvärtom. Jag har ett arbete som i sig inte är allt för utmanande men har trivts där förr pga mina kollegor men nu under min mammaledighet så har alla mina 3 personer lämnat och numer domderar tydligen en person som jag har svårt för så jag ser inte alls fram emot det. Kommer dock bara köra 50% hela våren så på så sätt kanske det kommer funka. Har inte fått inskolnings datum än, men första kvartalet nästa år någongång blir det för oss iaf.

Här kör vi nu första tandsprickningen i kombo med en förkylning. Stackars lite sover så dåligt på nätterna 😢
 
Här är det också full fart! Kryper och klättrar! Däremot är hon väldigt tydlig med vad hon gillar och inte gillar i matväg, det ska smaka nått! Så potatis och pasta tex går helbort 🙈

Just nu håller de två ränder i överkäken att komma, så sömnen är rätt sporadisk just nu, hon vaknar och skriker mycket på natten. Hon har även fått för sig att när man lägger sig runt 19 så är det bara en powenap :meh: och vaknar gärna superpigg en halvtimme senare och kan vara uppe till 22, halvkul. hon äter fortfarande 1 till 2 gånger på natten och jag gör vad jag kan för att få sova så hon fåt fortfarande mat.
 
Här är det också fullt ös! Ärtan kryper sen någon månad tillbaks och det verkar som att hon gett sig fn på att lära sig gå nu - idag gick hon (vingligt) när jag bara höll i en hand. Vi har en mycket envis och självständig dam (undra vem hon fått det ifrån.. 🙄) med tydliga åsikter. Barnmat är fortfarande svinäckligt, gröt och potatismos går inte heller - det är ju puré! :eek: men allt annat äts med god aptit så länge hon själv får bestämma över tuggorna.
Hon fick tre tänder i underkäken i augusti och sen har det inte blivit fler :D

Hon fick glasögon för typ två månader sen, vilket är det gulligaste någonsin, men hon är inte speciellt imponerad.. jag tror det är svårt för henne att ”fatta” varför hon ska ha dom på sig. Hon har +5 på båda ögonen och skelar rätt kraftigt, men vi har en i familjen med samma synfel som berättat att han ser bra så länge han skelar när han inte har glasögonen. Så gissningsvis ser hon ändå och glasögonen blir bara irriterande istället.. inte optimalt.

Annars så är hon fortsatt glad, social och väldigt enkel att vara förälder till. Hon äter fortfarande 1-2ggr per natt då jag inte orkat ta tag i utfasningen nu när jag jobbar heltid och sover med henne (mitt val), så det är målet för julledigheten. Jag har valt att gå på en ny ledighetsperiod från slutet av februari till sista april och jag längtar något vansinnigt!
 
Alltså, snor... Hur mycket kan det finnas i en så liten näsa... Jag får väl vara tacksam att hon hunnit blir 11 månader gammal innan hon fick sin första förkylning, men vad jobbigt det är när man inte kan säga till henne att fräsa eller att nässkölj faktiskt är nåt bra. :p Vi kämpar på i alla fall och hoppas att det går över snart.

Här i Skåne har vinterns första snö kommit och vi var ute idag och drog lilltjejen i en pulka ute på ängen. Det mottogs med nyfiken uppsyn och glada skratt, så pulkaturer hoppas vi hinna med fler innan snön försvinner.😄
 
Alltså, snor... Hur mycket kan det finnas i en så liten näsa... Jag får väl vara tacksam att hon hunnit blir 11 månader gammal innan hon fick sin första förkylning, men vad jobbigt det är när man inte kan säga till henne att fräsa eller att nässkölj faktiskt är nåt bra. :p Vi kämpar på i alla fall och hoppas att det går över snart.

Här i Skåne har vinterns första snö kommit och vi var ute idag och drog lilltjejen i en pulka ute på ängen. Det mottogs med nyfiken uppsyn och glada skratt, så pulkaturer hoppas vi hinna med fler innan snön försvinner.😄
Massor! (Har "städat" många näsor på jobbet 😆.)

Vi får nog också testa pulka i helgen. Lite jobbigt att köra barnvagn när det ser ut såhär...
20231201_072634.jpg
 
Hur har ni fått era att sova i spjälsäng? K sover mellan oss och det funkar helt okej om det inte vore för att hon rör sig så, är rädd att hon ska trilla ner. (Har ingen möjlighet att skjuta sängen mot väggen tyvärr). Andra lösningar tas tacksamt emot också. (vi har alltså inget emot fortsatt samsovning generellt). Hon har rätt stort behov av närhet när hon sover, varför spjälsängen varit svår att introducera....
 
hHur har ni fått era att sova i spjälsäng? K sover mellan oss och det funkar helt okej om det inte vore för att hon rör sig så, är rädd att hon ska trilla ner. (Har ingen möjlighet att skjuta sängen mot väggen tyvärr). Andra lösningar tas tacksamt emot också. (vi har alltså inget emot fortsatt samsovning generellt).
Vi har spjälsängen precis bredvid sängen med en sida bortplockad mot oss, så det blir ju nästan som att hon sover i vår säng. Att sova mellan oss har heller aldrig varit ett alternativ eftersom storasyster kommer upp där mest hela tiden, så hon har sovit i spjälsängen från dag ett, vilket kanske gjorde det lite lättare. Storasyster på 4,5 år sover som sagt fortfarande knappt i egen säng, så jag har inga mirakelknep :laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
93 526
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 663
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 325
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 951
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp