Vinterföräldrar 22/23

Försiktig som man är så vågar jag mig också på att skriva in mig på listan nu. Gravid med första barnet efter två separata fertilitetsprocesser i över 4,5år totalt så detta är miraklet jag hade räknat bort. Sista försöket kom guldägget på och jag gör det helt själv så mycket läsning av regler och sånt har det blivit. Ska försöka hålla mig aktiv här, men har en tendens att komma och gå lite i forumen som jag följer.

December
15 - Tomte, 34, första barnet.
21 - GardenAngel, 31, första barnet.
24 - Ingela_S, 41 år, första barnet
26 - hitorine, 32 år, första barnet
28 - Waco, 31 år, andra barnet
30 - Våfflan 41 år, första barnet

Januari
21- Nordthor, 36 år, första barnet

Februari
1 - Pratsch 34 år, andra barnet
6 - Johanna1988, 40 år, första barnet
8 - nejlica 31 år, andra barnet

Grattis och välkommen till tråden! Vet precis vad du menar med mirakel, så känner jag också. ❤️
 
Försiktig som man är så vågar jag mig också på att skriva in mig på listan nu. Gravid med första barnet efter två separata fertilitetsprocesser i över 4,5år totalt så detta är miraklet jag hade räknat bort. Sista försöket kom guldägget på och jag gör det helt själv så mycket läsning av regler och sånt har det blivit. Ska försöka hålla mig aktiv här, men har en tendens att komma och gå lite i forumen som jag följer.

December
15 - Tomte, 34, första barnet.
21 - GardenAngel, 31, första barnet.
24 - Ingela_S, 41 år, första barnet
26 - hitorine, 32 år, första barnet
28 - Waco, 31 år, andra barnet
30 - Våfflan 41 år, första barnet

Januari
21- Nordthor, 36 år, första barnet

Februari
1 - Pratsch 34 år, andra barnet
6 - Johanna1988, 40 år, första barnet
8 - nejlica 31 år, andra barnet
Vad roligt md fler! Och grattis! :)
 
Vi var på RUL idag och karate kid visade sig vara en lillebror! Nu måste vi börja bearbeta pojknamn - vi har inga riktiga förslag/idéer alls 🙈

Vi lyckades dryga ut föräldrardagarna förra gången med både permitering och sjukskrivning för en bruten arm. Så vi måste också ta en funderare hur länge vi ska vara hemma. Storasyster var 20 månader vid inskolning förra gången och det var super. Vill gärna lillebror får samma möjlighet.
Kul med lillebror! vi har samma problem, lättare med tjejnamn än killnamn, men vi kommer troligen inte ta reda på kön, utan det får bli en överraskning!
 
Vi var på RUL idag och karate kid visade sig vara en lillebror! Nu måste vi börja bearbeta pojknamn - vi har inga riktiga förslag/idéer alls 🙈

Vi har kommit på.en massa förslag på andranamn, både till flicka och pojke, men inga riktigt bra tilltalsnamn. Men jag tänker att vi har gott om tid för att fundera. :p
 
Vi var på RUL idag och karate kid visade sig vara en lillebror! Nu måste vi börja bearbeta pojknamn - vi har inga riktiga förslag/idéer alls 🙈

Vi lyckades dryga ut föräldrardagarna förra gången med både permitering och sjukskrivning för en bruten arm. Så vi måste också ta en funderare hur länge vi ska vara hemma. Storasyster var 20 månader vid inskolning förra gången och det var super. Vill gärna lillebror får samma möjlighet.
Kul med lillebror! vi har samma problem, lättare med tjejnamn än killnamn, men vi kommer troligen inte ta reda på kön, utan det får bli en överraskning!

Vi har kommit på.en massa förslag på andranamn, både till flicka och pojke, men inga riktigt bra tilltalsnamn. Men jag tänker att vi har gott om tid för att fundera. :p

Haha, bestämmde nog redan på förlossningen med dottern vad en eventuell andra tjej skulle heta och har inga problem med att på rak arm hitta två passande mellannamn heller :idea: Men när det kommer till killnamn är jag verkligen helt lost, inga bra idéer överhuvudtaget :bag:

Tur att det är ett tag kvar ja :p Räknar först ned till RUL om 6 veckor, för jag är omåttligt nyfiken...
 
Jag tänker också att det är lååångt tills dess, men man kanske ska börja fundera lite då. :D Båda mina systrar gick hem 2 veckor innan BF. Den enas son föddes två dagar senare. Jag jobbar på kontor och sitter mest vid datorn, det som kan bli jobbigt är i så fall att det alltid är stressigt med alla projekt som ska vara klara innan jul. Sen vet jag inte hur mitt blodtryck kommer bli framöver, hade ju lite högt redan på inskrivningen.

Ni som har barn sedan tidigare, finns det nåt enkelt sätt att förklara hur det funkar med föräldrapenning och SGI etc? Jag har tolkat det som att man innan barnet fyllt 1 år kan vara ledig på heltid från jobbet men att SGIn inte påverkas om man väljer att inte ta ut någon föräldrapenning (förutsatt att man har råd med det...). Efter att barnet fyllt 1 år så måste man plocka ut 5 dagar föräldrapenning i veckan ifall man vill fortsätta vara ledig på heltid med utan att sabba sin SGI?

Jag tycker dagarna känns så få..! Hur har nu andra gjort för att få dem att räcka så länge som möjligt?
Jag tog bara ut ca 3 dagar i veckan och började jobba varannan helg så att jag vissa veckor inte tog någon FP alls. Fördelen är nu att när barnen är snart 4 och 2 år så har vi båda föräldrar många dagar kvar så man kan dryga ut ledigheter under året samt att jag valt att gå ner i arbetstid till 75% och täcker då upp med FP 25% så min SGI är skyddad. Att gå ner i tid nu när barnen är så små fortfarande är verkligen guld värt 🙏
 
Ingen rolig dag, vaknade imorse av att halva sängen var nedblodad, sen blev snabbt en binda full, fick kramper så vi åkte in till gynakuten. Fick vänta rätt länge på en gynläkare, blödde medan jag låg i gynstolen med, så han fick torka flera gånger för att se, men därinne var en levande liten krabat som slog kullerbyttor :heart "Inte nog med att hjärtat slår fint, det är en liten akrobat därinne" Han hittade inget fel på livmodern heller, utan troligen sköra slemhinnor (även om det känns osannolikt att det blöder så av det). Allt såg jättefint ut, men vilken pärs....
 
Ingen rolig dag, vaknade imorse av att halva sängen var nedblodad, sen blev snabbt en binda full, fick kramper så vi åkte in till gynakuten. Fick vänta rätt länge på en gynläkare, blödde medan jag låg i gynstolen med, så han fick torka flera gånger för att se, men därinne var en levande liten krabat som slog kullerbyttor :heart "Inte nog med att hjärtat slår fint, det är en liten akrobat därinne" Han hittade inget fel på livmodern heller, utan troligen sköra slemhinnor (även om det känns osannolikt att det blöder så av det). Allt såg jättefint ut, men vilken pärs....

Men gud så obehagligt..! Men måste varit en otrolig lättnad att få veta att krabaten är kvar. ❤️ Var rädda om er!
 
Ingen rolig dag, vaknade imorse av att halva sängen var nedblodad, sen blev snabbt en binda full, fick kramper så vi åkte in till gynakuten. Fick vänta rätt länge på en gynläkare, blödde medan jag låg i gynstolen med, så han fick torka flera gånger för att se, men därinne var en levande liten krabat som slog kullerbyttor :heart "Inte nog med att hjärtat slår fint, det är en liten akrobat därinne" Han hittade inget fel på livmodern heller, utan troligen sköra slemhinnor (även om det känns osannolikt att det blöder så av det). Allt såg jättefint ut, men vilken pärs....

Vad skönt att det visade sig vara fint med krabaten ändå :heart Så läskigt att vakna till något sådant! :nailbiting: Har börjat ha mardrömmar i den stilen, vet att jag hade det när jag var gravid med dottern också.
 
Var hos BM idag på ett extra besök. Blodtrycket såg bra ut, men behövde lite extra järn så ska börja med järntabletter. Fick även lyssna på "bubblans" hjärtslag, det lät alldeles utmärkt tyckte BM. Och så fick vi nån rörelse som svar när BM tryckte lite på magen. :p Bokade sen in alla besök ända fram till BF. Bra med framförhållning! :laugh:
 
Jag hade mitt RUL idag och även om pyret var lite blyg och gömde sig kunde allt som skulle tittas på inspekteras. Att moderkakan låg lågt kastade dock ner mig i ett mörkt googlingshål och gjorde mig lite ledsen och rädd. Hoppas att den flyttar upp sig så att de komplikationerna kn undvikas.
 
Var hos BM idag på ett extra besök. Blodtrycket såg bra ut, men behövde lite extra järn så ska börja med järntabletter. Fick även lyssna på "bubblans" hjärtslag, det lät alldeles utmärkt tyckte BM. Och så fick vi nån rörelse som svar när BM tryckte lite på magen. :p Bokade sen in alla besök ända fram till BF. Bra med framförhållning! :laugh:

Alltså det är helt orimligt vad man kan glädjas med någon som man inte ens känner. Blir helt lycklig av att läsa dina uppdatering 😍 (och några till som också kämpat länge)
 
Jag hade mitt RUL idag och även om pyret var lite blyg och gömde sig kunde allt som skulle tittas på inspekteras. Att moderkakan låg lågt kastade dock ner mig i ett mörkt googlingshål och gjorde mig lite ledsen och rädd. Hoppas att den flyttar upp sig så att de komplikationerna kn undvikas.
Vad skönt att allt såg bra ut!
Varför är det dåligt med att moderkakan ligger lågt?
 
Om den ligger ivägen i slutet av graviditeten måste barnet förlösas med kejsarsnitt. Det kan också innebära större risk för blödningar.

Är det samma sak som att livmodern sitter lågt? Det var de lite oroliga för på mig, att livmodern skulle ligga ivägen för "födelsekanalen" som hon sa.
 
Jag hade mitt RUL idag och även om pyret var lite blyg och gömde sig kunde allt som skulle tittas på inspekteras. Att moderkakan låg lågt kastade dock ner mig i ett mörkt googlingshål och gjorde mig lite ledsen och rädd. Hoppas att den flyttar upp sig så att de komplikationerna kn undvikas.

Grattis till bebis!

Hoppar in från andra trådar då ämnet berör mig;
I många fall flyttas moderkakan upp sig under graviditetens gång, håller tummarna :heart

Med mitt minsta barn som föddes förra året så hade jag total placenta previa, dvs från framvägg till bakvägg. Nu visste jag att det skulle bli snitt (mitt 4e), men jag minns också hur orolig jag blev när jag läste allt som fanns på internet om detta. Jag själv skrev mycket om min graviditet och alla läkarbesök här på buke, för vi är många här inne som haft komplikationer på olika sätt under graviditeten. Ibland kan det vara skönt att bara få skriva av sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
93 712
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 672
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 325
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 951
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp